Norsk syklist hengt ut i media for doping
|
Re: Norsk syklist hengt ut i media for doping
[Re: _Moe_]
09/07/2015 09:40
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Er man ikke toppidrettsutøver, skal man ikke sende dokumentasjon på før etter en evt. test. Gruppe S1 og S2 må sende inn uansett nivå. Tilbake til Alpers sin påstand, om testing av Birken ryttere/skiløpere. Om absolutt alle fra elite til de som bruker 7-8 timer, så tror jeg at tallene kunne vært stygge. Birken har (enn så lenge) en sterk posisjon i Norge. Det er viktig å slå naboen, lagkamerater, forettningsforbindelser og sin egen tid. Selvsagt er det mange som deltar i Birken, prosentmessig hadde ikke tallet vært stygt, men i rene personer, tror jeg dette tallet kunne overassket. Antidoping Norge har selvsagt ikke ressurser til å gjennomføre dette, desverre. http://www.antidoping.no/medisinsk-info/medisinsk-fritak-tue/
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: Alpers]
09/07/2015 12:15
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det hylekoret som har oppstått er lite annet enn trist. Det er snakk om et ikke-prestasjonsfremmende middel, og hele saken kunne vært unngått om en hadde en dispensasjon fra en lege.
Om dette hadde dreid seg om marihuana eller kokain, hva ville utfallet vært da? Akkurat nå synes jeg det sitter mange på sin høye hest og fryder seg over det som har skjedd.
Dette er en vanskelig sak, særlig med Norges tydelige antidoping-policy. Det blir jo ekstra klønete når stoffet står på forbudslisten, men ikke er prestasjonsfremmende, og en i tillegg kan søke dispensasjon for det. Burde ikke slike stoffer hatt en annen definisjon enn doping? Det er jo ikke akkurat Okeke-nivå over forseelsen. Jeg fryder meg hvertfall ikke, jeg syns som deg at det er veldig trist.. Men også at det er en megatabbe av Bugge. Han er ingen Birken mosjonist, han er proff og vet hvordan dette funker.. Hadde de testa 1000 i Birken hadde de sikkert fått mange positive prøver, men lite saker da mosjonister ikke trenger godkjennelse for reseptbelagte stoff.. Tipper de hadde tatt en del som hadde røyka marihuana på sommerfesten for det finner man på prøver lenge. Kokain ville det blitt lite funn av da det er kjapt ute av kroppen. Burde laget snappa det opp i form av: "hvilke medisiner brukere du?" Han fant neppe en inhalator fra 2008 i skuffen nå når han var tom for ventoline, det høres litt vel rart ut.. Laget bør ikke ta "jeg har godkjennelse" for god fisk i såfall og må få papiret Trist for sykkelnorge da folk leser overskrifter, og positiv prøve er nok doping hos de fleste av befolkningen. Mest synd på Bugge som jeg tror får en veldig beskjeden dopingdom, den blir uansett hengende ved navnet hans og gjør vel enkelte ting vanskeligere.. Men han bør vite og ikke tro, konsekvensene er for alvorlige til å tro.. Stoffet har etter hva jeg har skjønt ikke noe særlig på dopinglista og gjøre, men står der i påvente av tilstrekkelig dokumentasjon på effekt før det blir tatt av i likhet med ventoline.. Så ja, burde vært en ikkesak, men desverre så blir det nå en sak..
|
|
|
[Re: NjuK]
09/07/2015 12:47
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Gruppe S1 og S2 må sende inn uansett nivå. Tilbake til Alpers sin påstand, om testing av Birken ryttere/skiløpere. Om absolutt alle fra elite til de som bruker 7-8 timer, så tror jeg at tallene kunne vært stygge. Jeg kjenner ikke til at Birkebeinerrittet har andre regler for fritak enn det som gjelder generelt, men de som må søke fritak (egentlig dispensasjon) for bruk av medisiner som står på dopinglista er de som kommer under betegnelsen "toppidrettsutøvere", nasjonalt eller internasjonalt. Toppidrettsutøvere på nasjonalt nivå er definert som syklister på senior og U23-landslagene. Når du skriver at "tallene kunne vært stygge", snakker du da om lovlig bruk av medisiner, eller om ulovlig bruk av prestasjonsfremmende preparater? Alpers skriver: Hva om en testet 1000 utøvere på Birken. Tror du ingen av de bruker denne astmamedisinen uvitende, eller tror du det blir et renn av dispensasjoner på grunn av denne saken?
Jeg legger i det Alpers skriver at han ikke kommer med beskyldninger om at store deler av Birken-deltakerne er dopa, men at antidoping Norge ville fått mye å gjøre dersom alle som bruker astmamedisiner eller andre reparater fra dopinglista skulle sende søknad om fritak. Det er det svært få av deltakerne som trenger, og jeg la derfor ved lenken til ADNs side om hvem som trenger fritak før de kan bruke den aktuelle medisinen. Om halvparten av deltakerne i Birken har et legitimt behov for å bruke medisiner som står på dopinglista (selv bruker jeg to medisiner som står der), så kan jeg ikke med min beste vilje se at det skulle være et problem. Hvor mange som eventuelt med overlegg bruker ulovlige prestasjonsfremmende stoffer i Birken har jeg ingen mening om, men jeg synes ikke at en ukvalifisert gjetning på hvor stort det måtte være er særlig relevant å diskutere heller.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
09/07/2015 13:31
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående Birken-saken, jeg tror de aller færreste som deltar i ritt er klar over hvilke regler som gjelder, det er jo faktisk ganske komplekst. Trolig vil mange kunne teste positivt, da man ikke kjenner til de ulike reglene.
Jeg tror oppriktig at Bugge har vært sløv, men jeg tillater meg også å stille spørsmålet til hvordan en kan være så sløv i hans situasjon. Men, noen ryttere er bare mer distré enn andre.
Dog savner jeg at eksempelvis forbundet opplyser om de faktiske forhold, heller enn å være raskt ute med å uttrykke sin skuffelse over Bugge. For alt jeg vet kan sitatene deres være klippet ganske hardt.
|
|
|
09/07/2015 13:50
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror oppriktig at Bugge har vært sløv, men jeg tillater meg også å stille spørsmålet til hvordan en kan være så sløv i hans situasjon.
Det er det som gjør hele saken håpløs.. Proffer vet hvordan det funker og hvor ødeleggende det er, så man kan rett og slett ikke tillate seg å være sløv. Bør komme litt detaljer så fort som mulig.. - Har han hatt resept helt frem til i dag? - Når ble siste resept tatt ut? - Har laget spurt hvilke medisiner han bruker? Eventuelt visste de at han fortsatt brukte det, uten å dobbeltsjekke om søknad var ok.. For meg høres det bedre ut om han har funnet en i skuffen fra tiden søknaden var aktiv, enn om han har tatt ut resept på den medisinen jevnlig de siste åra.. Ventoline/symbicort som er lov for alle funker vel for de fleste med astma, så hvorfor bruke noe annet egentlig?
Redigert av Kriss; 09/07/2015 13:54.
|
|
|
09/07/2015 17:54
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Har full tillit til at den dømmende part i saken gjennomfører sanksjoneringen korrekt.
Og dette bør henges opp i glass og ramme! Inntil det faktisk foreligger en dom eller frifinnelse, så synes jeg ikke det er vår sak å diskutere enkeltheter eller felle dom over hvor dum eller evt. hvor uskyldig utøveren måtte være. Hvis vi ikke kan stole på at de som håndterer denne saken gjør det på en ordentlig måte, så har alle parter allerede tapt.
|
|
|
[Re: _Moe_]
09/07/2015 18:36
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Gruppe S1 og S2 må sende inn uansett nivå. Tilbake til Alpers sin påstand, om testing av Birken ryttere/skiløpere. Om absolutt alle fra elite til de som bruker 7-8 timer, så tror jeg at tallene kunne vært stygge. Jeg kjenner ikke til at Birkebeinerrittet har andre regler for fritak enn det som gjelder generelt, men de som må søke fritak (egentlig dispensasjon) for bruk av medisiner som står på dopinglista er de som kommer under betegnelsen "toppidrettsutøvere", nasjonalt eller internasjonalt. Toppidrettsutøvere på nasjonalt nivå er definert som syklister på senior og U23-landslagene. Når du skriver at "tallene kunne vært stygge", snakker du da om lovlig bruk av medisiner, eller om ulovlig bruk av prestasjonsfremmende preparater? Alpers skriver: Hva om en testet 1000 utøvere på Birken. Tror du ingen av de bruker denne astmamedisinen uvitende, eller tror du det blir et renn av dispensasjoner på grunn av denne saken?
Jeg legger i det Alpers skriver at han ikke kommer med beskyldninger om at store deler av Birken-deltakerne er dopa, men at antidoping Norge ville fått mye å gjøre dersom alle som bruker astmamedisiner eller andre reparater fra dopinglista skulle sende søknad om fritak. Det er det svært få av deltakerne som trenger, og jeg la derfor ved lenken til ADNs side om hvem som trenger fritak før de kan bruke den aktuelle medisinen. Om halvparten av deltakerne i Birken har et legitimt behov for å bruke medisiner som står på dopinglista (selv bruker jeg to medisiner som står der), så kan jeg ikke med min beste vilje se at det skulle være et problem. Hvor mange som eventuelt med overlegg bruker ulovlige prestasjonsfremmende stoffer i Birken har jeg ingen mening om, men jeg synes ikke at en ukvalifisert gjetning på hvor stort det måtte være er særlig relevant å diskutere heller. Jeg tenker ikke på medisiner man har lov til å bruke, men mer rettet mot forbudte prestasjonsfremmende medikamenter. Se vedlagte side fra Antidoping Norge. Den sier at alle utøvere uansett nivå må sende inn dokumentasjon om du bruker medikamenter innenfor S1 eller S2. Dette sier hjemmesiden til antidoping Norge "1. Alle utøvere som ikke er toppidrettsutøvere Utøvere som ikke defineres som toppidrettsutøvere skal søke om medisinsk fritak ved bruk av legemidler som inneholder stoffer i følgende dopinggrupper: S1. Anabole stoffer S2. Peptidhormoner, vekstfaktorer, relaterte substanser og mimetika."
Redigert av NjuK; 09/07/2015 18:40.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: Papegøyal]
14/07/2015 18:55
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Hvor ofte har en rytter som VRB blitt testet frem til han nå ble tatt for dette under Tour des Fjords? Antar de har et helt annet testregime på world tour-nivå enn for pro conti.
Vet ellers om altfor mange "lokale helter" som doper seg, og blir mer skuffet for hvert eneste navn jeg får bekreftet. Skulle ønske det bare var én eller to, men det kan en bare drømme om. Det skulle vært mye mer testing i turritt også.
|
|
|
[Re: grr]
14/07/2015 19:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det skulle vært mye mer testing i turritt også. Men vem skulle betala för den testingen? Doping tester är inte spesiellt billigt och många fler tester skulle ju också kräva en mycket större organisation. Jag bryr mig inte spesiellt mycket om folk dopar sig i turritt och jag tycker inte att man ska prioritera att försöka få ditt dem som gör det.
|
|
|
|
|