Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Grenserittet 2015

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988371 29/07/2015 13:03
Ronny1969 Offline
Entusiast
Entusiast
Det har regnet MYE idag, så håper det roer seg litt snart, ellers blir det klinete

Re: Grenserittet 2015 [Re: torarnep] #1988399 29/07/2015 13:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: torarnep
Hva tror dere om de nye sikkerhetstiltakene arrangøren kommer med i år?
http://grenserittet.no/nor/Nyheter/OEkt-sikkerhet-ved-start
Sperregjerder og trafikksylindere er satt opp. Husker jeg ikke helt feil var det trafikksylindere i fjor også. Disse ble brukt som rundingsbøyer og skapte mange farlige situasjoner. Håper i hvertfall sperregjerdene er heltrukne slik at man ikke kræsjer i dem.
Det er ikke lov til å sykle på fortau. Det var det vel også i fjor. Men hørte folket på det? Neida. Hvordan skal arrangøren håndheve denne regelen. Hvis de mener det må de ha vakter sammenhengene og rapportere inn startnr. slik at de blir disket.
Pulje 1-5 blir gjort mindre. Det er bra. Men klynga i front blir vel like stor likevel. Alle vil ligge langt fremme, men ikke først.
Skal bli spennende å se. Starter i pulje 2 like nervøs som tidligere.

Jeg har begynt å bli nervøs. Tror faktisk jeg kan bruke ordet gruer meg når det er snakk om starten. Greit at det kanskje går litt fortere i pulje 1- 5 men tror det kommer til å gå nesten like fort i pulje 7. Lurer litt på hvorfor de ikke har laget alle puljer mindre og heller valgt å kjøre noe kortere intervaller mellom startene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet 2015 [Re: sveinaa] #1988410 29/07/2015 14:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Sperregjerder og trafikksylindere er satt opp. Husker jeg ikke helt feil var det trafikksylindere i fjor også. Disse ble brukt som rundingsbøyer og skapte mange farlige situasjoner. Håper i hvertfall sperregjerdene er heltrukne slik at man ikke kræsjer i dem.
Det er ikke lov til å sykle på fortau. Det var det vel også i fjor. Men hørte folket på det? Neida. Hvordan skal arrangøren håndheve denne regelen. Hvis de mener det må de ha vakter sammenhengene og rapportere inn startnr. slik at de blir disket.
Pulje 1-5 blir gjort mindre. Det er bra. Men klynga i front blir vel like stor likevel. Alle vil ligge langt fremme, men ikke først.

Jeg har begynt å bli nervøs. Tror faktisk jeg kan bruke ordet gruer meg når det er snakk om starten. Greit at det kanskje går litt fortere i pulje 1- 5 men tror det kommer til å gå nesten like fort i pulje 7. Lurer litt på hvorfor de ikke har laget alle puljer mindre og heller valgt å kjøre noe kortere intervaller mellom startene.

Er også nervøs, det er jo egentlig bra, men starten er det eneste jeg ikke grugleder meg til. Det er litt galskap. Kjører samme stil som før: la gærningene slåss i front, rolig tråkking med avstand til folk rundt meg med fingrene på bremsene, helst til høyre så jeg evt har mulighet til en unnamanøver (dvs kamikazehopp ut i grøfta) om det går galt foran.
Greit nok at man kanskje taper litt på det, men jeg må være ærlig og innse at jeg ikke er blant de raskeste i pulja mi uansett. Det finnes alltids noen på samme nivå å koble seg med etterhvert ICON_SMILE
Startet i 7 i fjor, og syntes ikke det var merkbart værre en lavere puljer - så ihvertfall ingen tryn i starten. Litt høyere opp i år, håper ikke det betyr mer hooligans...

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988426 29/07/2015 14:43
Asso$ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei. Jeg og mitt reisefølge vurderer muligheten for langing i Prestebakke.
Alle overnatter i Strømstad. Selv skal jeg sykle men lurte på om han som er med på turen som sjåfør kan stå i Prestebakke og lange en flaske. Blir det problematisk å komme seg dit for så å senere kjøre til målområdet slik at han får med seg mål-gang? Tenker da på sperring av trafikk i forbindelse med rittet. Noen som har erfaring med å lange i Prestebakke?
starter i pulje 4.

Har også gått til innkjøp av to RR 2.25 dekk og to TB 2.1 dekk. Usikker på hva jeg burde kjøre med. Regner ganske bra i dag gitt!

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988433 29/07/2015 14:50
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må du ha langing ? du har 2 flaskeholdere ? 2 x 0.75 flasker, pluss glass i farta på drikkestasjonene ? pulje 4 tilsier vel tider rundt 3 timer +- ? Hvis det ikke blir veldig varmt så skal det holde. Når det er sagt så står det jo mange og langer i prestebakken. Hvorvidt en rekker målgang skal ikke jeg utale meg om. Dekk ? funker nok det, skal vel være tørt fredag så tipper det ikke blir så gæli. RR foran og TB bak ? alt RR både bak og frem. Er du komf med TB ta de. Syklet i fjor (tørt) med 2 x TB og det funket bra det.

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988496 29/07/2015 17:51
stosu Offline
Besatt
Besatt
Går fint med langing i Prestebakke. Er lett å finne frem i bil, men blir snaut med tid dersom han skal kjøre fra Strømstad etter at dere har startet, da det kan være litt trafikkaos. Må også påregne litt gåing for å finne et fint sted å stå.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988520 29/07/2015 18:43
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grenserittet er årets beste og triveligste ritt, synes jeg. God stemning fra start til mål på idylliske Halden (Fredriksten) Festning, inkl noen svensker i påfallende godt humør med dragspel i skogen . Fint å vandre i Strømstad på fredagen med family'n, innta en hyggelig middag, og møte medsyklister lettere stive i blikket på hotellfrokosten. Og se på starten til elitepulja, og hvorvidt Olechr ser ut til å være i slag ICON_WINK . I år stiller jeg for første gang med fulldemper og nybygd Dogstarhjulsett, og gleder meg stort. Og nesten som alltid RaRa 2.25 med guffe, foran og bak . Simple as that.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Grenserittet 2015 [Re: TaNielsen] #1988549 29/07/2015 20:03
N
Nølle Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: TaNielsen
Vurderer å overnatte på festningen fra fredag til lørdag, for så å varme opp ned til Strømstad på morningen, noen som har stravalink til raskest rute ned til start?

Her er ruten du sykler til Strømstad i fra innkjøringen til Halden. Får håpe det fungerer. Beregn 75 - 80 min med rolig sykling.

http://www.strava.com/activities/339193638

Redigert av Nølle; 29/07/2015 20:23.
Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988613 29/07/2015 22:11
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Husker ikke underlaget på rittet helt, men det er vel ikke så veldig mange steder det kan bli leire og gjørme? Skulle vel holde med TB bak, RR foran - begge 2.25 i snakeskin?

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988649 30/07/2015 06:57
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er et grusritt folkens, uansett regn eller ikke.. Har tidligere kjørt med maxxilite noe som fungerer helt ok, men syns at type rocket Ron 2.25 foran er en fordel pga litt løs grus her og der, samt noen krappe svinger.. Føles vesentlig tryggere. Type thunder burt bak er lurt. Kan ikke se vitsen med noe grovere bak, men ala racing ralph bak blir heller ikke feil. Er valget mellom type thunder burt og racing ralph som er avgjørende for tiden til folk her...

CK ELVERUM

Re: Grenserittet 2015 [Re: bcbc] #1988650 30/07/2015 06:58
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bcbc
Husker ikke underlaget på rittet helt, men det er vel ikke så veldig mange steder det kan bli leire og gjørme? Skulle vel holde med TB bak, RR foran - begge 2.25 i snakeskin?

Gulloppsett!

CK ELVERUM

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988661 30/07/2015 07:23
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg har tidligere kjørt smaleste versjon og letteste versjon av XR0, Renegade og Flyweight på GR uten problemer. Punkterte dog på XR0 på asfalten på veg tilbake til Strømstad:-).

Som en eldre, mer skrøpelig versjon av meg selv går jeg nå for 2.25 dekk med mer knaster - mer behagelig og tryggere, dog med et lite tidstap.

Er ikke verre enn dette.

Re: Grenserittet 2015 [Re: sls] #1988675 30/07/2015 07:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Nå har yr.no byttet ut regn med kaldt på formiddagen. Så da kan jeg istedet stresse med hvorvidt jeg skal bruke vest & løse armer. 9 grader a gitt. Ille kaldt.

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988698 30/07/2015 08:30
V
Vassb81 Offline
Fersking
Fersking
V
Gulle godt regnet ser ut til å holde seg unna på lørdag. Tror uansett det blir litt klinete. Jeg for min del sykler med dekkene sykkelen ble levert med. Racing Ralph EVO 2.1 snake skin. Er dette for smalt og vil jeg tape mye i terrenget?

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988706 30/07/2015 08:38
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville økt volumet om mulig. Du kommer deg både fint og raskt igjennom med de dekka, men underlaget i løypa er både løst og skarpt til tider. Smale dekk vil spore litt mer enkelte steder, pluss at bredere dekk vil gi bedre grep og kontroll, punkteringsbeskyttelse og komfort.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Grenserittet 2015 [Re: knutspeed] #1988707 30/07/2015 08:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Sitat: sveinaa

Er også nervøs, det er jo egentlig bra, men starten er det eneste jeg ikke grugleder meg til. Det er litt galskap. Kjører samme stil som før: la gærningene slåss i front, rolig tråkking med avstand til folk rundt meg med fingrene på bremsene, helst til høyre så jeg evt har mulighet til en unnamanøver (dvs kamikazehopp ut i grøfta) om det går galt foran.
Greit nok at man kanskje taper litt på det, men jeg må være ærlig og innse at jeg ikke er blant de raskeste i pulja mi uansett. Det finnes alltids noen på samme nivå å koble seg med etterhvert ICON_SMILE
Startet i 7 i fjor, og syntes ikke det var merkbart værre en lavere puljer - så ihvertfall ingen tryn i starten. Litt høyere opp i år, håper ikke det betyr mer hooligans...

Gruer meg kun til starten (Folk begynner å snike a presse seg frem allerede oppe på kjärleksudden (eller hva det nå heter), også eskalerer det på vei ned til start.). Har som deg alltid stått i bakerste del av pulja, og gjør det nå og. Men opplever alltid at det er noen som benytter seg av muligheten til å presse seg frem før masterbilen slipper. Heldigvis har jeg ingen negative tanker om resten av rittet.

Det som undrer meg er at for de fleste så avgjøres ikke sluttiden på den korte starten. Og mener man at man har så mye krutt i bena at man må ligge først så stiller man opp først. Problemet er vel at for mange ikke har trøkk nok til å ligge i front men holder greit følge så lenge de slipper å ta vinden.

Kanskje burde man få plass i pulja ift. seedingen....

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988716 30/07/2015 08:53
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvor lang tid tar det å sykle fra halden til strømstad etter grenserittet er ferdig?
Vurderer å parkere i strømstad og sykle tilbake, men er litt skeptisk hvis det er rene helvete.

Re: Grenserittet 2015 [Re: knutspeed] #1988717 30/07/2015 08:54
J
Jankri1 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Nå har yr.no byttet ut regn med kaldt på formiddagen. Så da kan jeg istedet stresse med hvorvidt jeg skal bruke vest & løse armer. 9 grader a gitt. Ille kaldt.

9 grader, da starter du tidlig. Yr melder 9 grader kl seks, men ca 15 grader kl ni i Strømstad. Heldigvis, og ikke noe regn, yoho!

Re: Grenserittet 2015 [Re: Vassb81] #1988721 30/07/2015 08:59
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vassb81
Gulle godt regnet ser ut til å holde seg unna på lørdag. Tror uansett det blir litt klinete. Jeg for min del sykler med dekkene sykkelen ble levert med. Racing Ralph EVO 2.1 snake skin. Er dette for smalt og vil jeg tape mye i terrenget?

Nei da, har selv oppsatt sykkelen min med disse (da den også ble levert med det). På Grenserittet har det ikke noe å si og bare tull å stresse med dette nå, og ikke minst bruke masse penger på nye dekk når du har veldig bra dekk. Skulle jeg kjøpt nye dekke hadde jeg valgt 2.25, men så stor forskjell at jeg må bytte de når der ny, er det ikke. Skulle jeg derimot syklet et ritt med mye terreng ala ultrabirken, Bukkerittet osv hadde jeg byttet. Men for et ritt uten tekniske partier, nei.

Dagsform vil spille mer inn på tid en dekk her, så lenge en velger vanlige marathon dekk!

Redigert av oddefa; 30/07/2015 09:01.
Re: Grenserittet 2015 [Re: Oddefa] #1988722 30/07/2015 09:01
V
Vassb81 Offline
Fersking
Fersking
V
Takk. Var det jeg tenkte. Godt med bekreftelse.

Re: Grenserittet 2015 [Re: kaffekanne] #1988725 30/07/2015 09:04
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kaffekanne
Hvor lang tid tar det å sykle fra halden til strømstad etter grenserittet er ferdig?
Vurderer å parkere i strømstad og sykle tilbake, men er litt skeptisk hvis det er rene helvete.

Har gjort det to siste årene, er ikke så langt, kanskje en halvannne time rolig, dvs i fjor var en som stoppet meg og lurte på om jeg ville sitte på, skjønte jeg hadde syklet rittet og forbarmet seg nok over meg. Syntes egentlig at det var greit å sykle, men av "høflighet" takket jeg ja til tilbudet. Ser selvsagt i etterkant at jeg både kunne blitt kidnappet, partert eller havnet i kjeller langt inn den svenske ødemarken. Men, litt for en vel stole på sine medmennesker. Vel det var litt OT, rådet mitt er å sykle. Fin tur.

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988727 30/07/2015 09:06
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Takk! ICON_LAUGH

Re: Grenserittet 2015 [Re: Jankri1] #1988731 30/07/2015 09:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Jankri1

9 grader, da starter du tidlig. Yr melder 9 grader kl seks, men ca 15 grader kl ni i Strømstad. Heldigvis, og ikke noe regn, yoho!

Ahhh, godt å høre! Da blir det en enda diggere tur!

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988736 30/07/2015 09:32
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Ja er igrunn glad det er litt kaldt.
I fjor var det varmt som helvete og jeg drakk nesten 5 liter under rittet for å unngå kramper.
Pissa som en hest da jeg kom i mål.

Trur krampetendensene blir kraftig redusert med litt kaldt vær.

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988757 30/07/2015 10:12
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Trodde dere terrengsyklister var litt mer hardføre!

Siden jeg har syklet mye landevei siste 2 årene så får man kjent litt mer på naturkreftene! Så jeg stiller uansett opp i kort kort og en flaske i ramma! Skjønner ikke dette maset om varmt, kaldt, regn, sekk, vest, armer osv...

(Får dog en flaske i Prestbakken.)

Skal jo sykle ritt og grave litt i kjelleren i 2 timer og 43 minutter og 16 sekunder! Snittpuls på 84%!

Re: Grenserittet 2015 [Re: elviz] #1988761 30/07/2015 10:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Husk skotrekk. Ingen kjepphøye landeveissyklister stiller på Grenserittet (og Birken) uten ærotrekk på skoene.

Og MASSE luft i dekkene. ICON_SMILE

LarsB
hjemmesitter og angrer på det

Re: Grenserittet 2015 [Re: larsb] #1988773 30/07/2015 10:36
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Husk skotrekk. Ingen kjepphøye landeveissyklister stiller på Grenserittet (og Birken) uten ærotrekk på skoene.

LarsB

Enig, det er vanskelig å få for mye luft i dekkene på Grenserittet! Står det maks 50 psi, så kan jeg garantere at du klarer å få inn 10 psi til. Og en ting til. Fortauet, det er til å brukes! Er det trangt i starten, og du starter litt bak. Opp på fortauet og jag maks, noen vil helt sikkert skrike etter deg, men ikke bry deg, de er bare misunnelig på akslerasjonen og besluttsomheten din. Grøft kan også brukes til formålet. For er en ikke blant de 10 første ved offesiell start så kan en bare holde seg hjemme. Da det er kun på fortauet før tiden starter det er mulig å kjøre forbi.

Andre råd ? tja, kos dere folkens, første gang på noen år jeg ikke sykler Grenserittet og kommer nok til å savne det litt på lørdag. Drikk bra, kom i en god gruppe, bidra best mulig, smil til de svenske trekkspillerne, bestem deg for å gire så lett at en kommer opp den bratte kneika etter der en kjører igjennom låven (Høiby ?), obs på nedkjøringen under jernbanen ei mil før mål, ikke glem et lunkent glass cola noen km før mål, og ja, spurt som fxxx fra siste svingen og inn i mål. Sett deg på gresset med en imsedal flaske og mikrobølge pasta og vær fornøyd med de du nettopp har gjort, selv om kompisen din slo deg med 2 minutter. Men så hadde jo han spurte som en tulling på fortauet under masteren og i mål blir han bare omtalt som han "tullingen" av de andre.

Re: Grenserittet 2015 [Re: Oddefa] #1988786 30/07/2015 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oddefa

Enig, det er vanskelig å få for mye luft i dekkene på Grenserittet! Står det maks 50 psi, så kan jeg garantere at du klarer å få inn 10 psi til. Og en ting til. Fortauet, det er til å brukes! Er det trangt i starten, og du starter litt bak. Opp på fortauet og jag maks, noen vil helt sikkert skrike etter deg, men ikke bry deg, de er bare misunnelig på akslerasjonen og besluttsomheten din. Grøft kan også brukes til formålet. For er en ikke blant de 10 første ved offesiell start så kan en bare holde seg hjemme. Da det er kun på fortauet før tiden starter det er mulig å kjøre forbi.

Ikke glem at man kan drøye det til det siste på Kjärleksudden også. Man kan lett som en plett gå på utsiden av sperringene/gjerdet for så å klatre over og løfte sykkelen inn langt framme på den plassen man fortjener. Viktig å sette seg i skikkelig respekt i feltet så ingen prøver seg!!!!

Re: Grenserittet 2015 [Re: larsb] #1988787 30/07/2015 10:43
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: larsb

LarsB

Skotrekk ja! Det hadde jeg glemt! NOT!!

Åneidu, her kjøres det med 24/26 psi med guffe! Og stiller i år med fulldemper!

Re: Grenserittet 2015 [Re: TonyN] #1988788 30/07/2015 10:44
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Og jeg har plass i bilen og på hytte rett ved Lars hvis du vil bli med! Ryenkrysset 1400. Ta med boller og kaffe fra Esson!

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå