Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1985989 22/07/2015 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu

Jeg er mye mer glad i mine egne hunder enn jeg er i vilt fremmede mennesker.

Dette utsagnet finner jeg ekstremt usolidarisk og egoistisk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1985990 22/07/2015 12:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Mulig jeg er dum som et brød, det er sikkert også sannheten, men hvorfor?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1985991 22/07/2015 12:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor skal et menneskes verd bety så utrolig mye mer enn et dyrs? Hva gir oss rett til det?

Jeg ville ikke nølt med å slå i hjel en hund som angriper ett av mine barn dersom det var nødvendig for å avverge angrepet. Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har, så regner jeg med at du ville gjort det samme.

Ville du nølt med å drepe et menneske som angriper hunden din, dersom du hadde mulighet og det var nødvendig?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1985994 22/07/2015 12:20
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Likefullt er mine hunders behov milevis foran vilt fremmede menneskers behov.

Rent hypotetisk, mener du da at om du må velge mellom å redde livet til hunden din, eller livet til en fremmed person, så velger du hunden?

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1985999 22/07/2015 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mulig jeg er dum som et brød, det er sikkert også sannheten, men hvorfor?

Fordi du mener at det som gagner dine hunder er langt overordnet det som ganger mennesker som du ikke kjenner. Jeg antar at dette betyr at du mener at dine hunders behov for frihet i skog og mark er langt overordnet mine behov for å føle trygghet i skogen til det punkt at du til og med er villig til å bryte loven for å tilfredsstille dine hunders behov.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986000 22/07/2015 12:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor skal et menneskes verd bety så utrolig mye mer enn et dyrs? Hva gir oss rett til det?

Jeg ville ikke nølt med å slå i hjel en hund som angriper ett av mine barn dersom det var nødvendig for å avverge angrepet. Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har, så regner jeg med at du ville gjort det samme.

Ville du nølt med å drepe et menneske som angriper hunden din, dersom du hadde mulighet og det var nødvendig?

Jeg har ikke barn, men håper selvfølgelig å få det en gang, og ville gjort akkurat det samme som deg i en slik situasjon.

Det å dra drap og barn inn i bildet er litt overdrevet, og til en viss grad tatt ut av sammenhengen, men jeg er mer opptatt av mine hunders ve og vel enn vilt fremmede voksne mennesker...

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Deckard] #1986002 22/07/2015 12:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Deckard

Rent hypotetisk, mener du da at om du må velge mellom å redde livet til hunden din, eller livet til en fremmed person, så velger du hunden?

Hunden min er godt trent og klarer seg i de aller fleste nødsituasjoner bedre enn et menneske

Redigert av stosu; 22/07/2015 12:27.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986005 22/07/2015 12:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ikke barn, men håper selvfølgelig å få det en gang, og ville gjort akkurat det samme som deg i en slik situasjon.

Det å dra drap og barn inn i bildet er litt overdrevet, og til en viss grad tatt ut av sammenhengen, men jeg er mer opptatt av mine hunders ve og vel enn vilt fremmede voksne mennesker...

Men nå diskuterer vi om mennesker har større verdi enn dyr generelt sett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986008 22/07/2015 12:32
stosu Offline
Besatt
Besatt

Fordi du mener at det som gagner dine hunder er langt overordnet det som ganger mennesker som du ikke kjenner. Jeg antar at dette betyr at du mener at dine hunders behov for frihet i skog og mark er langt overordnet mine behov for å føle trygghet i skogen til det punkt at du til og med er villig til å bryte loven for å tilfredsstille dine hunders behov.

Hvorfor skal jeg sette dine behov for fysisk fostring før mine hunders?
Kan du med hånden på hjertet innrømme at du aldri ila. ditt liv har brutt en eneste lov? Aldri kjørt for fort, aldri syklet over et fotgjengefelt e.l?

Denne tråden har som vanlig sporet langt utenfor det den var tiltenkt ICON_TONGUE

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986009 22/07/2015 12:34
stosu Offline
Besatt
Besatt

Men nå diskuterer vi om mennesker har større verdi enn dyr generelt sett.

Er det i det hele tatt behov for å diskutere om en skapning ha større verdi enn en annen? Har et ekorn større verdi enn en rev?

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986010 22/07/2015 12:34
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast

Det er noe med det å finne en rød tråd hvor man forsøker å ta hensyn til andre i størst mulig grad, samtidig som at en hund får utløp for behovene sine.

Vel. Jeg er et menneske. En hund er et dyr. Etter min mening er mine behov milevis overordnet behovet til en hund.

Veldig godt poeng!

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986011 22/07/2015 12:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan du med hånden på hjertet innrømme at du aldri ila. ditt liv har brutt en eneste lov? Aldri kjørt for fort, aldri syklet over et fotgjengefelt e.l?

Nei, det kan jeg ikke, men jeg ser ikke hvordan det diskvalifiserer meg fra å kritisere brudd på hundeloven.

Det er forøvrig ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986012 22/07/2015 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det i det hele tatt behov for å diskutere om en skapning ha større verdi enn en annen?

Ja - når vi diskuterer dyr vs mennesker.

Har et ekorn større verdi enn en rev?

Det kommer an på hvilke verdiparametre en måler etter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986014 22/07/2015 12:42
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det kommer an på hvilke verdiparametre en måler etter.

Og når ble dine verdiparametre lovgivende for andres?
Hvorfor kan ikke jeg ha andre verdiparametre- gitt at jeg ikke plager andre (annet enn andre forum-medlemmer) med de?

Redigert av stosu; 22/07/2015 12:42.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986017 22/07/2015 12:45
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Hunden min er godt trent og klarer seg i de aller fleste nødsituasjoner bedre enn et menneske

Hvor godt hunden din er trent spiller ingen rolle i hypotesen. Den klarer seg ikke med mindre du velger den, fremfor den fremmede.

Skyldes det avvikende svaret at du har det de fleste vil kalle tvilsom moral, eller ønsker du bare å fortsette kveruleringen?

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Christian] #1986018 22/07/2015 12:47
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Til dere hundeeiere som tar tråder som dette som ett angrep på deres rettigheter som hundeeier:

Denne tråden ble startet (så vidt jeg har forstått) fordi TS hadde et kjiipt møte med en hundeeier som jeg utifrå det TS beskriver oppførte seg dårlig.

Klarer dere isolert sett å svare på om dere synes hennes oppførsel var ok eller ikke?

Hvordan dere tolker lover og regler ift hund,katt,bil,sykkel osv. Trenger dere ikke å bringe inn. Ei heller hvor god kustus dere har på deres egen hund.
Eller hvor mange jeg eller andre syklister skremmer på vår vei.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986019 22/07/2015 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det spørsmålet kan jeg ikke svare på fordi det inneholder en ugyldig premiss - nemlig at mine verdiparametre er lovgivende.

Jeg tror lovverket behandler ekorn og rev nokså likt.

Hvorfor kan ikke jeg ha andre verdiparametre- gitt at jeg ikke plager andre (annet enn andre forum-medlemmer) med de?

Det kan du. Det er meg revnende likegyldig om du verdsetter rev mer enn ekorn eller ekorn mer enn rev.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986023 22/07/2015 12:52
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast

Det spørsmålet kan jeg ikke svare på fordi det inneholder en ugyldig premiss - nemlig at mine verdiparametre er lovgivende.

Jeg tror lovverket behandler ekorn og rev nokså likt.

Det kan du. Det er meg revnende likegyldig om du verdsetter rev mer enn ekorn eller ekorn mer enn rev.

Hehe hihi!

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Deckard] #1986025 22/07/2015 12:54
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Hvor godt hunden din er trent spiller ingen rolle i hypotesen. Den klarer seg ikke med mindre du velger den, fremfor den fremmede.

Skyldes det avvikende svaret at du har det de fleste vil kalle tvilsom moral, eller ønsker du bare å fortsette kveruleringen?

Voight-Kampff?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986027 22/07/2015 12:59
stosu Offline
Besatt
Besatt

Hvorfor kan da ikke hundeeiere sette sine hunders ve og vel foran vilt fremmede menneskers? Gitt at evt. lovbrudd ikke påvirker vilt, bufe eller andre mennesker? Andre tilsynelatende uskyldige lovbrudd kan ha større konsekvenser enn en løs hund.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Lenny] #1986035 22/07/2015 13:06
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Lenny

Voight-Kampff?

Neimen ikke langt unna=)
Den testen fungerer nok dårlig over internett

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986036 22/07/2015 13:12
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Hvorfor kan da ikke hundeeiere sette sine hunders ve og vel foran vilt fremmede menneskers? Gitt at evt. lovbrudd ikke påvirker vilt, bufe eller andre mennesker? Andre tilsynelatende uskyldige lovbrudd kan ha større konsekvenser enn en løs hund.

Det er ingen som kan avverge at du bryte loven om du absolutt vil.
Det du må akseptere er at andre med loven i hånd, kan kreve at du setter hunden i bånd. Om det oppstår en krangel av det, er det du som er idioten, ikke de andre.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986037 22/07/2015 13:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor kan da ikke hundeeiere sette sine hunders ve og vel foran vilt fremmede menneskers? Gitt at evt. lovbrudd ikke påvirker vilt, bufe eller andre mennesker?

Hvis lovbruddet ikke påvirker andre mennesker så setter du ikke hundens behov foran et vilt fremmed menneskes behov - og premissene for diskusjonen bortfaller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986039 22/07/2015 13:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvorfor kan da ikke hundeeiere sette sine hunders ve og vel foran vilt fremmede menneskers?

Men om du faktiskt gör det så kommer du väl ha din hundlös i många situationer som kommer påverka andra människor negativt? Jag förstår iallafall inte vad annars du menar men jag gissar att du faktiskt menar något annat.

Om jag hade hund och jag ville att den skulle ha det så bra som möjligt samtidigt som jag inte brydde mig spesiellt mycket om andra så skulle jag ju självklart ha hunden lös i väldigt många situationer och jag skulle ju inte heller ha något insiativ till att inte låta den ha kontakt med andra människor.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Deckard] #1986043 22/07/2015 13:18
stosu Offline
Besatt
Besatt

Det er ingen som kan avverge at du bryte loven om du absolutt vil.
Det du må akseptere er at andre med loven i hånd, kan kreve at du setter hunden i bånd. Om det oppstår en krangel av det, er det du som er idioten, ikke de andre.

Å stå i skogen å diskutere med bånd-politiet er det svært få som gidder. Den avbildete kvinnen er et av unntakene.

Den oppegående hundeeier ville satt fillebikkja som går pent uten bånd i bånd, hvertfall til du var ute av syne.

At derimot du gidder å skape en krangel av at en veloppdragen hund som ikke plager andre ikke går i bånd sier mer om deg enn om andre ICON_WINK

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986045 22/07/2015 13:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

At derimot du gidder å skape en krangel av at en veloppdragen hund som ikke plager andre ikke går i bånd sier mer om deg enn om andre ICON_WINK

Det er særdeles dårlig debatteknikk å tillegge andre meninger og holdninger de ikke har.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: GeirK] #1986046 22/07/2015 13:31
stosu Offline
Besatt
Besatt

Det er særdeles dårlig debatteknikk å tillegge andre meninger og holdninger de ikke har.

Det begynte jeg med i det øyeblikket man antok at hundeeiere som lar en hund som ikke plager vilt, bufe eller andre mennesker gå løs er dårlige og uansvarlige mennesker.

Hunder som plager andre, derimot er en annen sak!!

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: stosu] #1986048 22/07/2015 13:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det begynte jeg med i det øyeblikket man antok at hundeeiere som lar en hund som ikke plager vilt, bufe eller andre mennesker gå løs er dårlige og uansvarlige mennesker

Og hvem er det som har antatt at hundeeiere som lar en hund som ikke plager vilt, bufe eller andre mennesker gå løs, er dårlige og uansvarlige mennesker.?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Christian] #1986049 22/07/2015 13:37
Iselilja Offline
En liten avsporing:
Det er også irriterende med de som lar bikkja gå på lang line. Jeg hadde en svær bikkje som luntet i sin egen verden, og passet jeg ikke på så kunne det fort ha skjedd noe.

Eller når de lar bikkja gå bort til folk/andre bikkjer uten å spørre. Spesielt når man så gir beskjed og får "han er verdens snilleste" tilbake. Sønnen min er livredd hunder selv om han er vokst opp med en bikkje på 65 kg. Bikkja likte heller aldri at bikkjer kom bort, og siden min som regel alltid var størst og hadde et grovt mål var han "livsfarlig". Etter at jeg ble kjeftet på da bikkja mi knurret til en hund som kom bort fikk jeg nok. Etter det sa jeg alltid at bikkja hadde lus. Da tok det aldri lang tid før vi fikk gå i fred.

Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang [Re: Christian] #1986051 22/07/2015 13:42
stosu Offline
Besatt
Besatt
Allerede på side 2 og 3 i denne tråden, der du og andre lager forutsetninger i situasjoner tatt ut av luften, GeirK

Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support