|
|
3 mosjonister politianmldet for doping
|
Re: 3 mosjonister politianmldet for doping
[Re: sveinaa]
10/08/2015 08:49
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Den uten synd kan kaste den første steinen (Doping i mosjonist idrett er på en måte ikke veldig alvorlig satt opp mot andre ting.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/08/2015 08:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel.
|
|
|
[Re: Stein]
10/08/2015 08:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ja, juks er juks, men det får ingen konsekvenser for mosjonister. Det som gir smekk på lanken her er innførsel, besittelse og salg, ikke bruk (jfr. narkotika).
|
|
|
[Re: Oystein L]
10/08/2015 08:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ja, juks er juks, men det får ingen konsekvenser for mosjonister. Det som gir smekk på lanken her er innførsel, besittelse og salg, ikke bruk (jfr. narkotika). Det er jo en annen diskusjon, men ja.
|
|
|
10/08/2015 09:06
|
sls
Veteran
|
Veteran
Tipper det her er snakk om en tidligere ganske meritert juniorsyklist, som dog har vært borte litt mindre enn de 7 nevnte år. Har nok syklingen i blodet og med litt medikamentert topping er veien tilbake kortere enn for oss talentløse Ringer-drikkere
|
|
|
10/08/2015 09:09
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ja, juks er juks, men det får ingen konsekvenser for mosjonister. Det som gir smekk på lanken her er innførsel, besittelse og salg, ikke bruk (jfr. narkotika). Bruk er også forbudt. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-7#§162b https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-04-30-318https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-12-04-132/KAPITTEL_8#§24a
Redigert av Ottoturbo; 10/08/2015 09:13.
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
10/08/2015 09:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men mosjonistbruk blir som regel ikke detektert, så det får i prinsippet ingen konsekvenser.
|
|
|
10/08/2015 09:37
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ingen som sier noe annet. Men synes kanskje man bør sette det litt i perspektiv. Ringer man feks forsikringsselskapet når naboen snyter på forsikringen eller skattedirektoratet når en kollega snyter på skatten, eller toll/politi når naboen har tatt med seg masse mer alkohol enn lovlig over grensa....
|
|
|
10/08/2015 09:39
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ja, juks er juks, men det får ingen konsekvenser for mosjonister. Det som gir smekk på lanken her er innførsel, besittelse og salg, ikke bruk (jfr. narkotika). Det er nettopp derfor tydelige og klare holdninger er super viktig ift. doping. Det er ganske skremmende å vite at det omsettes doping for flere hundre millioner i Norge.
|
|
|
10/08/2015 09:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ingen som sier noe annet. Men synes kanskje man bør sette det litt i perspektiv. Ringer man feks forsikringsselskapet når naboen snyter på forsikringen eller skattedirektoratet når en kollega snyter på skatten, eller toll/politi når naboen har tatt med seg masse mer alkohol enn lovlig over grensa.... Sikkert de færreste, men hvis forseelsen var av en art som skapte ulemper for meg er sjansen større for at jeg ville reagere. Hvis en kollega av deg fikk en forfremmelse du hadde lyst på fordi han hadde tatt æren for masse vellykket jobb DU hadde gjort, f.eks.
|
|
|
10/08/2015 09:51
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Juks er juks, men man må være forsiktig med hva man sier og hvem man henger ut likevel. Ingen som sier noe annet. Men synes kanskje man bør sette det litt i perspektiv. Ringer man feks forsikringsselskapet når naboen snyter på forsikringen eller skattedirektoratet når en kollega snyter på skatten, eller toll/politi når naboen har tatt med seg masse mer alkohol enn lovlig over grensa.... Sikkert de færreste, men hvis forseelsen var av en art som skapte ulemper for meg er sjansen større for at jeg ville reagere. Hvis en kollega av deg fikk en forfremmelse du hadde lyst på fordi han hadde tatt æren for masse vellykket jobb DU hadde gjort, f.eks. Nå blander du. De som doper tar ikke æren for det du gjør. Og hva betyr det egentlig? Det er mosjonist idrett, og det ligger rett over "løkke" ballspill og under organisert oldboys spill i serie. Er man så opptatt av at egne resultater så bør man sykle aktive ritt (elite/master.), og ikke grine på nesen av at noen jukser.....
|
|
|
10/08/2015 09:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei, du misforstår. Hvis man blir slått i en konkurranse av en som presterer bedre enn seg fordi han har jukset seg til formen sin med doping, føler man seg med rette urettferdig behandlet. ..Men eksempelet var kanskje ikke helt tilsvarende.
Jeg prøvde bare å illustrere at det var mange grunner til at folk kanskje lar seg provisere til å anmelde selv "ubetydelige" lovbrudd.
Jeg regner med at du ikke mener det det hørtes ut som du gjør; at juks og doping er helt greit i turklassene fordi det ikke betyr noe likevel? Turritt er mye, mye større enn aktive ritt i Norge, og det ligger i dag MYE mer prestisje hos mannen i gata i å nærme seg klasseseier i Birken eller grenserittet enn i å ta noen få norgescup-poeng i et aktivt sykkelritt, så det er ikke så "ubetydelig amatørnivå" som du skal ha det til.
|
|
|
10/08/2015 09:59
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Jeg sykler ikke selv, er bare interessert i sporten. Så for min del har det ikke så mye å si. Tenker på for andre sin del, for de som sliter på ærlig vis
|
|
|
10/08/2015 10:01
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Ritalin, kan man vel få disp for, hvis man trenger det. I store doser kan det vel gi litt positiv effekt på kort sikt. Påvirker jo i stort sett hjernen. Bruk over tid i store doser, vil ikke være gunstig for utholdenhetsidretter.
Steroider, er vel for at kroppen skal kunne ta til seg mer og hardere trening.
Med moderate treningsmengder, så er begge stoffene meningsløst å bruke i forhold til sykling
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
10/08/2015 10:27
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvfølgelig skal du varsle om du fatter mistanke. Trenger ikke bevis for å varsle. Bevis er det varslingsmyndighetene som må skaffe til veie om de forfølger saken.
|
|
|
10/08/2015 10:29
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg regner med at du ikke mener det det hørtes ut som du gjør; at juks og doping er helt greit i turklassene fordi det ikke betyr noe likevel? Turritt er mye, mye større enn aktive ritt i Norge, og det ligger i dag MYE mer prestisje hos mannen i gata i å nærme seg klasseseier i Birken eller grenserittet enn i å ta noen få norgescup-poeng i et aktivt sykkelritt, så det er ikke så "ubetydelig amatørnivå" som du skal ha det til.
Du forstår meg rett, men du tolker noe fryktelig. Jeg sier ikke at det er greit å jukse, dope eller andre ting. Jeg forsøker bare peke objektivt på hvor lite viktig disse arrangementene er. Det at noen subjektivt legger mer i det, endre ikke utgangspunktet.
|
|
|
[Re: GardS]
10/08/2015 10:30
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Ritalin, kan man vel få disp for, hvis man trenger det. I store doser kan det vel gi litt positiv effekt på kort sikt. Påvirker jo i stort sett hjernen. Bruk over tid i store doser, vil ikke være gunstig for utholdenhetsidretter.
Steroider, er vel for at kroppen skal kunne ta til seg mer og hardere trening.
Med moderate treningsmengder, så er begge stoffene meningsløst å bruke i forhold til sykling Jeg tror du konkluderer ganske riktig her.
|
|
|
10/08/2015 10:36
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg skrev jo "regner med at du ikke mener", og ville bare påpele at utsagnet kunne tolkes slik. Men det er uvesentlig.
Når (jeg gjetter) 90% av alle som deltar i minst ett sykkelritt pr. år i Norge, gjør det i turklassene i Birken, Grenserittet og et fåtall liknende ritt, er dette store og tungtveiende ritt på alle måter. Det er ikke akseptabelt dersom det oppfattes som ufarlig eller ubetydelig at noen bruker doping i (forberedelsene til) disse rittende. Det skaper en veldig uønsket presedens.
|
|
|
10/08/2015 10:38
|
Sindrenordst
Fersking
|
Fersking
Ingen moderate treningsmenger. Han begynte å sykle for 2 mnd siden og har da hatt ganske mange timer hver dag. Men ikke noe sæelig før det.
Har lest en del om ritalin og steroider og det står at man kan prestere betydelig bedre på disse midlene.
|
|
|
10/08/2015 10:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde først tatt det opp med vedkommende og bedt han selv å si ifra hvis ikke hadde jeg gjort det. Ikke greit å dope seg, enten en er elite eller mosjonist.
Ritalin er foreskrevet medisin og ville vel ikke ha noen dopingeffekt. Har jo heller ikke noe ruseffekt så lennge det ikke samler opp i anselige mengder og sniffes eller settes i sprøyte. Hvis Kokain har tvilsom dopeffekt så har iallefall Ritalin det, for det utrolig mye mildere, selv om det stimulerer litt av samme ting i hjernen. Tipper en som ikke har ADHD relatert symptomer vil bli litt urolig/stresset av Ritalin. En med ADHD vil/skal i utgangspunktet blir roligere/mer oppmerksom/konsentrert når en bruker sentralstimmulerende medisin. Har jobbet med dette i årevis, også med unge som driver idrett, ingen som sier at de blir bedre utøvere, men at de er flinkere til å høre på treneren, følger bedre med under instruksjon osv. At jeg hadde syklet raskere pga dette tviler jeg på. For noen som driver å løfter vekter, ja kanskje. Som Gard sier, kan det gjøre at en blir litt piggere i starten av ritt/økt, men klarer en likebra med koffein, evt sørge for å være våken på andre måter, som feks uthvilt. Ellers enig med det Gard S sier.
|
|
|
10/08/2015 10:46
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Når (jeg gjetter) 90% av alle som deltar i minst ett sykkelritt pr. år i Norge, gjør det i turklassene i Birken, Grenserittet og et fåtall liknende ritt, er dette store og tungtveiende ritt på alle måter. Det er ikke akseptabelt dersom det oppfattes som ufarlig eller ubetydelig at noen bruker doping i (forberedelsene til) disse rittende. Det skaper en veldig uønsket presedens.
Doping har ingen ting å gjøre i idrett uansett nivå. Jeg har aldri sagt at doping er akseptabelt. Synes uansett det bør være moral som betinger en evt. varsling og ikke at man føler seg urettferdig behandlet. Eller? Doping i turritt blir uansett ikke det samme som å dope for å vinne et nm eller vm.
|
|
|
[Re: Sindrenordst]
10/08/2015 10:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen moderate treningsmenger. Han begynte å sykle for 2 mnd siden og har da hatt ganske mange timer hver dag. Men ikke noe sæelig før det.
Har lest en del om ritalin og steroider og det står at man kan prestere betydelig bedre på disse midlene. Ikke noe spesielt bedre i utholdenhet, sikker på at han ikke har en ADHD diagnose ? er jo jævla dyrt hvis ikke, og en må jo nesten inn i et kriminelt miljø for skaffe dette illegalt ? Har han det forskrevet så er det ikke doping. Og steroider ? Mulig for å tåle ekstremt belastning, men ellers skeptisk. Steroider vil jo bare øke vesken mellom muskelfibre, mulig en blir sterkere, men også mer oppblåst! Hva slags kroppsfasong har den kompisen din da ? har han sagt at han doper seg ? har andre sagt det ? eller tenker du at han må ha gjort det siden han er så god.
|
|
|
10/08/2015 10:54
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Doping har ingen ting å gjøre i idrett uansett nivå. Jeg har aldri sagt at doping er akseptabelt. Synes uansett det bør være moral som betinger en evt. varsling og ikke at man føler seg urettferdig behandlet. Eller? Doping i turritt blir uansett ikke det samme som å dope for å vinne et nm eller vm. Nei, doping i turritt er vel VM i idioti. Men at det finnes jo en del idioter da, og noen må vinne det VM også:)
Redigert av oddefa; 10/08/2015 10:56.
|
|
|
[Re: Sindrenordst]
10/08/2015 11:00
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen moderate treningsmenger. Han begynte å sykle for 2 mnd siden og har da hatt ganske mange timer hver dag. Ok. Du skreiv tidlegare at han hadde trent 15 timar på 2 mnd. Men du meinte altså 15 timar per veke i to månader? Eller?
|
|
|
10/08/2015 11:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Doping har ingen ting å gjøre i idrett uansett nivå. Jeg har aldri sagt at doping er akseptabelt. Synes uansett det bør være moral som betinger en evt. varsling og ikke at man føler seg urettferdig behandlet. Eller?
Mja... Du sa jo at: Nå blander du. De som doper tar ikke æren for det du gjør. Og hva betyr det egentlig? Det er mosjonist idrett, og det ligger rett over "løkke" ballspill og under organisert oldboys spill i serie. Er man så opptatt av at egne resultater så bør man sykle aktive ritt (elite/master.), og ikke grine på nesen av at noen jukser..... og "Ingen som sier noe annet. Men synes kanskje man bør sette det litt i perspektiv. Ringer man feks forsikringsselskapet når naboen snyter på forsikringen eller skattedirektoratet når en kollega snyter på skatten, eller toll/politi når naboen har tatt med seg masse mer alkohol enn lovlig over grensa.... ...Som jeg forsto som at på dette nivået er det bare å blåse i hva de andre gjør og tenke på å konkurrere med seg selv, og ikke tenke på at "konkurrentene" evt. jukser. Og da virket det for meg inneforstått at ting måtte ha en virknig på ens eget liv for at man skulle behøve å bry seg om det. Som med alt annet er det sikkert en kombinasjon av moral, respekt for lover og regler, hensyn til andre og hvordan det påvirker en selv. ...Men jeg tror egentlig vi er ganske enige, og kniven min er fir sløv til å spille nen enda tynnere fliser nå, så...  Doping i turritt blir uansett ikke det samme som å dope for å vinne et nm eller vm.
Tja... Det kommer vel an på hvordan man ser det. Nei, det er ingen økonomisk gevinst involvert i turritt, men prinsipielt sett kan det være akkurat det samme.
|
|
|
[Re: Oddefa]
10/08/2015 11:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Nei, doping i turritt er vel VM i idioti.
Jeg er helt overbevist om at det forekommer i ganske stor grad. Det er en egen tråd her et sted om det, forresten.
|
|
|
10/08/2015 11:19
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
interessant diskusjon. Tror egentlig vi er enige jeg også 
|
|
|
[Re: Oddefa]
10/08/2015 11:57
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Og steroider ? Mulig for å tåle ekstremt belastning, men ellers skeptisk. Steroider vil jo bare øke vesken mellom muskelfibre, mulig en blir sterkere, men også mer oppblåst! Steroider kan utmerket godt brukes for å øke utholdenhet. Spesielt har preparatet Equipoise (boldenon undecylenat) vært mye brukt, spesielt innen hestesporten. Det var tidligere et "hestedop", men har for lengst blitt tilpasset menneskelig bruk, og det selges masse av dette i Norge (populært i BB og fitnessmiljøet). Dette preparatet er kjent for å øke antall røde blodceller og mange kroppsbyggere må tappe blod når de er på dette stoffet, for å ikke få altfor høye hb-verdier. Selv om det er et derivat av testosteron så aromatiserer det ikke i like høy grad, det gir også mindre østrogen og dermed mindre "vann i kroppen". På samme måte som rent testosteron gir det langt kortere restitusjonstid og økt muskelstyrke, uten at det gir så mye vektøkning. Og prisen? I skrivende stund koster ett glass på den norske "børsen" (10 ml) 1200,- i styrken 200mg/ml. Bestill på nett og få varene sendt hjem i posten. Jeg kan godt forstå at folk med lav moral og høyt ønske om å prestere lar seg friste. For et par tusenlapper kan du dope deg flere minutter bedre i sykkelritt, og det skjer nok langt oftere enn man liker å tro.
|
|
|
[Re: Asterix]
10/08/2015 12:01
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Og steroider ? Mulig for å tåle ekstremt belastning, men ellers skeptisk. Steroider vil jo bare øke vesken mellom muskelfibre, mulig en blir sterkere, men også mer oppblåst! Steroider kan utmerket godt brukes for å øke utholdenhet. Spesielt har preparatet Equipoise (boldenon undecylenat) vært mye brukt, spesielt innen hestesporten. Det var tidligere et "hestedop", men har for lengst blitt tilpasset menneskelig bruk, og det selges masse av dette i Norge (populært i BB og fitnessmiljøet). Dette preparatet er kjent for å øke antall røde blodceller og mange kroppsbyggere må tappe blod når de er på dette stoffet, for å ikke få altfor høye hb-verdier. Selv om det er et derivat av testosteron så aromatiserer det ikke i like høy grad, det gir også mindre østrogen og dermed mindre "vann i kroppen". På samme måte som rent testosteron gir det langt kortere restitusjonstid og økt muskelstyrke, uten at det gir så mye vektøkning. Og prisen? I skrivende stund koster ett glass på den norske "børsen" (10 ml) 1200,- i styrken 200mg/ml. Bestill på nett og få varene sendt hjem i posten. Jeg kan godt forstå at folk med lav moral og høyt ønske om å prestere lar seg friste. For et par tusenlapper kan du dope deg flere minutter bedre i sykkelritt, og det skjer nok langt oftere enn man liker å tro. Men du doper deg ikke opp på et "godt" nivå på sykkel ved å kjøre en hestekur på anabole steroider og ritalin og trening i 2 mnd. Hadde det vært mulig så hadde ikke epo og bloddoping vært noe poeng.
|
|
|
[Re: Asterix]
10/08/2015 12:05
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan godt forstå at folk med lav moral og høyt ønske om å prestere lar seg friste. For et par tusenlapper kan du dope deg flere minutter bedre i sykkelritt, og det skjer nok langt oftere enn man liker å tro.
Liker det ikke, men er redd du har rett. Når vi ser hvor lav terskelen er i fitness- og vektrom-miljøet ser jeg liten grunn til at terskelen skal være så mye høyere hos sykkelmosjonistene
|
|
|
|
|