|
Tempo vs. racer
|
Tempo vs. racer
18/08/2015 09:28
|
kask
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heisann,
Trenger litt innspill i forhold til valg av sykkel. Jeg har så vidt kastet meg på tri-bølgen og skal uansett ha ny sykkel. Mesteparten av turene blir 1-3 timer pluss noe til og fra jobb (for å kunne kombinere med innlagt treningstur).
Jeg lurte imidlertid på hva dere ville valgt og hva som er fordeler/ulemper med en trisykkel (foruten aero). Hvordan oppleves de å kjøre på i praksis?
Valget står mellom Cannondale Supersix eller Cannondale Slice
|
|
|
Re: Tempo vs. racer
[Re: kask]
18/08/2015 10:26
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Fordel trisykkel: Du kommer fortere til mål. Mindre sliten i ryggen på lange distanser. Fordel landeveissykkel: Mer allsidig, smidig og lett manøvrerbar (for eks i trafikken).. Kan også benyttes på vanlige fellesstart-sykkelritt. Som regel også mer fleksibel på dårlig underlag, demper humper og grov asfalt bedre. (Men dette kommer mest ann på dekk og hjul).
|
|
|
18/08/2015 10:59
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Slice er så stygg (IMO) at valget hadde falt på Supersix av den grunn alene. Ellers enig med alt alfred sier. Er det slik at du vil ende opp med én sykkel, og den kommer til å være en racer eller trisykkel?
|
|
|
18/08/2015 11:38
|
kask
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det blir kun en sykkel til landevei. Har allerede en terrengsykkel. Grunnen til at jeg lurer på tri-sykkel er at de konkurransene jeg kommer til å delta på er tri samt at jeg får uansett ikke tid til de gode langturene som landevei krever. Imidlertid utelukker jeg også mye kompissykling og kanskje litt mer klønete ifht. sykling til/fra jobb Slice er kanskje ikke den peneste, men det virker som en litt "snillere" tri-sykkel enn mye annet. I tillegg føres den hos min LBS som gir veldig god service 
|
|
|
18/08/2015 11:54
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvor mange tri-stevner tenker du å være med på? Og hvor lange?
|
|
|
18/08/2015 11:56
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
For å svare på et av spørsmålene dine i førsteposten:
Trisykkelen min føles veldig raskt ut på flatene, og ikke spesielt rask når det går oppover, føles ut som den suger mer i asfalten enn raceren. Nå kan dette være pga. karbonhjula og fordi jeg mistenker at gummien noen ganger kan gni mot ramma når jeg reiser meg for å trå, jeg er usikker. Men på flata går det unna altså.
|
|
|
[Re: pharynx]
18/08/2015 12:41
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Trisykkelen min føles veldig raskt ut på flatene, og ikke spesielt rask når det går oppover, føles ut som den suger mer i asfalten enn raceren. Nå kan dette være pga. karbonhjula og fordi jeg mistenker at gummien noen ganger kan gni mot ramma når jeg reiser meg for å trå, jeg er usikker. Men på flata går det unna altså. Det er forskjell på ulike sykler. Flere (spesielt amerikanske av ikke-nyeste årgang) temposykler er utelukkende laget for rett-fram flatmarkssykling med smale dekk. - Da kan en oppleve liten rammeklaring og liten stivhet i bakramma som resulterer i litt subbing når en bruker krefter - også i bremseklossene hvis de er justert tett inntil. - Andre temposykler er gode også i klatringer og utforkjøringer. På fjordårets Axtri (opp og ned 1350 høydemeter m/hårnålssvinger) var jeg blandt de aller første opp og ned - jeg med temposykkel, de andre med landeveisykkel. (Har også landeveissykkel, men valgte temposykkelen for dette løpet.) - Landeveissykkelen føles gjerne raskere oppover, og mer leken nedover. - Egenskapene i bakker avhenger selvsagt også av innstillingene på sete og styre. Er alt innstilt for å sitte på flatmark, blir det gjerne mindre optimalt i bakker.
|
|
|
[Re: alfred]
18/08/2015 12:49
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Trisykkelen min føles veldig raskt ut på flatene, og ikke spesielt rask når det går oppover, føles ut som den suger mer i asfalten enn raceren. Nå kan dette være pga. karbonhjula og fordi jeg mistenker at gummien noen ganger kan gni mot ramma når jeg reiser meg for å trå, jeg er usikker. Men på flata går det unna altså. Det er forskjell på ulike sykler. Flere (spesielt amerikanske av ikke-nyeste årgang) temposykler er utelukkende laget for rett-fram flatmarkssykling med smale dekk. - Da kan en oppleve liten rammeklaring og liten stivhet i bakramma som resulterer i litt subbing når en bruker krefter - også i bremseklossene hvis de er justert tett inntil. - Andre temposykler er gode også i klatringer og utforkjøringer. På fjordårets Axtri (opp og ned 1350 høydemeter m/hårnålssvinger) var jeg blandt de aller første opp og ned - jeg med temposykkel, de andre med landeveisykkel. (Har også landeveissykkel, men valgte temposykkelen for dette løpet.) - Landeveissykkelen føles gjerne raskere oppover, og mer leken nedover. - Egenskapene i bakker avhenger selvsagt også av innstillingene på sete og styre. Er alt innstilt for å sitte på flatmark, blir det gjerne mindre optimalt i bakker. Gode klarifiseringer. Jeg snakket spesifikt om mitt oppsett og sykkel, husk det kask. Ellers interessant med det at sykkelen føles raskere enn om den faktisk er det. Min sykkel er fryktelig god på flater og nedover, men føler meg ikke 100% tilfreds når det bikker >3% oppover. Forøvrig kudos for å sykle med trisykkel på Axtri. Er det ikke flere totale hm sammenlignet med Norseman, selv med ~80km kortere løype?
|
|
|
[Re: pharynx]
18/08/2015 14:11
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Trisykkelen min føles veldig raskt ut på flatene, og ikke spesielt rask når det går oppover, føles ut som den suger mer i asfalten enn raceren. Nå kan dette være pga. karbonhjula og fordi jeg mistenker at gummien noen ganger kan gni mot ramma når jeg reiser meg for å trå, jeg er usikker. Men på flata går det unna altså. Det er forskjell på ulike sykler. Flere (spesielt amerikanske av ikke-nyeste årgang) temposykler er utelukkende laget for rett-fram flatmarkssykling med smale dekk. - Da kan en oppleve liten rammeklaring og liten stivhet i bakramma som resulterer i litt subbing når en bruker krefter - også i bremseklossene hvis de er justert tett inntil. - Andre temposykler er gode også i klatringer og utforkjøringer. På fjordårets Axtri (opp og ned 1350 høydemeter m/hårnålssvinger) var jeg blandt de aller første opp og ned - jeg med temposykkel, de andre med landeveisykkel. (Har også landeveissykkel, men valgte temposykkelen for dette løpet.) - Landeveissykkelen føles gjerne raskere oppover, og mer leken nedover. - Egenskapene i bakker avhenger selvsagt også av innstillingene på sete og styre. Er alt innstilt for å sitte på flatmark, blir det gjerne mindre optimalt i bakker. Gode klarifiseringer. Jeg snakket spesifikt om mitt oppsett og sykkel, husk det kask. Ellers interessant med det at sykkelen føles raskere enn om den faktisk er det. Min sykkel er fryktelig god på flater og nedover, men føler meg ikke 100% tilfreds når det bikker >3% oppover. Forøvrig kudos for å sykle med trisykkel på Axtri. Er det ikke flere totale hm sammenlignet med Norseman, selv med ~80km kortere løype? Tror nok Axtri har flere høydemeter på syklingen. Ikke minst har den et helt annet preg: Mens Norsman veksler mellom relativt flate partier og ulike stigninger, er Axtri nesten bare opp & ned. Bakkene som er på Norseman er bare småhumper i forskjell til de to store i Axtri (0-1350 moh). Nå var den eneste motivasjonen min for å bruke trisykkelen på Axtri at jeg (etter flere målinger i en bakke hjemme + teoretiske beregninger) antok den totalt sett ville være raskere enn den drøyt 1kg lettere landeveissykkelen. Nevnte det i denne tråden som et "bevis" på at trisykler kan være gode å klatre med.
|
|
|
18/08/2015 18:24
|
kask
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser for meg at det blir 3-6 konkurranser per år. Fornuften i meg sier racer, men han lille mannen på skulderen min sier tri-sykkel.
Cannondale Slice får forøvrig gode tilbakemeldinger på klatreegenskaper og at det er en av de tri-syklene som kommer nærmest landevei i sykkelopplevelse...
|
|
|
19/08/2015 06:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt avengig av hvor du sykler til/fra jobb ville jeg følt meg mye mer ukomfortabel med en temposykkel innimellom biler, terrengsykler, gående osv. På en Supersix er du deriomot konge i "kampen" langs Operaen og tar lett de villeste tjuv-triksene rundt hvermansen. Jeg vil si temposykkel er nærmest uegnet før du kommer til gamle mossevei. Langs Tour de Finans vestfra inn til Oslo er det vel også rimelig tett med testosteronbomber på sykkel. Det jeg prøver å si er at til hverdags er en landeveissykkel mye mer anvendelig... og når så du sist en kompisgjeng med temposykler sittende utenfor cafe'n i Son med Cortado/croassnt ???
Jeg syklet m klubben i går, tempoløypa til klubbmesterskapet 19,6 km og fikk selvsagt grisebank av av de to med temposykler. Har bare erfaring med temobøyler på racer fra noen turer i fjor men synes fartsfølelsen var helt enorm.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
19/08/2015 07:15
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Hadde samme dilemma som deg for et par år siden. Har kun vært med i triatlon av konkurranser, og ingen planer om å starte med landeveisritt, så tenkte det beste ville være temposykkel for meg. Hadde terrengsykkel og en sliten pendleracer. Studerte også i Danmark, der temposykkel er gull, ikke så gull i Norge derimot.
Fant fort ut at temposykkelen ikke blir brukt så mye som jeg skulle ønske, det er utrolig gøy på de turene man får til, men litt slitsomt når man blir invitert på intervalløkter til Tryvann med gutta eller vil sykle noe sted og bruke sykkelen som fremkomstmiddel. Man må komme seg ut av byen og på landevei før det er særlig gøy å sykle tempo, Tour de Finans på tempo er bare masete.
Har nå kjøpt en racer/grusracer, og terskelen for å bruke denne er så utrolig mye mindre, og jeg får mye mer glede av den. Temposykkelen blir brukt mye på rulle, og tas ut når jeg har god tid til å ta en lengre treningstur alene, men 75% av tiden på sykkel blir på raceren, og vil selv si at for å bli god i sykling gjelder det bare å sykle mye. Med racer vil du nok få syklet mye mer enn med temposykkel.
BTW: Kudos med temposykkel på AXTRI, ble godt kjent med førstegiret mitt der forrige helg, og ville selv aldri tenkt på å bruke temposykkel en gang. Men det sier kanskje mer om min fart over det jæ**a fjellet.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
19/08/2015 20:45
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøp temposykkelen. Etter en stund vil du tenke at du burde kjøpt "vanlig" landeveisykkel og kjøper det. Vinn-vinn. Si til kona at du trenger nye hjul og dersom du kjøper noen skikkelig raske kan du bruke de på begge syklene.. Det gjør jo at det bli halv pris:) Vinn-Vinn igjen!
|
|
|
[Re: dano]
20/08/2015 06:41
|
ScottScaleLTD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøp temposykkelen. Etter en stund vil du tenke at du burde kjøpt "vanlig" landeveisykkel og kjøper det. Vinn-vinn. Si til kona at du trenger nye hjul og dersom du kjøper noen skikkelig raske kan du bruke de på begge syklene.. Det gjør jo at det bli halv pris:) Vinn-Vinn igjen! Word!
Lønn etter forbruk!
|
|
|
20/08/2015 08:07
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Kjøp to stk da? Kjøp en Caad med 105 og en brukt temposykkel på finn. De er stort sett ikke brukt uansett:-) Da holder du budsjettet spiselig for konemor også..
SÅ kjøper du hjul:-)
Barberer legga:)
|
|
|
21/08/2015 13:00
|
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp landeveissykkel først også kjøper du temposykkel etterhvert. Da har du forhjul og trenger bare bakhjul - deal.
Sånn har jeg spart mange penger de siste årene.
|
|
|
29/08/2015 21:18
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann,
Trenger litt innspill i forhold til valg av sykkel. Jeg har så vidt kastet meg på tri-bølgen og skal uansett ha ny sykkel. Mesteparten av turene blir 1-3 timer pluss noe til og fra jobb (for å kunne kombinere med innlagt treningstur).
Jeg lurte imidlertid på hva dere ville valgt og hva som er fordeler/ulemper med en trisykkel (foruten aero). Hvordan oppleves de å kjøre på i praksis?
Valget står mellom Cannondale Supersix eller Cannondale Slice Vet ikke hva trenden er andre steder i landet, men hos oss (i Haugesund) blir det mer vanlig fremover med draft-legal og da kan man ikke bruke trisykkel. Kan være verdt å sjekke ut om det er lignende planer der du tenker å delta. http://htri.no/draft-legal/
|
|
|
[Re: Geir Magne]
31/08/2015 10:52
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Heisann,
Valget står mellom Cannondale Supersix eller Cannondale Slice Vet ikke hva trenden er andre steder i landet, men hos oss (i Haugesund) blir det mer vanlig fremover med draft-legal og da kan man ikke bruke trisykkel. Kan være verdt å sjekke ut om det er lignende planer der du tenker å delta. http://htri.no/draft-legal/ Trenden er vel noe varierende. Drafting har jo vært tillatt på topp junior/senior internasjonalt på de korte distansene i over 20 år. Flere av de gamle, uformelle konkurransene hvor det meste var tillatt (også drafting) er nå borte, mens det nå kommer 10-15 nye konkurranser hvert år, de aller, aller fleste tillater ikke draft. Er det andre enn NM sprint og Haugesund som tillater det?. Er det andre enn Haugesund som tillater draft i mosjons/aldersklassene? - I og med at vi nå har fått opp flere senior og junior-utøvere på internasjonalt nivå på kortdistanse så er det noen som ønsker flere slike konkurranser her hjemme. Merk at drafting kun kan være aktuelt på de korte distansene, opp til olympisk (1.5 svøm/40 sykkel/10 løp). Det er meg bekjent ingen som tillater eller planlegger å tillate drafting på lengre distanser.
|
|
|
[Re: alfred]
31/08/2015 20:22
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann,
Valget står mellom Cannondale Supersix eller Cannondale Slice Vet ikke hva trenden er andre steder i landet, men hos oss (i Haugesund) blir det mer vanlig fremover med draft-legal og da kan man ikke bruke trisykkel. Kan være verdt å sjekke ut om det er lignende planer der du tenker å delta. http://htri.no/draft-legal/ Trenden er vel noe varierende. Drafting har jo vært tillatt på topp junior/senior internasjonalt på de korte distansene i over 20 år. Flere av de gamle, uformelle konkurransene hvor det meste var tillatt (også drafting) er nå borte, mens det nå kommer 10-15 nye konkurranser hvert år, de aller, aller fleste tillater ikke draft. Er det andre enn NM sprint og Haugesund som tillater det?. Er det andre enn Haugesund som tillater draft i mosjons/aldersklassene? - I og med at vi nå har fått opp flere senior og junior-utøvere på internasjonalt nivå på kortdistanse så er det noen som ønsker flere slike konkurranser her hjemme. Merk at drafting kun kan være aktuelt på de korte distansene, opp til olympisk (1.5 svøm/40 sykkel/10 løp). Det er meg bekjent ingen som tillater eller planlegger å tillate drafting på lengre distanser. Jeg sjekket Bryne Triathlon og Stavanger Triathlon som arrangerer både sprint og olympisk, og i begge tilfellene tillates ikke drafting. Så det kan godt hende at dette er et lokalt fenomen for Haugesund.
|
|
|
13/09/2015 10:46
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Sykler med Cannondale Synapse og Cervelo p3. Har satt den beste bakkerekorden min med Cerveloe, så jeg tror det er mer psykisk. Bakken er ca 6% så farten er ikke høy. På flata er det min 1-2km/t raskere. Du kan jo kjøpe en billig brukt racer i tillegg. Feks et år gamle synapser på Gran Canaria  .
|
|
|
15/09/2015 20:48
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
De testene jeg gjorde i fjor, hvor jeg kjørte bakkeintervaller i en lokal bakke som jeg anslår til 6%, ga også bedre tider på trisykkelen enn raceren som er et drøyt kg lettere. Nå var det store variasjoner på dagsform og vind, dermed er ikke dette sikre/vitenskapelige resultater - men gir noen indikasjoner. Bør nevnes at dette var en kort bakke på ca 5min, dermed var hastigheten tilsvarende høy - noe som gir fordel for den mer aerodynamiske trisykkelen.
|
|
|
|
|