|
|
3 mosjonister politianmldet for doping
|
Re: 3 mosjonister politianmldet for doping
[Re: grr]
10/08/2015 20:16
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
"Da Bergens Tidende fredag snakket med utøveren som har avlagt positiv dopingprøve, oppga han at stoffet som felte ham i dopingprøven er methylheksanamin - noe som er på dopinglisten på grunn av de sentralstimulerende effektene. Eksamenslesning Utøveren hevder han ble tilbudt dette av noen venninner under eksamenslesning. - Jentene sa det smakte fælt, men at de drakk det for å få energi i en eksamensperiode. Jeg forsikret meg om at det var lovlig, og fikk smake. To dager senere kom Antidoping Norge og testet oss i etterkant av en kamp. Jeg nevnte at jeg hadde fått i meg et energipulver fra USA. En måned senere fikk jeg brevet fra dem, sukker idrettsutøveren." Setter penger på at det er snakk om Jack3D. Kollega på 5000-noe plass i et stort norsk ritt klarte å prestere å få dette her av en "venn" av seg igjen, skulle være kjempefin energidrikk som de brukte i stor skala i vektløftermiljøet. Vedkommende beskriver det som at beina gikk som trommestikker etterpå, følte seg visst nok helt fantastisk. Usikker på om det faktisk gir noen umiddelbar virkning, men det ble iallfall stille om dette etter jeg sendte ham en link til artikkel om norsk utøver som ble doptatt for dette. Sånn ellers må jeg si at jeg er utrolig skuffet etter å ha fått høre litt om hvor mye dop det faktisk er i sykkelmiljøet. Vet om flere konkrete tilfeller. Det var en stund jack3d og crazed ble solgt i Sverige, i de vanlige "fitness" butikkene over disk. Helt lovlig. Man var ikke på det tidspunktet klar over at produsentene dytta amfetaminlignende stoffer oppi. Det kom først frem senere. Det selges masse pre workout produkter, og man hadde ingen grunn til å mistenke at akkurat disse inneholdt noe mystisk. Med en gang det ble klart hva som foregikk ble produktene tatt fra vekk fra hyllene. De er tilbake igjen nå, men da selvfølgelig uten disse stoffene. Dette er sånn jeg har forstått det hvertfall.
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/08/2015 20:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mosjonist idrett, og det ligger rett over "løkke" ballspill og under organisert oldboys spill i serie. Er man så opptatt av at egne resultater så bør man sykle aktive ritt (elite/master.), og ikke grine på nesen av at noen jukser..... Detta är väl inget mer än din egen synsing om hur viktigt olika konkurrarnser är och är väl mer hur förbundet och en del andra tycker att det ska vara jämfört med hur det faktiskt är. Det är ju så att en del turritt har hög status i norge och det är väl inget man kan komma ifrån. Nu bryr jag mig inte spesiellt mycket om doping i motions/bredd idrott men jag sätter inte någon klar grens vid aktiv/turritt då jag tror att den oppdelningen är rimeligt godtyklig.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/08/2015 09:26
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er mosjonist idrett, og det ligger rett over "løkke" ballspill og under organisert oldboys spill i serie. Er man så opptatt av at egne resultater så bør man sykle aktive ritt (elite/master.), og ikke grine på nesen av at noen jukser..... Detta är väl inget mer än din egen synsing om hur viktigt olika konkurrarnser är och är väl mer hur förbundet och en del andra tycker att det ska vara jämfört med hur det faktiskt är. Dette er ikke synsing men en objektiv plassering av turritt. Det at andre helt subjektivt mener det betyr så veldig, veldig, veldig mye mer er helt greit det. Problemet er bare at man ikke kan forvente at turritt skal ha samme testing som i aktive ritt, når det per definisjon er noe helt annet. Det er ikke jeg som har definert hva turritt er....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
11/08/2015 09:36
|
slanken
Entusiast
|
Entusiast
Hvor er definisjonen av turritt? Jeg mistenker at definisjonen ikke helt stemmer over ens med hva som faktisk er status i norske turritt for tiden.
Rittet det er snakk om her hadde 350 startende, snittfart på 40 (høyere enn master-klassen) over 123 km i kupert terreng og, hvis man tar alt for god fisk, klarer ikke engang de som doper seg å vinne.
Helt objektivt, dette må da være hakket over Old Boys-ballspill?
|
|
|
11/08/2015 09:51
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Se NCF sine sider.
Nivået i et turritt endrer på ingen måte definisjonen. Old boys ballspill er organisert idrett med seriesystem (det samme som master klasser i sykkel.). Poenget mitt med å plassere turritt på denne måten er for å vise at man ikke kan forvente at anti doping arbeid med testing gjennomføres.
Jeg skjønner jo at det er mange som vil at turritt skal være noe annet enn det er, og det er fair nok det, men det endrer jo på en måte ikke på noe.
|
|
|
11/08/2015 10:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Objektiv plassering? Jag tycker fortfarande att det är ren synsing baserad på definitioner som är olika mellan olika idrotter. Jag förväntar inte heller doping testing i turritt men jag gör det inte heller i oldboys fotboll. Var sätter du en vinst i birken på ski i ditt objektiva system? Lägre än all old boys fotboll eftersom det ju bara är ett turrenn utan aktiv klasse (tror jag iallafall). Jeg skjønner jo at det er mange som vil at turritt skal være noe annet enn det er, og det er fair nok det, men det endrer jo på en måte ikke på noe.
Men vad är det det ska ändra på? Det handlar väl mer om vad folk tycker om något än om någon förbundsdefinition. En förbundsdefinition är ju inte fasit. Det är väl där också som "problemet" är. Grensen på en skala mellan proffs och motionister som inte bryr sig om resultat eller ens tävlar går inte mellan aktiva ritt och turritt i norge. Om man nu kan få till en sådan gräns så skulle den enligt mig vara en bra bit in på turritt.
|
|
|
[Re: Tommyv]
11/08/2015 10:46
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Det var en stund jack3d og crazed ble solgt i Sverige, i de vanlige "fitness" butikkene over disk. Helt lovlig. Man var ikke på det tidspunktet klar over at produsentene dytta amfetaminlignende stoffer oppi. Det kom først frem senere. Det selges masse pre workout produkter, og man hadde ingen grunn til å mistenke at akkurat disse inneholdt noe mystisk. Med en gang det ble klart hva som foregikk ble produktene tatt fra vekk fra hyllene. De er tilbake igjen nå, men da selvfølgelig uten disse stoffene. Dette er sånn jeg har forstått det hvertfall.
Som utøver er du selv ansvarlig for at det du putter i deg ikke står på dopinglisten.
Redigert av anonym; 11/08/2015 10:47.
|
|
|
11/08/2015 11:01
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Du må mene hva du vil  For mange betyr det å vinne yatzy turneringen i påsken mer enn å vinne andre ting. Hva man subjektivt vekter høyt blir vel egentlig fasiten for en selv og. Aner ikke helt hvordan det er på ski, men på sykkel er eliteklassene aktive konkurranser og ikke turritt. Eller hvorfor trekke inn turritt. Skille mellom proff of mosjonist kan jo settes et sted på Strava, KOM'er henger ganske høyt de og 
Redigert av sveinaa; 11/08/2015 11:02.
|
|
|
11/08/2015 11:18
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Var sätter du en vinst i birken på ski i ditt objektiva system? Lägre än all old boys fotboll eftersom det ju bara är ett turrenn utan aktiv klasse (tror jag iallafall).
Det er aktiv-klasse i birken på ski også. Men de starter først, ikke sist som i rittet...
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: anonym]
11/08/2015 11:28
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Det var en stund jack3d og crazed ble solgt i Sverige, i de vanlige "fitness" butikkene over disk. Helt lovlig. Man var ikke på det tidspunktet klar over at produsentene dytta amfetaminlignende stoffer oppi. Det kom først frem senere. Det selges masse pre workout produkter, og man hadde ingen grunn til å mistenke at akkurat disse inneholdt noe mystisk. Med en gang det ble klart hva som foregikk ble produktene tatt fra vekk fra hyllene. De er tilbake igjen nå, men da selvfølgelig uten disse stoffene. Dette er sånn jeg har forstått det hvertfall.
Som utøver er du selv ansvarlig for at det du putter i deg ikke står på dopinglisten. Edit: Må legge til at jeg er helt enig i at man selv er ansvarlig for hva man putter i seg, men poenget jeg prøver å få frem er at av og til kan man være uheldig å drite seg ut, uten at man vet det selv. Det hører nok til sjeldenhetene at slikt skjer, men tydeligvis har det skjedd en gang hvertfall. Så du må sende inn produkter du kjøper til kjemisk analyse? Slik jeg har forstått denne saken så var isåfall det eneste måte å finne ut av det på, før noen faktisk ble tatt og man så sammenhengen.. Men jeg har tatt feil før jeg..?
Redigert av Tommyv; 11/08/2015 11:33.
|
|
|
[Re: stosu]
11/08/2015 11:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det verkligen det? Är det inte bara de 300 bäst seedade som startar i elitpuljan? Är det någon som helst skillnad mellan de som startar i elitpuljan och de som startar efter med tanke på regler?
I vasaloppet är det iallafall så att alla* deltar i samma klass trots att det finns ett elitled och samma regler gäller.
*De som är anmälda i skiclassics tror jag kan ha lite andra regler.
|
|
|
11/08/2015 11:47
|
stosu
Besatt
|
Besatt
|
|
|
11/08/2015 11:49
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Så du må sende inn produkter du kjøper til kjemisk analyse? Slik jeg har forstått denne saken så var isåfall det eneste måte å finne ut av det på, før noen faktisk ble tatt og man så sammenhengen.. Men jeg har tatt feil før jeg..?
En utholdenhetsutøver som har et godt kosthold trenger ikke å døtte trynet fullt av pulver. Hvert fall ikke mosjonist på et OK nasjonalt nivå.
|
|
|
11/08/2015 11:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Är det verkligen det? Är det inte bara de 300 bäst seedade som startar i elitpuljan? Är det någon som helst skillnad mellan de som startar i elitpuljan och de som startar efter med tanke på regler?
I vasaloppet är det iallafall så att alla* deltar i samma klass trots att det finns ett elitled och samma regler gäller.
*De som är anmälda i skiclassics tror jag kan ha lite andra regler. Birken: Elitepuljen konkurrerer etter regler for aktivritt. Alle andre etter regler for turritt. Helt forskjellige reglementer. Og det er ingen automatikk i å bli plassert i Elitepulje. Du må melde deg på der, og oppfylle visse krav for å få lov til det.
|
|
|
11/08/2015 11:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aner ikke helt hvordan det er på ski, men på sykkel er eliteklassene aktive konkurranser og ikke turritt.
Man varför spelar det någon roll om det är en aktiv konkurranse eller inte? Det är ju bara ett ord med en tillhörande definition. Turrit är också en konkurranse och i norge är många populära sykkelritt faktiskt turritt. Eller hvorfor trekke inn turritt. Skille mellom proff of mosjonist kan jo settes et sted på Strava, KOM'er henger ganske høyt de og  Klart man kan göra det eller kanske bara komma fram till att det inte finns något klart skille mellan viktig tävlan och oviktig tävlan som väl är det som detta handlar om.
|
|
|
11/08/2015 11:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det var väl nestan som jag sa? Den enda skillnaden verkar vara att de ska ha två startnummer. Om man jämför med sykkel så är det inget krav om aktiv lisens, inga draktregler och inga hårdare regler angående utstyr.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/08/2015 11:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jag vet men nu snakkade vi om reglerna i rennet.
|
|
|
11/08/2015 12:02
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Det spiller jo ingen rolle. Jeg påpekte bare dette for å sette det i perspektiv ift. testing og doping. Sykler man turritt kan man per i dag dope seg så og si risikofritt. Og sånn vil det sannsynligvis være i turrittene i all overskuelig fremtid.
|
|
|
11/08/2015 12:03
|
stosu
Besatt
|
Besatt
NCF er mye særere enn skiforbundet på en del områder. Strenge regler vedr utstyr er det i rittet også
|
|
|
11/08/2015 12:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
NCF er mye særere enn skiforbundet på en del områder. Strenge regler vedr utstyr er det i rittet også Rittet? Snakker du om Birken her?
|
|
|
[Re: EgilS]
11/08/2015 12:14
|
stosu
Besatt
|
Besatt
NCF er mye særere enn skiforbundet på en del områder. Strenge regler vedr utstyr er det i rittet også Rittet? Snakker du om Birken her? med fare for at det tar helt av. Jepp 
|
|
|
11/08/2015 12:17
|
EgilS
More than words
|
More than words
NCF er mye særere enn skiforbundet på en del områder. Strenge regler vedr utstyr er det i rittet også Rittet? Snakker du om Birken her? med fare for at det tar helt av. Jepp Vel, da er det vel neppe NCF som er sære på utstyrsregler? Tipper det er Birken selv som har forbudt blant annet racer på sykkel-Birken. Forbundet har vel ikke bidratt med mer enn de ordinære reglene som gjelder alle ritt/skirenn.
|
|
|
11/08/2015 12:22
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Tenkte mer på draktreglementet til NCF. Utstyrsregler er det selvfølgelig arrangør som setter selv...
|
|
|
11/08/2015 12:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tenkte mer på draktreglementet til NCF. Utstyrsregler er det selvfølgelig arrangør som setter selv... Hvilke spesifikke draktregler har NCF satt for Birken?
|
|
|
11/08/2015 12:26
|
stosu
Besatt
|
Besatt
ikke for birken spesielt, men for aktive ritt generelt er det en del krav til drakt
|
|
|
11/08/2015 12:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
OK, da misforsto jeg deg.
|
|
|
11/08/2015 13:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, det var väl nestan som jag sa? Den enda skillnaden verkar vara att de ska ha två startnummer. Om man jämför med sykkel så är det inget krav om aktiv lisens, inga draktregler och inga hårdare regler angående utstyr. For å starte i aktive ritt må du vel ha aktiv lisens løst gjennom klubben din, og følge NCF-reglementene OG rittets særreglementer. I Utstyrsreglementet er det mange regler både om sykkel og klær. Bl.a. at sykler du med aktiv lisens og er medlem i en klubb, så MÅ du stille i klubbdrakt. Såvidt meg bekjent finnes det ikke noen engangslisens for aktive klasser. (?)
|
|
|
11/08/2015 16:39
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Edit: Må legge til at jeg er helt enig i at man selv er ansvarlig for hva man putter i seg, men poenget jeg prøver å få frem er at av og til kan man være uheldig å drite seg ut, uten at man vet det selv. Det hører nok til sjeldenhetene at slikt skjer, men tydeligvis har det skjedd en gang hvertfall.
Så du må sende inn produkter du kjøper til kjemisk analyse? Slik jeg har forstått denne saken så var isåfall det eneste måte å finne ut av det på, før noen faktisk ble tatt og man så sammenhengen.. Men jeg har tatt feil før jeg..?
Neida ikke noe feil, men de som er blitt tatt på den måten, har i sterke ordlag sagt offentlig at de burde sjekket bedre samt advart andre utøvere. Stian Grimseth er en av de....
|
|
|
12/08/2015 04:17
|
stosu
Besatt
|
Besatt
er jo ikke mange år siden en kvinnelig terrengsyklist gikk i baret på denne måten heller...
|
|
|
12/08/2015 07:01
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Stemmer. Så man skal være forsiktig med hva man putter i seg. Sånn ift kosttilskudd så kan man jo velge produkter fra leverandører som har testet produktene sine. I tillegg bør man kanskje være meget skeptisk om leverandøren lover mer enn andre 
|
|
|
|
|