Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Faktafeil - Store og små...

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: khadgar] #1982517 11/07/2015 13:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: khadgar
Dvs. oppsummeringa di gjeld eventuelt mest i forhold til moral osb. Det at det er eit skille mellom vitenskap i form av naturvitenskap og religion som den kristne er ein idé spreidd av ein gjeng ateistar med ein agenda.

Hva i den kristne religionen er det du mener har samsvar med vitenskapen, men uten at religionen eller vitenskapen av den grunn blir redundant? Og hvilken agenda er det du mener at ateister har? Hvis vi ser bort fra den åpenbare agendaen, nemlig at religion ikke må bli styrende i et samfunn.

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: Dan] #1982520 11/07/2015 13:53
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Dan

Hva i den kristne religionen er det du mener har samsvar med vitenskapen, men uten at religionen eller vitenskapen av den grunn blir redundant? Og hvilken agenda er det du mener at ateister har? Hvis vi ser bort fra den åpenbare agendaen, nemlig at religion ikke må bli styrende i et samfunn.

Eg observerer at det er mange kristne som lev fint som vitenskapsmenn og meiner at det ikkje er noko motsetning mellom vitenskap og religionen.

Eg observerer også at det er ein del ateistar som meiner dei har fasiten på korleis sann kristendom er og at dei så brukar denne stråmannskristendommen til å skulle bevise ei påstått konflikt mellom kristendom og religion.

Ellers er det slik at ein del ateistar, gjerne dei mest misjonerande har ein teori om at religion fører til vondskap. Dette gir gjerne ein agenda.

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: lektorHaugen] #1982521 11/07/2015 13:55
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: lektorHaugen
Sitat: dagfink
Finst fakta, og kva er det i så fall?

Feiltagelser finnes, og det er vel det denne tråden handler om? Utenfor matematikken er det vel fint lite fakta å finne.

Bra svar. Som feilslutningar er kanskje også fakta noko vi skaper sjølve?

(Registrerer at dette er i ferd med å bli enda ein diskusjon om «vitskap mot religion». Gjesp …)

Redigert av dagfink; 11/07/2015 13:57.
Re: Faktafeil - Store og små... [Re: khadgar] #1982522 11/07/2015 14:03
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Jeg er faktisk litt forundra over at Bibelen har den statusen den har i de aller fleste kristne kirkesamfunn. På sett og vis er det jo forståelig; en nedskrevet "sannhet" kan være en trygg havn i en forvirrende, postmoderne virkelighet. Men det er litt dårlig gjort å forutsette at de fleste religiøse er religiøse for å gjøre livet enklere, og den teologiske begrunnelsen for å betrakte Bibelen som Guds evige ord, er egentlig ikke så sterk som man kanskje skulle tro. Det er passasjer i Bibelen som kan tolkes sånn at alt som står der er Guds evige sannhet, men i andre sammenhenger godtar man jo ikke bevis av typen "jeg har rett fordi jeg sier jeg har rett". Og kristendommen står og faller jo ved en person, han vi til daglig kaller Jesus, og ikke ved en skriftsamling. I praksis tolker jo alle kirkesamfunn Bibelen litt som det passer dem (sleivete sagt), for boka har litt for mange selvmotsigelser til at noe annet er mulig. På den annen side er det litt pussig at ikke flere sier åpent og klart at Bibelen må tolkes i lys av sin tid, er skrevet av mennesker og ikke er egna som vegviser for et moderne liv. I praksis oppfører man seg som om dette er tilfelle, men utrolig mange kristne bruker Bibelen til å forsvare standpunkter som vanskelig kan forsvares logisk, særlig når det ikke rammer dem selv direkte. (Ubetinga støtte til staten Israel, fordømmelse av homofilt samliv osv.)

Kva som er eigna som vegvisar og ikkje er naturlig nok ei subjetiv meining, men uansett: Kristne gjer masse rart, spesielt om ein skal vurdere det utifrå det ein les i media.
Men om ein skal gå etter media er utrulig mange syklistar ein dopa egoistisk gjeng som syklar etter vegane utan å bry seg om bilistane, og på fortau og i skogen utan å bry seg om fotgjengarar. Stemmer dette?

Jeg er ikke veldig interessert i å diskutere dette i det vide og det brede; mitt innspill er mest å betrakte som en undring eller strøtanke. For øvrig er mitt inntrykk av kristendommen og kristelig praksis ikke henta fra media, men fra langt mer personlige erfaringer fra mange forskjellige kristne miljøer. Det var forøvrig bare synet på Bibelen jeg prøvde å si noe om, ikke noe annet. Kort sagt: Jeg har aldri helt skjønt hvorfor sekulariseringsteologien ble forlatt.

Redigert av lektorHaugen; 11/07/2015 14:07.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Faktafeil - Store og små... [Re: lektorHaugen] #1982526 11/07/2015 14:18
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Jeg er ikke veldig interessert i å diskutere dette i det vide og det brede; mitt innspill er mest å betrakte som en undring eller strøtanke. For øvrig er mitt inntrykk av kristendommen og kristelig praksis ikke henta fra media, men fra langt mer personlige erfaringer fra mange forskjellige kristne miljøer. Det var forøvrig bare synet på Bibelen jeg prøvde å si noe om, ikke noe annet. Kort sagt: Jeg har aldri helt skjønt hvorfor sekulariseringsteologien ble forlatt.

Min kommentar handla mest om dei eksempela du kom med, som tek mykje meir plass i media enn dei tek i dei fleste kristne samanhengar. Ikkje resten av kommentaren som gjerne var hovudsaken. Problemet med internettdiskusjonar.

Det at bibelen skal lesast bokstavelig er eller ganskje spesielt, spesielt når ein les den norske oversettelsen, og ikkje originalspråket...

Redigert av khadgar; 11/07/2015 14:20.
Re: Faktafeil - Store og små... [Re: khadgar] #1982528 11/07/2015 14:40
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Min kommentar handla mest om dei eksempela du kom med, som tek mykje meir plass i media enn dei tek i dei fleste kristne samanhengar. Ikkje resten av kommentaren som gjerne var hovudsaken. Problemet med internettdiskusjonar.

Det at bibelen skal lesast bokstavelig er eller ganskje spesielt, spesielt når ein les den norske oversettelsen, og ikkje originalspråket...

For øvrig eksempler jeg dessverre har opplevd på nært hold, uten at jeg skal påstå at de er representative for kristenheten som helhet. De færreste kristne er vel så veldig opptatt av teologiske spørsmål i det hele tatt.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Faktafeil - Store og små... [Re: lektorHaugen] #1982529 11/07/2015 14:54
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K

Feiltagelser finnes, og det er vel det denne tråden handler om? Utenfor matematikken er det vel fint lite fakta å finne.

Fakta eksisterer vel utanfor matematikken? Historiske hendingar som at det har vore folk på månen er fakta. Eventuelt er det fakta at det ikkje har vore folk der. (om ein er konspiratorisk anlagt trur ein kanskje det)

Absolutte bevis og 100% sikre "lover" er vel derimot noko ein berre har i matematikken.

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: ] #1982601 11/07/2015 19:45
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bone
Sitat: SturlaS
Sitat: d0ppler

Som platformkategori for programvare, hadde det ikke vært verre enn å delt de opp i Mac/Windows/Linux, for eksempel.

Det er kanskje nettopp her litt av årsaken til at PC ikke inkluderer Mac ligger; dine 3 kategorier blir jo helt feil da du lister opp 2 OS'er og 1 merkenavn. I stedet for Mac må du eventuelt skrive OS X, noe folk flest ikke har noe forhold til.

Han skriver ikke Windows 10 eller Linux "hva nå enn det nyeste os heter"... så derfor er hans påstand gyldig.

OK, så du mener Mac er et OS?
Eller at Windows og Linux er noe annet enn OS?

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: gare] #1982693 12/07/2015 09:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: gare
Våre ti bud er egentlig ni bud bare at det siste ble delt i to etter at Luther fjernet det andre bud og mekket litt på det tiende for å få det til å fortsatt bli ti til sammen.

Myten er vel heller at de(t) er " "våre" ti bud".

Re: Faktafeil - Store og små... [Re: ] #1987359 26/07/2015 18:25
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hadde det ikke vært for denne tråden hadde jeg ikke skjønt dette:

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support