Jeg legger inn et godt ord for Moonlights her også. Jeg kjøpte en BAD 6000 i fjor. Konge lys. Den lyser ikke nødvendigvis lenger enn alt annet, men den sprer godt, og lyser mye. Jeg har en liten Magicshine på hjelmen i tillegg, og har opplevd å ikke merke at den sluknet. Tidenes oppradering i mørket for min del. Batteriet som fulgte med fungerte ikke optimalt. Dette fikset de på strak arm, og sendte nytt batteri i posten.
Re: Lykt i skogen - hva gjelder?
[Re: JTE]
#199929321/08/201510:51
Jeg legger inn et godt ord for Moonlights her også. Jeg kjøpte en BAD 6000 i fjor. Konge lys. Den lyser ikke nødvendigvis lenger enn alt annet, men den sprer godt, og lyser mye.
Også er de JÆÆVELIG svære
De kladdene jeg har tafset på har hvertfall vært så store at de ikke fristet sammenlignet med Wilmaen min, selv om de muligens lyser som et greit stadionoppsett.
Redigert av perbl; 21/08/201510:51.
Per B.
[Re: perbl]
#199932121/08/201511:29
Ja, BAD6000 er jo rene colaboksen, festet til med samme type strikkløsning som den rimeligste lykta man får tak i på nettet. Tross størrelsen er det ikke umulig at jeg hadde endt opp med en slik, om den kom med skikkelig feste. Jeg kjøpte som nevnt Full Beam X12, da den lot til å kombinere det beste fra BAD og Lupine. Stor lyskjegle, god byggekvalitet og tålelig størrelse. Savner bare batteriindikator og fjernstyring for å blende ned. Selv om knappen er stor og enkel å bruke, så må jeg slippe styret for å blende ned for fotgjengere.
Hadde vært interessant å kunne sammenligne BAD6000, X12 og søstrene Lupine direkte.
[Re: Furu]
#200126225/08/201518:14
M.shine 880 ser ut som et greit kompromiss mellom pris/kvalitet for meg som stort sett sykler saktere enn joggere med Kols... Har en led lenser h7 til vandreturer, er det noe poeng å bruke den i tillegg eller blir det for svakt lys til at det hjelper noe?
Kjenner ikke til LL-lykta, men selv om den ikke skulle gi spesielt mye lys, så er det greit både med arbeidslampe om du må av sykkelen, og at det ikke plutselig blir helt mørkt om du skulle hekte fast ledningen i et tre. Ellers er det vel bare å prøve.
[quote=JonAre]Ja, BAD6000 er jo rene colaboksen, festet til med samme type strikkløsning som den rimeligste lykta man får tak i på nettet. [/[quote] Dette mener jeg er en fordel. Med litt tjæreteip rundt styret sitter lykta bra, og når man går på trynet går ingenting i stykker. Bare å feste strikken på nytt og sykle videre.
#200432301/09/201513:00
Jeg kjøpte en kinalykt med 7 dioder i fjor, til forveksling lik Lupine Betty. Batteriet som fulgte med var imidlertid godt under pari. Tipper det leverte godt under 1000 lumens den tiden det varte. Lykthuset virker solid, men vet jo ikke hvordan det ser ut inni. Er det mulig å forsøke å klemme litt mere lys ut av lykta med andre batteriløsninger? Hva kan jeg evnt. gjøre?
#200486502/09/201511:36
Lupine Wilma på styret med 13,2 Ah batteri. Lupine Piko X4 på hjelmen med lite batteri festa på baksiden av hjelmen.
Lupine 6,6 Ah batteri med skjøtekabel som reserve for lykta som gir seg først, samt Lupine USB-overgang for lading av dingser som måtte trenge strøm.
Pikoen gjør i tillegg jobben som pendlerlykt på styret året rundt, sammen med Rotlicht baklys med bremselysfunksjon.
Ingen batteriproblemer, tvilsomme kabler eller ladere eller annet krøll på snart to sesonger med dette oppsettet. Lad opp, fest lyktene, enjoy sykling.
Hadde en uformell sammenligning hjemme i går mellom MJ-880 og Gemini Olympia. Forskjellen var stor! MJ-880 var mindre lyssterk og hadde smalere stråle enn Olympia.
Testet også å bruke Gemini-batteri på MJ-880, og det funker med adapteren Kanondal linker til.
Finnes det noen steder å kjøpe batteri av høyere kvalitet til MJ-872? Gjerne som kan levere før lyktesesongen (snart) starter. Jeg har sett at prisen på Betty R14 blir høyere enn jeg trodde og funderer på å kjøre 3 X MJ872 en sesong til...
Finnes det noen steder å kjøpe batteri av høyere kvalitet til MJ-872? Gjerne som kan levere før lyktesesongen (snart) starter. Jeg har sett at prisen på Betty R14 blir høyere enn jeg trodde og funderer på å kjøre 3 X MJ872 en sesong til...
Blir prisforskjellen høyere enn kostnaden til enda et batteri?
hunk_lee på ebay har batterier med Samsung og Panasonic-celler for Magicshine.
Ellers så tror jeg nok at Geminibatteriene skal funke - og de har Samsungceller. Men ikke ta meg for det. Utgangsspenningen i hvert fall den samme, og pluggene passer.
Harald
Nytt batteri fra ebay koster rundt regnet momsgrensen (gratis frakt). Lupine er flotte, men de koster jo altfor mye mer enn de smaker, etter min mening.
Harald
Nytt batteri fra ebay koster rundt regnet momsgrensen (gratis frakt). Lupine er flotte, men de koster jo altfor mye mer enn de smaker, etter min mening.
Nja. Omtrent som syklene våre altså. Koster (for mange) mer enn bruk og ferdigheter. Men - denne debatten har vi jo hvert år. Alltid hyggelig å lese årets lyktetråd!
Ellers så tror jeg nok at Geminibatteriene skal funke - og de har Samsungceller. Men ikke ta meg for det. Utgangsspenningen i hvert fall den samme, og pluggene passer.
MJ 872 går på 7,4V, mens Gemini-batteriene er på 8,4V. Men det går kanskje bra?
Hadde en uformell sammenligning hjemme i går mellom MJ-880 og Gemini Olympia. Forskjellen var stor! MJ-880 var mindre lyssterk og hadde smalere stråle enn Olympia.
Testet også å bruke Gemini-batteri på MJ-880, og det funker med adapteren Kanondal linker til.
Var det den siste xml2 versjonen av mj880 du brukte? De skal vel være ca det samme i lysutbytte. Enig i at olympia sprer lyset mer, på godt og vondt. Du får kjøpt nye linser til mj880 som gir deg flomlys på en eller begge diodene hvis du vil ha mer spredning.
#200492302/09/201512:30
Jeg har fått noen flere turer med Full Beam X12 nå. For å få bedre kontroll på brenntiden, så kjørte jeg en tur på bare middel styrke, og en på full styrke. Middelnivået er skrudd opp et hakk over fabrikkinstillinger, mens jeg ikke er helt sikker på hvilken innstilling ("profil") jeg har for full styrke. Jeg tror det er fabrikkinstillingen. Litt filosofering:
-Middelnivå +1 er bra for det aller meste, men det er veldig kjekt å kunne guffe på når det blir krevende. -Full guff hele tiden er tidvis ubehagelig, og definitivt ikke nødvendig. Det ble unødvendig kraftig selvblending, både via refleksjoner og at ender opp med å lyse opp eget ansikt opp bratte partier. -Brenntidene ble hhv 3:25 og 1:45 (205 og 105 minutter). Om jeg skal gjette, så bruker jeg full guffe kanskje 1/3 av tiden, så da bør det bli ca 2:50 maks. -Jeg ønsker meg fjernstyring til hjelmlykta når jeg møter forgjengere. Lykta på styret kan man dekke til med hånda, men jeg klarer ikke både den og hjelmen. -De beste sykkellyktene er kanskje dyre, men som småbarnsfar er det ekstremt givende å kunne dra ut etter leggetid, og bare sykle som om det var lyse dagen. Jeg slo egen KOM på et lokalt utforsegment. Stas!
Jeg geeket mens junior så på barne-TV i kveld. Full Beam X12 er laget av ingeniører, tilsynelatende for ingeniører. Det er et utall moduser, profiler og individuelle lysstyrker som kan settes opp, og jeg husket ikke helt hva konfigurerte i fjor. Jeg prøvde derfor å bruke egne brenntidsmålinger og Full Beams egen lysstyrketabell for å finne ut hvilke styrker det måtte være. Problemet var at tabellen har en åpenbar feil, nettopp på 2950 lumen, som jeg trodde jeg hadde satt medium-nivået til. Google docs, 2MX og gyldige data fra Full Beam ordner opp!
Målet med øvelsen var forøvrig å se om jeg ville vært fornøyd med en lykt på 3000 lumen. Svaret er nei. Medium (2950 med denne profilen) er bra for mye, men det er veldig kjekt å ha et nivå til (4200) i reserve når det blir raskt og teknisk.
Med andre ord: Jeg er gammel og bortskjemt. Samtidig ville vel kanskje en lykt med 2000 og 3000 gitt mye av samme opplevelsen.
#200901011/09/201511:17
-De beste sykkellyktene er kanskje dyre, men som småbarnsfar er det ekstremt givende å kunne dra ut etter leggetid, og bare sykle som om det var lyse dagen. Jeg slo egen KOM på et lokalt utforsegment. Stas!
Hør Hør! Var ute i går for første gang på skikkelig nerrovertur med lykt. BAD3000 på styret og ei Lupine Piko på hodet. Helt ufattelig digg å kunne gønne på nedover og føle at jeg har helt kontroll. Det var bekmørkt så det føltes som om jeg var inne i en tunnel.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
#200917111/09/201518:47