Jøssda. Da har jeg både testet i ramma og kjørt en tur med Trax Fatty 2.8 i en Devinci Spartan. Det funket! Om enn på håret forran. Dekket jeg har satt fremme har dessverre litt sidekast, men ikke noe toucher gaffel eller bakramma.
Så det er muligheter! Tror faktisk at disse dekkene er så "smale" at de går inn i mange 29 rammer.
Kjørefølelsen sånn i korte trekk er at flytfølelsen melder seg skikkelig. Jevner ut stien og underlaget godt. Brukte nok litt mindre vandring også kan det se ut som. Rått grep, og skikkelig traktorfølelse opp litt tekniske klatringer/kneiker.
Den ramme vil jeg gjerne se når den kommer. Har jo veldig lyst til å kunne kjøre 29" hjul på sykkelen også. Spesielt siden jeg allerede har et slikt hjulsett til overs.
Nå er min Parkwood endelig på plass og skrudd noenlunde i sammen. Dvs den er til låns. Bakramma har god plass til store dekk. Ardent i 2.4 var ingen problem. På 27+ får man nok enda mer bredde. Har kun fått prøvd den en tur i kveld, men den virker kapabel..
Hvilken felgbredde, -merke, -modell, er å anbefale til generell stisykling, grusveier og kos, med stiv gaffel og et 29+ dekk (Knard, Chronicle, Dirt Wizard, etc.)
Er det Surly Rabbit Hole i 50mm, eller f.eks. Velocity Blunt 35mm, Dually 45mm?
Knard tror jeg blir litt lite mønster for norske stier. Sykler DW selv på 26+, det fungerer bra bare det ikke blir for vått - ikke det beste grepet på sleipe røtter og steinmed gummi på 60 shore. Har sykla på DW i Veddemarka feks., det var moro. Personlig ville jeg valgt 50mm felg evt. 45mm. 35mm felger bruker jeg på mindre dekk, skal du først gå for 29+ kan du like godt ta det helt ut. Breiere felg gir mer volum og mulighet for enda lavere trykk. Jeg ville også ha kikka på Stans sine 52mm felger og Nextie. Fordelen med 35mm er selvsagt at da kan du også bruke vanlige 29" stidekk.
Knard tror jeg blir litt lite mønster for norske stier.
Jepp. Særlig på halvstørknet gjørme er Knard noe skikkelig lort. Jeg begynner nesten å synge Beach Boys hver gang jeg prøver å svinge og fordekket bare surfer avgårde. Men på tørt så funker det veldig fint og det triller supert. Har kjøpt meg Chronicle som skal på et nytt hjulsett etter hvert. Spent på å se forskjellen. Og så skal jeg prøve å få tak i Chupacabra til det tredje hjulsettet. Hvis ikke Schwalbe kommer med Nobby Nic i 29x3,0" før det.
Hvilken felgbredde, -merke, -modell, er å anbefale til generell stisykling, grusveier og kos, med stiv gaffel og et 29+ dekk (Knard, Chronicle, Dirt Wizard, etc.)
Er det Surly Rabbit Hole i 50mm, eller f.eks. Velocity Blunt 35mm, Dually 45mm?
Fordeler/ulemper med 50mm bredde ift. 35mm?
Oh. Stort lærret å bleke. Mye meninger om dette. Kort sagt: De dekkene du nevner er bereknet for brede felger. Smale felger vil gi mindre sideveis støtte for volumet og dekket får en rund profil. Brede felger blir generelt litt tyngre og vil være utsatt for skade hvis man bruker dem på smalere hjul.
Stans Hugo 52mm felg så ikke dum ut, og pris og tilgjengelighet taler til dens fordel. Knard er ute av bildet ja, det er sjeldent tørt i Ålesund, og der jeg sykler mest er det mye myr og gjørme
Planen er å bytte ut demperen på On-One Scandal-rammen med en stiv Salsa Cromoto Grande-gaffel, og så bygge et hjul med Hope Pro2 nav, DT comp eiker og en bred felg, med slangeløst dekk. Har i dag Hope Pro2 og Stans Arch EX bake. Da får jeg 3.0 fremme og 2.4 bak.
Når rammen etterhvert blir utslitt, så byttes den til en med bedre plass bak.
Høres dette helt tullete ut, eller vil jeg oppleve fordeler av å ha 29+ front, men fortsette med "tynn" bakende?
Tror det kan bli et moro oppsett, vurderer noe lignende på min Kona Unit, 35mm felg og 2,5 dekk bak og stiv gaffel med 3" dekk foran i stedet for dempegaffel slik som nå. Rabbit Hole er lette å sette opp slangeløst, men det er helt sikkert Stans også. Du kan jo evt. vurdere SuperComp eiker. Har Hope, Velocity Blunt 35mm og SuperComp i mine 29" hjul og det fungerer veldig fint.
Brei felgtape for slangeløst plussoppsett?
[Re: Desmo]
#198028605/07/201511:06
Ser etter ekstra brei felgtape som vil passe Rabbit Hole, dvs. bredde på ca. 44mm. mener å ha sett noen som linka til noe sånt i en annen tråd, men klarer ikke å finne det igjen. Har kjørt slangeløst med rabbithole og DW i et halvt års tid, det har gått fint inntil i går da sykkelen ble stående inne i varm bil. Hadde brukt en PVC tape i felgene, siden den ikke var brei nok til å dekke var det tatt to runder mot hver side i felgen og med god overlapp på slutten. Satt deretter opp med slange og godt med trykk og lot stå ei stund slik at dette fikk sette seg skikkelig. Varmen i bilen gjorde nok limet på tapen omtrent flytende... Det lekket under tapen og ut gjennom høla i felgen og det blir ikke tett igjen men forsetter å piple, så enenste løsning er å sette opp på nytt, men da vil jeg helst ha noe som holder 100%, Ønsker meg altså en felgtape som dekker hele bredden slik at det blir minst mulig skjøter. Fant en SunRingle Mulefoot tape, men den er 78mm. Mulig det blir løsningen, men da med litt jobb for å tilpasse bredden.
Re: Brei felgtape for slangeløst plussoppsett?
#198028805/07/201511:20
Nei det gjør det ikke. Mulig det funker sammen med feks. tyvek som felgbånd som er kutta slik at det fyller helt ut fra kant til kant, men bruker du feks. Surly sitt originale felgbånd som er smalere klarer ikke elektrikertape å holde tett. Du får en masse skjøter som vil kunne lekke. Har prøvd både elektriker tape og også 25mm Stans tape med to i bredden, begge deler ga dårlig resultat.
#198031205/07/201514:16
Har kjøpt meg Chronicle som skal på et nytt hjulsett etter hvert. Spent på å se forskjellen. Og så skal jeg prøve å få tak i Chupacabra til det tredje hjulsettet.
Da er enda et hjul bygget og må ha dekk. Noen som har sett Chupacabra over disk i Oslo-området? Eller Knard, som sikkert funker fint siden disse siste hjulene skal brukes på tørre traktorveier.
[Re: krankdrev]
#198286613/07/201505:18
Ser etter ekstra brei felgtape som vil passe Rabbit Hole, dvs. bredde på ca. 44mm. mener å ha sett noen som linka til noe sånt i en annen tråd, men klarer ikke å finne det igjen. Har kjørt slangeløst med rabbithole og DW i et halvt års tid, det har gått fint inntil i går da sykkelen ble stående inne i varm bil. Hadde brukt en PVC tape i felgene, siden den ikke var brei nok til å dekke var det tatt to runder mot hver side i felgen og med god overlapp på slutten. Satt deretter opp med slange og godt med trykk og lot stå ei stund slik at dette fikk sette seg skikkelig. Varmen i bilen gjorde nok limet på tapen omtrent flytende... Det lekket under tapen og ut gjennom høla i felgen og det blir ikke tett igjen men forsetter å piple, så enenste løsning er å sette opp på nytt, men da vil jeg helst ha noe som holder 100%, Ønsker meg altså en felgtape som dekker hele bredden slik at det blir minst mulig skjøter. Fant en SunRingle Mulefoot tape, men den er 78mm. Mulig det blir løsningen, men da med litt jobb for å tilpasse bredden.
Da blir det jaggu halvfeiting på meg også :-( Fatbike har jeg aldri blitt venn med og syntes egentlig det er en kjip sykkel. Alt går sakte, er trått og man sitter med beina på kranken som om man rir en hest.
Derimot har jeg nå fått testet den nye til Stumpjumper 6fattie i Leogang området. Skal også teste nye Genius så fort jeg får muligheten.
At denne standarden er noe som kan passe for mange er ikke tvil om. Det er faktisk utrolig morsomt å sykle på. Ja det er litt tråere når man skal spurte opp farten på grus, men hjælpes det går nedover. Det føltes der kvikt og utrolig morsomt. Felgene på Spec er 29mm indre bredde, noe som burde ha vært litt mer. Likevel gikk det overaskenes bra, men man kjenner det når man går trangt inn i doseringer feks. Da kjenner man at dekkene gir litt etter.
Det var faktisk litt nedtur å teste Camber og Stumpjumper med vanlige dekk etterpå. Så fort jeg kom tilbake på 6fattie så var smilet på plass igjen. Gleder meg skikkelig til å få testet Geniusen også hvor det er litt breiere felger. Remi Absalon vant Mega på den nye 700 LT tuned, men da med 29 hjul.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#198408416/07/201517:56
Jeg revurderer veldig mitt sykkelvalg for neste sesong nå etter 2 turer på Salsa Bucksaw, der det har vært digg med grep og massevis av gøy med lite vandring. Dessverre kjenner jeg antydninger til at knær ikke har det like godt på en bredbeint sykkel som fatbike, og da blir 27,5+ et meget aktuelt alternativ.
Hvilke kommer med god stigeo og halvfeite dekk? Spesh kan dra dit peppern gror, og Scott har ikke appellert til meg siden jeg var tenåring.
Før man tar noen (dyre) valg med hensyn til halvfeit ville jeg testa ut Procore på mer vanlige dekk og gode breie felger. Når man kan kjøre lavere trykk i feks. 2,4" dekk på 35-40mm felger vil det også gi masse grep. Et alternativ er selfølgelig Ole Brumm valget, satse på ei ramme og to hjulsett, et i plussformat og et normalt.
Hvilke kommer med god stigeo og halvfeite dekk? Spesh kan dra dit peppern gror, og Scott har ikke appellert til meg siden jeg var tenåring.
Mondraker Crafty blir 27+ i 2016.
Nå skal det sies at jeg fik teste årets 29" Crafty i et par uker og den overbeviste meg ikke. Litt usikker på om det var de lange kjedestagene eller tunge hjul som gjorde sykkelen litt daff og uinpirerende.
Det var stor lykke å skifte tilbake til foxyen for å si det sånn.