Norges beste by/området for aktivt friluftsliv?
|
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv?
[Re: Kriss]
08/07/2015 10:47
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer. Virkelig? Hvis jeg slår opp klimastatistikkene, så vil jeg finne omtrent samme årskurver for temperatur og nedbør? Jeg har vært mye i Alta. Kjenner flere som bor der. Så jeg tror ikke du skal henge deg opp i statstikk. De lokale sier at klimaet er mye likt som på Lillehammer. Optimist..  Bevis må nok til her.. Hehe. Vi får vente og se hva han kommer med.
|
|
|
[Re: Jonas88]
08/07/2015 11:10
|
tolsen
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Alta uten tvil! Hvis du vurderer Finnmark/Troms er det ingen alternativer hvis du liker å være utendørs. Stabil vinter og tørt/stabilt klima året rundt. Ute/bylivet er ikke like bra som Tromsø, men der må du like både sommer og vinter med regn og vind. Sist men ikke minst, her er det store miljøer for alle aktivitetene du beskriver.
|
|
|
[Re: erling]
08/07/2015 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer. Virkelig? Hvis jeg slår opp klimastatistikkene, så vil jeg finne omtrent samme årskurver for temperatur og nedbør? Jeg har vært mye i Alta. Kjenner flere som bor der. Så jeg tror ikke du skal henge deg opp i statstikk. De lokale sier at klimaet er mye likt som på Lillehammer. Hvilket betyr at de lokale har utstrakt kjennskap til klimaet på Lillehammer - interessant. Mener du at dersom statistikken viser at det er store forskjeller i klima mellom Lillehammer og Alta, så tar statistikken feil?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: traktoregg]
08/07/2015 11:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mannen etterlyser fjell, og dere anbefaler Oslo, Trondheim osv. Jeg har bodd både i Oslo og Trondheim. Skal du ha fjell må du flytte eneste sted vi i Norge kommer skikkelige fjell: Jotunheimen og til en viss grad Rondane. Ottadalen (Vågå/Lom) har alt du etterlyser. Videregående skole i både Lom og på Otta, i tillegg til ungdomskoler i hver bygd. Hvilke fag har du? Hvilke kriterier bruker du når du konkluderer med at Sunndalsfjella, Romsdalsalpene, Sunnmørsalpene, Indre Troms og Lyngsalpene ikke er skikkelige fjell? Er det mangelen på 2000-metre som er problemet? Anmarsjen til dette fjellet er 2,5 timer kjøring fra Trondheim. Hva er det som ikke er skikkelig her? 
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/07/2015 11:20
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer. Virkelig? Hvis jeg slår opp klimastatistikkene, så vil jeg finne omtrent samme årskurver for temperatur og nedbør? Jeg har vært mye i Alta. Kjenner flere som bor der. Så jeg tror ikke du skal henge deg opp i statstikk. De lokale sier at klimaet er mye likt som på Lillehammer. Hvilket betyr at de lokale har utstrakt kjennskap til klimaet på Lillehammer - interessant. Mener du at dersom statistikken viser at det er store forskjeller i klima mellom Lillehammer og Alta, så tar statistikken feil? Hør på hva folk sier du. Holder ikke det for deg? Må alt bevises før du kan tro på noe?
|
|
|
08/07/2015 11:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har ingen interesse av å tro på noe om klimaet et sted. Jeg vil vite.
Hvis folk i Alta sier at klimaet der er det samme som på Lillehammer, til tross for at de aldri har bodd på Lillehammer, og Meteorologisk Institutt sine værdata viser at det er store temperaturforskjeller, hvem skal jeg da høre på, synes du?
a) De som bor i Alta b) Meteorologisk Institutt
Begrunn gjerne svaret.
|
|
|
08/07/2015 11:29
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ingen interesse av å tro på noe om klimaet et sted. Jeg vil vite.
Hvis folk i Alta sier at klimaet der er det samme som på Lillehammer, til tross for at de aldri har bodd på Lillehammer, og Meteorologisk Institutt sine værdata viser at det er store temperaturforskjeller, hvem skal jeg da høre på, synes du?
a) De som bor i Alta b) Meteorologisk Institutt
Begrunn gjerne svaret. En stor del av befolkningen i Alta er innflyttede folk fra Østlandet. Folk knyttet til høyskolemiljøet, hundekjørere, friluftselskere mm. Jeg regner med at de vet hva de snakker om. For oss som bor på Østlandet er klimaet på Lillehammer godt kjent. Vi trenger ikke sjekke statistikk for å vite slikt. Regner med at de samme menneskene vet mye om klimaet i Alta etter å ha bodd der noen år. Hva folk forteller meg holder lenge for meg. Det gjør jeg fordi jeg stoler på folk. Jeg trenger ikke bevis for å oppnå slik kunnskap. Men vi er kanskje forskjellige der?
|
|
|
08/07/2015 11:30
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meteorologisk Institutt sine værdata viser at det er store temperaturforskjeller, Er det?
|
|
|
[Re: harald_2]
08/07/2015 11:33
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Grenland.
Masse flotte stier, hvor du ikke (foreløpig) står i fare for å bli kastet ut av skauen pga for mange syklister som bruker området. (dette er vel ett påstått problem i områder med større belastninger?)
Langrennsfasiliteter er helt top. Snøsikkert på Svanstul (30 min kjøring fra Skien sentrum) Mye bra løyper lokalt.
Toppturer; vi i Telemark har Gaustatoppen og flere områder som er bra.
Kanopadling i havet fra Larvik til Risør. Innlandspadling i Telemarkskanalen med alle tilhørende sideelever og vassdrag. Tipp top.
Veldig bra miljø for landeveissyklister, bade mosjonister og aktive.
Landets billigste boligpriser. (hysj hysj)
Ett middels godt tippeliga lag.
Mange skoler som trenger lektorer.
Velkommen skal du være.
Mvh Stian Tiltredes! Vi har det fint i Grenland. Kan legge til skiområdet i Siljan (Viddaseter), kajakk på Kilevannet i Skien, i skjærgården. Gode stier i både Skien, Porsgrunn og Bamble. Turterreng på alle kanter, fra lokale småtopper til Gaustadtoppen og Hardangervidda. I tillegg ligger vi fint plassert midt mellom Oslo og Kristiansand, mellom fjord og fjell.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: -Jan]
08/07/2015 11:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Meteorologisk Institutt sine værdata viser at det er store temperaturforskjeller, Er det? Nei - og det har jeg heller ikke påstått. Det ser dog slik ut når du klipper ut halve setningen slik at den hypotetiske konjunksjonen "hvis" forsvinner.
|
|
|
08/07/2015 11:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva folk forteller meg holder lenge for meg. Det gjør jeg fordi jeg stoler på folk. Jeg trenger ikke bevis for å oppnå slik kunnskap. Men vi er kanskje forskjellige der?
Ja - jeg vet hvor utrolig upålitelige vi mennesker er når det gjelder å dra slike konklusjoner, at jeg ikke stoler på anektdotiske observasjoner i det hele tatt. Men - når det er sagt, så har du rett. Det var helt nytt for meg, og svært overraskende.  
|
|
|
08/07/2015 11:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man ska jämföra klimatet så bör man väl också jämföra längd på vintern, växtsesong och längd på dagarna och annat.
Jag skulle inte vilja bo i alta på grund av antagligen alldeles för mörka och för långa vintrar.
|
|
|
[Re: Storkopp]
08/07/2015 11:49
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Hei! Har du tenkt noe på Ålesund? Haker av det du har på lista di med god margin, og det i uendelig skjønne naturomgivelser. Mange fine bynære lettere turer. Men Innen 1,5 timer med bil (og det er aldri kø!) har du uendelige muligheter. Tror det er få plasser hvor ratioen naturopplevelse/logistikk er høyere!
Bra miljø på friluftsfronten, masse ivrige folk (min mor og hennes kollegaer, blide damer på 50+ går toppturer 7 mnd i året, dette er ikke uvanlig her!)
Dog bare en klassisk norsk fiskerlandsby, bare på steroider. Byliv og cafètilværelse matcher ikke folketallet! Relativt dyrt boligmarked. Klimaet er elendig, men ikke dårligere en mange av de andre plassene som er nevnt! En ting jeg merket da jeg bodde i Ålesund var at det var mere styr å komme seg ut på små hverdagsaktiviteter. Hvis man hadde hele dagen tilgjengelig kunne man få ski/sykling/klatring/whatever i verdensklasse, men dersom man ikke skal kjøre bil et godt stykke (og i mange tilfeller ta ferge) så var mulighetene begrenset. Det er litt kortere hvis man bosetter seg i Spjelkavika i stedet for sentrum. Når jeg bor i Oslo er det enklere å få en fin stitur etter jobb, men det er selvsagt et mye større prosjekt å kjøre pudder.
|
|
|
08/07/2015 11:49
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Men - når det er sagt, så har du rett. Det var helt nytt for meg, og svært overraskende. Og allikevel rakk du å mistro og kverulere på dette. Den bør du være fornøyd med. 
|
|
|
[Re: traktoregg]
08/07/2015 11:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mannen etterlyser fjell, og dere anbefaler Oslo, Trondheim osv. Jeg har bodd både i Oslo og Trondheim. Skal du ha fjell må du flytte eneste sted vi i Norge kommer skikkelige fjell: Jotunheimen og til en viss grad Rondane. Ottadalen (Vågå/Lom) har alt du etterlyser. Videregående skole i både Lom og på Otta, i tillegg til ungdomskoler i hver bygd. Hvilke fag har du? Med det han vill ha så tror jag att för exempel oppdal skulle vara bättre än trondheim men eftersom han har stisykling högst på listan så betvivlar jag att ottadalen är så väldigt bra (men det är klart att det finns finna områden inte alltför långt bort) Just varierad stisykling tror jag oftast är väldigt bra runt stora byar för att det är en massa folk som går opp stiar. Om man ser på trondheim så kan man ju göra väldigt mycket förskjeligt här och fina fjell är bare 1.5-2 timmar bort om man vill gå topptur eller turer i riktiga fjellområden.
|
|
|
[Re: Boas]
08/07/2015 11:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men - når det er sagt, så har du rett. Det var helt nytt for meg, og svært overraskende. Og allikevel rakk du å mistro og kverulere på dette. Den bør du være fornøyd med. Det mener jeg er en god egenskap. Samfunnet vårt hadde hatt godt av langt mer kritisk tenkning. Når jeg kommer over informasjon som jeg er skeptisk til, og som er basert på potensielt upålitelige kilder, så kvalitetssikrer jeg den ved å gå den etter i sømmene. Deal with it.
|
|
|
[Re: fredriks]
08/07/2015 11:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om man ska jämföra klimatet så bör man väl också jämföra längd på vintern, växtsesong och längd på dagarna och annat.
Jag skulle inte vilja bo i alta på grund av antagligen alldeles för mörka och för långa vintrar. Det har du rett i vinteren (definert som middeltemperatur under 0) er nesten en måned lenger i Alta. Det er signifikant. Det er likevel mindre forskjell enn jeg hadde trodd.
|
|
|
08/07/2015 12:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle inte vilja bo i alta på grund av antagligen alldeles för mörka och för långa vintrar. Det har du rett i vinteren (definert som middeltemperatur under 0) er nesten en måned lenger i Alta. Det er signifikant. Det er likevel mindre forskjell enn jeg hadde trodd. Jag tänkte mer på hur länge snön ligger kvar vilket gör att man inte kan göra sommar aktiviter.
|
|
|
08/07/2015 12:06
|
gare
More than words
|
More than words
Jag skulle inte vilja bo i alta på grund av antagligen alldeles för mörka och för långa vintrar. Det har du rett i vinteren (definert som middeltemperatur under 0) er nesten en måned lenger i Alta. Det er signifikant. Det er likevel mindre forskjell enn jeg hadde trodd. Jag tänkte mer på hur länge snön ligger kvar vilket gör att man inte kan göra sommar aktiviter. Skaren bærer til langt over St. hans, så "sommeraktiviteter" er null problem 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: zero-talent]
08/07/2015 12:06
|
harald_2
Heia Storm!
|
Heia Storm!
Grenland.
Masse flotte stier, hvor du ikke (foreløpig) står i fare for å bli kastet ut av skauen pga for mange syklister som bruker området. (dette er vel ett påstått problem i områder med større belastninger?)
Langrennsfasiliteter er helt top. Snøsikkert på Svanstul (30 min kjøring fra Skien sentrum) Mye bra løyper lokalt.
Toppturer; vi i Telemark har Gaustatoppen og flere områder som er bra.
Kanopadling i havet fra Larvik til Risør. Innlandspadling i Telemarkskanalen med alle tilhørende sideelever og vassdrag. Tipp top.
Veldig bra miljø for landeveissyklister, bade mosjonister og aktive.
Landets billigste boligpriser. (hysj hysj)
Ett middels godt tippeliga lag.
Mange skoler som trenger lektorer.
Velkommen skal du være.
Mvh Stian Tiltredes! Vi har det fint i Grenland. Kan legge til skiområdet i Siljan (Viddaseter), kajakk på Kilevannet i Skien, i skjærgården. Gode stier i både Skien, Porsgrunn og Bamble. Turterreng på alle kanter, fra lokale småtopper til Gaustadtoppen og Hardangervidda. I tillegg ligger vi fint plassert midt mellom Oslo og Kristiansand, mellom fjord og fjell. Takk, Bra tilleggs info. Stian
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
|
|
|
08/07/2015 12:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om man ser på trondheim så kan man ju göra väldigt mycket förskjeligt här och fina fjell är bare 1.5-2 timmar bort om man vill gå topptur eller turer i riktiga fjellområden.
Jepp. Investering i kjøretid hver vei er som jeg ser det slik. Målt fra sør i Trondheim, der jeg bor. 1:00-1:20 OK fjell (Ruten, Mannfjellet) 2:00-2:30 Bra fjell (Storlidalen, Storulvån) 2:30-3:00 Skikkelig bra fjell (Sunndalsfjella)
|
|
|
08/07/2015 12:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
At det er mildere i relativt kystnære strøk i Nordnorge, enn på deler av det sentrale Østlandet er også vanskelig for mange å tro på. Jeg måtte fortelle en spanjol det i går. Det er ikke sånn at det blir kaldere i Norge jo lenger nord vi kommer, selv om Finnmarksvidda er kald, men det er også bikkjekaldt på Røros. Helgelandskysten er nok for det meste mildere enn Hedmark, men sikkert ikke like varmt om sommeren. De som allerede er inne på statestikk-sidene kan verifisere/falsifisere min teori.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: harald_2]
08/07/2015 12:09
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Og kort vei til Norge råeste (?) svasykling på Gautefall
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/07/2015 12:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
At det er mildere i relativt kystnære strøk i Nordnorge, enn på deler av det sentrale Østlandet er også vanskelig for mange å tro på. Jeg måtte fortelle en spanjol det i går. Det er ikke sånn at det blir kaldere i Norge jo lenger nord vi kommer, selv om Finnmarksvidda er kald, men det er også bikkjekaldt på Røros.
Det spørs litt hva du mener med "kaldt". Middeltemperaturen gjennom året synker nok med breddegrad. Det er jo en grunn til at tregrensa blir lavere jo lenger nord man kommer i landet. Temperaturen svinger naturligvis mer i innlandet, men om årsmiddel varierer mye fra kyststrøk på samme breddegrad, er jeg usikker på. Røros ligger forøvrig en del høyere over havet enn Finnmarksvidda.
|
|
|
08/07/2015 12:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
I Oslo er det ofte minus 20 på vinteren. Hvor ofte skjer dette i Bodø? Like ofte, sjeldnere, eller oftere? Jeg lurer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/07/2015 12:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
08/07/2015 12:20
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I Oslo er det ofte minus 20 på vinteren. ofte og ofte...
|
|
|
08/07/2015 12:20
|
gare
More than words
|
More than words
I Oslo er det ofte minus 20 på vinteren. Hvor ofte skjer dette i Bodø? Like ofte, sjeldnere, eller oftere? Jeg lurer. Bodø hadde minimumstemperatur på -10,4 sist vinter jf. yr.no
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
08/07/2015 12:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
I Oslo er det ofte minus 20 på vinteren. Hvor ofte skjer dette i Bodø? Like ofte, sjeldnere, eller oftere? Jeg lurer. Som sagt: Bodø ligger ved kysten. Det gir lavere svingninger. Årsmiddel er et bedre mål på om Bodø er kaldere.
|
|
|
|
|