|
Vondt i hjertet av snus etter massiv sykkeltrening
|
Vondt i hjertet av snus etter massiv sykkeltrening
15/08/2015 21:29
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Før dere sier det, ja jeg har vært hos legen. EKG, blodtrykk, hvilepuls og blodprøver er bra. Fikk grint meg til 24t EKG just in case, men legen er overbevist om at jeg er frisk.
Nå har jeg trent ganske mye sykkel i år. Fått god kondis og føler meg igrunn veldig frisk.
Men plutselig begynte jeg å merke ubehag i brystet av å snuse. Etterfulgt av hjertebank i flere timer. Nå har jeg kuttet ut snusen og føler meg ganske bra....
Regner rett og slett med at blodårene blir trekt sammen av nikotinen i snusen og hjertet ikke får den blodgjennomførselen den vil ha.
Noen som har vært borte i liknende? Blir jo ganske redd av slikt, selv om legen sier alt er bra....
|
|
|
Re: Vondt i hjertet av snus etter massiv sykkeltrening
[Re: kaffekanne]
15/08/2015 22:51
|
quinzy
Medlem
|
Medlem
Kanskje, jeg har opplevd brystsmerter i perioder og noe svimmelhet, legen sier det er muskelsmerter og vi relaterer det til stressede perioder.Jeg har vært både redd og bekymra(43 år), men jeg velger å stole på legen, alle prøver er fine.
Trening er pes, stisykling er balsam for sjelen! Canyon Spectral 9.9 EX 2015. Apex t5 2011, mammut 2013, extreme off pisteX3. KHS fulldempet familiefraktertandem.
|
|
|
16/08/2015 08:46
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Har aldri hørt om at snus fører til så rask vasokonstriksjon. Det kan nok være relatert til snusen, men tror ikke blodårene er årsaken til brystsmertene.
|
|
|
16/08/2015 11:58
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hvis du har sjekket med lege at alt er ok, vil jeg tro du rett og slett har opplevd angst. Det er helt ufarlig, men vanvittig ubehagelig. Jeg har levd med det i alt for mange år, men er frisk nå, og kan derfor litt om problematikken. Som du sier er stressende perioder noe som kan påvirke slikt veldig. Om du drikker mye kaffe ville jeg skrudd ned litt på inntaket der. Ellers er det mye hjelp i å rydde opp i stress-skyen du muligens har hengende over deg. Alt fra å rydde stua til å hive deg over den dritkjedelige oppgaven på jobben du har skjøvet forran deg lenge, vil hjelpe. Nok søvn er en no-brainer. Det viktigste, som fikk meg ut av situasjonen, er imidlertid å ikke "mate angsten". Det var nok skremmende der og da, men unngår du å gjøre ting for å minimere sjangsen for at det skal skje igjen, vil redselen bare bli sterkere over tid. Så om du er ærlig mot deg selv og ser at redselen for nytt hjertebank gjør at du ønsker å unngå en aktivitet, bør du gjøre den. Det er en grunn til at målet etter trafikkulykker er å få den forulykkede tilbake i trafikken så raskt som mulig.
Trønder osv
|
|
|
16/08/2015 13:47
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja det har vært ufattelig mye stress og bekymringer den siste tiden. Mistenkte det samme selv egentlig, men litt forundret over at legen ikke nevnte det.
|
|
|
16/08/2015 13:52
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men plutselig begynte jeg å merke ubehag i brystet av å snuse. Etterfulgt av hjertebank i flere timer. Nå har jeg kuttet ut snusen og føler meg ganske bra....
altså dvs: kjør på med snus, i gode doser!! + en ekstra kaffekanne dertil. grip fryktn ved horna, 'ke la'n styre livt! /spøkmodus> 
|
|
|
16/08/2015 17:04
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har mest tro på at det er muskelsmerter eller angst men man skal ikke være sikker, beste måte og finne ut det på er hvis du kjenner noen som bruker nitroglyserin, be om en tablett og legg under tunga, blir smertene borte så har du litt større grunn til å være bekymret, nitroglyserin er helt ufarlig, det eneste den gjør er og sett fart på blodet, ulempen er at man kan få litt hodepine en stund.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
16/08/2015 18:11
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Hva slags virkning gir nikotin i blodet under hard trening? Det blir jo som røyking bare at man slipper å skitne til lungene med tjære og drit. Kan ikke tenke meg at det kan ha noe helsebringende ved seg..
|
|
|
16/08/2015 20:29
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I dag spiste jeg en stor porsjon med lasagne og hvit ris. Tok en øl til maten. Ingen snus, ingen røyk.
6 timer med intens hjertebank. Føltes som om hjertet holdt på å eksplodere. Tenkte på å kjøre til legevakta, men ga faen og ventet. Nå er det helt bra igjen.
Skjønner ingenting...
|
|
|
16/08/2015 20:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
I dag spiste jeg en stor porsjon med lasagne og hvit ris. Tok en øl til maten. Ingen snus, ingen røyk.
6 timer med intens hjertebank. Føltes som om hjertet holdt på å eksplodere. Tenkte på å kjøre til legevakta, men ga faen og ventet. Nå er det helt bra igjen.
Skjønner ingenting... Legen har gjort en del fysiske tester. Det trenger selvsagt ikke ha avdekket alt. Men, som Espen J skriver over, dette kan være angst. Jeg har ikke egen erfaring, men kjenner andre. Det oppleves som noe veldig fysisk, og ikke bare psykisk. Altså er det vanlig å tenke at det er noe med hjertet. Stress og press i livet for tida?
Redigert av anonym22; 16/08/2015 20:41.
|
|
|
16/08/2015 20:46
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, altfor mye egentlig...hatt det siden jeg var 20, men lært meg å leve med det. (er 30 nå) I det siste har det vært litt i overkant så kan være noe i den retningen. Synes bare det er rart at jeg får vondt 5 min etter jeg legger inn snusen, eller rett etter jeg spiser feks en stor middag. Slår ikke feil. Jeg blir ikke plutselig engstelig når jeg snuser eller spiser, heller motsatt 
Redigert av kaffekanne; 16/08/2015 20:46.
|
|
|
16/08/2015 20:46
|
Syklisten89
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Problemet er vel den store porsjonen lasagne og hvit ris..?
Dette fører vel til en rask økning i blodsukker pga karbo og sukker.
Har opplevd dette selv mange ganger, høyt blodtrykk/blodsukker hvis jeg banker innpå en Peppes alene f.eks.
Sunt kosthold, fiber og fisk, spise hver tredje time har løst dette problemet hos meg.
|
|
|
16/08/2015 21:11
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hjelper også å få seg fast dame  vel å merke hvis dama er bra
|
|
|
16/08/2015 21:20
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Noe av det som kjennetegnet angst for min del, var at selv om jeg visste hva som forårsaket økt energinivå, tolket kroppen det som et faresignal. Om jeg drikker en kopp kaffe på få minutter er det helt naturlig at hjerterytmen går opp. Likevell kom følelsen av "ja men hva om".
Jeg er forøvrig i samme alder, og jeg tror det er mange mørketall angående angst i aldersgruppen vår. Jeg skal være forsiktig med å si at det er det du har, men som sagt: det høres litt sånn ut. Er det det, så skal du vite at angst og stress-relaterte lidelser er en av de vanligste, om ikke den vanligste, lidelsen i dagens samfunn. Det fører til at det er forsket mye på behandling, og det er meget gode prognoser.
Hilsen en som for under et år siden slet med å komme seg på butikken, men som i morgen starter en solo-reise gjennom deler av europa.
Redigert av Espen J; 16/08/2015 21:21.
Trønder osv
|
|
|
16/08/2015 21:34
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Hadde du ubehagsepisoder under 24-timers EKG-målingen?
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
16/08/2015 21:59
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes at pasienten burde prate med en lege, og dersom legen viser seg å være ikke tilstrekkelig konstruktiv/problemløsende, så bør man få en second opinion, third osv.
"Hjertebank" / vondt i brystet er kjent for å kunne være andre ting, som ikke nødvendigvis er så veldig farlig, feks:
- reflux/ irritert spiserør (løses lett med nexium el.l.) - eosinofil øsofagitt (autoimmun reaksjon i spiserør / vondt i brystet, løses lett med feks flutide)
Trenger en nysgjerrig og analytisk lege som kan hjelpe til å feilsøke/debugge litt.
Eksempelvis, dette "massive sykkeltreningen", bedriver du det ute i naturen der det er blomster og pollen og sånn?
Ellers er det kanskje en idé å droppe snus. Hive på med gift, og lure på hvorfor kroppen reagerer, høres ikke så klokt ut.
|
|
|
16/08/2015 22:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner ingenting... Du har ikke lært deg til å leve med press og stress de siste 10 åra, du bare tror det og nå dukker det opp senvirkninger. Når alt er i orden fysisk sett så er det stress/angstsymptomer du har. Det slår en ut fordi den er selvforsterkende siden det føles så reelt og kroppens måte å møte stress på er enda mer hjertebank. Neste trinn er ofte følelsen av at du ikke får puste eller at du har noe som blokkerer luftveiene kalt Globus syndrom. Veldig utbredt og noe "de fleste" opplever en gang eller flere i livet. Gir ned ta ting med ro, sykmeld deg hvis det er jobben stresser.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
16/08/2015 22:08
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes bare det er rart at jeg får vondt 5 min etter jeg legger inn snusen, eller rett etter jeg spiser feks en stor middag. Slår ikke feil. Jeg blir ikke plutselig engstelig når jeg snuser eller spiser, heller motsatt Det oppstår altså etter at mat og gifter er ført ned i spiserøret. Kanskje er spiserøret ditt irritert. Det kan manifestere seg på forskjellige vis. Har du prøvd å sluke et par spiseskjeer olivenolje og se om det bedrer seg? Olivenolje er sunt, glatt, og smaker godt.
|
|
|
17/08/2015 00:08
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det er et par spm til som må stilles, og helst ikke over nettforum, mtp å skille direkte smerter fra ubehag, og så er neste skritt å få gjort et ekg under episodene med følelse av banking. Det kan være en rask hjerterytme som kommer fra forkamrene men som ledes ned til hovedkamrene, men det er som regel mer ubehagelig enn farlig. Det er sikkert mulig at nikotin kan utløse det, men det husker jeg ikke sånn from the top of my head. Nikotin trekker sammen blodårer og det reduserer bl.a hvor raskt sår leger seg. Hvis du har pulsbelte når hjertebanken er ubehagelig, så vil pulsen kunne gi en pekepinn på hva du har med å gjøre, ekstraslag i serie, svt som jeg syns det høres ut som, atrieflimmer som kommer og går, etc. Atrieflimmer holder seg under 200, Svt kan gå opp i en 250, svt vil være regelmessig, holde samme puls, atrieflimmer vil gi deg forskjeller i registrering av puls. Stress og bekymringer kan forklare at man merker brystsmerter godt, ubehag som andre kanskje ikke tenker over. Men å skyve uavklarte symptomer på stress, det er en kunstfeil. Selv stressede folk bør testes riktig. Det skjønner nok legen din også, når du forklarer dette med hjertebank som kommer og går.
|
|
|
17/08/2015 08:13
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Espen J: Hvordan taklet du det? Har lest mye positivt og negativt om SSRI og denslags, men synes de negative konsekvensene virket ganske skumle.
24 timers EKG har lang ventetid, så legen sa jeg burde se om det ga seg av seg selv i mellomtiden. Tenkte å ta EKG'en uansett, og prøve å fremprovosere symptonene det døgnet.
Angina har ofte kommet opp når jeg har googlesøkt det jeg sliter med (noe som jeg burde slutte med har jeg merket)
Takk for alle svar folkens! Har kuttet ut snusen og lagt om kosten og skal se om gir seg..
|
|
|
17/08/2015 08:20
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Enig i at man bør kontakte lege for å få testa seg skikkelig, da jeg fikk brystsmerter gikk jeg til lege etter ei drøy uke og han sa jeg hadde vondt i et ribbein, 3 uker senere ble jeg jaget hjem fra jobb og til lege, ble hentet av ambulanse der og kjørt først til Ahus og så videre til Rikshospitalet med infarkt, da hade jeg hatt 2 infarkt tidligere så jeg kjente igjen symptomene men legen fant ikke noe på EKG.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
17/08/2015 20:38
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Espen J: Hvordan taklet du det? Har lest mye positivt og negativt om SSRI og denslags, men synes de negative konsekvensene virket ganske skumle.
Eksponeringsterapi. Etter en runde med krystallsyken var jeg livredd for å gå ut døra i frykt for et nytt svimmelhetsanfall. Det førte til flere uker med sykmelding fra jobben jeg hadde da, før jeg fikk time til psykolog. Hun ba meg se hvor ille jeg kunne gjøre det for meg selv, og gjenta det. Jeg endte opp med 3 fjellturer på 3 dager hvor jeg gjorde alt jeg kunne for å bli svimmel. 2. dagen var jeg nesten forbanna, jeg klarte jo faen ikke å framprovosere svimmelheten jeg var så redd for! tredje dagen var bare kjedelig. Dette var i november. I skrivende stund sitter jeg på et hotell i utlandet alene, og skal ha en uke på landeveien uten å snakke med andre enn tilfeldige mennesker jeg møter underveis. Den eneste medisinen jeg bruker er escitalopram, som ikke er en sterk medisin. Nå har ikke turen begynt skikkelig ennå, men det er jo ting som tyder på at det virker! Når det er sagt: skal eksponeringsterapi ha virkning må det visstnok gjøres rett. I praksis må absolutt alle sikkerhetsnett bort. For min del betød det å gå på et tidspunkt få andre er ute, og jeg la igjen mobilen hjemme, til og med lommeboka (føltes for trygt å ha med identifikasjon på hvem jeg var om jeg skulle klappe sammen)...Utfordre deg gjerne selv, men du bør ha en sparringspartner i forberedelsene, som kan sikre at du ikke har med noe sikkerhetsnett. Helst en psykolog.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
17/08/2015 21:24
|
Ovrep
Ivrig
|
Ivrig
Eksponeringsterapi. Etter en runde med krystallsyken var jeg livredd for å gå ut døra i frykt for et nytt svimmelhetsanfall. Det førte til flere uker med sykmelding fra jobben jeg hadde da, før jeg fikk time til psykolog. Hun ba meg se hvor ille jeg kunne gjøre det for meg selv, og gjenta det. Jeg endte opp med 3 fjellturer på 3 dager hvor jeg gjorde alt jeg kunne for å bli svimmel. 2. dagen var jeg nesten forbanna, jeg klarte jo faen ikke å framprovosere svimmelheten jeg var så redd for! tredje dagen var bare kjedelig. Dette var i november. I skrivende stund sitter jeg på et hotell i utlandet alene, og skal ha en uke på landeveien uten å snakke med andre enn tilfeldige mennesker jeg møter underveis. Den eneste medisinen jeg bruker er escitalopram, som ikke er en sterk medisin. Nå har ikke turen begynt skikkelig ennå, men det er jo ting som tyder på at det virker! Når det er sagt: skal eksponeringsterapi ha virkning må det visstnok gjøres rett. I praksis må absolutt alle sikkerhetsnett bort. For min del betød det å gå på et tidspunkt få andre er ute, og jeg la igjen mobilen hjemme, til og med lommeboka (føltes for trygt å ha med identifikasjon på hvem jeg var om jeg skulle klappe sammen)...Utfordre deg gjerne selv, men du bør ha en sparringspartner i forberedelsene, som kan sikre at du ikke har med noe sikkerhetsnett. Helst en psykolog. Er du sikker på at du hadde krystallsyken? Jeg var igjennom nøyaktig det samme for en del år siden(helt jævlig), men er vel ganske sikker idag på at jeg ikke hadde krystallsyken allikevel. Var nok bare en lett diagnose å stille istdenfor angst etc, så slapp legen mer mas. Alt det andre du skriver er identisk med min opplevelse, men jeg hadde en fantastisk samboer og en ekstremt tålmodig kompis istedenfor psykolog/lege som støtte. Kjørte beinhardt på å fronte det som ga angst/ubehag, og det ga resulater. Ta bussen èn holdeplass, neste dag to, neste dag tre for eksempel. Men stod alltid langt inne på holdeplassen i redsel for å svime av inn foran bussen:) Er vel idag 90-95% ok, men kan få litt mindre tilbakefall hvis jeg tuller med basisting som søvn, stress, mat, trening, bakfylla, etc
Tar ofte feil, men er aldri i tvil.
|
|
|
18/08/2015 22:06
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg er sikker på at jeg hadde krystallsyken ja. Var inne til en balansespesialist som kunne påvise det ved å vri hodet i diverse retninger for så å se på hvordan pupillene bevegde seg. + oppvarming av øregangene. Om du kjenner en lege med rett utstyr og det er langt til nærmeste tivoli: be om å få øret varmet opp. Olja i balanseorganet blir mer flytende, og dermed kjører du den værste karusellen du kan tenke deg.
Kjenner litt på angsten jeg også, men gir aldri etter. Dermed gir den opp etter få minutter. I dag hadde jeg en sånn dag: lite søvn, mer fysisk aktivitet enn planlagt, og langt mellom mulighetene for å kjøpe mat og drikke. eller bebyggelse for den del. Angsten gjorde 2 forsøk på anfall, men det stoppet der, på tross av at jeg følte meg som et vrak på alle andre måter når jeg nådde bestemmelsesstedet.
Trønder osv
|
|
|
[Re: anonym22]
19/08/2015 06:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Skjønner ingenting... Legen har gjort en del fysiske tester. Det trenger selvsagt ikke ha avdekket alt. Men, som Espen J skriver over, dette kan være angst. Jeg har ikke egen erfaring, men kjenner andre. Det oppleves som noe veldig fysisk, og ikke bare psykisk. Altså er det vanlig å tenke at det er noe med hjertet. Stress og press i livet for tida? Dette kan jeg bekrefte, all den tid jeg har opplevd dette selv. Møkka setter seg fast i "hodet" også, så man går ubevisst rundt og "kjenner" etter litt. Da snakker jeg ikke om aktive tanker, det ligger langt bak et sted. For min del så fikk jeg påvist feil på lukkemuskelen som Hvilepuls beskriver, og selv med en diagnose, så får jeg litt "redsel" når dette kommer brått på meg. Man roer seg ned etter første "sjokket", men dette er plagsomme greier. Selv sier jeg at dette skyldes det jeg selv kaller "dødsangst" - og da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg utover de øktene med ubehag ikke er en engstelig fyr. Men sjekk ut at alt er ok før du slår deg til ro med at dette er stress-relaterte greier. Hos meg så var/er det nok en kombo av stress over mange år (ca 10-15 år) pluss da denne lukkemuskelen. Totalt ga de meg en litt udefinerbar "greie" i bryste som gjorde meg redd -rett og slett.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/08/2015 07:52
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Opplevd noe av det samme selv. Fant etter en del søking ut at det skyldtes stramme muskler i nakkeregionen, skuldrene samt stramme brystmuskler. I kombinasjon kan dette medføre at kroppen blir lurt til å tro at den har angst. Styrketrening, fysio o.l. har fått ting på rett kjøl - avspenningsøvelser, puste med magen, fokusert styrketrening på rygg og baksiden av skuldrene.
Også er det veldig psykisk slitsomt å bli oppmerksom på sin egen hjerterytme og bli opphengt i å kjenne på hjerteslagene. Dette irriterer meg fortsatt, spesielt når jeg skal sove kjenner jeg etter om det slår hardt, fort, sakte osv. Dette er et helt unødvendig stressmoment og forverrer egentlig bare alt sammen.
I de absolutt alle fleste tilfeller er det ikke hjerte det er noe galt med, det er alt annet. Men lurt å utelukke hjertet med tester.
|
|
|
20/08/2015 07:12
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Går det bra eller, kaffekanne?
|
|
|
20/08/2015 09:44
|
kaffekanne
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Går mye bedre nå etter jeg har gjort diverse endringer. Takk for hjelpen!  Har fri fra jobben et par uker snart, skal prøve å ta det helt piano da...regner med at dette er forbipasserende. Skal fortsatt opprettholde 24t EKG-test og ta en grunding fysisk sjekk da brystsmerte er jævlig skummelt. Men det virker som det iallefall har avtatt nå.
Redigert av kaffekanne; 20/08/2015 09:46.
|
|
|
|
|