Fikk en brist i ramma her om dagen (kan ha vært der en stund, men kikket ordentlig etter først nå for å skifte beskyttelsestape). Bilde vedlagt.
Har vært innom et verksted som sveiser aluminium. Der vil de fikse bristen/riften samt sette på en liten bit for å forsterke punktet. Herding av ramme/konstruksjon hadde de vagt hørt om, men "det er jo sveist før, så hvorfor ikke igjen?"... Ca. 700,- pluss moms.
Det andre verkstedet har jeg ikke vist ramma til enda. De større mekaniske verkstedene er vel mye rettet mot oljeindustrien (enn så lenge) og tar ikke små oppdrag.
Vil gjerne fikse ramma. Må ha den et år til.
Noen tanker, tips, erfaringer, motforestillinger, klapp på skuldre eller lignende?
Norsk importør (Dogstar/Ole Blokhus) sier den må sveises, men da av noen som kan det og ikke varme så mye at herdingen ryker. Ramma er fire/fem år gammel og utenfor garanti vil jeg mene. Modellen (Intense Tracer 2) lages ikke lenger...
Det går ikke an å sveise uten at rammen mister herdingen. Hvis det er 7005-legering er det ikke så ille, for det aldringsherdes (noen timer til et døgn etter sveising) en del etter sveisingen. Med fornuftig forsterkning tror jeg det holder uten problem.
Loddeløsningen som Niels nevner er en mulighet, men det krever en del trening, og man må ha kraftig brenner på en så stor del som seterørområdet for å unngå å overopphete. Jeg bruker det selv til småting.
Redigert av Tor Arne; 17/08/201518:53.
Re: Sveise aluramme - hvem skal jeg velge?
[Re: Tor Arne]
#199713017/08/201520:01
Skjønner. Rammematerialet er 6061 T6 alloy etter hva jeg husker. Så der røk aldringsherding som mulighet. Men i praksis, hva er utfordringen med at herdingen ryker? Hva bør jeg være obs på. Hvis ramma går til hel.... av dette, må jeg gjøre det ordentlig hvis ikke er det jo bare tull.
Må ha stor ovn for herding i ettertid, ramma må lakkeres på nytt, nye dekaler ++ Mye styr og antakelig dyrt. Muligens FOR dyrt. Hvis herdingen ryker og ramma holder ett til to år til, er det ok for min del. Innen den tid må nok hjulene byttes allikevel (og kanskje andre ting). Da er situasjonen en helt annen (dessverre/heldigvis alt etter som)...
Vel. Den fargede gugga som kommer ut av sprekken sier meg at den har jobbet en stund, og ramma har ikke kollapset selv om sprekken går mer enn halvveis rundt røret, så det kan umulig være så ekstreme belastninger akkurat der. Den har sikkert oppstått på grunn av en bruddanvisning og utviklet seg pga bevegelse. Vil tro at det holder selv om det blir uherdet i området. Særlig om det forsterkes.
Ved sveising uten herding blir det punktet av ramma svakere.
Setter du i en lengre setepinne som går ned forbi bruddpunktet tror jeg du sannsynligvis ikke vil få noe plutselig og uventet dødelig utfall ved et evt. nytt brudd etter sveising.
Rett meg gjerne hvis det faktisk er noen som VET dette og ikke bare tror, men varmebehandling av ei aluminiumsramme etter sveising har jeg en sterk mistanke at er det stikk motsatte av herding - nemlig mykgløding for å gjøre sveisesonene (HAZ) mindre sprø. At sprekka har starta i utgangspunktet kan godt skyldes akkurat dette og den har fortsatt å vokse som følge av utmatting. Jeg ville neppe brukt veldig mye penger på å prøve å redde ramma, tror den er dødsens uansett.
Det du kan prøve er å bore et lite hull i hver ende av sprekka slik at den ikke kryper videre og følge nøye med framover - med andre ord fortsette å bruke ramma uten noe sveising. Godt mulig du kan få den til å leve ei stund til med litt hell. Gjorde noe lignende på ei aluramme for mange år siden, fulgte nøye med på sprekka og fikk brukt den til jeg hadde ordna ei ny ramme.
Uansett, bor de to hullene. det er den billigste løsningen. Om du bestemmer deg for å prøve og reparere ved hjelp av sveising eller andre metoder likevel så gjør det neppe ting noe vanskeligere - sannsynligvis vil det være en fordel.
Takker for svar. Jeg forsøker å reparere litt samt forsterke uten at vippearmen begrenses. Hvor lite er lite? Har 2 mm til drillen, men bør kanskje finne noe mindre?
Og til slutt: opp å stå gutt! Ikke sitt der som en sekk! Er kanskje setepinnen som har gitt mye moment over tid... Og nye karbonhjul i 26" blir det heller ikke skjønner jeg. Bare finne frem sparegrisen fra loftet igjen.
2mm høres ikke ille ut. Blir hulla for små mister de litt av effekten. Du kan jo prøve å google litt rundt temaet og se hva du finner ut før du tar neste steg.
Neste gang får du kjøpe sykkel med hovedtriangel i stål! Cotic Rocket skal komme i løpet av året i ny 27,5" versjon
Husker ikke regelen for diameter på stopphull, men tror det må være minst dobbelt så stor diameter som veggtykkelsen. Sprekken din går nesten rundt hele røret, så jeg ville definitivt gjort noe mer enn å bare bore stopphull.
Har levert inn ramma nå nettopp. Får en sveis i riften samt en vinkel for å stive opp mellom rørene. Det var verksted nummer to og begge foreslo det samme. Det later imidlertid til at de ikke var veldig bekjent med herding av aluminiumkonstruksjoner...
Satser på at dette holder en stund.
Nå er utfordringen å finne spraylakk i samme farge. Et karosseriverksted jeg var innom hadde en scanner som ikke kunne brukes da ramma ikke hadde store nok flater for å kunne måle uten at lys slapp inn. Visstnok samme scanneren på de verkstedene vedkommende kjente til.
Cotic Rocket har vært på langtidstest i MBUK mener jeg å huske (26"-versjonen). Er jo konge med ordentlig stål. Rammevekt med demper på 3,44 kg i minste størrelse. Som diskutert i annen tråd er det ikke mange brukte rammer til salgs om dagen. Et par Commencal ihvertfall. Men det slipper jeg forhåpentligvis nå...
Skjønte ikke den artikkelen jeg. Til og med med hovedfag kjemi i bakhodet. Poenget mener jeg. Litt merkelig at to mekaniske verksteder ikke har hørt døyten om dette før, eller skjønner hva jeg prater om...
Men én mulighet er jo at de som vet noe om dette er så store at de kun tar oppdrag fra industrien eller er et sykkel firma selv.
Eneste bilen(e) med aluminumskarosseri jeg har eid har vært et par gamle Land Rovere. Alt av alu er stort sett nagla i hop I verkstedmanualen fra tidlig 60-tall sto det beskrevet hvordan man kunne reparere paneler ved hjelp av gassveising for tynnplater. Tipper det ville vært enda vanskeligere enn å TIG-sveise.
Sitat: Østerhus
Æsj, stål eller karbon neste gang!
Eller titan Vanskelig å sveise, men lite utsatt for utmatting og sprekker.
Nu vel. Litt googling gir svar. Men, det står foreløpig lite om hvordan herdingen kan brytes. Mye stoff om hvilke forhåndsregler man som sveiser må ta. Og hvordan T6 utgaven av legeringen 6061 oppnås. Og hvilket aluminium/"filler" man da bør sveise med for å UNNGÅ sprekker. Fint lite om å fikse sprekker.
Men men. Her har sikkert forumets medlemmer bedre svar.
Må jo gi ramma en sjanse før jeg gjenvinner den... Er aluminiumsverdien høy om dagen?
Reserveramma i karbon (halvdemper) står og venter, men det jaggu ut som om den også fikk en liten smell før jeg satte den bort.
Jeg ville ha Tig-Sveiset ramma hvis den var min. Har alltid gjort det hvis det har blitt en sprekk i linkarm eller ramma på crosssykkelen, og den blir brukt både på rampehopping og cross-bane så den får relativt greit med juling
Ville forresten ha kontaktet rørlegger/ industrirørlegger i stedet før sveiseverksted da de sansynligvis vil levere et både bedre og mer kosmetisk bra resultat. Sveiseverksteder er ofte rettet mot mye grovere materialer enn rørleggere.
Mye nyttig her: http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/mtrbearb/ra_kompendier/Herding%20av%20aluminium.pdf Fra side 3: "Sveising vil ødelegge varmebehandlingen. Dette er mest merkbart på 2000-legeringene, som regnes om ikke-sveisbare. 6000- og 7000-legeringene ødelegges langt mindre og vil over tid kaldutherde til 60 80 % av maksimal fasthet. Disse regnes for å være sveisbare selv om de er i T6-tilstand. Ved dimensjonering skal man likevel ta hensyn til styrkereduksjon."
Hvis det er plass, så kanskje de kan forsterke skjøten en tanke ifbm sveisingen, ellers hadde jeg kjørt på med sveis og holdt ett øye med det.
Å la det bare være tror jeg blir katastrofalt, så enten sveise og teste, eller kaste. Gjør det for forskningen sin del om ikke annet!
Hallo! Jada, har meldt importøren med bilder vedlagt. Meget rask respons! Foreslo forsiktig sveising. Jeg satser på det gjør susen.
Har forøvrig i min iver sendt en e-post til en professor i i materialteknologi ved NTNU som bekrefter dette med herding og så videre. Han svarte konkluderende med at sveising kan nok sterkt redusere styrken, men hvor sterk effekten blir vil avhenge av flere faktorer, bl.a. temperatur og hvor lenge materialet eksponeres for høyere temperaturer.
Ironisk nok er herdetemperaturen på linje med den man steker lasagnen på hjemme, men komfyren er nok litt liten...
Hvorvidt det er en svakhet vet jeg ikke. Har trålet mye på nett. Mange sure miner for andre rammer også (mtbr.com). Har en kamerat som nylig knakk Canyon ramma si. Tror det generelt er hvordan sveisingen utføres på 6061 aluminum.
Finnes mange Tracer2 som fremdeles er i farta jf. tråder på nevnte nettsted.