Ultrabirken 2015
|
Re: Ultrabirken 2015
[Re: grr]
03/08/2015 11:38
|
toha
Ringrev
|
Ringrev
Dere som sykler UB, har dere syklet en haug med eviglange turer i forkant, hopper på bakhjulet fra stein til stein, tar serpentinersvingene nedover på forhjulet osv., eller kan en ussel grussyklist med et par femtimersturer på asfalt i lomma hive seg med, eller blir jeg fanget av en firehjuling midtveis? ;-)
Er det bare smerte eller er det kjekt/kos/flyt i litt fart? Ingen lange turer i forkant i fjor og det blir det heller ikke i år... Målet mitt i fjor var å ha UB som et treningsmål og gjennomføre. Jeg brukte lang tid men kom meg igjennom. Det som var værst for meg under turen var smerter i rygg, skuldre, nakke, underarmer mm. Mye hodejobbing underveis for min del og i bilen hjem sa jeg aldri mer, men mykna opp og etter noen dager følte jeg meg som en konge som faktisk gjennomførte dette. Det har i år som i fjor vært et fint treningsmål og i år vet jeg hva jeg går til, det gjorde jeg ikke i fjor. Samtidig er jeg klar over at jeg skulle ha trent mer kjernemuskulatur, tatt noen langturer, deltatt i et ritt eller to i forkant osv. Men neste år, da..! Det jeg vil si er at alle kan komme seg gjennom UB, bare en holder kontakt med hodet og bruker den tiden en trenger.
You are what you don't shit
|
|
|
[Re: toha]
03/08/2015 11:51
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Ingen lange turer i forkant i fjor og det blir det heller ikke i år... Målet mitt i fjor var å ha UB som et treningsmål og gjennomføre. Jeg brukte lang tid men kom meg igjennom. Det som var værst for meg under turen var smerter i rygg, skuldre, nakke, underarmer mm. Mye hodejobbing underveis for min del og i bilen hjem sa jeg aldri mer, men mykna opp og etter noen dager følte jeg meg som en konge som faktisk gjennomførte dette. Det har i år som i fjor vært et fint treningsmål og i år vet jeg hva jeg går til, det gjorde jeg ikke i fjor. Samtidig er jeg klar over at jeg skulle ha trent mer kjernemuskulatur, tatt noen langturer, deltatt i et ritt eller to i forkant osv. Men neste år, da..!
Det jeg vil si er at alle kan komme seg gjennom UB, bare en holder kontakt med hodet og bruker den tiden en trenger.
Enig i det. Jeg hadde en stitur på 6 timer i forkant da jeg syklet i 2013, men ellers bare diverse turer på 1-2 timer ca. Alt av stierfaring er bra, men stiene er relativt enkle teknisk sett (mye mindre teknisk enn oslomarka f.eks) og mye er løst med bra kondis og trøkk i beina. Hele kroppen får kjørt seg dog, så overkroppstyrke er en god ting. Husk å spise og drikke mye, det er langt igjen til mål :-)
|
|
|
[Re: grr]
03/08/2015 11:54
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dere som sykler UB, har dere syklet en haug med eviglange turer i forkant, hopper på bakhjulet fra stein til stein, tar serpentinersvingene nedover på forhjulet osv., eller kan en ussel grussyklist med et par femtimersturer på asfalt i lomma hive seg med, eller blir jeg fanget av en firehjuling midtveis? ;-)
Er det bare smerte eller er det kjekt/kos/flyt i litt fart? Syklet for første gang i fjor, på HT, med én tretimerstur som lengste treningstur i forkant. Den foregikk på grus. Likevel var Ultra ganske gøy. Det var litt hat med all den steinen i enkelte partier, men det var også partier med høy fart og bredt glis om munnen. Det tok kortere tid enn fryktet og det var ikke så langt som jeg hadde sett for meg heller. Psyken fikk en knekk da vi ble beordret ut av "oppløpet" på asfaltveien rett før mål på normalbirken og inn på enda mer sti... da var jeg klar for å komme til mål. Men i det store og hele var det en bra tur som ikke krever ørten lange turer i forkant for å kunne gjennomføre. Og det skal sies at jeg har teknikk som ei middels kråke og gikk nok mer enn de fleste. Stiene er nå én ting, men folket og stemningen må også trekkes frem. Litt unorsk i rittsammenheng å møte folk med så lave skuldre og hyggelig tone som her. Var en brå kontrast til stemningen ut fra start kl 07.05 dagen etter 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/08/2015 12:11
|
OleM80
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det bare smerte eller er det kjekt/kos/flyt i litt fart? Syklet for første gang i fjor, på HT, med én tretimerstur som lengste treningstur i forkant. Den foregikk på grus. Likevel var Ultra ganske gøy. Det var litt hat med all den steinen i enkelte partier, men det var også partier med høy fart og bredt glis om munnen. Det tok kortere tid enn fryktet og det var ikke så langt som jeg hadde sett for meg heller. Psyken fikk en knekk da vi ble beordret ut av "oppløpet" på asfaltveien rett før mål på normalbirken og inn på enda mer sti... da var jeg klar for å komme til mål. Men i det store og hele var det en bra tur som ikke krever ørten lange turer i forkant for å kunne gjennomføre. Og det skal sies at jeg har teknikk som ei middels kråke og gikk nok mer enn de fleste. Stiene er nå én ting, men folket og stemningen må også trekkes frem. Litt unorsk i rittsammenheng å møte folk med så lave skuldre og hyggelig tone som her. Var en brå kontrast til stemningen ut fra start kl 07.05 dagen etter Du vet at du skremmer vannet av oss andre her når du sier du har teknikk som ei kråke  Har sett deg på rundbaneritt før!  For meg som er vant til å titte endel på mtbmap. Er det mye av stiene som beveger seg over i det som ville blitt merket rødt? Eller går det mest i blåstier? Må som regel av sykkelen innimellom på rødstier for min del mens blåstier går fint. Påmeldt for første gang selv.
Redigert av OleM80; 03/08/2015 12:12.
Scott Spark RC 900 Comp Scott Addict 10
|
|
|
[Re: OleM80]
03/08/2015 13:07
|
toha
Ringrev
|
Ringrev
Er det bare smerte eller er det kjekt/kos/flyt i litt fart? Syklet for første gang i fjor, på HT, med én tretimerstur som lengste treningstur i forkant. Den foregikk på grus. Likevel var Ultra ganske gøy. Det var litt hat med all den steinen i enkelte partier, men det var også partier med høy fart og bredt glis om munnen. Det tok kortere tid enn fryktet og det var ikke så langt som jeg hadde sett for meg heller. Psyken fikk en knekk da vi ble beordret ut av "oppløpet" på asfaltveien rett før mål på normalbirken og inn på enda mer sti... da var jeg klar for å komme til mål. Men i det store og hele var det en bra tur som ikke krever ørten lange turer i forkant for å kunne gjennomføre. Og det skal sies at jeg har teknikk som ei middels kråke og gikk nok mer enn de fleste. Stiene er nå én ting, men folket og stemningen må også trekkes frem. Litt unorsk i rittsammenheng å møte folk med så lave skuldre og hyggelig tone som her. Var en brå kontrast til stemningen ut fra start kl 07.05 dagen etter Du vet at du skremmer vannet av oss andre her når du sier du har teknikk som ei kråke  Har sett deg på rundbaneritt før!  For meg som er vant til å titte endel på mtbmap. Er det mye av stiene som beveger seg over i det som ville blitt merket rødt? Eller går det mest i blåstier? Må som regel av sykkelen innimellom på rødstier for min del mens blåstier går fint. Påmeldt for første gang selv. Sikkert mange meninger om dette, men hvis vi tar utgpkt i mtbmap Trondheim så synes jeg stien som går (fra svingen i grusveien) opp til Gråkallen panorama (sikksakk) kan sammenlignes med en god del av stiene på UB i fjor. Kommer du opp der går det nok greit. Ser den er merket blått på kartet. Fin og relevant trening er både den og Krumtappen (opp).
|
|
|
03/08/2015 13:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det jeg har kjørt av rundbaneritt har vært veldig enkelt sammenlignet med de vanskeligste partiene på Ultra i fjor. Synes jeg da. På det verste var det litt som den stien fra Gamle Bynesvei mot Geitfjellet, bare med større steiner og større mellomrom mellom dem, noe som gjorde at jeg fikk bråstopp annenhver meter en periode. Så en kar som syklet lett over dem, helt til han gikk på hodet over styret... (det gikk bra med ham). Men, dette er jo kun korte strekk og man sitter jo stort sett på sykkelen. De første 5-6 milene er jo fin grusvei, og der er det ingenting å frykte (nå så jeg en som klarte å sykle rett inn i søppelkassen i bunn av rosinbakken og gå på snørra der til tross for at vi var tre stk alene på veien...).
|
|
|
[Re: Wonka]
03/08/2015 14:23
|
OleM80
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da skal det vel gå greit stort sett. Tror stien du refererer til er Gammelstien. Kommer meg da stort sett gjennom utenom noen crux som blir for heftige. Og litt feig i utforkjøringen der da jeg har syklet den motsatt vei. Gråkallen panorama har jeg ikke tatt før. Krumtappen opp pleier å gå greit. Kommer meg opp uten stans på en god dag. Så lenge dette er unntakene og ikke 5 mil sammenhengende så går det vel bra 
Scott Spark RC 900 Comp Scott Addict 10
|
|
|
03/08/2015 15:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så lenge dette er unntakene og ikke 5 mil sammenhengende så går det vel bra Det som overrasket meg mest med Ultra var hvor få og utrolig korte transportetapper det var. Mot slutten tenkte jeg noen ganger "å, endelig grus og litt hvile", men den følelsen varte bare i 200 meter eller så  Imponerende jobb av løypelegger å finne så mange stier som henger såpass sammen.
|
|
|
03/08/2015 16:15
|
etengesdal
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg er ein tre fire års fersk stisyklist med teknikk der etter og dårlig treningsgrunnlag, fikk dratt meg igjennom i fjor på ein 14 kg stisykkel med 140 mm vandring på tida 7.20 så det er bare å hive seg med, utrolig artig!
I år er 14 kg beistet bytta ut med ein rittfulldemper og treningsgrunnlaget er bedre. Spent på hvordan resultatet blir!
|
|
|
03/08/2015 21:31
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Da røyk jeg på med en påmelding også gitt. Har nesten ikke sittet på en sykkel i år og vært skadet siste 1,5 måned. Jeg ligner dermed også en julegris! Videre høres sykkelen ut som et treskeverk, den har semismå hjul, mikrodrev foran og mangler bompibomp i ene enden og service på andre enden. Men det er jo TURritt, så jeg satser på å bli en av få som fullfører 2 ultrabirker i år!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
04/08/2015 12:25
|
roa
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sykler Scott Spark. Holder det med Fast Track 2.0 Control eller "må" jeg opp til 2.2?
T
|
|
|
[Re: roa]
04/08/2015 12:31
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykler Scott Spark. Holder det med Fast Track 2.0 Control eller "må" jeg opp til 2.2? Har ikke det dekket selv, men større volum er jo til det bedre, uten at det er noe must tenker jeg. Om det er verdt å gjøre en nyinvestiring hvis du har "nye" dekk må du finne ut av selv. Er dekkene såpass brukt at du skal snart ha nye dekk likevel så hadde jeg gjort det nå (dvs satt på nye).
|
|
|
05/08/2015 12:48
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal sykle UB første gang i år og sitter og lurer på sykkel og dekkvalg. Jeg har en Epic 26" med satt opp med crossmark og en 29" Stumpy FSR med butcher.
Skal jeg prioritere kos på sti og gå for Stumpyen med butcher? evy bytte til noe lettere dekk.
Eller skal jeg prioritere fart på grus og mindre kos på sti med Epic. Evt kjøre på med enda lettere dekk.?
Blir sikkert bra uansett, men litt uforpliktende synsing hadde vært OK å ta med når utstyr skal velges.
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
05/08/2015 13:25
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler Scott Spark. Holder det med Fast Track 2.0 Control eller "må" jeg opp til 2.2? Det er veldig lite forskjell i faktisk volum på Fast Trak 2.0 og 2.2. Kansje en mm bredde og høyde. Om du allerede har 2.0 og de er i fin stand så kan du fint bruke dem. Om du trenger nye dekk så burde du gå for 2.2. P.S. Jeg er Fast Trak tilhenger, men de er veldig vare for slitasje på sidevegger. Vurder tilstanden nøye før du bruker "godt brukte" dekk på UB. Du skal trossalt sykle i 5-6-7-8-9 timer.
Redigert av Stefan77; 05/08/2015 13:31.
- Stefan
|
|
|
[Re: ErikR]
05/08/2015 13:27
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Skal sykle UB første gang i år og sitter og lurer på sykkel og dekkvalg. Jeg har en Epic 26" med satt opp med crossmark og en 29" Stumpy FSR med butcher.
Skal jeg prioritere kos på sti og gå for Stumpyen med butcher? evy bytte til noe lettere dekk.
Eller skal jeg prioritere fart på grus og mindre kos på sti med Epic. Evt kjøre på med enda lettere dekk.?
Blir sikkert bra uansett, men litt uforpliktende synsing hadde vært OK å ta med når utstyr skal velges. Det avhenger såklart av hvor komfortabel du er med 26 i terrenget, og hvor stor vektforskjell det er på de to syklene. Jeg vill kjøpt noen lettere dekk til stumpyen og kjørt på med dem. Jeg skal sykle med en evo-fisert Stumpy FSR 29. Syklet ifjor med Fast Trak bak og Ground Control foran. Funket bra men manglet noe sti-volum. Blir nok samme konstellasjon i år, med mulighet for GC foran og bak om det skulle bli veldig sølete. Ville aldri syklet med noe grovere enn Ground control. Det er mange mil med grus so også skal forseres.
Redigert av Stefan77; 05/08/2015 13:34.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
05/08/2015 16:00
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blir sikkert bra uansett, men litt uforpliktende synsing hadde vært OK å ta med når utstyr skal velges. Det avhenger såklart av hvor komfortabel du er med 26 i terrenget, og hvor stor vektforskjell det er på de to syklene. Jeg vill kjøpt noen lettere dekk til stumpyen og kjørt på med dem. Jeg skal sykle med en evo-fisert Stumpy FSR 29. Syklet ifjor med Fast Trak bak og Ground Control foran. Funket bra men manglet noe sti-volum. Blir nok samme konstellasjon i år, med mulighet for GC foran og bak om det skulle bli veldig sølete. Ville aldri syklet med noe grovere enn Ground control. Det er mange mil med grus so også skal forseres. Har syklet TSR og Bukkerittet på Epic med 26" så det er ingen issue. Lurer veldig på om fett smil og kos på sti veier opp for gyngehest på grusen med Stumpyen. Det er vel egentlig bare å ta en grusrunde for å sjekke. Men det er mye artigere med synsing på formum da ;-)
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
05/08/2015 16:23
|
roa
Ringrev
|
Ringrev
Hvor får man tak i rocket ron 29x2.25 med Snakeskin?
T
|
|
|
05/08/2015 17:26
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
Go hard or go home!!!
|
|
|
05/08/2015 17:31
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
Hva er tung sykkel på ultra? hvor går grensen? tenker veldig hardt på om jeg skal melde meg på, og da blir det med canyon nerve al på 12,3kg.
Go hard or go home!!!
|
|
|
[Re: Dio]
05/08/2015 17:37
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hva er tung sykkel på ultra? hvor går grensen? tenker veldig hardt på om jeg skal melde meg på, og da blir det med canyon nerve al på 12,3kg. Funker som snus, ingen ting på tenke på!
|
|
|
05/08/2015 19:14
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Hvor får man tak i rocket ron 29x2.25 med Snakeskin? Kjøpte mine på Wiggle denne gangen da ingen andre hadde de inne.
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
[Re: Dio]
05/08/2015 20:17
|
Hebbelill
Entusiast
|
Entusiast
Mulig de er blitt utsolgt på de timene som er gått siden du linket, men forventet dato hos bikeshop har de tidligere selv beskrevet som høyst optimistisk. For de som ønsker disse dekkene i god tid ville jeg sett et annet sted. Bikeshop må gjerne motbevise for min del.
|
|
|
05/08/2015 21:03
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Er RR 2.25 bak og NN 2.25 - begge SS - et greit valg på Ultrabirken. Bra på det meste, og ruller greit nok på grusen? Tenker å bruke Syntace W35 på en 27,5 Spark. Er førstereis, og tenker mye på om det er nok volum, gode nok dekk både om det er litt bløtt og tørt, samt at det skal rulle OK.... Noen som har noen tanker om dette valget?
|
|
|
[Re: bcbc]
05/08/2015 21:13
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Du kan lese litt om dekkvalg til Ultrabirken i siste nr av Terrengsykkel også.
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: bcbc]
05/08/2015 21:32
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Er RR 2.25 bak og NN 2.25 - begge SS - et greit valg på Ultrabirken. Bra på det meste, og ruller greit nok på grusen? Tenker å bruke Syntace W35 på en 27,5 Spark. Er førstereis, og tenker mye på om det er nok volum, gode nok dekk både om det er litt bløtt og tørt, samt at det skal rulle OK.... Noen som har noen tanker om dette valget? Det er et supert valg.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/08/2015 09:19
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Ah, enig. Det strekket med de glatte stokkene i myra var det verste med hele turen. Gikk smått nedover der gitt. Helt enig i alle innlegg om disse sleipe stokken i skiløypa. Her hadde jeg dessuten et saftig tryn og kom ganske mørbanka i mål.
|
|
|
[Re: egbl]
06/08/2015 09:55
|
toha
Ringrev
|
Ringrev
Ah, enig. Det strekket med de glatte stokkene i myra var det verste med hele turen. Gikk smått nedover der gitt. Helt enig i alle innlegg om disse sleipe stokken i skiløypa. Her hadde jeg dessuten et saftig tryn og kom ganske mørbanka i mål. Samma her, ble liggende en stund og kjenne etter om alt funket etter tryning på de stokkene..!
|
|
|
06/08/2015 10:12
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da var jeg også påmeldt...og hater de stokkene i skiløypa maks! Faktisk så hater jeg de enda mer nå som jeg har meldt meg på.
|
|
|
06/08/2015 10:56
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Hei, ta dere sammen da karer. Ultrabirken er jo bare som en litt lang TransAlp etappe....
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
06/08/2015 11:14
|
Trond Vidar
|
Hei, ta dere sammen da karer. Ultrabirken er jo bare som en litt lang TransAlp etappe.... For meg blir dette bare en prolog til SwissEpic to uker senere 
|
|
|
|
|