Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vondt overside av kne, tips/erfaring?

Vondt overside av kne, tips/erfaring? #1988152 28/07/2015 20:32
O
optimist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei!

Har nå etter de siste par sykkeleturene fått vondt på oversiden av kneskålen. Gjør vondt å feks gå opp trapper, varer i noen dager og blir gradvis bedre etter ett par dager uten syklig, men kommer igjen etter en ny sykkeltur. Kjenner ikke smertene veldig når jeg sykler, bare om jeg tråkker til veldig hardt. Kjenner også ett lite "knekk" på overisden av kneet når jeg bøyer det mer enn 90 grader.

Sykler ikke på tunge gir da kadensen er relativt høy på alle turer. Har sykla gjevnelig i sommmer, ca 5-10 timer i uka. da som regel på turer som har vært 3t+. Trener mye annet siden av som løping/rulleski. Kjenner ingen ting når jeg løper eller går på ski, altså kun ved sykling. Har nok sykla en del mer i sommmer en tidligere, og da særlig lengre turer. Kjente smerten for første gang for ei uke siden etter en tur på 5t. har hatt like lange turer tidligere uten å kjenne noen problemer. Kjørte også 2 ritt på 3 dager helga før denne turen så kanskje det har gjort ett utsalg?

Noen som har erfaring ved dette problemet? Og evt vet hva som kan funke for å bli kvitt det? Vurderer å betstille time hos fysio, men tenkte høre litt her først.

Redigert av optimist; 28/07/2015 20:33.
Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1988179 28/07/2015 21:19
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast
Tøyer du ? ICON_SMILE
Prøv å tøye hoftebøyerne og fremsiden av lårene (M Quadriceps Femoris) jevnlig en period så retter det seg nok. Om ikke kontakt fysio.

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1988182 28/07/2015 21:40
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Dette hørtes kjent ut. Jeg syklet mange og harde økter i mai og halve juni, ca 90 mil og fikk disse smertene i øvre del av knærne. Kjentes ut som det var en strekk og muskulaturen i området virket "sur".
Smerten kom tvert om jeg prøvde å sykle oppreist.

Tok en uke ferie fra fysisk aktivitet og har ikke kjent smerten etter det. Tror jeg var i ferd med å overdrive treningen. Tror det kan være greit å kjenne på signalene kroppen gir underveis og ikke bare trøkke til.

Værst tenkelig scenario for min del er å bli overtrent eller få belastningskader slik at en må avstå fra sykling over lengre tid. Da tror jeg dørstokken blir 30 meter høy.

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1988285 29/07/2015 09:17
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Høres ut som mild overbelastning av muskler/fester. I første omgang ville jeg ha iset ned etter øktene, så ca. midtveis mellom økter massert rett på det ømme området. Bruk fingre/tomler, skumrulle eller evt. en massasjedings. Massasjedings. Genial..

Funker ikke dette, så tren mindre og alternativt. I tillegg er det seff viktig å tøye godt for ikke å tilføre ytterligere stress på fester ved at bevegeligheten er dårlig.

iq
Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1988316 29/07/2015 10:46
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Og bruk knevarmere.

Et sete som er for lavt og/eller for langt fremme relativt til kranken kan også gi slike plager.

Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1989300 31/07/2015 13:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Muligens ikke noe jeg skal anbefale andre men...

Jeg fikk akkurat det samme natt til dag nr 3 på en ukes tur med klubben på Mallorca i vår. Slet meg igjennom dagen så tårene spratt, fikk voltaren (eller var det voltarol) salve og tabletter samme kveld.

Forferdelig start på dag 4 med noen flere tårer og sammenbitte tenner i bakkene (klarte ikke å stå og hadde sikkert 70/30 på høyre/venstre ben) men det gikk gradvis over utover dagen. Mye bedre dag 5 og helt fin dag 6. Har merket lite til dette etterpå. Kombinerte tøying og knevarmer en periode.

Har omtrent aldri tatt piller for noe som helst før men å kaste inn håndkledet var ikke et alternativ jeg hadde spesielt lyst på. Tenke fælt på om det var så smart.

Vil som sagt ikke anbefale å bare kjøre på men salve/piller hjalp i hvertfall meg.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1989305 31/07/2015 14:13
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har fått lignende plager etter Furusjøen rundt sist lørdag. Det sitter godt i ennå, svir godt på begge sider av kneet hvis jeg anstrenger det litt ekstra. Antagelig en kombinasjon av en svært tøff trase, litt feiljustert sete og at jeg tok av knevarmerne rett før start. Håper dette gir seg i god tid før UB.

Re: Vondt overside av kne, tips/erfaring? [Re: optimist] #1989310 31/07/2015 14:22
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Har hatt det mange ganger, og gir seg omtrent med en gang jeg strekker ut forside lår.

Moderator  support