Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang
|
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang
[Re: Christian]
21/07/2015 08:24
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvis du ikke gidder å dra dyr inn i huset fordi du bor i tettbygd strøk vil jeg anbefale å flytte litt lenger ut på landet, GeirK 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: ML1]
21/07/2015 08:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det hadde sikkert blitt mindre krangel bikkjene imellom hvis jeg hadde sluppet min men jeg gidder ikke ta hensyn til andre hundeeiere med overdreven tro på egen hunds kustus. Klarer man ikke å avverge situasjonen før den oppstår, har man ikke kontroll på bikkja og bør ha denne i bånd.
Det er helt sikkert at det hadde blitt mindre krangel hvis bikkja di hadde fått gå løs. Det verste er at det virker som om du lar bikkja di løse situasjonen selv ved å slåss. Det er jo også en dårlig løsning. Hva om bikkja prøver å løse en situasjon med fremmede unger ved å bite?
|
|
|
[Re: stosu]
21/07/2015 08:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du ikke gidder å dra dyr inn i huset fordi du bor i tettbygd strøk vil jeg anbefale å flytte litt lenger ut på landet, GeirK He he. Nei - grunnen er vel snarere at jeg helst omgir meg med levende vesner som jeg kan kommunisere verbalt med.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/07/2015 08:37
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Hva mener du man skal gjøre når man står der med en løs hund og sin egen i bånd.? Hyle IKKE BIT? har du hund?
|
|
|
21/07/2015 08:48
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig har jeg hund. Hva slags menneske er det som ikke har hund?  Har 2 korthårete vorstehere, og har hatt korthårete vorstehre i 15 år. Hvor ofte møter du løse hunder som bikkja di tygger på? Virker som om dette skjer nærmest daglig  Ikke la den få lov til å gå til angrep. Gå rolig og bestemt videre som om ingenting skjer uten å si noe som helst. Tipper bikkja di er mer redd enn sint. Men selvfølgelig skal ikke andres hunder traske oppå dere heller.
|
|
|
21/07/2015 09:02
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Det er heldigvis ikke ofte det blir tygging; men er det hannbikkje og denne er løs, blir det enten tygging eller underkastelse fra en av partene. Poenget er at tyggingen kunne vært unngått hvis hundene var under kontroll eller i bånd. Faren for tygging er der selv om begge hundene er løse, selv om det da er større sjanse for at min innser at han må underkaste seg. Hvordan unngår du at din hund sloss i nevnte situasjon.? Siden du mente det er så fælt å la dem sloss? Det er jo sånn de setter rangen.
|
|
|
21/07/2015 09:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Han eldste krangler litt med andre hannhunder innimellom, men det er sjelden han får muligheten til å slåss. Blir bare litt kranglelyd før han får beskjed om å gi seg. De lærer fort at vi kontrollerer situasjonen best. Er oftest nok å bare dulte litt borti han.
Er mange flinke folk rundt omkring hvis du ønske å bli kvitt småkranglinga. Tror ikke han kommer til å bite folk, men etter slåsskamp er folk frekke nok til å kreve veterinærutgifter osv. dekket. Men i verste fall kan han gi unge hunder negative opplevelser som igjen gjør at disse blir kranglete.
|
|
|
21/07/2015 09:47
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg løser det med veterinærutgiftene ved å holde min hund i bånd. Denne bikkja er 7 år og stri. Gidder ikke å bruke penger på å lære bikkja til ikke å gå løs på andres hunder som de selv skulle hatt kontroll på. De hundeeiere som har kontroll på bikkja er ikke noe problem. Det er dem som har overdreven tro på egen hund , eller kontrollen over denne, som er et problem. "Han er så snill, atte" - typen, dem er det dessverre mange av.
|
|
|
21/07/2015 09:49
|
stosu
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: ML1]
21/07/2015 09:52
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
For nysgjerrighetens skyld, hva slags hund har du?
|
|
|
21/07/2015 10:13
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
http://www.hunderase.no/finsk-lapphund/Veldig bra hund bortsett fra at min HATER andre hannbikkjer og (elsker tisper)=uler mot månen. Og det at han ikke kan gå fritt da han gjeter alt fra joggere til semitrailere hvis han får muligheten.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/07/2015 11:10
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sett at man har en godt dressert hund har man ikke de problemene som paragraf 2 beskriver.
Det at eier holder i halsbåndet må jo være mye bedre enn å holde å båndet. Jeg bor like ved en rideskole og når jeg møter hest roper jeg inn hunden, tar tak i halsbåndet og møter smilende ryttere. Hva om hunden er foran deg rundt en sving slik at du ikke ser at den møter en hest? Hva om du møter en syklist? Jeg velger å ikke bruke tiden min på ting jeg ikke har erfart at er et problem.
|
|
|
[Re: Syklist1]
21/07/2015 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sett at man har en godt dressert hund har man ikke de problemene som paragraf 2 beskriver.
Det at eier holder i halsbåndet må jo være mye bedre enn å holde å båndet. Jeg bor like ved en rideskole og når jeg møter hest roper jeg inn hunden, tar tak i halsbåndet og møter smilende ryttere. Hva om hunden er foran deg rundt en sving slik at du ikke ser at den møter en hest? Hva om du møter en syklist? Jeg velger å ikke bruke tiden min på ting jeg ikke har erfart at er et problem. Skal jeg tolke det unnvikende svaret ditt slik at folk eller dyr som møter hunden din, som går løs, umiddelbart forstår at du har kontroll på den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/07/2015 11:56
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Skal jeg tolke det unnvikende svaret ditt slik at folk eller dyr som møter hunden din, som går løs, umiddelbart forstår at du har kontroll på den?
Kan ikke se at han svarte unnvikende. Det er igrunn mange som liker å gå med hund på steder og til tidspunkter det er svært liten sannsynlighet for å møte andre. Er utrolig deilig å ha skogen for seg selv.
|
|
|
21/07/2015 12:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er igrunn mange som liker å gå med hund på steder og til tidspunkter det er svært liten sannsynlighet for å møte andre.
Ja, men Syklist1 sier at han ofte møter hester siden han bor rett ved en rideskole, så det gjelder ikke ham. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg synes det er svært ubehagelig å møte hunder når jeg ikke ser eieren - noe som i alle fall i sommerhalvåret elimineres ved at alle overholder båndtvangen.
|
|
|
[Re: larsdx]
21/07/2015 14:21
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Båndtvangen ble innført for å beskytte dyr på beite, ikke syklister. Det er derfor det ikke er båndtvang på vinteren. Jeg forstår at mange oppfatter det litt stivbeint i nærmarka hvor det ikke går dyr, når de har veldresserte hunder som går pent ved siden av eieren og alltid kommer tilbake ved innkalling. Men da er det samtidig viktig at man skjønner at man som eier har ansvaret for bikkja. Provoserende med slike hundeeiere som hun du støtte på, som tilsynelatende ikke bryr seg en gang.
Hunder som kan fare mot folk osv skal være i bånd hele året. Det står også i loven. Båndtvangperioden er for alle hunder i en periode hvor ville dyr er sårbare, i tillegg til den andre paragrafen, som fortsatt gjelder.
Redigert av Tor Arne; 21/07/2015 14:23.
|
|
|
21/07/2015 15:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er igrunn mange som liker å gå med hund på steder og til tidspunkter det er svært liten sannsynlighet for å møte andre.
Ja, men Syklist1 sier at han ofte møter hester siden han bor rett ved en rideskole, så det gjelder ikke ham. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg synes det er svært ubehagelig å møte hunder når jeg ikke ser eieren - noe som i alle fall i sommerhalvåret elimineres ved at alle overholder båndtvangen. Selv om hunden går løs så har jeg den i nærheten. Jeg har forståelse for at folk synes løse hunder uten synlig eier er ubehagelig. Jeg synes også det er ubehagelig, da i hovedsak med hensyn til ville dyr. Er flere hundeiere som har blitt mindre fornøyde med at jeg har satt deres hund i mitt band.
|
|
|
21/07/2015 15:49
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig har jeg hund. Hva slags menneske er det som ikke har hund? "Jeg stoler på hunder som misliker en person, men ikke på en person som misliker hunder" er et bra sitat :-)
Redigert av Torshov-Simen; 21/07/2015 15:49.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
21/07/2015 17:58
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Der er endelig tråden jeg har venta 1 1/2 uke på ;-)
Deilig med ferie!!
Men hvorfor forstår ikke folk at det ikke er dem selv som skal avgjøre om de ( eller i denne saken hunden dems) er til ulempe for andre folk og dyr?
|
|
|
21/07/2015 18:08
|
kimjv
Medlem
|
Medlem
Hva er reglene hvis en offentlig grusvei går over et privat gårdstun, der eierne har hunder mtp. båndtvang? Finnes et slikt tilfelle i nærheten av meg, hvor hundene kan finne på å løpe etter syklister/turgåere. Å unngå veien er selvsagt et alternativ.
Ble forøvrig bitt av en hund som løp ut fra en hage her om dagen. Var et ganske overfladisk bitt, men ble helt satt ut da eier kom med pyrisept. Hva gjør man i en slik situasjon?
|
|
|
[Re: kimjv]
21/07/2015 18:22
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Ble forøvrig bitt av en hund som løp ut fra en hage her om dagen. Var et ganske overfladisk bitt, men ble helt satt ut da eier kom med pyrisept. Hva gjør man i en slik situasjon? Hvis det ble bitemerker synes jeg du skal anmelder eier til politiet! Ikke for å kreve hunden avlivet, men for at eier skal forstå alvoret. Thomas
Thomas
|
|
|
[Re: kimjv]
21/07/2015 18:34
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Hva er reglene hvis en offentlig grusvei går over et privat gårdstun, der eierne har hunder mtp. båndtvang? Finnes et slikt tilfelle i nærheten av meg, hvor hundene kan finne på å løpe etter syklister/turgåere. Å unngå veien er selvsagt et alternativ.
Ble forøvrig bitt av en hund som løp ut fra en hage her om dagen. Var et ganske overfladisk bitt, men ble helt satt ut da eier kom med pyrisept. Hva gjør man i en slik situasjon? Biter tilbake. Hunder skal enten gjerdes inne eller holdes i bånd uansett hvor privat området er i båndtvangtida, og hele året om de jager folk.
|
|
|
21/07/2015 19:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nok en hunde tråd. Trådstartar tar opp en situation som helt oppenbart är brud på hundeloven och det är ända en del hundeeiere som verkar tycka att det var syklisterna och inte hundeeierna som gjorde fel?
Ska det vara så otroligt vanskligt att säga att en person i den egna gruppen, i det här fallet hundeeieren, helt klart gjorde fel?
Jag bryr mig inte om hur bra kontrol syklist1 har på sin hund när jag har en hund som springer efter och hoppar opp på mig (som har hänt) och jag tror inte heller att trådstartar bryr sig om det.
|
|
|
21/07/2015 20:34
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er det med å kaste stein i glasshus. Det er nok mange hundeiere som føler at de har blitt passert av syklister i for høy hastighet, syklister som tror de kan sykle mellom hund i bånd og eier... Forsvarer ikke uansvarlige hundeiere som ikke tar ansvar men jeg tror ikke syklister som gruppe har noe å tjene på en konflikt.
|
|
|
21/07/2015 20:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forsvarer ikke uansvarlige hundeiere som ikke tar ansvar Men du gör ju det om och om igjen i denna tråden... Skulle det inte vara bra att försöka bli av med idiot oppförande istället för att lägga sig i skyttegravarna och på många sett försvara idiot oppförandet som förekommer på egen sida? Jag tycker också att det är rart att snakka om steinar i glasshus. Varken syklister eller hundeierare är homogena grupper och man borde tåla kritik av oppförande i den egna gruppen utan att generaliser om den andra gruppen. Mina episoder har förövrigt varit på ski eller till fots men jag gissar att en del tycker att det var mitt fel när jag fick en hund efter mig i trondheims mest brukta lyslöypa. Varför skulle jag gå raskare och gå om en annan person som hade hunden lös. Jag borde väl ha vänt eller gått i hans tempo för att inte störa hunden. Jag gissar att han också anses haft kontrol på hunden för att han efter kanske bara någon minuts rop om att hunden skulle komma tillbake istället för att fölga efter och hoppa opp på mig så gjorde han ju det. Han bet mig ju inte ens. Jag antar att jag också borde stannat och lekt lite med hunden när han löpte efter och hoppade lite mot mig. Jag var nog egoistisk när jag valde att gå vidare på ski istället för att kosa med hunden.
|
|
|
21/07/2015 21:02
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Så da mener du at de syklistene som tar hensyn til andre ikke skal kunne konfrontere hundeeiere med at de ikke tar hensyn. Og det fordi syklistene ikke vil tjene på en konflikt?
Eller er det sånn at du vet at TS som syklist ikke tar hensyn. Og således da kaster stein i glasshus?
|
|
|
21/07/2015 21:06
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg er jo ikke en av de fire involverte men jeg tror man kommer lengst ved å vende det andre kinnet til.
|
|
|
21/07/2015 21:16
|
Simtf
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er jo ikke en av de fire involverte men jeg tror man kommer lengst ved å vende det andre kinnet til. Har hørt om en annen som også trudde man kom lengst med det... Mener du at man generelt i samfunnet kommer lenger eller er det bare de som ikke liker hundeeiere uten kontrol på sin beste venn som skal følge dette eksempelet?
|
|
|
21/07/2015 21:35
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg mener man bør velge sine kamper med omhu.
Sosiale ferdigheter er ofte en forutsetning for å lykkes i samfunnet.
|
|
|
21/07/2015 22:00
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg mener man bør velge sine kamper med omhu.
Sosiale ferdigheter er ofte en forutsetning for å lykkes i samfunnet. Argumentasjonen din for å gå løs med uoppdragne hunder begynner å bli tynn.
|
|
|
|
|