Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Deckard] #1983231 13/07/2015 20:50
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Deckard
Hva med barn. Er det nødvendig? Jeg vil anslå at 95 % av korttidsfraværet mitt de siste 11 årene skyldes barn.

Hva med sigaretter, en ting er sykefraværet, men hva med de "korte" røykepausene?

Rødt kjøtt, sukker?

Håndarbeid? "Kjenner" flere med tilbakevendende senebetennelse som hekler, broderer, strikker...

Hvor tenker du at linjen bør settes? Tenker du virkelig at arbeidsgiver skal få sette den linjen på vegne av den ansatte?

Er det meg du spør? Jeg snakker om eget sykefravær. Barn er nødvendig og med barn følger syke barn og fravær, men ikke eget sykefravær. En annen kategori, altså. Hvis du med rødt kjøtt og sukker mener at dette er risikofaktorer for en del kroniske sykdommer, så omfattes det mest sannsynlig ikke av "hyppige korttidssykemeldinger", men i min erfaring lengre sykemeldinger hvor arbeidsgiver ikke straffes så hardt. Årsakssammenhengen mellom såkalt senebetennelse og håndarbeid er mye vanskeligere å påvise, enn mellom ribbensbrudd og fall på terrengsykkel, slik at den diskusjonen vil jeg heller ikke begi meg inn på. For noen kan håndarbeid sannsynligivis virke terapeutisk på "senebetennelser" man har oppnådd under kontorarbeid og bør oppmuntres. Røyking - definitivt, denne skrekkelige uvanen vil jeg gjerne til livs! Røykeloven strammes inn fra tid til annen, og gir arbeidsgiveren virkemidler for å få røykingen vekk fra arbeidsplassen.

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Kaffelars] #1983234 13/07/2015 20:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men är det så vanligt att fritidsaktiviteter resulterar i hyppiga sykefravär?

Frågan är ju interessant och jag förstår helt klart att en arbetsgivare kan bli irritert men om man ser på helheten så är det nog vanligare att vara borta från jobbet på grund av inaktivitet än aktivitet.

Men det beror ju också på vad man gör, en del aktivititer resulterar ju i mycket fler skador än andra och det är ju inte heller så att man måste hålla på med sådana för att ha en sund och frisk kropp som inte resulterar i en massa fravär.

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Kaffelars] #1983237 13/07/2015 21:06
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
barn er nødvendig for samfunnet, ikke en konkret arbeidsgiver. Har du barn selv, vet du selvsagt at barns sykdom til og med kan smitte far.

Overdrevent inntak av rødt kjøtt og sukker kan gi deg mange plager som ikke er kroniske. ved kronisk sykdom må arbeidsgiver dekke inn de første dagene uansett (tror jeg). Deretter må han leie inn en vikar for å gjøre arbeidsoppgavene til vedkommende. Vikarer må læres opp av andre ansatte i bedriften. Vikarer takker kanskje for seg etter kort tid, ny vikar må læres opp, osv.

Artig at følgeskaden av håndarbeid i eksempelet kontrea med at det kanskje er terapi for noen, når sykling antagelig er terapi for trådstarter.

Jeg tror du bare troller=)

Redigert av Deckard; 13/07/2015 21:07. Rediger grunn: Rydding i autocorrect
Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Deckard] #1983244 13/07/2015 21:12
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Deckard
Jeg tror du bare troller=)

Jeg gjør egentlig ikke det altså, og som jeg virkelig forsøkte å understreke, så er mine sysnpunkter PÅ INGEN MÅTE rettet mot trådstarter, til det kjenner jeg han altfor dårlig. Jeg synes bare at slike saker ofte har flere sider. I Norge er rettsvernet til arbeidstaker meget sterkt, og vi tar det kanskje for gitt at vi kan holde på med hva det skal være av fritidssysler uten å være bekymret for jobben. I andre land er det ingen selvfølge å ha jobb, og man må innrette seg litt for å få/beholde den.

Er det virkelig slik at dere ikke tar noen hensyn til jobben deres når dere engasjerer i fritidsaktiviteter?

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Kaffelars] #1983249 13/07/2015 21:27
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Quote:

Er det virkelig slik at dere ikke tar noen hensyn til jobben deres når dere engasjerer i fritidsaktiviteter?

Som familiefar er det ikke jobben som er i fokus for risikovurderingene.
Jeg tar selvsagt hensyn til arbeidstopper og lignende når jeg planlegger ferie.

I saken til trådstarter har han vært uheldig ved to anledninger, uten at det han har gjort nødvendigvis kan karakteriseres som risikosport.

Folk flest skader seg i hjemmet, så kom dere ut folkens...

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Mastodon] #1983269 13/07/2015 21:56
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Merkelig oppførsel av sjefen.

Men når det er sagt så har jeg en vag følelse av at arbeidstakeren kanskje har en torn i siden til sjefen fra før?

Må få understreke at jeg ikke har noen kjennskap til saken eller partene.

Men kan se for meg, at i tilfeller der relasjonen allerde er sur, hva nå enn årsaken til dette er, så skal det nok ikke mye skjevt smil eller ansiktsrykning til under fremleggelsen av en sykemelding til at det kan tolkes som et "up yours" til sjefen.

Den som er ansvarlig for driften kan også føle seg ganske maktesløs overfor ansatte som med loven i hånden setter selskapet /avdelingen i en vanskelig situasjon.

Ikke uforståelig i et sånt tilfelle at det ville komme en slags reaksjon, selv en reaksjon i form av oppgitt utbrytelse av at man burde slutte å sykle.

Det kommer kanskje som en overrakselse for mange, men når man er ansatt i en virksomhet så er det faktisk med en forventning til at man skal utføre en jobb ICON_SMILE

Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Mastodon] #1983272 13/07/2015 22:17
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: Mastodon
Startet tråden mest for å få noen innspill til å "bearbeide" det jeg opplever som en veldig ubehagelig situasjon, slik at jeg kanskje kan få tilbake noe av nattesøvnen.

Skriv opp alle måtene arbeidsgiver kompromitterer deg på verbalt.
Ha en dagbok, dersom det blir rettslige følger.
Skaff deg allierte.
Begynn å være mer selvhevdende, les bøker om emnet, finn mønster i måten sjefen er infam på, og sett ham på plass. Et naturlig spm er f.eks, hvor finner du juridisk grunnlag til å blande deg inn i fritidssyslene mine? En sjef som begynner å stille krav han ikke har rett til å stille, er en sjef som enten ikke liker deg, er en dust, eller begge deler, og du bor i Norge. Sett en høyere prislapp på egen velvære og sett foten ned.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Kaffelars] #1983275 13/07/2015 22:26
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: Kaffelars

Jo, anonymiteten min er å ta hensyn.
I enkelte yrker er man mer utsatt for å skulle underkaste seg de minst romslige av synsere i samfunnet. Det er ikke alle som kan annonsere slipp av gangster-rap på face, for å si det sånn.

Ellers har sykdom pga jobb gått mer utover fritida mi, enn fritida mi har forårsaket sykdom. Trening er helt topp for å prestere godt på jobb, det er win-win.

At rettsvernet til arbeidstaker er sterkt, er en sannhet med modifikasjoner, når du går i detalj, kan arbeidstaker, jo mer økonomiske muskler arbeidstaker har, skape et lite helvete, og det er ikke alle som har likviditet til å stå imot trakassering. Ta f.eks det juridiske i forhold til hva slags prestasjon man skal kunne forvente på jobben, hvem som danner rettslig fasit på prestasjon, hvem som er ansvarlig for prestasjonen, om sjefen finner infame måter å legge kjepper i hjulene for deg, etc.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Mastodon] #1983312 14/07/2015 08:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har arbeidsgiveransvar, er stisyklist og har vært sykemeldt en gang pga. brukket kravebein under utøvelsen av syklingen.

Som leder bør man være skolert i hva man sier og ikke sier i forhold som dette. Det å legge seg opp i private valg den enkelte arbeidstaker tar gjør man bare ikke.

Skal tilstås at jeg får mange kommentarer fra ansatte ift. risikoen jeg tar som stisyklist, det virker som om man tror dette er en veldig farlig idrett, og her kommer nok en form for "omsorgsgen" inn i bildet, men som jeg sier i løpet av 25 år på sykkelsetet på sti har jeg vært borte fra jobb en gang, neppe noe verre enn utøvelse av ballspill, alpint eller annen sport.

Lars-Erik
Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle [Re: Mastodon] #1983805 15/07/2015 17:07
T
tynnogherlig Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Mastodon
Jeg hadde nylig et tryn i skogen som resulterte i en kraftig smell i blant annet ribbein og rygg. På jobben ble sykemelding møtt med stor irritasjon fra nærmeste leder, og jeg ble bedt om å vurdere å slutte å sykle. Er det flere som har liknende erfaringer? Hvilke rettigheter har arbeidsgiver til å blande seg inn i en ansatts fritidssysler?

Be han ringe meg.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support