Allround sykkel - fulldemper?
|
Allround sykkel - fulldemper?
15/07/2015 12:01
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, jeg skal ha meg ny sykkel, og er på jakt etter en god sykkel som jeg kan leke meg med ute på stier samtidig som den skal kunne kjøre mange mil på tur, hovedsakling på grus, men også innslag av asfalt. Har nesten bare sett på fulldempere med 100mm vandring og er veldig lysten på en sånn sykkel. Har sett på to modeller; Giant Annthem 27.5 hjul http://www.giant-bicycles.com/nn-no/bikes/model/anthem.27.5.1/19289/77485/#specificationsSpecialized sin Era Comp 29 hjul http://www.specialized.com/gb/gb/bikes/womens-mountain/era/era-comp-carbon-29Jeg liker specialized sin fox brain og lurer på om dette er det beste alternativet med tanke på muligheten for å stive av bakkdemperen til lange grusturer? Noen formeninger, erfaringer eller tips? Sllitsomt å finne ny sykkel, da det er så mange valg og ting å tenke på, men lærer veldig mye underveis. Det er snakk om såpass mye penger at det ikke bare er et kjøp man gjør uten å tenke gjennom det meste. Vil det by på utfordringer med 29 hjul på sti for en jente på 166cm? Vanesak og tilvenning? Og blir det mer fleksing opp bakker med større hjul? Jeg er ute etter en sykkel jeg kan ha i mange år og som jeg kan utvikle meg som syklist på (speiselt stisykling og har lyst til å sykle litt på snille fjellstier). Mestringsfølelsen ved stisykling er helt herlig, og til nå har jeg kjørt på en tung og enkel Merida hardtail - dermed ser jeg jo at det er mulig å sykle sti på hardtail også, men leken og moroa med en fulldemper frister enormt.... Ulempen er når jeg vil på langtur. Om det blir tungt og gyngete i lengden med fulldemper og at jeg ikke vil klare å henge etter de med en lett og rask hardtail. For turene jeg har alene spiller det ingen rolle. Det viktigste er at jeg er ute på tur og koser meg. Har ingen planer om ritt foreløpig og kan nesten ikke la være å kjøpe fulldemper fordi "tenk om jeg vil sykle ritt en gang". Et spørsmål til. På de to overnevnte syklene er bakdemperen plassert ulikt. Hvorfor det? Har hørt at det har med vandringen å gjøre, men ser jo 140 mm vandringer som også er plassert nede som på Giant sin. Noen som vet? Og har det noe å si for holdbarhet på sykkelen å gjøre, om det blir mer møkk og gjørme på og i giant sin kontra Specialized sin? Når det gjelder vekt på sykkelen på sti. Tyngre sykkel gir mer trygghet og stabilitet, er det rett? Føler meg mer "på plass" og stødig med en tyngre sykkel. Spørsmplet er om 12 kg er greit. Til nå har jeg syklet på nærmere 15 (det er i tyngste laget på grus....) Jeg vet at mange ønsker karbon, men jeg er nesten redd for å sykle på en sånn sykkel fordi jeg er redd for å skade den. Innbilder meg at karbon er mer skjørt og tåler mindre enn aluminium som dermed vil være mer holdbart og sterkt? Noen formeninger om dette? Sykkelen jeg kjøper må tåle hardt bruk på sti og må tåle en velt, selv om jeg helst unngår det.. og karbonsykkel på takstativ er kanskje heller ikke så heldig? Har hørt om de som får ramma knust..... Det er mye å tenke på for en som vil gjøre et godt og riktig valg med mange penger involvert! tar gjerne imot tips og preferanser 
|
|
|
Re: Allround sykkel - fulldemper?
[Re: FriFlyt]
15/07/2015 12:14
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Rent estetisk vil jeg si at Specialized-sykkelen ser sykt bra ut! Herlig feminint design. Med mindre du skal sykle veldig grov og knotete sti, tror jeg ikke 29" hjul blir noe problem. Knappe hårnålsvinger og tett vegetasjon kan være vanskeligere på 29". Jeg ville kanskje vurdert og se opp mot 120mm vandring, da du får en mye mer leken sykkel,og en litt slackere styrevinkel. Da blir du tryggere i fart, og nedover. Tror ikke du merker store forskjellen på grussykling med 120mm kontra 100mm vandring. Ikke svar på alle spørsmålene, men det var det jeg hadde og komme med 
|
|
|
[Re: MAN]
15/07/2015 12:22
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tilbakemelding  Tar gladelig imot alle innspill jeg kan å. Har forsåvidt vært veldig sikker i min sak om at jeg ønsker meg 27.5 hjul, men få sykler fra Specialized har noe annet enn 29 har jeg skjønt.
|
|
|
15/07/2015 12:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg funderer på et lignende kjøp. Scott Spark (mest orientert mot ritt) og Scott Genius (mest orientert mot sti) er begge fleksible sykler som absolutt bør vurderes. Fås i både 29" og 27.5". Praktisk med Fox nude bakdemper og TwinLoc system der man kan låse/regulere demper foran og bak med bryter på styret i 3 steg. Får glimrende omtale. Her er forresten en kjekk video om de to syklene, vel og merke før 27,5" erstattet 26" også for Spark: Spark vs Genius.
|
|
|
15/07/2015 12:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Par andre sykler i samme kategori: Canyon Nerve (billig, finnes i 27, 5 og 29) Intense Spider 29 (dyr, finnes både i karbon og alu). Devinci Atlas (110 bak og 120 foran).
|
|
|
15/07/2015 13:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg vet at mange ønsker karbon, men jeg er nesten redd for å sykle på en sånn sykkel fordi jeg er redd for å skade den. Innbilder meg at karbon er mer skjørt og tåler mindre enn aluminium som dermed vil være mer holdbart og sterkt? Noen formeninger om dette? Sykkelen jeg kjøper må tåle hardt bruk på sti og må tåle en velt, selv om jeg helst unngår det.. og karbonsykkel på takstativ er kanskje heller ikke så heldig? Har hørt om de som får ramma knust.....
Denne videoen illustrerer greit hvor bra moderne karbonkonstruksjoner er: https://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJsDette er rammer som er laget for mye hardere kjør enn en sykkel som du spør etter som også skal funke bra på grus. Kort sagt, karbon er heller sterkere enn sammenlignbar aluminiumsramme. Klart, klarer man å skade ramma så man begynner å ødelegge fibrene, bør man utbedre det, men forskjellen på karbon er at det kan repareres i motsetning til aluminium, som ofte må kastes hvis du får seriøse skader. Jeg var også litt karbonskeptisk da jeg skulle ha meg ny ramme for stisykling i fjor, men endte etter litt lesing opp med karbon. Den har hvertfall overlevd et års stisykling og flere tryn bra, jeg har beskyttelsestape på den som tar av for de verste støytene. Ulempen med karbon er at det generelt sett er dyrere, så prismessig får du nok mer for penga med en aluminiumsramme. Kjører du inn i en garasje med sykkel på taket, tipper jeg det er like lett å vrake en aluminiumsramme som en karbonramme.
Redigert av perbl; 15/07/2015 13:04.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
15/07/2015 13:35
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Kjører du inn i en garasje med sykkel på taket, tipper jeg det er like lett å vrake en aluminiumsramme som en karbonramme.
Tror heller det er bekymringen rundt at (eks) ProRide klemmer rammen i stykker. Har sett flere bilder av dette. Mange sier det går greit, bare man ikke strammer helt, andre sier det er nogo. Selv ville jeg brukt Thule OutRide og festet carbonsykkelen på taket. Og latt forhjulet ligge i bagasjerommet 
|
|
|
15/07/2015 16:47
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjører du inn i en garasje med sykkel på taket, tipper jeg det er like lett å vrake en aluminiumsramme som en karbonramme.
Tror heller det er bekymringen rundt at (eks) ProRide klemmer rammen i stykker. Har sett flere bilder av dette. Mange sier det går greit, bare man ikke strammer helt, andre sier det er nogo. Selv ville jeg brukt Thule OutRide og festet carbonsykkelen på taket. Og latt forhjulet ligge i bagasjerommet Helt riktig! Og har nettopp investert i thule ProRide...
|
|
|
[Re: perbl]
15/07/2015 16:53
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg vet at mange ønsker karbon, men jeg er nesten redd for å sykle på en sånn sykkel fordi jeg er redd for å skade den. Innbilder meg at karbon er mer skjørt og tåler mindre enn aluminium som dermed vil være mer holdbart og sterkt? Noen formeninger om dette? Sykkelen jeg kjøper må tåle hardt bruk på sti og må tåle en velt, selv om jeg helst unngår det.. og karbonsykkel på takstativ er kanskje heller ikke så heldig? Har hørt om de som får ramma knust.....
Denne videoen illustrerer greit hvor bra moderne karbonkonstruksjoner er: https://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJsDette er rammer som er laget for mye hardere kjør enn en sykkel som du spør etter som også skal funke bra på grus. Kort sagt, karbon er heller sterkere enn sammenlignbar aluminiumsramme. Klart, klarer man å skade ramma så man begynner å ødelegge fibrene, bør man utbedre det, men forskjellen på karbon er at det kan repareres i motsetning til aluminium, som ofte må kastes hvis du får seriøse skader. Jeg var også litt karbonskeptisk da jeg skulle ha meg ny ramme for stisykling i fjor, men endte etter litt lesing opp med karbon. Den har hvertfall overlevd et års stisykling og flere tryn bra, jeg har beskyttelsestape på den som tar av for de verste støytene. Ulempen med karbon er at det generelt sett er dyrere, så prismessig får du nok mer for penga med en aluminiumsramme. Kjører du inn i en garasje med sykkel på taket, tipper jeg det er like lett å vrake en aluminiumsramme som en karbonramme. Jeg, til mitt bruk, trenger strengt talt ikke karbonramme. Uansett hvor bra den er, spesielt dersom jeg får en like bra sykkel til lvere pris hvis den har aluminium..
|
|
|
[Re: Sepeda]
15/07/2015 16:55
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva er prisene på gode nok Scott fulldempere?
|
|
|
15/07/2015 16:58
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva ligger denne på i pris, vet du det? Skulle gjerne prøvd alle modellene ut i terrenget for så å ta en avgjørelse basert på det. Derfor så flott at enkelte sykkelforretninger har demosykler til utlån. Alle skulle hatt det  Innbilder meg at denne blir for tung, dorsk og gyngete, uten at jeg vet vekten på den?
|
|
|
15/07/2015 17:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Ut i fra hva du sier ville jeg gått et knepp opp fra Era når du ikke har planlagt noe ritt. Era er en rittfulldemper og skal du ha en sykkel du skal kose deg på lange stiturer er feks Rumor Evo en bedre sykkel i mine øyne. Du vil føle deg tryggere på det uten at det er stor forskjell på hvordan de er å sykle oppover.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/07/2015 18:12
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjøpte meg en Scott Spark 910 for noen uker siden, og kan varmt anbefale den. Det som er det geniale i mine øyner med Scott er TwinLock systemet. Med det kan du enten låse begge demperne helt eller bare litt fra styret.
Innen kategorien rittfulldemper finnes det mange gode alernativer, men det var nevnte TwinLocken som ble utslagsgivende for min del. I tillegg syns jeg Sparken ser bra ut også.
Er du 166 cm høy kan det hende du bør gå for 27,5¨, men mitt tiås er at du drar ut og prøver både 27,5¨og 29¨, og velger størrelse ut i fra de erfaringene du måtte få ved prøvesykling.
Selv gikk jeg fra 26¨til 29¨nå når jeg anskaffet meg Sparken, og det er som natt og dag! I positiv forstand selvsagt!
Lykke til med valg av sykkel!
|
|
|
[Re: TonyN]
15/07/2015 18:45
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kan og bør legge til at jeg går helst ikke over 30k -- det i seg selv er en helt vill sum å kjøpe sykkel for, spør du meg Det er altfor mange valg!
|
|
|
[Re: olechr]
15/07/2015 18:46
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ut i fra hva du sier ville jeg gått et knepp opp fra Era når du ikke har planlagt noe ritt. Era er en rittfulldemper og skal du ha en sykkel du skal kose deg på lange stiturer er feks Rumor Evo en bedre sykkel i mine øyne. Du vil føle deg tryggere på det uten at det er stor forskjell på hvordan de er å sykle oppover.
Men jeg skal også sykle lange turer på grus, og der kommer en utpreget stisykkel til kort. Vet du hva prisen på denne er? Ideelt skulle en hatt to sykler, men det går ikke i mitt tilfelle av flere grunner.
|
|
|
15/07/2015 18:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva er prisene på gode nok Scott fulldempere? Gode nok?  Hm... Ideelt ville jeg sett på 710/910 og oppover, men det er uansett store penger. Du vil få et inntrykk ved å søke på Finn.no (både brukte og nye) og ved å ta en titt på hjemmesidene til forhandlere som Milslukern, Oslo Sportslager og Axel Bruun Sport. En pent brukt modell kan være den beste løsningen. Pass i så fall på å få en modell med Fox Nude bakdemper - eldre modeller har DT Swiss Nude, og de er ikke like bra. Det er forresten Scott Spark du vil ha Er selv på utkikk, så gi meg et ord om du kommer over et kupp i størrelse M eller L
|
|
|
15/07/2015 19:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Men jeg skal også sykle lange turer på grus, og der kommer en utpreget stisykkel til kort. Vet du hva prisen på denne er? Ideelt skulle en hatt to sykler, men det går ikke i mitt tilfelle av flere grunner. Rumor Evo Expert Evo er nok dyr (45000+) og er redd det er vanskelig å få tak i. Du trenger ikke å være redd for at det blir tungt på grusen, det er mye med hvilke dekk du har på. Selv skal jeg feks sykle NM til helgen med Genius. Som mannen over sier ville nok jeg personlig ha valgt Spark foran Era når man skal ha det til litt av hvert bruk. Brain systemet er veldig bra på ritt, men når man bruker det litt på sti(trening) så er Twin Lock et genialt system. Både Spark 710 hvis du skal ha Spark eller feks Genius 730 vil komme i klassen 25-ca 34. Ut i fra hva du sier ville jeg da valgt Genius. Den blir også pinne stiv når du sykler grus. Dette selv om det er 150mm vandring.
|
|
|
15/07/2015 19:19
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Sykler på min andre Spark og blir mere og mere glad i den. Hadde en 910 i fjor og byttet til 700 i år. Rett og slett fordi jeg ville satse litt. Tror strengt tatt at jeg ville være like glad og fornøyd med en 710 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
15/07/2015 19:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Juffe - here we go! - kan du si et par ord om hvordan du opplever Spark 27,5 versus 29?
|
|
|
15/07/2015 19:38
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan og bør legge til at jeg går helst ikke over 30k -- det i seg selv er en helt vill sum å kjøpe sykkel for, spør du meg Det er altfor mange valg! Se på bruktmarkedet  Mange gode handler å gjøre der.
|
|
|
15/07/2015 23:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Tror heller det er bekymringen rundt at (eks) ProRide klemmer rammen i stykker. Har sett flere bilder av dette. Mange sier det går greit, bare man ikke strammer helt, andre sier det er nogo. Selv ville jeg brukt Thule OutRide og festet carbonsykkelen på taket. Og latt forhjulet ligge i bagasjerommet Helt riktig! Og har nettopp investert i thule ProRide... Aha. Tror jeg ville vært mer bekymra for rammefinishen på en kraftigere terrengsykkel, men foretrekker sjøl å ha karbonsykkelen inni bilen. Alternative til Proride er Sidearm, som kun holder sykkelen over hjulene, og bør takle de mest delikate rammene som finnes. Det er løsningen jeg kommer til å se på hvis jeg skal ha bil med takfrakt igjen.
Per B.
|
|
|
16/07/2015 06:12
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Hva ligger denne på i pris, vet du det? Skulle gjerne prøvd alle modellene ut i terrenget for så å ta en avgjørelse basert på det. Derfor så flott at enkelte sykkelforretninger har demosykler til utlån. Alle skulle hatt det  Innbilder meg at denne blir for tung, dorsk og gyngete, uten at jeg vet vekten på den? 125mm vandring er ikke veldig dorsk og gyngete etter min mening. Det er nesten minimum for og ha det artig på sti i mine øyne  Jeg mener og ha sett denne Comp (instegsmodellen) hos en LBS her i TRD til noen og tjue tusen. Venter du til August så er har veldig mange LBS 30-40% på 2015 modellene i butikk. På den måten fikk jeg meg en Spesh Enduro til under 20k med nypris på opp mot 30k 
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/07/2015 06:23
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Juffe - here we go! - kan du si et par ord om hvordan du opplever Spark 27,5 versus 29? Hei, jeg merket at jeg fikk tilbake litt av den kjente sykkelfølelsen da jeg gikk ned i hjulstørrelse. I terrenget, så merker jeg vel det kanskje på enkelte grove hindringer og i klatringene men, jeg må bare jobbe litt mer og det tror jeg bare gjør meg til en bedre terrengsyklist. For meg er Spark 700 med 27,5" en mer komplett sykkel rett og slett.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
16/07/2015 07:58
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Brain er et helt ok system men er etter min mening langt ifra den beste for å stive av bak. Brain har egentlig ingenting med låsing å gjøre. Det er heller motsatt. Brain skal i teorien kjenne forskjell på om du tråkker og om du sykler i slagete terreng. Om du tråkker vil demperopphenget forholde seg stivt. Om slagene kommer fra terrenget vil brain åpne opp og dempe slagene. Litt dårlig forklart, sikkert andre som har en bedre forklaring enn meg. Uansett, Twinloc systemet til Scott er nok mye bedre mtp å stive av til lange grusklatringer. På den andre siden, en stiv bakende er ikke nødvendigvis bedre i klatringer da bakhjulet ikke vil følge terrenget like godt og du får dermed dårligere feste. Dette merkes dog mest i tekniske klatringer. Vil det by på utfordringer med 29 hjul på sti for en jente på 166cm? Vanesak og tilvenning? Og blir det mer fleksing opp bakker med større hjul? Nei. Selv om flere mener at 29 funker best for større ryttere så er de like bra for mindre. 29 er ikke like lekent som mindre hjulstørrelser i terreng hvor sykkelen kastes fra side til side i stor fart. Men slik type sykling tror jeg neppe du bedriver. Til generell stisykling, særlig for de mindre tekniske har 29 kun fordeler. Hjulene går lettere over hindringer, ruller bedre i ulendt terreng og gir en følelse av mer kontroll=mestringsfølelse. Fleksing er ikke et tema om hjulsettet er godt laget da jeg tviler på at du veier 100kg+... Ulempen er når jeg vil på langtur. Om det blir tungt og gyngete i lengden med fulldemper og at jeg ikke vil klare å henge etter de med en lett og rask hardtail. For turene jeg har alene spiller det ingen rolle. Det viktigste er at jeg er ute på tur og koser meg. Dette kommer helt an på demperopphenget og demperen. Min forrige sykkel hadde såpass tråkkvennlig demperoppheng av den gynget aldri, selv med demperen i åpen stilling. Sykkelen jeg har idag er litt mindre tråkkvennlig og derfor må jeg bruke terskelen på bakdemperen litt mer. Men dette er uproblematisk og kun en tilvenningssak. Med en fulldemper på 100-120mm vandring klarer du helt fint å holde følge med folk på en hardtail på langturene om du er i like god form som dem. Jeg klarer det iallfall fint på en 140mm 29er. Et spørsmål til. På de to overnevnte syklene er bakdemperen plassert ulikt. Hvorfor det? Har hørt at det har med vandringen å gjøre, men ser jo 140 mm vandringer som også er plassert nede som på Giant sin. Noen som vet? Og har det noe å si for holdbarhet på sykkelen å gjøre, om det blir mer møkk og gjørme på og i giant sin kontra Specialized sin? Plasseringen av demperen har kun med demperopphenget å gjøre. Det har ingenting å si for funksjon, vandring eller holdbarhet. Estetisk har det litt å si, personlig synes jeg det ser kulere ut med plassering som på Giant sin enn på Spec sin. Når det gjelder vekt på sykkelen på sti. Tyngre sykkel gir mer trygghet og stabilitet, er det rett? Føler meg mer "på plass" og stødig med en tyngre sykkel. Spørsmplet er om 12 kg er greit. Til nå har jeg syklet på nærmere 15 (det er i tyngste laget på grus....) 12 kg er helt ok ja og vil nok kjennes vesentlig lettere ut enn din forrige 15 kilos monster. Men hardtails er ofte lettere enn dette så i lange seige bakker vil det være vekten som kommer til å være begrensningen din mot en rytter med 2-3 kg lettere sykkel. Ikke gynging eller store hjul (om du går for 29) Tyngre sykkel er som du sier mer stabil nedover ja så da vil du kjøre fra de samme folka nedover igjen. Når det gjelder alu vs karbon så er karbon sterkere, lettere og tåler mer enn alu. Alu får også tretthetsskader over tid, noe karbon ikke får. Men karbon er dyrere og du vil risikere å få mindre sykkel for pengene mtp utstyrsnivå om du går for en karbonsykkel fremfor en alusykkel til samme pris. Personlig ville jeg gått for en rimelig karbonmodell (dårligere utstyrt) fremfor en dyr alumodell (bedre utstyrt). Deler på stisykler slites raskt og da kan man feks oppgradere utstyrsnivå når deler må skiftes, noe som på sikt vil gi en karbonsykkel med bedre deler enn på den dyre alusykkelen. Tror dette var svar på alle spørsmåla dine. Som det er skrevet over ville jeg gått for litt mer vandring enn 100mm. Du vil lett klare å holde følge med hardtails om du har 120mm vandring og disse kan fint brukes til de fleste ritt. Jeg var selv på en grustur med min 140mm sykkel forrige helg, sammen med 2 kompiser på hardtail. 65km rolig sykling. Hadde ingen problemer med å holde følge. Lykke til med valget. Andre sykler du kan se litt nærmere på enn de som allerede er nevnt er Scott Contessa Genius, Canyon Nerve, Trek Lush og Santa Cruz Juliana.
Redigert av erijon; 16/07/2015 07:59.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
16/07/2015 16:58
|
Jonas86
Medlem
|
Medlem
Ville gått for mer vandring enn 100mm, nye dempere er såpass bra at du vil ikke slite med "gynging" hvis du kjøper en sykkel med en bra demper. Syns personlig Canyon er fristende, mye sykkel for pengene. Eneste bakdelen i mine øyne er at man ikke får se og ta på sykkelen før man handler..
Go hard or go home!
|
|
|
[Re: erijon]
16/07/2015 18:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Brain er et helt ok system men er etter min mening langt ifra den beste for å stive av bak. Brain har egentlig ingenting med låsing å gjøre. Det er heller motsatt. Brain skal i teorien kjenne forskjell på om du tråkker og om du sykler i slagete terreng. Om du tråkker vil demperopphenget forholde seg stivt. Om slagene kommer fra terrenget vil brain åpne opp og dempe slagene. Brain har vel egentlig ingen ting med om du trår eller ikke. Det er bare en "ventil" som åpner hvis den får slag underfra. Den kjenner ikke om du trår eller ikke
|
|
|
[Re: olechr]
21/07/2015 14:47
|
FriFlyt
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange råd og tips. Vanskelig å kjøpe sykkel. Egentlig har jeg behov for tre, ikke én :-o
Kanskje det allikevel er greiest å velge hardtail, selv om jeg da muligens går glipp av mye moro, komfort og trygghet på grovere stier. Mye kommer an på den som sitter oppå også!
|
|
|
21/07/2015 16:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis du bare skal ha en terrengsykkel ville jeg i hvert fall gått for en fulldemper. Da en 29er med 100-130mm vandring. Ønsker du å sykle et og annet ritt, og lange turer på grus kan du legge deg på 100mm. Ønsker du å dra på toppturer nå og da og kanskje sykle litt enduro kan du legge deg mot en 130mm.
Skulle jeg hatt en sykkel ville jeg gått for en robust rittfulldemper med 29er-hjul og senkepinne, eller en 120-130mm 29er med senkepinne. Skulle jeg hatt to sykler ville jeg nå gått for en halvdemper, eller rittfulldemper og en 150-160mm- endurosykkel
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|