Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede?

MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? #1998862 20/08/2015 15:25
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg testa kjedet mitt med en slik tolk i dag, og fant ut at kjedet mitt er litt slitt..

Det jeg lurer på er, siden jeg skal sykle fredagsbirken og av og til så klatrer kjedet litt, og jeg er nøye på å vaske og smøre kjedet jevnlig så det er ikke pga dritt i det.
MÅ jeg bytte både kjede og kassett?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg er tung og kjeden får mye juling sånn sett.
Jeg kan prøve å ta et par bilder av kassetten for å se hvor slitt det evt. er også, så kan dere gi et mer kvalifisert råd til meg.

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998864 20/08/2015 15:46
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Her er noen bilder som viser kassetten.. Nå er jeg relativt fersk på dette med sykkel, så noen gode råd tar jeg gjerne imot.. Ser denne slitt ut så den bør byttes?

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998866 20/08/2015 16:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Hvis du har bytta kjede og det hopper på kassetten så er det veldig lurt å bytte kassett. Glipptak stående i en oppoverbakke kan gå kraftig ut over forplantningsevnen.

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998870 20/08/2015 16:18
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har ikke bytta kjede enda, men tenkte å kjøre på xxl etter middagen nå og handle det jeg trenger.
Men da hopper jeg over kassett inntil videre og prøver med nytt kjede først. Om det ikke hopper og krangler så blir jeg en happy camper..

Må jeg kutte kjede forresten? Eller kommer de i riktig lengder i forhold til gir? Eller er det ikke noen fasit på dette, men en tommelregel jeg må følge?

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998875 20/08/2015 16:34
L
lml Offline
-----
-----
L
Du må kutte kjede.
Greit utgangspunkt er å måle på det gamle. Det pleier også å ligge en anvisning oppi med kjede.

Redigert av lml; 20/08/2015 16:36.
Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998880 20/08/2015 16:44
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sikker på at du ikke bare trenger å justere girene litt? Kjedet ditt er så strukket/slitt at du risikerer å måtte bytte både kassett og krankdrev. Kjeder og tannhjul slites til hverandre og bytter du kjede uten å bytte tannhjul blir det problemer om kjedet er strukket for langt. Nettopp derfor er en kjedemåler den beste investeringen du kan gjøre for drivverket ditt for da får du mulighet til å bytte kjede før det er for sent.

Men det er ikke noe problem å sette på nytt kjede og prøve for så å sette tilbake det gamle hvis det hopper og glipper mye. Ta med deg en kjedelås i samme slengen så er det lett å sjonglere kjedene.

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998895 20/08/2015 17:52
olechr Offline
More than words
More than words
Du har jo kjedestrekk måler. Viser den at du må bytte kassett også så bør du det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998912 20/08/2015 18:56
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hvor viser den det da olechr?
Er det 0.75 som er den grensa?
Jeg får akkurat nedi 0,75 siden av tolken..
Var å kjøpte nytt kjede i sta, skal montere det i morgen og ta en prøvetur i helga. Om det klatrer fælt så må jeg kjøpe kassett også..

Blir ikke det riktig tenkt?

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998919 20/08/2015 19:02
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis kjedestrekkmåleren din kun går helt ned på den ene sida, så holder det å bytte kjede. Dersom den går helt ned når du prøver begge sider, så må du bytte kassett også.

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1998935 20/08/2015 19:39
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis sykkelen fungerer med det gamle kjedet, så ville jeg ikke byttet før Birken. Da risikerer du at du kanskje må bytte kassett og drev også, og det finner du kanskje ikke ut før du er på vei til Skramstadsetra.

Dersom du må bytte kjede og det gamle er strekt 0,75, så tipper jeg du må bytte kassett også. Eller, jeg er ganske sikker ICON_SMILE

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: Brusdalen] #1999107 21/08/2015 07:35
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Brusdalen

Dersom du må bytte kjede og det gamle er strekt 0,75, så tipper jeg du må bytte kassett også. Eller, jeg er ganske sikker ICON_SMILE

Jeg er ganske sikker på at om kjedet KUN er slitt 0,75% så kan du fint bytte kjede uten å bytte kassett... Det er "normalen".

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: hbakken] #1999132 21/08/2015 08:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hbakken
Sitat: Brusdalen

Jeg er ganske sikker på at om kjedet KUN er slitt 0,75% så kan du fint bytte kjede uten å bytte kassett... Det er "normalen".
Min erfaring er at 0,75% ofte er på grensen for kassettbytte.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1999198 21/08/2015 08:58
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Supert hvis trådstarter kommer med en tilbakemelding i tråden ICON_SMILE

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1999528 21/08/2015 18:39
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Her kommer tilbakemelding vettu.
Kjøpte kjede i går, fikk montert og testet det i dag.
Det kjentes først ut som at det gikk smertefritt, helt til jeg fikk lagt inn de tyngste girene og sto og powertråkka hardt.. Da knatra det fælt baki der..

Så da endte jeg opp med en tur på InterSport og kjøpte kassett også, selv om det kun var ett gir som knatra, så er det ett for mye..

Så min erfaring er, når tolken går ned i kjedet på 0,75 så må kassetten også byttes.
Jeg skal prøve å sjekke kjedet oftere heretter ICON_WINK

PS: Å bytte kassett var virkelig piece of cake da. Jeg bytta kassetten på under 5min, og da var den feilfri etter montering.
I tillegg så kjentes sykkelen jevnere i tråkka med en gang, så det er ikke tvil om at selv om et slitt kjede passer over ens med kassetten, så vil et nytt kjede i ny kassett passe bedre sammen og gir en bedre sykkelfølelse.. ICON_SMILE

Re: MÅ jeg bytte kassett samtidig med kjede? [Re: sickpuppy] #1999648 22/08/2015 06:21
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=sickpuppy]Her kommer tilbakemelding vettu.
Kjøpte kjede i går, fikk montert og testet det i dag.
Det kjentes først ut som at det gikk smertefritt, helt til jeg fikk lagt inn de tyngste girene og sto og powertråkka hardt.. Da knatra det fælt baki der..

Så da endte jeg opp med en tur på InterSport og kjøpte kassett også, selv om det kun var ett gir som knatra, så er det ett for mye..

Så min erfaring er, når tolken går ned i kjedet på 0,75 så må kassetten også byttes.
Jeg skal prøve å sjekke kjedet oftere heretter ICON_WINK

PS: Å bytte kassett var virkelig piece of cake da. Jeg bytta kassetten på under 5min, og da var den feilfri etter montering.
I tillegg så kjentes sykkelen jevnere i tråkka med en gang, så det er ikke tvil om at selv om et slitt kjede passer over ens med kassetten, så vil et nytt kjede i ny kassett passe bedre sammen og gir en bedre sykkelfølelse.. ICON_SMILE [/

Opplevde det samme selv... Xx1 gruppe, kassett og kjede.. 34 drev med tilpasset kjede ble kjørt med til 0.75 gikk greit ned... Skulle så montere på 38 drev med nytt tilpasset kjede. Fungerte bra i starten, og kjørte til og med grenserittet på dette. Men etter dette ble det knirking av en annen verden.. Feilsøkte og gjorde rent, fettet opp alt som kunne gi lyder, men knirkingen gav seg ikke... Skjønte da at det måtte være kasetten. Kjøpte derfor ny xo1 kasett ( litt tyngre, men noe billigere), monterte denne på og da ble lydene borte:).

Slik jeg har det nå så er den gamle kasetten tilpasset kjede for 34 drevet. Her er det ikke noe vits å prøve noe nytt, hverken ny kassett til kjede eller nytt kjede på gammel kasett..

Nye kasetten kan jeg nå bruke alt som er nytt:). Burde kanskje kjøpe ett nytt kjede som jeg tilpasser 34/32 drevene.. Hmmm.

Dyrt iallfall..., latterlig dyrt med drøye 2 laks for kasett...

CK ELVERUM

Moderator  support