Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg

Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg #1993070 09/08/2015 18:06
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Tok meg en liten tur og utforsket et par nye stier i dag som var en ellers fin opplevelse foruten fotgjengere som tar hele veien og ikke gidder å vike. Det er snakk om helt bevisstgjorte mennesker som ser og hører at jeg kommer på sykkel. Spesielt er gruppegåerne de verste da de okkuperer hele veien. Greit nok da de fleste flytter seg til slutt. Men på det mest hårreisende så endte det med at jeg måtte sykle helt på siden ned i en sølepytt som var såpass dyp at 3/5 av hjulene ble dekket. En hel gruppe på 5-6 mennesker som ikke gadd å flytte seg selv om jeg kom i veldig rolig fart og ventet tålmodig. Flaks at jeg tok i litt før jeg traff pytten ellers hadde jeg fått meg et gjørmebad. Sykkelen så ikke ut i etterkant så ble veldig irrtert da jeg kom hjem og brukte en time på å vaske bort driten.

Ble møtt med latter og dyreaktige utrop.

Er relativt ny og har nylig begynt å begi meg inn på stier, kan ikke si at jeg har noen videre positive opplevelser foruten å hilse på andre stisyklister. Folk flest virker jo OK så skal ikke syte, men det er til tider litt spesielle mennesker ute og går.

Noen flere med liknende opplevelser?

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993075 09/08/2015 18:22
Loki Offline
Besatt
Besatt
Prøv og sykle på andre tidspunkt på dagen. Søndag formiddag og utover blir ofte problematisk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993088 09/08/2015 18:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kunne du ikke vente med å sykle forbi til de hadde passert sølepytten?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: magnusc] #1993112 09/08/2015 19:36
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Sitat: Loki
Prøv og sykle på andre tidspunkt på dagen. Søndag formiddag og utover blir ofte problematisk.
Ja, er nok lurt.
Sitat: magnusc
Kunne du ikke vente med å sykle forbi til de hadde passert sølepytten?
Jo, hvis jeg hadde hatt lyst til å vente i 15min mens de stod stille og pratet. Ellers hadde jeg gjort det, hehe.

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993158 09/08/2015 21:02
C
Cyload Offline
Entusiast
Entusiast
C
Kunne du ikke sagt fra til dem at de skulle flytte seg?

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Cyload] #1993174 09/08/2015 21:43
G
Gresskar Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Sitat: Cyload
Hva skal jeg si da? De står jo og ser på meg så de vet at jeg skal forbi. Uansett, kunne godt ha satt meg til siden, plukket litt blåbær og laget syltetøy. Latteren sier det meste egentlig. Rimelig spesielt.

Redigert av Gresskar; 09/08/2015 21:45.
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993326 10/08/2015 09:04
chalshus Offline
More than words
More than words

Har syklet sti i femten år og kan telle på én hånd de kjipe opplevelsene jeg har hatt i møte med vendrere på stien. Heller ikke på søndag, hvor hvermansen er i skogen.

Quote:
En hel gruppe på 5-6 mennesker som ikke gadd å flytte seg selv om jeg kom i veldig rolig fart og ventet tålmodig.

Da venter du til de har passert før du sykler videre. Du er syklist og har vikeplikt. Les og følg Nots' stivettregler:

"Det å ha flotte stier å sykle på er ikke en rettighet, men et privilegium. NOTS ønsker at du tenker over hvordan du kan ta vare på stiene du ferdes langs, slik at stiene kan være til glede for alle, år etter år.

Husk også at du deler stiene med ikke-syklister. NOTS oppfordrer deg til også å tenke etter hva du kan gjøre for at de du møter på din veg skal oppleve terrengsykling som et positivt innslag i friluftslivet.

I denne sammenheng foreslår NOTS følgende retningslinjer for sti-vett:

1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
10.Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett."

Quote:
Sykkelen så ikke ut i etterkant så ble veldig irrtert da jeg kom hjem og brukte en time på å vaske bort driten.

Du vet, det er frivillig å sykle sti. Du kunne etterlatt spinningsykkelen helt ren inne på treningsenteret. Slytt å syte.

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: chalshus] #1993384 10/08/2015 10:36
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: chalshus
Har syklet sti i femten år og kan telle på én hånd de kjipe opplevelsene jeg har hatt i møte med vendrere på stien. Heller ikke på søndag, hvor hvermansen er i skogen.
Sykla du en gang pr år?
Quote:
En hel gruppe på 5-6 mennesker som ikke gadd å flytte seg selv om jeg kom i veldig rolig fart og ventet tålmodig.
Da venter du til de har passert før du sykler videre. Du er syklist og har vikeplikt
På sti?
"Det å ha flotte stier å sykle på er ikke en rettighet, men et privilegium
Gjelder det for gående også?
Husk også at du deler stiene med ikke-syklister
Gjelder det for gående også(de deler stier med ikke-gående?

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993394 10/08/2015 10:50
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Da venter du til de har passert før du sykler videre.

Jeg tror du bør lese hva han skriver, før du gir "gode" råd.

Sitat: Gresskar

...de stod stille og pratet...

Thomas
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993482 10/08/2015 12:31
perbl Offline
More than words
More than words
Hva skal jeg si da? De står jo og ser på meg så de vet at jeg skal forbi. Uansett, kunne godt ha satt meg til siden, plukket litt blåbær og laget syltetøy. Latteren sier det meste egentlig. Rimelig spesielt.

Hva med et stort smil og et "Unnskyld, kunne jeg få komme forbi?".

Per B.
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: perbl] #1993493 10/08/2015 12:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl

Hva med et stort smil og et "Unnskyld, kunne jeg få komme forbi?".

Det gjør jeg stadig vekk, og det funker ALLTID yes

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: loik] #1993505 10/08/2015 13:05
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: loik
Sykla du en gang pr år?

Har syklet en hel del i Oslomarka og har svært sjelden kjipe opplevelser. Kanskje jeg har en annen holdning til syklingen/naturen enn deg?

Redigert av chalshus; 10/08/2015 13:05.

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993529 10/08/2015 13:44
mogens Offline
Besatt
Besatt
Tror ikke man skal forvente å kunne komme hjem fra stitur med ren sykkel i Norge ICON_WINK

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993570 10/08/2015 14:57
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Å komme hjem med ren sykkel etter stitur har skjedd kun én gang denne sommeren for min del. Det er bare å innfinne seg med at spyling/vask av sykkelen er en del av sykkelturen hver kveld. ICON_SMILE

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: Gresskar] #1993575 10/08/2015 15:18
Frank1977 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dønn enig med chalshus..

Du bestemmer farten
Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: chalshus] #1993624 10/08/2015 17:42
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: loik
Sykla du en gang pr år?

Har syklet en hel del i Oslomarka og har svært sjelden kjipe opplevelser. Kanskje jeg har en annen holdning til syklingen/naturen enn deg?
Hva har holdningen min(/-til TS) med saken å gjøre?

Re: Fotgjengere som ikke gidder å flytte seg [Re: chalshus] #1993628 10/08/2015 17:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Quote:

Da venter du til de har passert før du sykler videre. Du er syklist og har vikeplikt. Les og følg Nots' stivettregler:

"Det å ha flotte stier å sykle på er ikke en rettighet, men et privilegium. NOTS ønsker at du tenker over hvordan du kan ta vare på stiene du ferdes langs, slik at stiene kan være til glede for alle, år etter år.

Husk også at du deler stiene med ikke-syklister. NOTS oppfordrer deg til også å tenke etter hva du kan gjøre for at de du møter på din veg skal oppleve terrengsykling som et positivt innslag i friluftslivet.

I denne sammenheng foreslår NOTS følgende retningslinjer for sti-vett:

1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
10.Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett."

Quote:
Sykkelen så ikke ut i etterkant så ble veldig irrtert da jeg kom hjem og brukte en time på å vaske bort driten.

Du vet, det er frivillig å sykle sti. Du kunne etterlatt spinningsykkelen helt ren inne på treningsenteret. Slytt å syte.

QFT.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support