Ultrabirken 2015
|
Re: Ultrabirken 2015
[Re: ehaga]
17/08/2015 21:35
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Jeg som trodde jeg hadde bestemt meg. Jeg skulle kjøre Ultrabirken med Rocket Ron foran og Fast Track Controll bak.
Rocket Ron ser ut til å klare seg, men jeg har nå tatt 3 dekk av Fast Track Controll på 5-6 uker. Første to dekkene har jeg fått hull i hjulbanen når jeg har kjørt grus og siste dekket tok jeg side veggen når jeg kjørte relativt røff sti (dvs. masse stein).
Alternativt kan jeg kjøre med RR bak, men jeg har ikke vært så fornøyd med det.
- Erik - Hva med RR foran og RaRa bak? Det har jeg vurdert dersom det tørre fine været holder seg. Men jeg må teste RaRa som bakdekk først. Fikk jo god omtale i testen til terrengsykkel.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
18/08/2015 05:39
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg som trodde jeg hadde bestemt meg. Jeg skulle kjøre Ultrabirken med Rocket Ron foran og Fast Track Controll bak.
Rocket Ron ser ut til å klare seg, men jeg har nå tatt 3 dekk av Fast Track Controll på 5-6 uker. Første to dekkene har jeg fått hull i hjulbanen når jeg har kjørt grus og siste dekket tok jeg side veggen når jeg kjørte relativt røff sti (dvs. masse stein).
- Erik - Hva med RR foran og RaRa bak? Det har jeg vurdert dersom det tørre fine været holder seg. Men jeg må teste RaRa som bakdekk først. Fikk jo god omtale i testen til terrengsykkel. Jeg kjører nok med Ron foran og Ralph bak. Vurderer også Ron eller Ikon bak, men har nå satt opp sykkelen med disse. Ralph'n har litt lite volum med 2.1, men føles ok i terrenget, og skal sykle mye i terrenget fremt til søndag, så ser an frem til da.
|
|
|
18/08/2015 06:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
- Erik - Hmm. Jeg har kjørt FT på TSR 3 år på rad, Skjebergrittet, div grusritt(s-works dekk), på stisykkel på skikkelig grove stier noen hundre mil (så mye at jeg har sprukket ramme og drept gaffel) og kun opplevd én punktering. Det klarte jeg når jeg kjørte over en tørket stokk med en spiss, brukket grein som jeg fikk inn i kjørebanen. Da var det rolig tur, og hodet var ikke med på det jeg drev med. Alltid slangeløst. Opplever det som bombesikkert - nesten hver gang vi er på klubbtrening på sti f.eks er det punkteringer, og det er stort sett de med lette Schwalbe eller Conti-dekk og slange som er uheldige. Nå skal det sies at jeg ikke punker så mye, har siden 2012 revet 2 sidevegger hvorav én var speller nytt Conti x-king (kløning) og ett Purgatory (som hadde fått mye bank som bakdekk over en hel sesong og burde ha vært byttet). Hvis du punkterer så ofte, ville jeg nok ha 1) vurdert slangeløst om du ikke kjører det allerede og 2) kikket litt på teknikken når du treffer skummelt terreng 
|
|
|
[Re: knutspeed]
18/08/2015 06:46
|
ehaga
Medlem
|
Medlem
... Hvis du punkterer så ofte, ville jeg nok ha 1) vurdert slangeløst om du ikke kjører det allerede og 2) kikket litt på teknikken når du treffer skummelt terreng Jeg kjører slageløst, og jeg kan helt sikker forbedre teknikken. Etter to uker i Spania på landeveissykkel og en kort uke på en lånt HT, føltes det bra å være på tør sti igjen med fulldemper. Jeg kjørte derfor helt sikkert hardere enn hva jeg burde, og i allefall hardere enn det jeg kommer til å gjøre i UB. Men man vil jo være på den sikre siden når man skal sykle UB for første gang.
|
|
|
18/08/2015 07:21
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
... Hvis du punkterer så ofte, ville jeg nok ha 1) vurdert slangeløst om du ikke kjører det allerede og 2) kikket litt på teknikken når du treffer skummelt terreng Jeg kjører slageløst, og jeg kan helt sikker forbedre teknikken. Etter to uker i Spania på landeveissykkel og en kort uke på en lånt HT, føltes det bra å være på tør sti igjen med fulldemper. Jeg kjørte derfor helt sikkert hardere enn hva jeg burde, og i allefall hardere enn det jeg kommer til å gjøre i UB. Men man vil jo være på den sikre siden når man skal sykle UB for første gang. Ser den! Du kan jo også bare skrive det opp på kontoen for uflaks, og håpe den er full for året. Jeg har prøvd RR, og syntes det er et bra fordekk. Ikke like happy med det bak, men det er jo også en smakssak. Er uansett klar for å prøve GRID-versjonen som bakdekk. Er veldig fan av "better safe than sorry".
|
|
|
[Re: Wonka]
18/08/2015 07:59
|
hakonp
Fersking
|
Fersking
Siden det var jeg som dro i gang dette med om FT var det eneste saliggjørende er det hvertfall greit å få bekreftet at det er flere som har opplevd hull i rullebanen. Har aldri tatt sideveggen på disse. Det kan jo bero på tilfeldigheter og kjørestil som nevnt over, men er hverfall blitt såpass usikker at de er tatt ut av min dekkgarderobe. Man kjører vel litt tøffere nå med FS 29, enn da man syklet på 26" HT med langt stem og smalt styre. Kanskje også noe med produksjonsserier, siden andre kan benytte dem til stidekk i grovt terreng? Mulig GRID-versjonen vil være bedre. Siden Specialized lanser en tredje versjon har de vel sett behov for en mer motstandsdyktig utgave?
Uansett ikke meningen å ta nattesøvnen fra noen. Som oftest går det jo bra!
|
|
|
18/08/2015 08:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
FT control 29" opplever jeg som ganske sikkert ( I alle fall på HT.). Har en punktering på 14 ritt og da kom den med bakgrunn i for lite luft i dekket (Bla Hortensmarka rundt, Skjebergrittet, Norefjellrittet, 12 timers på nesten bare sti i DK, Montebellorittet i tillegg til flere grusritt.).
Kan en del av disse uhellene komme pga for lite luft i dekka (Stimafia'n vil jo gjerne kjøre med alvorlig lavt lufttrykk.)?
Redigert av sveinaa; 18/08/2015 08:41.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/08/2015 08:59
|
ehaga
Medlem
|
Medlem
FT control 29" opplever jeg som ganske sikkert ( I alle fall på HT.). Har en punktering på 14 ritt og da kom den med bakgrunn i for lite luft i dekket (Bla Hortensmarka rundt, Skjebergrittet, Norefjellrittet, 12 timers på nesten bare sti i DK, Montebellorittet i tillegg til flere grusritt.).
Kan en del av disse uhellene komme pga for lite luft i dekka (Stimafia'n vil jo gjerne kjøre med alvorlig lavt lufttrykk.)? For min del var det nok ikke for lite luft. Jeg kjørte med 30 psi når jeg tok sideveggene. Når jeg tok hjulbanen har det begge gangene vært når jeg har kjørt raskt nedover på grus veier (ned mot Sørkedalen skole, når man kommer fra Kikut). Jeg vet ikke hva som gjør at jeg ikke liker Rocket Ron som bakdekk. Tror kanskje jeg føler det er for stivt i sideveggene. Noen som vet om det er mulig å få tak i Grid versjonen av Fast Track ?? Der er ikke veldig mange gram forskjell på Controll og Grid versjoene (tror det var 30 gram i 2.2 versjonen i 29"). I forhold til min tur i går, er det ikke tvil om at jeg behøver ikke å dra stikken like langt på UB. Jeg tipper jeg kommer til å bli sliten nok, om jeg ikke skal kjøre som en tulling nedover også. - Erik -
|
|
|
[Re: hakonp]
18/08/2015 09:03
|
ehaga
Medlem
|
Medlem
... Uansett ikke meningen å ta nattesøvnen fra noen. Som oftest går det jo bra!
Nattesøvnen har jeg i allefall mistet for lenge siden. Det skjedde vel rundt de tider jeg meldte meg på UB. Venner, familie og kollegaer holder på å gå "nuts" fordi det eneste jeg er opptatt av er sykling......  - Erik -
Redigert av ehaga; 18/08/2015 09:04.
|
|
|
18/08/2015 09:10
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg satte opp FT2.2c slangeløst foran og bak igår. Bytter til 2.3 Ground control control (ja de heter faktisk det) foran om det blir regn og gjørme.
Så, hva gjør folk med senkepinnen? Setter den på? Tar den av? Hadde ikke senkepinne i 2013 eller 2014, og vet det var enkelte partier hvor jeg gjerne skulle hatt det.Er i tvil, da jeg er blitt veldig vant med den, men det frister å spare 350g samt å redusere risiko for at noe havarerer.
- Stefan
|
|
|
18/08/2015 09:14
|
etengesdal
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var mekaniker på birken i fjor og blei lova gratis billett i år, men ser ut til at han kontaktpersonen som eg hadde med i fjor har gått under jorda. Noen som har erfaring med hvordan man kan få innvilget billett eller hvem man evt. kan ta kontakt med?
Kjører forøvrig uten juksepinne. Har Giant sin variant og har hatt litt småtull med den, så tørr ikkje det. Sparer jo heile 400 gr i tillegg. Kan være sårt trengt det med ein sommer med litt for mykje kake.
Redigert av etengesdal; 18/08/2015 09:15.
|
|
|
18/08/2015 10:24
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt uavhengig av løypa selvsagt, men erfaringsmessig så tenker jeg ikke at jeg har savnet senkepinne her før. Når jeg sykla stisykkelen på TSR og Furusjøen ble den dog brukt, men tenker også at der brattere kneiker som forseres der. Hvorfor har ikke vi synset om løypa foresten ? Har tenkt meg opp til Sjusjøen på søndag så litt synsing hadde gjort seg. Gjerne noe middels bra pekepinner fra Selmer. Bare for moro skyld. Kommer feks Nevelfjellet tilbake (tviler men...) ?
|
|
|
18/08/2015 11:36
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Jeg dropper dropper i år. Min KS har vært feilfri i tre år, men i år så røyk kevlartråden, samt at jeg i samme slengen klarte å bøye en aktiveringsarm inne i pinnen. Den er nå erstattet, men jeg har ikke montert ny tråd enda. Det går også raskt, men jeg vil gjerne ha noen testturer først, og det får jeg antakeligvis ikke tid til mellom flyttelassene jeg holder på med nå.
Ruta? Den blir sikkert fet! Masse singletrack hvor vi kommer helt møre inn. What's new lissom. Det blir supert!
|
|
|
[Re: etengesdal]
18/08/2015 14:24
|
Khoel
Fersking
|
Fersking
Hvis det er Fredrik du sikter til, så er han ikke så flink til å svare på mail.. Hvis du tar kontakt med Nina Forårsveen på kundeservice, så ordner hun det for deg. Hvis du trenger kontakinfoen hennes kan du sende meg en PM.
Stumpjumper FSR Expert 29" Cannondale F29 Carbon custom Canyon Lux 8.9 Canyon Ultimate SLX 9.0
|
|
|
18/08/2015 15:12
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Har aldri tenkt på behovet for juksepinne i UB, men så har jeg aldri hatt det og kjent fordelene - før i år. Men nå har pinnen havarert, og det ser ikke ut til at jeg får ny før UB, så det blir stiv pinne (pun intended) i år også.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
18/08/2015 16:05
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nydelig med jukkepinne i de lange steinete nedkjøringene. Går greit uten, men defintivt mere moro med. Anbefaler også litt grov stisykkel. Kast klokka og nyt turen.
|
|
|
19/08/2015 07:26
|
hard_rocx
Entusiast
|
Entusiast
Da har jeg bestilt time hos Milslukern til min Specialized Epic Comp Carbon 29" for montering av Specialized Fast Track Control 2,2 foran og bak.
Da skal jeg forsøke å ikke se på denne tråden mer før UB:-)
Lykke til alle sammen! Vi ses i fjellheimen.
Truls
|
|
|
[Re: hard_rocx]
19/08/2015 07:33
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da har jeg bestilt time hos Milslukern til min Specialized Epic Comp Carbon 29" for montering av Specialized Fast Track Control 2,2 foran og bak.
Lykke til alle sammen! Vi ses i fjellheimen. Beklager å være dust, men bør man ikke kunne skifte dekk selv om man skal sykle UB? Jeg har 20 millioner tommeltotter , men dekkskifte får jeg til...
|
|
|
[Re: larsdx]
19/08/2015 07:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Lykke til alle sammen! Vi ses i fjellheimen. Beklager å være dust, men bør man ikke kunne skifte dekk selv om man skal sykle UB? Jeg har 20 millioner tommeltotter , men dekkskifte får jeg til... Tja, hvis man tjener 700 kroner timen, allerede jobber mer betat overtid enn man vil, så er det jo god økonomi å betale noen andre noen få hundrelapper for å sette opp dekk slangeløst, framfor å knote noen timer selv. Det trenger ikke være tommeltotter som er forklaringen.
|
|
|
19/08/2015 07:47
|
talliere
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Satte pris på å kunne ha setet høyt på de tross alt mange milene på grus og litt lavere på stiene (har Specialized sin med 3 fixed pos). Samt i bånn ned Hafjell utfor men den skal vel kanskje ikke kjøres i år. Dvs mer hevepinne enn senkepinne !
|
|
|
19/08/2015 09:05
|
JPK
Avhengig
|
Avhengig
Men kjører man med camelback? Eg er en av de som har tid til å fylle flasken og der er jo relativt bra med stasjoner. Tenkte ha 1 flaske på sykkelen. Noen grunn til å drasse med vann på ryggen?
2011 Specialized Stumpjumper S-works 26" 2011 Specialized Epic Comp Carbon 29" 2011 Specialized Tarmac
Er det karbonfiber i karbonader? Må jo i tilfelle være vektreduserende?
|
|
|
[Re: JPK]
19/08/2015 09:12
|
Trond Vidar
|
Men kjører man med camelback? Eg er en av de som har tid til å fylle flasken og der er jo relativt bra med stasjoner. Tenkte ha 1 flaske på sykkelen. Noen grunn til å drasse med vann på ryggen? Har du kjørt tidligere? Jeg ville anbefalt litt drikke på ryggen. Sekk må du uansett ha. Det er ca 5 mil på grus først, og selv om det er drikkestasjoner så er det kjipt å måtte stoppe å fylle hvis du sitter fint i en gruppe som passer ditt tempo godt - selv om du har god tid 
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
19/08/2015 09:15
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Men kjører man med camelback? Eg er en av de som har tid til å fylle flasken og der er jo relativt bra med stasjoner. Tenkte ha 1 flaske på sykkelen. Noen grunn til å drasse med vann på ryggen? Har du kjørt tidligere? Jeg ville anbefalt litt drikke på ryggen. Sekk må du uansett ha. Det er ca 5 mil på grus først, og selv om det er drikkestasjoner så er det kjipt å måtte stoppe å fylle hvis du sitter fint i en gruppe som passer ditt tempo godt - selv om du har god tid Viktigere enn behovet for å følge gruppa er at det ikke alltid er like lett å drikke av flaske på stien, og det er mye sti. Jeg har noe drikke i sekken og en flaske som jeg fyller på drikkestasjonene.
- Stefan
|
|
|
[Re: larsdx]
19/08/2015 09:53
|
hard_rocx
Entusiast
|
Entusiast
Lykke til alle sammen! Vi ses i fjellheimen. Beklager å være dust, men bør man ikke kunne skifte dekk selv om man skal sykle UB? Jeg har 20 millioner tommeltotter , men dekkskifte får jeg til... Du kan være så dust du vil for min del, larsdx:-) Jeg har 10 sykler som til en hver tid skal være syklbare, kone og to unger i barnehagealder. Jeg skrur stort sett det meste selv, og jeg er enig i at det er kjekt å kunne gjøre dette også selv. Tiden strekker ikke alltid til. I dette tilfellet skal jeg også få sjekket et styrelager, og det er noe jeg ikke pleier å fikse selv. Da slår jeg to fluer i en smekk, og bytter dekk samtidig. Genialt i mitt hode. I tillegg så sykler jeg til og fra butikken og løper videre til jobben. Sparer miljøet og kommer i form. Det synes jeg i grunne alle burde gjøre når de skal ha sykkel på verksted, i stedet for å være "dustete" å lever med bil:-) God tur over fjellet. Kanskje vi ses?:-)
Truls
|
|
|
[Re: Stefan77]
19/08/2015 10:04
|
Trond Vidar
|
Men kjører man med camelback? Eg er en av de som har tid til å fylle flasken og der er jo relativt bra med stasjoner. Tenkte ha 1 flaske på sykkelen. Noen grunn til å drasse med vann på ryggen? Har du kjørt tidligere? Jeg ville anbefalt litt drikke på ryggen. Sekk må du uansett ha. Det er ca 5 mil på grus først, og selv om det er drikkestasjoner så er det kjipt å måtte stoppe å fylle hvis du sitter fint i en gruppe som passer ditt tempo godt - selv om du har god tid Viktigere enn behovet for å følge gruppa er at det ikke alltid er like lett å drikke av flaske på stien, og det er mye sti. Jeg har noe drikke i sekken og en flaske som jeg fyller på drikkestasjonene. enig, jeg pleier å fylle på første sti-stasjon i sekken hvis det er tomt
|
|
|
19/08/2015 10:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er litt "anti" drikkesekk, har iallefall syklet de siste 3 ganger UB med bare flaske, og da kun en flaske. Planlegger en dette tar det ikke mange sekundene å fylle opp, og klarer de som sykler XC å drikke fra flaske under sykling så klarer vi andre det også. Streng tatt er det vel bare med en stopp på gruspartiene første par timene. Jeg har fylt flasken første gang på Bringebu, og har da tatt en liten spurt først uten at jeg sykler på meg syre, og fint kommet inn i gruppen igjen, mange stopper jo litt opp likevel og tar seg et krus. De neste stoppene er de som er lenger uti og da er det strengt tatt til at en stopper opp noen ganger likevel, feks ved matstasjoner, og det minuttet en bruker tilsammen på å fylle 3-4 flasker er ikke det jeg tror påvirker resultat noe mer en andre stopp.
Fordelen med drikkesekk ser jeg, men fordelen med flasker er: - Lettere sekk betyr mindre belastning til rygg/nakke og mindre klumpete sekk i tillegg. - Jeg syntes det smaker bedre (rent vann iallefall) fra flaske
Bakdelen med heldemper er at en får med bare en flaske, nå ser det ut som for første gang på UB velger jeg halvdemper og har da 2 flasker, mao trenger jeg ikke fylle opp før første stasjone i terrenget (gitt lik start som i fjor, dvs grus til Rosinbakken +-)
Skal sies, liker du å bruke drikkesekk, så bruk det UB også. Jeg liker ikke å bruke det på toppturer eller stiturer heller, selv om der er fordelen helt tydelig (og jeg bruker det på feks lange stiturer). Brukte det også på Furusjøen, da det er ganske langt til første drikkestasjon og veldig mye teknisk terreng første 3 timene. Men drakk mye mer fra flaske(r) en sekken, som hadde (alt for) mye veske igjen når jeg kom i mål.
|
|
|
[Re: anonym22]
19/08/2015 10:49
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lykke til alle sammen! Vi ses i fjellheimen. Beklager å være dust, men bør man ikke kunne skifte dekk selv om man skal sykle UB? Jeg har 20 millioner tommeltotter , men dekkskifte får jeg til... Jeg burde ha skrevet "hvis det ikke er slik at du ikke kan så..." Så kommentaren min var enda mer dust enn den kanskje trengte å være. Kanskje er det jeg som er en dust. Jeg leverer sykkel på service med samme rasjonale selv. Tja, hvis man tjener 700 kroner timen, allerede jobber mer betat overtid enn man vil, så er det jo god økonomi å betale noen andre noen få hundrelapper for å sette opp dekk slangeløst, framfor å knote noen timer selv. Det trenger ikke være tommeltotter som er forklaringen.
|
|
|
19/08/2015 11:04
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Fjorårsvinneren stoppet og fylte selv. Dvs jeg fikk siste drikkestasjon til å stå klar med mugge i det minste siden alle de andre hadde noen til å hjelpe seg.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: Oddefa]
19/08/2015 11:13
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er litt "anti" drikkesekk, har iallefall syklet de siste 3 ganger UB med bare flaske, og da kun en flaske. Planlegger en dette tar det ikke mange sekundene å fylle opp, og klarer de som sykler XC å drikke fra flaske under sykling så klarer vi andre det også. Streng tatt er det vel bare med en stopp på gruspartiene første par timene. Jeg har fylt flasken første gang på Bringebu, og har da tatt en liten spurt først uten at jeg sykler på meg syre, og fint kommet inn i gruppen igjen, mange stopper jo litt opp likevel og tar seg et krus. De neste stoppene er de som er lenger uti og da er det strengt tatt til at en stopper opp noen ganger likevel, feks ved matstasjoner, og det minuttet en bruker tilsammen på å fylle 3-4 flasker er ikke det jeg tror påvirker resultat noe mer en andre stopp.
Fordelen med drikkesekk ser jeg, men fordelen med flasker er: - Lettere sekk betyr mindre belastning til rygg/nakke og mindre klumpete sekk i tillegg. - Jeg syntes det smaker bedre (rent vann iallefall) fra flaske
Bakdelen med heldemper er at en får med bare en flaske, nå ser det ut som for første gang på UB velger jeg halvdemper og har da 2 flasker, mao trenger jeg ikke fylle opp før første stasjone i terrenget (gitt lik start som i fjor, dvs grus til Rosinbakken +-)
Skal sies, liker du å bruke drikkesekk, så bruk det UB også. Jeg liker ikke å bruke det på toppturer eller stiturer heller, selv om der er fordelen helt tydelig (og jeg bruker det på feks lange stiturer). Brukte det også på Furusjøen, da det er ganske langt til første drikkestasjon og veldig mye teknisk terreng første 3 timene. Men drakk mye mer fra flaske(r) en sekken, som hadde (alt for) mye veske igjen når jeg kom i mål. Du kan sette en flaskeholder på setepinnen mm du har heve/senke pinne da.
|
|
|
19/08/2015 11:32
|
Trond Vidar
|
|