Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er pattform pedaler til sti dumt valg?

Er pattform pedaler til sti dumt valg? #1999518 21/08/2015 18:22
Iselilja Offline OP
OP Offline
Har klikkpedaler, men er veldig usikker og kvier meg for å sykle sti med pedalene. Fått anbefalt plattformpedaler (freeride (?) med slike knotter for bedre feste) og five-ten sko. Er det en ulempe å gå for slike platform pedaler for å bli tryggere på sti? tanken er at jeg kanskje kan gå tilbake til klikkpedaler når jeg føler meg tryggere på sti. Nå går jeg heller av sykkelen hvis jeg er usikker på om jeg kan klare det fremfor å prøve meg fordi jeg er redd for å slå meg.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999525 21/08/2015 18:35
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Ingen ulempe, om noe vil du bli flinkere siden du ikke kan utføre SPD-røsk for å utføre bunnyhopp ICON_SMILE

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999530 21/08/2015 18:40
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Det er mange gode grunner til å kjøre flate pedaler. ICON_SMILE

http://www.bikejames.com/strength/the-fl...th-flat-pedals/

Hvis jeg skulle kjøpt noen sko for flate pedaler i dag hadde jeg nok prøvd disse:
http://www.rosebikes.com/article/adidas-terrex-trail-cross-frdirt-shoes/aid:814980

Har FiveTen freeriders som er helt glatte under, og det kan bli problematisk av og til siden de blir glatte.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999542 21/08/2015 18:56
ventle Online
Besatt
Besatt
Helt i orden å bruke flatt om du føler deg tryggere med det. Bruker selv klikk og flatt om hverandre og selv om jeg føler meg ganske trygg på inn- og utklikk liker jeg flatt bedre til lek og moro. Etter min mening er det mer smak og behag enn at det ene er bedre enn det andre.

Kort oppsummert:
Fordel klikk:
- mindre pedal = mindre sjans for å slå nedi steiner
- alltid rett posisjon på foten - gitt at cleaten er riktig innstilt (gode flatpedaler og five-ten sko sitter så godt på hverandre at det er ikke bare-bare å justere fotstilling når du først er på sykkelen)
- foten kan bevege seg noe sideveis mens man er innklikket = redusert fare for belastningsskade (gjelder mest om man sykler mye på grus/asfalt)

Fordel flatt:
- Raskere å komme i gang og raskere å forlate skuta
- Sitter helt fast sideveis = tryggere å hoppe med (jeg har ødelagt to setepinner på grunn av at klikkpedalene løste ut ufrivillig i lufta)
- Kan brukes med sko som også er egnet til å gå med (fjellsykling, pushbiking)

mvh Helge
Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999560 21/08/2015 19:18
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Pleier å anbefale flatties til nybegynnere selv. Når de etterhvert føler seg tryggere i skauen så kan de heller gå over til klikk, om de ønsker det.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: erijon] #1999584 21/08/2015 20:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Aldri prøvd flatties, men ser egentlig ikke noen bakdeler med klikkpedaler..

Om du ikke føler deg trygg på sti så øv på å løse ut på et trygt underlag (f.eks. plen). Det handler kun om å automatisere bevegelsene. For min del løser jeg ut så raskt at jeg neppe ville ha klart å sette foten i bakken noe raskere med flatties. Og jeg tenker ikke engang over hva jeg behøver å gjøre for å få det til = automatisert bevegelse. Og jeg strammer de slik at jeg ikke løser ut om jeg ikke ønsker det. Jentene her i huset har syklet med klikk siden de var 8-9 år gamle.

På den andre siden; flatties fungerer sikkert fint.

Et innspill; om du tenker å sykle ritt så er nok klikk absolutt å anbefale.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999628 21/08/2015 22:29
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Kjørte vanlig pedaler med skruer/stifter her om dagen i skogen for første gang på 20 år . Syntes det var veldig uvant. Fikk også stygge sår/skraper på leggen av skruene.
Kjørte lettere borti steiner og røtter, da pedalene var mye bredere..
Ikke noen bra opplevelse.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999637 22/08/2015 05:05
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg er fersk i skogen og bruker flats. Jeg ser ikke noe negativt med det, tvert imot. Det har vært en del pedal strikes mot steiner (jeg er fersk) som garantert hadde ført til tryn om jeg var klikka inn. Men siden jeg kjører flats bare spretter foten vekk. Jeg føler ikke jeg taper mye effekt på tråkket heller.
For meg var valget basert på hva jeg føler meg tryggest med og har det morsomt på. Kanskje jeg bytter etterhvert, men akkurat nå koser jeg meg på flats.
Jeg har klikk på landevei og cx så jeg kan klikke meg inn og ut bare så det er sagt ICON_TONGUE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999649 22/08/2015 06:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Iselilja
Er det en ulempe å gå for slike platform pedaler for å bli tryggere på sti? tanken er at jeg kanskje kan gå tilbake til klikkpedaler når jeg føler meg tryggere på sti.

Kan ikke skjønne hvordan det kan være en ulempe. Eneste måtte i ditt tilfelle være at du er vant til å sitte fast.

Jeg gjorde det sånn når jeg begynte med sti, startet med en liten sesong på flatties for å bli kjent med sykkel, teknikk og hvordan alt oppfører seg i terrenget. Jeg merket tidsnok at tida var inne for å gå videre med klikk og det vil nok du også gjøre som har erfaring. ICON_SMILE

Det er nok av mentale sperrer å ta tak i og greit å fordele de litt å ta de med å sitte fast etterhvert tenker jeg. Det ble jo en ny runde med de sperrene det innebærer når jeg gikk over til klikk men det gikk fort. ICON_SMILE

Når jeg gikk over til klikk var det digg at foten satt riktig til enhver tid, særlig nedover i rufsete terreng. Mer moment over knotete crux og denslags. Fordeler som kanskje ikke er så viktige i begynnelsen uansett. Også var det digg på klatringer.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #1999663 22/08/2015 07:39
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener det er greit med flatties til å begynne med. Mye å tenke på i starten og angsten for ikke å.få klikket seg ut kan virke hemmende. Bruk heller pengene på en hev/senkpinne.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #2000011 23/08/2015 14:54
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har klikkpedaler på landeveissykkelen og kombipedaler på hardtailen. For meg er kombi på hardtailen veldig greit. Klikk i lette løyper, flat i mer krevende løyper, enn så lenge. Blr nok klikk her også når jeg føler meg trygg nok.

Re: Er pattform pedaler til sti dumt valg? [Re: Iselilja] #2000033 23/08/2015 16:31
E
evilmatt Offline
Fersking
Fersking
E
Det är absolut inget dumt val! Jag har kört många säsonger med klickpedaler men köpte ett par flatties till den här säsongen. Kör nu några turer med klick och sen några turer med flatties och byter alltså fram och tillbaks.

Jag tycker det har gett mig bättre teknik på stig både när det gäller tråkking och utför. Beror nog mycker på att man inte kan "fuska" med flatties och måste se till att hålla nede hälarna när det går undan ICON_SMILE

Moderator  support