Dødsfall i EWS
|
Re: Dødsfall i EWS
[Re: knuthaug]
04/08/2015 18:39
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Dem om gidder å trene har en fordel om man vil på pallen mener nå jeg - er nok ikke bare å trille ned løypene og flyte på gamle DH egenskaper gitt.
Det er det vel ikke så mange som tror heller, mener jeg. Men jeg tror at det å være vant til røfft terreng i stor fart, og kunne finne den sonen hvor man flyter oppå steinene/dumpene framfor å hompe opp og ned, og være komfortabel der, gir en visse fordeler. Samt det å lese linjer i teknisk terreng, også for/i stor fart. Det tror jeg man trener veldig bra med å kjøre utfor. Ikke dermed sagt at det er den eneste måten å trene det på, men en god måte. Har man det i bunn, sammen med styrke og kondis tror jeg man kommer langt. Jepp og da trener man i røfft og teknisk terreng om man vil bli bedre på. Alle kan kjøre fort på flytstier, det er ikke der rittene blir avgjort. Personling kjører jeg ofte "knoteturer" i regnvær for å bli bedre på glatt føre med sleipe røtter og steiner. Men nå er vi langt unna hva denne tråden handler om. :-) Tragisk med dødsfallet. Slik kan skje desverre og må si jeg tenker på det noen ganger under 80/20 rittene da farten til tider kan bli høy og beskyttelsen er liten... Planen på søndag var å kjøre en sikkelig "gønneøkt" på sti for litt fartstrening etter slapp sommerferie, men mistet totalt lysten da jeg leste om det som hadde skjedd. Ble heller en rolig kosetur.
|
|
|
[Re: d0ppler]
04/08/2015 18:42
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at vi ser ex-DH-syklister på en enduro-pall, og ikke XC-syklister, tror jeg har noe med at DH og enduro krever et visst nivå av ferdighet, noe XC på langt nær gjør. [...] Å være god nedover på tekniske partier krever adskillig mer ferdighet enn bare å ha god kondis. Du bommer nok her. Nå har det seg vel sånn at hardtsatsende rundbanesyklister er opptatt med sin egen sesong mens de som satser enduro, kjører enduroritt i sesongen. Igjen, for å trekke fram Trans-Provence: Her samles elitesyklister fra flere greiner, og enkelte XC-syklister kjører T-P som en slags sesongavslutning. I 2013 hevda XC-proffer som Geoff Kabush, Anton Cooper og Manuel Fumic seg helt i toppen, selv om det fins enduroritt hvor bredden på eliten er bredere (EWS). De beste rundbanesyklistene i Norge ville kjørt fletta av de fleste såkalt dedikerte endurosyklister i landet hvis de stilte opp. Det gjorde eksempelvis Ola Kjøren da han var med i DrammEnduro i fjor høst - enda han kjørte flere etapper usett. Han var nemlig opptatt med å vinne sesongens siste NC-ritt i rundbane på lørdagen da gjennomkjøring og seeding i Drammen foregikk. At XC-syklister ikke kan kjøre fort på sti, er altså en stor misforståelse. Men det skal sies at EWS ikke er noe man "slenger seg med på" bare fordi man synes det er gøy å sykle nerrover på sti. Akkurat som man ikke blir med i verdenscupritt i XCO bare fordi man synes det er gøy å gi gass både opp, bort og ned.
Gaute
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/08/2015 19:03
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Jeg legger meg flat. Jeg vet ikke hva XC egentlig er tror jeg. Jeg har tenkt at XC er Birken og den slags, og det var det jeg mente med utsagnet mitt. Og for å svare på spørsmålet om jeg noen gang har syklet en rundbane, så gjorde jeg det for 2 uker siden i Danmark (Bjerge Skov). Men at den ikke var særlig teknisk krevende betyr jo ingen verdens ting. 
Redigert av d0ppler; 04/08/2015 19:06.
|
|
|
04/08/2015 19:40
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Birken er veldig langt fra XC. Birken er landeveisritt på grus, egentlig.
Gaute
|
|
|
04/08/2015 20:34
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det publisert noe som helst angående årsaken til at han døde, bortsett fra "blunt-force trauma to the chest"?
Vi lærer vel ingenting av dette med mindre vi vet nøyaktig hva som skjedde. Nei, skulle komme mer informasjon etter obduksjonen var klar. Men selve hendelsen er det ingen som vet, der er alt spekulasjoner.
|
|
|
[Re: gauter]
04/08/2015 20:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Birken er veldig langt fra XC. Birken er landeveisritt på grus, egentlig. Bare med forbud mot sykler som er konstruert for den slags, dessverre...
|
|
|
[Re: Sepeda]
05/08/2015 06:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Birken er veldig langt fra XC. Birken er landeveisritt på grus, egentlig. Bare med forbud mot sykler som er konstruert for den slags, dessverre... Enig. Nå kommer jo alle de store merkene med sykler som er laget for slike ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/08/2015 07:05
|
Alice
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selv har jeg synes at løypene i den norske serien har vært for lite tekniske, og med litt for mye flyt. Som også gir høye hastigheter. Jeg har erfart at det farligste er å sykle i parklyper. Det går fort og når noe først skjer har du ikke sjangs til å redde deg inn.Plutselig er du i pakken, og forstår nærmest ikke hva som skjedde.En flytløype er for meg det samme som en parkløypa. Heldigvis er ikke underlaget like hardt. Gjør du en feil i ett teknisk parti derimot, klarer du ofte å redde deg inn, iallefall nok til å få senket farten litt. Så lenge det ikke er trangt mellom masse trær  Jeg føler norgescupen i utfor er mye flinkere til å begrense høy fart en den norske enduroseriene noen ganger. Reagerte spesielt på dette i Sogndal. De bratte lange strekningene i starten av etappe 1 og 2 burde ikke vært lov å sykle rett ned mener jeg. Her burde det vært teipet inn noen svinger. Hadde det vært en utforkonkurranse på de strekningene, tviler jeg på at vi hadde fått lov til å sykle rett ned. Synes også det til tider ble litt vel mye flyt og rett frem i Nesbyen, og dermed uforsvarlig høy fart  I forhold til hvordan enduroløyper bør være, synes jeg Sogndal hadde to perfekte enduroløyper. Teknisk, men allikvell bra flyt. Mye svinger, og mange linjevalg. Sjeldent lange strekninger rett frem(med unntakk av brattbakkene på starten). I tillegg var begge løypene helt forskjellige. For dere som synes at det er alt for mye DH i enduro, bør der sjekke ut traktor Enduro og Oslo enduro. Dette er mer tekniske løyper, uten så mange høydemetre. Det er allikvell mye flyt og morro:) Nesbyen er bare helt rått, og er kjent for sine flytløyper. Litt dumt om enduroen ikke bruker dem da egenlitg. Så sånn sett har det foreløpig vært veldig mye variasjon i enduroseiene. Oppdal blir vel sikkert bratt, så da får vi inn det også 
Redigert av Alice; 06/08/2015 07:31.
|
|
|
[Re: knutspeed]
06/08/2015 11:45
|
flyingman
Fersking
|
Fersking
Dette er en veldig trist sak.
Synes det man bør trekke med seg ut av dette er at det ikke bør være flaut å ta på seg litt skikkelig med beskyttelsesutstyr, utover hjelmen, når man skal delta i eller øve til endurokonkurranser.
Helt enig. Hjelm, kraftige knebeskyttere, lange hansker, sekk med plate og solide sko er standard. Albuebeskyttere innimellom. Har en Bliss-genser med innebygget padding på albuer, skuldre og rygg, men må innrømme at jeg aldri har brukt den. Den er tung, varm, og litt feil når jeg som regel har på sekk allikevel. Finnes det f.eks en trøye med beskyttelse for bryst/mage som er mulig å sykle med? Voldsom padding vil aldri være hensiktsmessig, men tenker på penetrasjon. Er jo fullt mulig å spidde seg selv på en gren/stubbe stein/styre/pedal. Tenker i retning noe tynne kevlar-innlegg e.l.? Har nettopp kjøpt Alpinestars Evolution Jacket med CE-godkjent ryggbeskyttelse og padder til skuldrene. Er superfornøyd med denne. Det er også plass til camelbak i ryggen. Den veger mindre enn 600 gram.
|
|
|
[Re: JoachimV]
18/08/2015 10:23
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Knutspeed og sveinaa: det høres veldig ut som om dere ikke er i målgruppen for enduro, men er litt misunnelige på de som synes det er gøy og får det sosiale i tillegg. Kan hende du har rett. Enduro per i dag passer i alle fall best for de som har kjørt DH før Skal du på pallen har det vist seg å være en fordel. Noterer meg at de som er i toppen på mer nerroverrettet enduroritt også var i toppen i de flate tråkkeløypene i oslo. ;-)
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
18/08/2015 14:46
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Noterer meg at de som er i toppen på mer nerroverrettet enduroritt også var i toppen i de flate tråkkeløypene i oslo. ;-)
Men det kan like gjerne være det at de fleste som kjører XC velger å ikke delta på enduroritt, uten at jeg har studert resultatene i OsloEnduro veldig nøye.
Redigert av d0ppler; 18/08/2015 14:47.
|
|
|
|
|