Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
|
Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
#1980976
07/07/2015 09:19
|
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 308
j.bruu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 308 |
Er en stund siden den ble publisert. "Sykkelskader i Oslo 2014 Oslo skadelegevakt"
Ser de har behandlet 2184 sykkelskader totalt. Syntes det er overraskende at nesten 50 % brukte ikke hjelm. Ser også at 71% av tilfellene var "aleneulykker"( kan kun skylde på seg selv)
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1980985
07/07/2015 09:33
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1980998
07/07/2015 10:10
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
Mange tosker som sykler i Oslo.
Syklet forleden forbi en slik som syklet på trafikkert veg med en hjelm dinglende fra styret.
Tosken fikk kort instruks om å ha på seg hjelm når man sykler.
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1981001
07/07/2015 10:18
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Det hadde vært interessant om noen hadde brukt disse tallene opp mot data om sykling totalt. Feks er det ganske uinteressant å se hvor mange som er skadd under trening vs under sykling til jobb uten å vite hvor mange kilometer som utføres av hver aktivitet.
Et par interessante ting:
De vanligste årsakene til å havne på Legevakten er enten trikkeskinne eller å ha mistet balansen uten å bli distrahert. Begge to er opp kraftig fra 2004. 19 av de 23 skadene (80%) som er registrert på trikkeskinne kommer fra de 55 skadene (2,5% av totalt skadde) som er rapportert fra bysykler.
Dobbelt så stor andel av skader med bysykler var under ruspåvirkning. (Men igjen sier ikke tallene noe om totalbruk, så det kan godt henne at totalandelen bysykkelbruk under rus også er høyere)
Hjelmbruk og alvorlige ulykker har jeg kommentert i hjelm-tråden, men det er interessant å se opp mot fenomenet bysykler og diskusjoner vs Berlin, Utrecht og København (andre tråder)
Ingen av de 55 skadde på bysykkel brukte hjelm, og eneste alvorlige skaden var en ankelskade. Altså ingen viktige hodeskader der hjelm ville ha hjulpet. Hvis man tenker seg at bysykkelbruk er det nærmeste vi kommer den sykkelkulturen vi ser i byer som Berlin så er vi altså ganske like når det kommer til hjelmbruk, og når det kommer til risikovurdering (liten risiko).
Forskjellen vi kanskje ser i Oslo er at de som sykler lengre enn bysykkelavstand bruker hjelm?
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1981015
07/07/2015 10:41
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
simson
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881 |
To andre interessante sitat: "Av 100 personer med hjelm holder 43 lav fart, 45 middels fart og 12 stor fart. Av 100 personer uten hjelm holder 43 lav fart, 43 middels og 15 stor fart." (Jf. diskusjonen om at folk sykler fortere med hjelm, pga trygghetsfølelse)
"Den prosentvise andel hodeskader i pasientgruppen med hjelm var 16,7, mens tilsvarende tall for pasientgruppen uten hjelm var 26,7. Dette tyder på at hjelm beskytter mot hodeskade og bekrefter andre undersøkelser."
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: Gråstein]
#1981031
07/07/2015 11:26
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Forskjellen vi kanskje ser i Oslo er at de som sykler lengre enn bysykkelavstand bruker hjelm?
Bingo! De som sykler lange avstander (undertegnede er en av de) sykler ofte raskere og på traffikert vei. Da virker det smart med både hjelm og selvlysende sykkeljakke. Hvis vi fortsatt hadde bodd på Frogner hadde jeg syklet på en Brompton, i kosetempo og kanskje uten hjelm. Thomas
Thomas
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: simson]
#1981042
07/07/2015 11:52
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
"Den prosentvise andel hodeskader i pasientgruppen med hjelm var 16,7, mens tilsvarende tall for pasientgruppen uten hjelm var 26,7. Dette tyder på at hjelm beskytter mot hodeskade og bekrefter andre undersøkelser."
Det er vel ingen som betviler at hjelmen beskytter hodet. Problemet er vel når man tror hjelmen er løsning på å kunne være trygg på sykkelen. Da de innførte hjelmpåbud i Australia gikk anntall hodeskader ned, men anntall hodeskader per km syklet økte jo markant. http://www.vox.com/2014/5/16/5720762/stop-forcing-people-to-wear-bike-helmetsSkremmende mange som slår seg i trikkeskinner og fortauskanter, noe som ikke er veldig rart så latterlig dårlig tilretteleggingen er for sykling i Oslo. Og noen synes utolig nok det er rart at folk kjøper offroadsykkel til bysykling.
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: magnusc]
#1981048
07/07/2015 12:01
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
shakudu
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454 |
Skremmende mange som slår seg i trikkeskinner og fortauskanter, noe som ikke er veldig rart så latterlig dårlig tilretteleggingen er for sykling i Oslo. Og noen synes utolig nok det er rart at folk kjøper offroadsykkel til bysykling. Må vel ha fulldempet fatbike i Norge for å kunne ferdes 
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: simson]
#1981080
07/07/2015 13:07
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
To andre interessante sitat: "Av 100 personer med hjelm holder 43 lav fart, 45 middels fart og 12 stor fart. Av 100 personer uten hjelm holder 43 lav fart, 43 middels og 15 stor fart." (Jf. diskusjonen om at folk sykler fortere med hjelm, pga trygghetsfølelse) Legg også merke til Pasienten har selv krysset av for om farten var lav, middels eller stor. En slik angivelse er subjektiv og den reelle farten innenfor hver gruppe vil sannsynligvis variere betydelig og overlappe med andre grupper.
Jeg mistenker at de som sitter på bysykkel synes det går fort når de triller ned Løkka i 20 km/t, mens en på treningstur på racer rapporterer middels fart om de kræsjer i 30..
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: Gråstein]
#1981101
07/07/2015 14:10
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Jeg mistenker at de som sitter på bysykkel synes det går fort når de triller ned Løkka i 20 km/t, mens en på treningstur på racer rapporterer middels fart om de kræsjer i 30..
Ikke bare ska pasienten estimere sin egen subjektive fart, de skal også plassere den i gruppen "lav", "middels" eller "høy". Det problemet kunne de imidlertid løst med tre valg: "ganghastighet (4-6km/t", "løpehastighet (10-15km/5)" og "raskere enn løpehastighet (20-40km/t). Jeg tror også de som sykler på "bysykkel" uten speedometer oppgir helt andre hastigheter enn de som sykler på sykler med speedometer og derfor kjenner hastighetene godt (girvalg og stigningsgrad). Thomas
Thomas
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: Gråstein]
#1981111
07/07/2015 14:37
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271 |
Ingen av de 55 skadde på bysykkel brukte hjelm, og eneste alvorlige skaden var en ankelskade. Altså ingen viktige hodeskader der hjelm ville ha hjulpet. Hvis man tenker seg at bysykkelbruk er det nærmeste vi kommer den sykkelkulturen vi ser i byer som Berlin så er vi altså ganske like når det kommer til hjelmbruk, og når det kommer til risikovurdering (liten risiko).
Kan det ha med sjølve sykkelen å gjere? At ein rett og slett er mindre tilbøyelig til å flyge over styret på ein sykkel med bysykkelgeometri?
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1981120
07/07/2015 15:43
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Geometri kan ha noe å si. Den aller viktigste faktoren tror jeg er fart.
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: Gråstein]
#1981195
07/07/2015 20:01
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271 |
fart vil vere vesentlig, men det er vel gjerne slik at om ein dett sidelengs, så dett ein ~1m med hofta/armane først og skaffar seg vegutslett.
Klarer ein å komme seg over styret er hovudet fremst på veg ned. Her tenker eg geometrien har mykje å seie?
(Ein kjem seg sjølvsagt over styret på kva som helst, berre ein er ivrig nok, jamfør downhillsyklar)
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: khadgar]
#1981207
07/07/2015 20:44
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Iom at jeg sykler mest på longtail når jeg ikke bruker hjelm så er jeg vel sikret da, iom at det skal veldig mye til for å løfte på hjulene på den 
Redigert av perbl; 07/07/2015 20:44.
Per B.
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: perbl]
#1981698
08/07/2015 22:26
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 141
Oyvindhs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 141 |
Off topic, men otb på big dummy hadde i det minste sett ganske spektakulært ut!
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: mtbmaniac]
#1981702
08/07/2015 22:42
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Mange tosker som sykler i Oslo.
Syklet forleden forbi en slik som syklet på trafikkert veg med en hjelm dinglende fra styret.
Tosken fikk kort instruks om å ha på seg hjelm når man sykler. De som kjefter på totalt fremmede voksne om at de skal bruke hjelm er i hvert fall ikke tosker.
|
|
|
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt
[Re: j.bruu]
#1981817
09/07/2015 08:00
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Var nylig innom der selv. Sa jeg hadde middels fart. Sjekket stravaloggen senere og det var 15 kmt. På sti da, litt raskt etter forholdene, men fremdeles innen løpehastighet. Så føler fartsangivelsen skulle være riktig der.
For den interesserte, årsak-virkningsforløp: (Uheldig linjevalg -> rullestein i sving og kontra -> forskjellig retning på sykkelist og sykkel -> panna i en stein under hjelmens kant -> hjernerystelse og sting i panne.)
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
|
|