Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle
|
Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle
13/07/2015 07:09
|
Mastodon
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg hadde nylig et tryn i skogen som resulterte i en kraftig smell i blant annet ribbein og rygg. På jobben ble sykemelding møtt med stor irritasjon fra nærmeste leder, og jeg ble bedt om å vurdere å slutte å sykle. Er det flere som har liknende erfaringer? Hvilke rettigheter har arbeidsgiver til å blande seg inn i en ansatts fritidssysler?
|
|
|
Re: Arbeidsgiver vil at jeg skal slutte å sykle
[Re: Mastodon]
13/07/2015 07:17
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jobben kan selvsagt ikke begrense dine ønsker om å sykle - eller andre helt normale fritidssysler. Derimot kan de tegne en privat helseforsikring for deg slik at du kjappere eventuelt kommer til behandling.
|
|
|
13/07/2015 07:48
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Er vel helst bare en frustrert kommentar slengt ut i forbifarten, hvis ikke dette er noe som har skjedd flere ganger da. Da ville jeg vurdert litt mer rolige sykkelturer.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
13/07/2015 08:01
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du representerer firmaet på noen måte privat kan det være en sak for arbeidsgiver, fx hvis du på FB oppgir arbeidsgiver samtidig med at du flagger politisk ukorrekte synspunkter.
Hvis du deriomt har en riskofylt adferd utenom jobben og dette ikke kan kobles opp mot din arbeidsgiver så er ikke dette en sak for din overordnede. For min del er alle mine fritidsaktiviteter forbundet med en viss form for risiko. Nekter å kutte ut noen av dem pga en surmaget sjef.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
13/07/2015 08:06
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Fullstendig uakseptabelt, en arbeidsgiver har ingen rett til å mene noe som helst om arbeidstakers fritidssysler, om en hopper i fallskjerm, røyker, løper maraton eller sitter passiv foran tv'n. Du kan be vedkommende om å passe sine egne saker
|
|
|
13/07/2015 08:06
|
Mastodon
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har helseforsikring, men lite nytte av den når det er ribbein som skal leges. Jeg brakk ribbein i velt i Montebello-rittet ifjor, og dette fikk en ny trøkk under årets tryn, så det er andre gang. Holder meg stort sett på sykkelen ellers. Dette var ingen kommentar i forbifarten, men en refs om mine prioriteringer på fritiden, og dette ble gjentatt en uke senere. Det skal vel sies at noe av problemet nok også ligger i at min leder ikke alltid bruker spylervæske fordi frontruta hans er skitten...
|
|
|
13/07/2015 08:16
|
steffs
Entusiast
|
Entusiast
Det der skal du ikkje ta til deg..at du holder deg i form og har ein hobby på fritida gjere sannsynlegvis til at du generelt sett har god allmenn helse og bidrar til lavere sjukefråvær i bedrifta. At du har vore uheldig og ifbm eit sykkelritt er tilfeldig og kan skje alle, uansett aktivitetsnivå. Seriøse bedrifter i dag oppfordrer til at dei tilsette holder seg fysisk aktive då det tyder på at dette sparar bedriftene totalt sett for store utgifter og meir motiverte arbeidarar.
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
|
|
|
13/07/2015 08:20
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Hvilke rettigheter har arbeidsgiver til å blande seg inn i en ansatts fritidssysler? Det man kaller "fritidssysler" har arbeidsgiver ingen ting med, hvis det ikke skader jobben din direkte (reality-TV, politiske demonstrasjoner ol.). Det er selvfølgelig mulig å lage en arbeidskontrakt som sier at arbeidstaker skal unngå risikosporter som fallskjermhopping og huledykking, men det er helt uvanlig. Jeg ville tatt det som en oppfordring til å finne meg en annen jobb, med en annen sjef.... Thomas
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
13/07/2015 08:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg ville tatt det som en oppfordring til å finne meg en annen jobb, med en annen sjef....
Eventuelt bruke sjefens uttalelser/adferd til å få ny sjef og beholde jobben. Tipper HR har noen meninger om slik behandling av ansatte.
|
|
|
[Re: Raskall]
13/07/2015 08:52
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg ville tatt det som en oppfordring til å finne meg en annen jobb, med en annen sjef....
Eventuelt bruke sjefens uttalelser/adferd til å få ny sjef og beholde jobben. Tipper HR har noen meninger om slik behandling av ansatte. Da skal det være en stor bedrift for at det skal være lurt å gjøre..
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/07/2015 09:19
|
Fatchance
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja jeg er ikke helt uenig i at du kunne se deg om etter et annet sted å jobbe. Uten å trekke noen konklusjoner får jeg følelsen av at din sjef blør for jobben, og forventer at de ansatte skal gjøre det samme... Er det et stort firma kan du vurdere å gå HR-veien, er det ikke det gå til toppledelse\styre og ta det opp med dem.
I mine øyne har ikke bedriften noe som helst med å blande seg inn i dine fritidsaktiviteter, med mindre de betaler deg for å være på vakt e.l.
Martin Hagen
|
|
|
13/07/2015 09:44
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Jeg vil tro at en norsk sjef har ca. samme rett til å be deg slutte å sykle som han / hun har til å be noen ikke få barn; selv om det kan argumenteres for at effekten av nedsatt søvn og flere sykedager vil ha større total konsekvens enn dine sykkelrelaterte skader. Stipulerer vi dette; bør man se litt videre på det. Sjefen vet nok også dette, så at det tas opp flere ganger reflekterer noe mer, det er en stor irritasjonsmoment for vedkommende. Prøv å forstå hvorfor. - Er det fordi han / hun hater alle syklister? - Er det fordi det påfører sjef mye ekstra arbeid for å tilrettelegge for din plutselige manglende tilstedeværelse / arbeidsutførelse? - Noe annet? Forstår du dette, kan du muligens også starte å løse opp i det. Som for eksempel presentere forskjell på idioter i trafikken, og de som holder seg i skogen og ikke forstyrrer en eneste bilist  Det virker ofte som at mange glemmer at sjefer er vanlige mennesker de også, som ikke alltid bare syns det er moro å løse opp i personalsaker; bruke tid på «unødig» papirarbeid, m.m. Du kan selvfølgelig stå på krav og rettigheter, koble inn fagforening, verneombud m.m. men tviler på at det vil gi deg en god og langvarig løsning som er verdt prosessen.
|
|
|
13/07/2015 09:45
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Antar refset du har fått er muntlig. Ut over å vurdere ny jobb har du 2 alternativer. - glem saken, håp at du ikke får flere uhell og gjør det beste ut av hverdagen - send sjefen en mail der du på en meget ryddig måte og høflig tone redegjør for de 2 refsene du har fått, henvis ev til at du har lite annet fravær, gode tilbakemeldinger på utført jobb, trives godt i selskapet etc - men at du ikke aksepterer å bli refset grunnet sunn fritidsaktiviteter som har medført sykefravær.
Alt 1 er sikkert smarteste, jeg hadde sannsynligvis valg 2. Er du heldig får du et usakelig svar av sjefen som er utrolig viktig å ha som dokumentasjon i ev senere arbeidsrettsak, samt at hendelsesforløp der er beskrevet av deg. Kan også være en liten mulighet for at sjefen innser fornuft når han ser det skriftlig foran seg.
Uansett, lykke til!
|
|
|
13/07/2015 10:41
|
Mastodon
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for alle svar! Ny jobb er nok det eneste tiltaket som er aktuelt. Jeg jobber i en stor bedrift, men som fotsoldat er det håpløst å klage på en overordnet som skjuler sine mindre sympatiske sider under et ellers jovialt ytre, og som er godt likt og respektert blant de som ikke jobber direkte under ham. Startet tråden mest for å få noen innspill til å "bearbeide" det jeg opplever som en veldig ubehagelig situasjon, slik at jeg kanskje kan få tilbake noe av nattesøvnen. For ordens skyld, er det selvsagt uaktuelt for meg å føye meg og slutte med syklingen. Det er det eneste pusterommet jeg har i en ellers hektisk hverdag med jobb og familie. Kuet på jobb, respektert på sykkelen. Hadde vært triste greier å bare være kuet;-)
|
|
|
13/07/2015 10:44
|
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du ikke allerede er det, ville jeg meldt meg inn i en fagforening. Bare for sikkerhets skyld 
|
|
|
13/07/2015 10:46
|
RunM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei!
Jeg har jobbet i noen år som personalansvarlig for 3 bedrifter, totalt 65 ansatte. Før det hadde jeg lang fartstid i en arbeidstakerorganisasjon, med diverse verv og utvalg.
Generellt kan jeg si at arbeidsgiver ikke kan si noe om hva du bedriver i fritiden. Jeg ville tvert imot oppfordret folk til å ha en så aktiv fritid som mulig, og sykkel er kjempefint i så måte. Aktive folk er som regel friske folk, som yter mer på jobb og er generellt lite borte fra jobb.
Jeg tror arbeidsgiveren din har lite forståelse for hva sykling egentlig er, og hvilke helsefordeler det gir, desverre. Det er ikke sikkert at du hadde vært mindre borte fra jobben om du hadde sittet inne, drukket bayer og røkt rullings.
Men, man må huske på at arbeidsgiver kun er mennesker de også, og kan bli frustrerte. Det som er betenkelig her er at de helt sikkert vet at de har ett krav til saklighet, og å skylde på syklingen er ikke saklig. I en evt. sak vil ikke det holde, og det vet de.
Nå har vi jo hørt bare en side av historien her, og jeg vil nok tro at en normal arbeidsgiver vil ha litt mere substans i en evt. refs enn at arbeidstakeren har vært uheldig å skadet seg på sykkel. Jeg er rimelig sikker på at det ligger noe annet bak.
|
|
|
13/07/2015 11:36
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Takk for alle svar! Ny jobb er nok det eneste tiltaket som er aktuelt. Jeg jobber i en stor bedrift, men som fotsoldat er det håpløst å klage på en overordnet som skjuler sine mindre sympatiske sider under et ellers jovialt ytre, og som er godt likt og respektert blant de som ikke jobber direkte under ham. Startet tråden mest for å få noen innspill til å "bearbeide" det jeg opplever som en veldig ubehagelig situasjon, slik at jeg kanskje kan få tilbake noe av nattesøvnen. For ordens skyld, er det selvsagt uaktuelt for meg å føye meg og slutte med syklingen. Det er det eneste pusterommet jeg har i en ellers hektisk hverdag med jobb og familie. Kuet på jobb, respektert på sykkelen. Hadde vært triste greier å bare være kuet;-) Bare å sykle i vei med god samvittighet, og blås det gjerne bort med helsegevinsten du får ved sykling - både fysisk og mentalt. Folk skader seg på hva som helst, så en skade på sykkel er ikke noe å snakke om. En kompis som sykler utfor/sti/kjører brett på vinteren osv. brakk beinet ved å rusle på grusvei... Selv maser jeg på mine kolleger som ikke sykler, og spør om det ikke er på høy tid at de begynner å sykle! Dagen før ferien fikk jeg vel å merke Napoleonskake av de som var igjen på avdelingen - mulig de forsøker å feite meg opp så jeg holder kjeft med all den syklingen :-)
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
13/07/2015 13:36
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hvis passende anledning kan du stille spørsmål til sjefen din om "sykkelforbud" er hans personlige mening eller en del av bedriftens policy. Dette svaret kan du ta med i eventuell senere mail, uansett hva han svarer tror jeg dette vil styrke din sak.
|
|
|
13/07/2015 14:02
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Har dere personalhåndbok? I så fall, les igjennom denne, regner ikke med at det står noe om sykling der, men det kan jo hende det står noe om risikofylte aktiviteter. Mest sannsynlig står det ikke noe, da kan man sende en mail til sjefen og fortelle at du ikke fant noe om sykling i personalhåndboken. Spør så om firmaet likevel krever at du må slutte å sykle. Veldig kjekt å ha slik korrespondanse skriftlig! (: Greit å ha i bakhånd om du skulle prate med noen andre med innflytelse om dette.
|
|
|
13/07/2015 14:52
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Komisk at helsebringende aktivitet skal være negativt på grunn av et uhell. Høres ut som en sånn sjef som ikke vil ansette kvinner fordi de kan bli gravide.
|
|
|
13/07/2015 16:34
|
Mastodon
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Nå har vi jo hørt bare en side av historien her, og jeg vil nok tro at en normal arbeidsgiver vil ha litt mere substans i en evt. refs enn at arbeidstakeren har vært uheldig å skadet seg på sykkel. Jeg er rimelig sikker på at det ligger noe annet bak. Jeg er nok utsatt for et aldri så lite "trynefratrekk" i betydningen omvendt trynetillegg;-) Han har vært i strupen på meg tidligere også, uten at jeg, selv med mine mest objektive briller, kan se at det har vært velbegrunnet. Jeg har ikke noe høyt fravær, men for min leder er både ferie- og sykedager problematisk. En tobarnsmor med helt normalt fravær som jobbet hos oss tidligere, var ikke velkommen tilbake da vi trengte folk igjen fordi hun ikke var til å stole på, og jeg går ut ifra at jeg nå har havnet i samme kategori etter mine to uhell. Selv maser jeg på mine kolleger som ikke sykler, og spør om det ikke er på høy tid at de begynner å sykle! Dette passer jeg meg veldig for! Snakker kun om sykling om jeg blir spurt. Har inntrykk av at folk flest synes at folk som trener mye er ganske uspiselige, med mindre man akkurat har startet en livsstilsendring som man skal ha klapp på skulderen for. Komisk at helsebringende aktivitet skal være negativt på grunn av et uhell. Høres ut som en sånn sjef som ikke vil ansette kvinner fordi de kan bli gravide. Det er faktisk motsatt! Han har under ansettelsesprosesser tidligere uttalt at han ikke ønsker menn fordi det er så mye trøbbel, så vi er en avdeling som stort sett består av damer. Han er en utpreget alfahann, så jeg går ut ifra at hanen i hønseflokken ikke ønsker å føle seg truet;-) Hvis passende anledning kan du stille spørsmål til sjefen din om "sykkelforbud" er hans personlige mening eller en del av bedriftens policy. Dette svaret kan du ta med i eventuell senere mail, uansett hva han svarer tror jeg dette vil styrke din sak. Dette er hans personlige mening, og ikke bedriftens policy. Jeg er tvert imot veldig fornøyd med tilrettelegging for sykling fra bedriftens side, og vi har nettopp vært med på Sykle til jobben-aksjonen. Hva bedriften står for hjelper dog lite så lenge det er min nærmeste leder og hans holdninger jeg er nødt til å forholde meg til i hverdagen.
|
|
|
13/07/2015 16:40
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Kamao]
13/07/2015 16:50
|
Mastodon
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
13/07/2015 19:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takk for alle svar! Ny jobb er nok det eneste tiltaket som er aktuelt. Jeg jobber i en stor bedrift, men som fotsoldat er det håpløst å klage på en overordnet som skjuler sine mindre sympatiske sider under et ellers jovialt ytre, og som er godt likt og respektert blant de som ikke jobber direkte under ham. Startet tråden mest for å få noen innspill til å "bearbeide" det jeg opplever som en veldig ubehagelig situasjon, slik at jeg kanskje kan få tilbake noe av nattesøvnen. For ordens skyld, er det selvsagt uaktuelt for meg å føye meg og slutte med syklingen. Det er det eneste pusterommet jeg har i en ellers hektisk hverdag med jobb og familie. Kuet på jobb, respektert på sykkelen. Hadde vært triste greier å bare være kuet;-) Jeg tror du overdriver redselen for eventuelle negative konsekvenser her. Hvis du kaller inn til et møte med HR og sjefen for å diskutere dette pålegget, hva tror du kommer til å skje?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
13/07/2015 19:31
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Uten å gå inn på denne saken direkte, synes jeg den tar opp et interessant tema. Arbeidstakers rettigheter er veldig sterke i Norge. Jeg vil understreke at dette ikke er kritikk av trådstarter, men er det prinsipielt riktig at det er arbeidsgiver som skal punge ut for kortvarige sykemeldinger vi pådrar oss pga uforsiktig og unødvendig adferd i fritiden?
Dersom det er slik at den type fritidssyssel virkelig påvirker arbeidet eller medfører hyppig sykefravær, synes jeg egentlig ikke det er noe i veien for at arbeidsgiver anmoder om justeringer.
Hvor man skal sette grensen osv blir et filosofisk spørsmål, men jeg synes ikke helt uten videre at man skal avfeie arbeidsgiveren i dette spørsmålet.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
13/07/2015 19:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Uten å gå inn på denne saken direkte, synes jeg den tar opp et interessant tema. Arbeidstakers rettigheter er veldig sterke i Norge. Jeg vil understreke at dette ikke er kritikk av trådstarter, men er det prinsipielt riktig at det er arbeidsgiver som skal punge ut for kortvarige sykemeldinger vi pådrar oss pga uforsiktig og unødvendig adferd i fritiden?
Dersom det er slik at den type fritidssyssel virkelig påvirker arbeidet eller medfører hyppig sykefravær, synes jeg egentlig ikke det er noe i veien for at arbeidsgiver anmoder om justeringer.
Hvor man skal sette grensen osv blir et filosofisk spørsmål, men jeg synes ikke helt uten videre at man skal avfeie arbeidsgiveren i dette spørsmålet. Jeg hadde en gang en overvektig relativt inaktiv sjef som hadde mye sykefravær. Da han en gang sa (uten å kritisere meg) "Jeg skjønner ikke hvordan du får tid til å trene så mye, jeg", måtte jeg bare svare at det må jeg bare, for jeg har i allefall ikke tid til å være sjuk! Det hører med at sist gang jeg var borte fra jobb på grunn av sykdom, var en halv dag i 1999.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
13/07/2015 20:19
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde en gang en overvektig relativt inaktiv sjef som hadde mye sykefravær. Da han en gang sa (uten å kritisere meg) "Jeg skjønner ikke hvordan du får tid til å trene så mye, jeg", måtte jeg bare svare at det må jeg bare, for jeg har i allefall ikke tid til å være sjuk!
Det hører med at sist gang jeg var borte fra jobb på grunn av sykdom, var en halv dag i 1999. ..og poenget ditt er at? (foruten at du, i motsetning til din daværende sjef, behersker både jobb, fritid og helse på en tilsynelatende ideell måte)
|
|
|
[Re: Kaffelars]
13/07/2015 20:26
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva legger du i kategorien uforsiktig og unødvendig adferd?
|
|
|
[Re: Deckard]
13/07/2015 20:33
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Hva legger du i kategorien uforsiktig og unødvendig adferd?
Det forklarte jeg vel egentlig i innlegget mitt, og som jeg avsluttet med, så anser jeg dette som en stor gråsone/filosofisk spørsmål, og ikke minst relativt. Basehopping er nok mer risikabelt for nybegynneren enn eksperten. Men fritidssysler som hyppig medfører kortvarige sykemeldinger (altså innenfor arbeidsgiverperioden på ca 14 dager) pga skade, plager, sykdom, osv legger jeg i denne kategorien. Hvis man gjentatte ganger slår seg på terrengsykkel så det medfører sykefravær eller nedsatt arbeidsevne, så tror jeg mange arbeidsgivere ville være enig med meg. Men jeg er veldig interessert i deres kommentarer.
|
|
|
13/07/2015 20:43
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva med barn. Er det nødvendig? Jeg vil anslå at 95 % av korttidsfraværet mitt de siste 11 årene skyldes barn.
Hva med sigaretter, en ting er sykefraværet, men hva med de "korte" røykepausene?
Rødt kjøtt, sukker?
Håndarbeid? "Kjenner" flere med tilbakevendende senebetennelse som hekler, broderer, strikker...
Hvor tenker du at linjen bør settes? Tenker du virkelig at arbeidsgiver skal få sette den linjen på vegne av den ansatte?
|
|
|
|
|