Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
28/06/2015 09:45
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker mtbmap i Osmand og Rmaps. I Oslomarka er det Iblant så mange stier i et kryss at det er vanskelig eller umulig at på en telefon skjerm se hvilken rettning man skal. Jeg har lagt inn Max zoom nivå 16. Men uansett så lastes fliser med rødt kryss og melding om "no map here" I noen tilfeller så skjer det ikke men isteden forstørres kartet på skjermen uten at zoome videre. Da er det betydelig enklere at se hva som henger seg bak den blå positionsprikken eller rettningspilen som kan gjemme en del kvm, spesielle ved zoom 14. Er det jeg som gjort noe feil i innstillinger eller nedlasting? Hvis ikke, finnes det noen app som automatisk går over i forstørrelse av skjermbildet eller /og har mindre rettningspil en i Rmaps og Osmand?
|
|
|
28/06/2015 11:34
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Mtbmap er rendret til forskjellig detalj, med 14 over hele landet, og ned til 16 enkelte steder, slik som Trondheim og Oslo. Enkleste måten å se hvor detaljert noe er rendret, er å se det på www.mtbmap.no og lese adressen. Leser du denne lenken: http://mtbmap.no/#16/59.9838/10.9176ser du at den er rendret til nivå 16, ved tallet som står etter #. På den lenken ser du også hvor i Lillomarka grensen mellom 14 og 16 er satt. Så om du sykler innenfor området med 16, og du ikke får det opp, har du gjort noe feil. Når jeg laster ned for offline i rmaps, definerer jeg at den skal laste ned til og med laget på 16.
|
|
|
[Re: lmo]
29/06/2015 09:23
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Var på Trysil/Utflukt i helga. De hadde laget et flott kart med stier som var godt merket i terrenget. http://www.trysil.no/no/sykkel-trysil/sykkelkart/ Men, ingenting er tagget på openstreetmap såvidt jeg kan se. Hvis det er noen som har kontakt med Trysil Bike Arena og kunne fått dem til å tagge de samme stiene fra kartet i OSM, hadde det vært flott. De bør også få med metadata som stinr osv. i samme slengen. Jeg kontaktet dem om dette i vinter, men det var ingen respons. Kjipt at de ikke ser nytten, men de vil kanskje selge kart? Da spilles ballen herved over til lokale stinisser i Trysil. Noen meninger om hvilke tags som skal brukes for stinr og url til trysil bike arena? Kontaktet Trysil Bike Arena på FB og de virket ikke veldig ivrige etter OSM (tipper de ikke helt vet hva det er). Man kan løse dette ved å tegne inn stiene etter Strava Heat Map og stikartet de har laget, men er det ok? Man kan bruke fargegraderingen fra sykkelkartet til å sette mtbscale. Grønn=0, Blå=0+, Rød=1, Svart=2 (best guess etter det jeg syklet). Det beste hadde helt klart vært om noen som hadde syklet stiene hadde tegnet dem inn, men samtidig hadde det vært veldig fint å få disse stiene på OSM. Noen tanker?
|
|
|
29/06/2015 17:11
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Var på Trysil/Utflukt i helga. De hadde laget et flott kart med stier som var godt merket i terrenget. http://www.trysil.no/no/sykkel-trysil/sykkelkart/ Men, ingenting er tagget på openstreetmap såvidt jeg kan se. Hvis det er noen som har kontakt med Trysil Bike Arena og kunne fått dem til å tagge de samme stiene fra kartet i OSM, hadde det vært flott. De bør også få med metadata som stinr osv. i samme slengen. Jeg kontaktet dem om dette i vinter, men det var ingen respons. Kjipt at de ikke ser nytten, men de vil kanskje selge kart? Da spilles ballen herved over til lokale stinisser i Trysil. Noen meninger om hvilke tags som skal brukes for stinr og url til trysil bike arena? Kontaktet Trysil Bike Arena på FB og de virket ikke veldig ivrige etter OSM (tipper de ikke helt vet hva det er). Man kan løse dette ved å tegne inn stiene etter Strava Heat Map og stikartet de har laget, men er det ok? Man kan bruke fargegraderingen fra sykkelkartet til å sette mtbscale. Grønn=0, Blå=0+, Rød=1, Svart=2 (best guess etter det jeg syklet). Det beste hadde helt klart vært om noen som hadde syklet stiene hadde tegnet dem inn, men samtidig hadde det vært veldig fint å få disse stiene på OSM. Noen tanker? En foreløpig inntegning basert på Strava heatmap må være greit. Men fargegraderingene deres bør kanskje ikke brukes uten å spørre dem om lov først? Man gjør dem jo en kjempetjeneste ved å tegne det inn, så de burde ikke ha noe imot det  Også bør man sørge for at de er godt kalibrert med resten av verden (men det ser det ut som du har kontroll på).
|
|
|
[Re: anderfo]
30/06/2015 07:30
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
En foreløpig inntegning basert på Strava heatmap må være greit. Men fargegraderingene deres bør kanskje ikke brukes uten å spørre dem om lov først? Man gjør dem jo en kjempetjeneste ved å tegne det inn, så de burde ikke ha noe imot det  Også bør man sørge for at de er godt kalibrert med resten av verden (men det ser det ut som du har kontroll på). De har lagt ut en ny kommentar på FB der det ser ut som de vurderer å tegne dem inn likevel, så kanskje jeg skal vente litt. Jeg kan evnt. spørre dem om det er greit at jeg tegner det inn og bruker fargegraderingen.
|
|
|
30/06/2015 09:39
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Vil bare si at jeg har vurdert å tegne inn det som er tagget med mtb:scale:imba (typisk bike parks) på mtbmap.no. Tenker da å rendre dette på en litt annen måte enn naturlige stier. Vurderer å rendre disse som en heltrukken linje, som er litt tykkere, med tilsvarende farger (grønn, blå, rød og sort) og kanskje med ikoner i tillegg (sirkel, firkan, trekant, ruter). Forslag mottas gjerne  Men før jeg innfører dette må det ryddes i tagginga i Norge. Det er en del vanlige/naturlig stier som er tagget med mtb:scale:imba, noe de ikke skal være (i følge wikien). Her kan en se hvor det er brukt imba-tagging: http://overpass-turbo.eu/s/9Xp
|
|
|
[Re: MuddyBear]
30/06/2015 10:24
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Mtbmap er rendret til forskjellig detalj, med 14 over hele landet, og ned til 16 enkelte steder, slik som Trondheim og Oslo. Enkleste måten å se hvor detaljert noe er rendret, er å se det på www.mtbmap.no og lese adressen. Leser du denne lenken: http://mtbmap.no/#16/59.9838/10.9176ser du at den er rendret til nivå 16, ved tallet som står etter #. På den lenken ser du også hvor i Lillomarka grensen mellom 14 og 16 er satt. Så om du sykler innenfor området med 16, og du ikke får det opp, har du gjort noe feil. Når jeg laster ned for offline i rmaps, definerer jeg at den skal laste ned til og med laget på 16. Det er jeg allereden klar over. Men hva skjer hvis du (on eller offline) zoomer in närmere en 14 der det er 14 eller närmere en 16 der det er 16? Lastes det da røde kryss og "no map here"? Eller forstørres skjermern istedenfor at det lastes tomt kart med røde kryss?
|
|
|
[Re: Reitstoen]
30/06/2015 11:01
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Vil bare si at jeg har vurdert å tegne inn det som er tagget med mtb:scale:imba (typisk bike parks) på mtbmap.no. Tenker da å rendre dette på en litt annen måte enn naturlige stier. Vurderer å rendre disse som en heltrukken linje, som er litt tykkere, med tilsvarende farger (grønn, blå, rød og sort) og kanskje med ikoner i tillegg (sirkel, firkan, trekant, ruter). Forslag mottas gjerne  Men før jeg innfører dette må det ryddes i tagginga i Norge. Det er en del vanlige/naturlig stier som er tagget med mtb:scale:imba, noe de ikke skal være (i følge wikien). Her kan en se hvor det er brukt imba-tagging: http://overpass-turbo.eu/s/9Xp Skal man også tagge bikeparks med mtb:scale? Eller bare mtb:scale:imba?
|
|
|
30/06/2015 12:18
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Skal man også tagge bikeparks med mtb:scale? Eller bare mtb:scale:imba? Jeg tolker det dithen at en bruker enten eller. Men jeg ser at det er blitt kombinert en del steder også: taginfo: mtb:scale:imba. Jeg ser ikke at det er noe i veien for å bruke mtb:scale på bike parks, men det bør ikke være tagget mtb:scale:imba på vanlige stier. mtb:scale:imba=0-4 The IMBA Trail Difficulty Rating System shall be used for bikeparks. Especially for North Shore. It is adapted to mtb trails with artificial obstacles. For "natural" trails it is advised to use the mtb:scale/mtb:uphill:scale.
|
|
|
[Re: Bishop007]
02/07/2015 20:04
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
"2) Guide til hvordan man bytter ut Strava-kartet (typisk Google Maps) med et av disse kartene: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Stisykkelkart_p.C3.A5_Strava"
Hei Dette er jo helt genialt, men er der nogle der kan hjælpe mig med at ændre koden så den også dækker danmark, bare OSM cykelkort ville være greit For vanlig OSM og/eller OSM sykkelkart på Strava kan du bruke Stravastix som Chrome plugin: https://chrome.google.com/webstore/detail/stravistix-for-strava/dhiaggccakkgdfcadnklkbljcgicpckn
|
|
|
[Re: Halmstrået]
02/07/2015 20:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om jeg poster på riktig tråd, men prøver her: Forrige sesong brukte jeg mtbmap via OpenMaps på iPhone (lå en oppskrift her inne et sted hvor man la inn en adresse inne på OpenMaps). Nå har plutselig kartet sluttet å funke. Er det noen som vet hvorfor, eventuelt vet om en måte å få dette til å funke? Det fungerte så genialt Om du ikke allerede har gjort det, bør du nok lese her: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=190234&Number=1974838
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/07/2015 07:56
|
__a
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Lurer litt på noen områder som er merket med "no cycling" Tenker da på Mellomkollen området innerst i Maridalen, Sør for Kobberhaughytta, Sør/vest for Skytta og rundt Kolsåstoppen. Hva er bakgrunnen for denne merkingen? Har prøvd å lete litt rundt uten å finne noen grunn for dette Akkurat disse tilfellene skal jeg ikke uttale meg om. Men i mange tilfeller, f.eks. på en hel haug med stier langs kysten, bl.a. i Lofoten, tror jeg dette kanskje bare skyldes en misforståelse: Folk har brukt access-taggen "bicycle=no" fordi de anser stien som uegnet med sykkel. De tror at taggen handler om hva som er egnet; ikke om hva som er lov. Og ikke alle vet at terrengsykling er egnet på slike stier...  Ved flere tilfeller i Bymarka i Trondheim har jeg fått bekreftet (via epost) at personen som la inn bicycle=no ikke visste at dette var en access-tag. Dette har jeg også sett en del steder, og der har jeg som regel sendt epost til brukeren som la inn begrensningen og spurt om det skyldes feiltagging/misforståelse eller om det faktisk er lovhjemmel for det. Hmm, Har syklet der en del ganger uten at jeg visste om at det var naturreservat. Er litt vanskelig å overholde slike regler når informasjon er såpass vanskelig å finne. Kan ikke huske å sett noe informasjon langs noen av veiene inn i området Det står skilt langs med en del av de største stiene inn i reservatet, men langt fra alle stier er merket. Og skiltene sier sjelden noe detaljert ut over at man er på vei inn i et naturreservat. Hej! Cyklade trillestien från Kobberehaughytta ner till Blankvann igår och stör mig på att den är märkt med no cycling på mtbmap, trots att den är skyltad med "Trillesti før sykkel". Sökte lite här på forumet och min slutsats efter att ha läst följande tråd om naturreservatet på Bygdøy är att det inte är tillåtet att cykla på omärkta stigar i naturreservat(?). http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1757203#Post1757203 Från tråden: § 5.Regulering av ferdsel All ferdsel skal skje varsomt og ta hensyn til vegetasjon, dyreliv og kulturmiljøet. I naturreservatet gjelder følgende bestemmelser om ferdsel: 1. Motorisert ferdsel er forbudt, herunder start og landing med luftfartøy. Forbudet gjelder også bruk av modellfly. 2. Utenfor eksisterende veier og merkede stier er bruk av sykkel, hest og kjerre, samt riding forbudt. ( se http://lovdata.no/forskrift/2012-02-17-170/%C2%A75 )
Eftersom detta är en märkt stig borde det alltså gå bra att ändra i kartan? Har varit sugen på att bidra med stigar ett tag men vill ju inte göra fel...
Redigert av __a; 08/07/2015 09:00.
|
|
|
[Re: __a]
08/07/2015 08:29
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Hej! Cyklade trillestien från Kobberehaughytta ner till Blankvann igår och stör mig på att den är märkt med no cycling på mtbmap, trots att den är skyltad med "Trillesti før sykkel". Sökte lite här på forumet och min slutsats efter att ha läst följande tråd om naturreservatet på Bygdøy är att det inte är tillåtet att cykla på omärkta stigar i naturreservat(?). http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1757203#Post1757203 Från tråden: § 5.Regulering av ferdsel All ferdsel skal skje varsomt og ta hensyn til vegetasjon, dyreliv og kulturmiljøet. I naturreservatet gjelder følgende bestemmelser om ferdsel: 1. Motorisert ferdsel er forbudt, herunder start og landing med luftfartøy. Forbudet gjelder også bruk av modellfly. 2. Utenfor eksisterende veier og merkede stier er bruk av sykkel, hest og kjerre, samt riding forbudt. ( se http://lovdata.no/forskrift/2012-02-17-170/%C2%A75 )
Eftersom detta är en märkt stig borde det alltså gå bra att ändra i kartan? Har varit sugen på att bidra med stigar ett tag men vill ju inte göra fel... Verneforskriften for Blankvann har en annen lovtekst enn for Bygdøy https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2002-06-14-550 § 3.Regulering av ferdsel .. 6. Sykling og bruk av hest utenom eksisterende veier er forbudt.
Så det ser ut som det ikke er lov å sykle på trillestien selvom sunn fornuft tilsier det.
|
|
|
08/07/2015 09:02
|
__a
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ja, jag insåg precis att det är olika för olika naturreservat, trodde det var allmänna bestämmelser... Tråkigt! 
|
|
|
08/07/2015 09:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Så det ser ut som det ikke er lov å sykle på trillestien selvom sunn fornuft tilsier det. Cluet her er vel trillesti. Disse stiene er tenkt å brukes til å trille sykkelen fra én grusvei til en annen. At vi synes trillestiene er fine å sykle på har ikke noe med skiltingen av dem å gjøre. 
|
|
|
[Re: Dan]
08/07/2015 10:32
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Så det ser ut som det ikke er lov å sykle på trillestien selvom sunn fornuft tilsier det. Cluet her er vel trillesti. Disse stiene er tenkt å brukes til å trille sykkelen fra én grusvei til en annen. At vi synes trillestiene er fine å sykle på har ikke noe med skiltingen av dem å gjøre. Du har helt rett, Dan. Men, jeg kommer nok ikke til å gå av sykkelen av den grunn. Sykkelforbudet finner man desverre igjen i de fleste verneområdene, mens i noen av de nyere er de moderert eller fjernet. NOTS (og andre) drev vellykket lobbyvirsomhet for å utelate forbudet i de nye verneområdene rundt Oslo som ble vedtatt i fjor (tror jeg det var). Men, det gjenstår fortsatt en stor jobb med å fjerne forbudet i eksterende verneområdet. Dette har vel vært diskutert i en annen tråd (eller kanskje denne t.o.m) tidligere.
|
|
|
14/07/2015 11:56
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen locals som kunne tenke seg å tegne inn stier/veier i Arendalsregionen? Jeg har lagt inn Skagerakrittløypa, men den krysser en mengde andre stier/veier som ikke er tegnet inn. Ellers ser det bare ut som det er Tungvekteren som er tegnet inn i området.
|
|
|
14/07/2015 12:07
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Er det noen locals som kunne tenke seg å tegne inn stier/veier i Arendalsregionen? Jeg har lagt inn Skagerakrittløypa, men den krysser en mengde andre stier/veier som ikke er tegnet inn. Ellers ser det bare ut som det er Tungvekteren som er tegnet inn i området.
Ja, det er mange gode sykkelsteder som mangler inntegnede stier. Savner mye i Rondane og Trysil også. Det er enkelt å tegne inn, så håper noen som er kjent kan gjøre det.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: tbh]
14/07/2015 12:10
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Håper absolutt at noen legger inn noe rundt Arendal. Jeg "tjuvstartet" ved å legge inn bl.a. Tungvekteren, men det er visst ingen lokale som har forsøkt å fortsette ennå.
Tilsvarende har jeg prøvd i Trysil; jeg la nylig inn sykkelparken der i håp om at noen lokale vil fortsette. Og i Molde la jeg inn et par stier og fikk en lokal til å legge inn én sti til, men ingen har hittil fortsatt arbeidet.
På Røros og i Verdal har det imidlertid funket - der la jeg inn litt, og så fortsatte de lokale slik at områdene nå er godt "utbygd" på mtbmap.no.
|
|
|
14/07/2015 18:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå som etterhvert LearnOSM og andre steder har blitt veldig gode, er det ikke mange unnskyldninger som er gyldig for at man ikke skal kunne bidra selv.
Jobber med oversettelse av LearnOSM i disse dager for å senke terskelen ytterligere, håper kanskje den eldre garde som ikke er så datakyndige som de ynge kan ta det i bruk for å bidra. Mange gamle stedsnavn og ting som blir borte når folk ikke overleverer informasjonen til andre på noe annet vis enn muntlig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
16/07/2015 10:54
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Har tegnet opp det meste av det jeg kan huske å ha syklet i Arendal. Har også tatt noe i Trysil (Grimsåsen). Der har jeg brukt stinummmer + navn fra stikartet som mtb:name. Bruker strava heatmap som utgangspunkt for tegningen.
|
|
|
16/07/2015 11:06
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Har tegnet opp det meste av det jeg kan huske å ha syklet i Arendal. Har også tatt noe i Trysil (Grimsåsen). Der har jeg brukt stinummmer + navn fra stikartet som mtb:name. Bruker strava heatmap som utgangspunkt for tegningen. Supert! PS. Det var veldig lange navn på disse stiene, f.eks.: mtb:name = 71 - Grimsåsen - Pilegrimsleden name = Pilegrimsleden - Østerdalsleden på stien http://www.openstreetmap.org/way/360841298#map=15/61.3361/12.2672&layers=DJeg vil foreslå å overføre navnet Pilegrimsleden til en relasjon/route (der det antakelig allerede står?) og å sette mtb:name = 71 Grimsåsen slik at navnet blir mer lesbart. Mulig det også går an å sette "stitallet" som ref (ref=71, mtb:name=Grimsåsen) i stedet for å ha det som en del av mtb:name? Det er slik man gjør det med vanlige vegnr.
|
|
|
[Re: anderfo]
16/07/2015 11:57
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Har tegnet opp det meste av det jeg kan huske å ha syklet i Arendal. Har også tatt noe i Trysil (Grimsåsen). Der har jeg brukt stinummmer + navn fra stikartet som mtb:name. Bruker strava heatmap som utgangspunkt for tegningen. Supert! PS. Det var veldig lange navn på disse stiene, f.eks.: mtb:name = 71 - Grimsåsen - Pilegrimsleden name = Pilegrimsleden - Østerdalsleden på stien http://www.openstreetmap.org/way/360841298#map=15/61.3361/12.2672&layers=DJeg vil foreslå å overføre navnet Pilegrimsleden til en relasjon/route (der det antakelig allerede står?) og å sette mtb:name = 71 Grimsåsen slik at navnet blir mer lesbart. Mulig det også går an å sette "stitallet" som ref (ref=71, mtb:name=Grimsåsen) i stedet for å ha det som en del av mtb:name? Det er slik man gjør det med vanlige vegnr. Enig i at noen av disse navnene blir lange, men de fleste har bare ett navn. Pilegrimsleden finnes jo i name, så jeg fjerner det i mtb:name. Når det gjelder stinummer så vet jeg at man ikke skal tagge for de som rendrer, men jeg synes det allikevel er viktig å få med stinr på rendringen for å gjøre det lettere å finne frem (Trysil bike arena har merket stiene med nummer i terrenget). Men, jeg liker heller ikke å ha stinummer i navnet. Blir ref tatt med i rendringen av mtbmap.no? Et annet problem med ref som jeg oppdaget er at det brukes i slalomløypene. Hva skal man gjøre der hvor stiene følger slalomløyper? Tegne en parallell path? Er heller ikke så veldig keen på å klippe opp eksterende slalomløyper for å få det til å passe med stiene, men det blir jo fort masse streker hvis alt skal tegnes hver for seg.
Redigert av lmo; 16/07/2015 11:58.
|
|
|
16/07/2015 12:06
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg foreslår å la det stå slik foreløpig, og så kan vi etterhvert prøve å finne et system á la "mtb:name:ref" (for å slippe konflikt med vanlig ref) på et senere tidspunkt.
Forøvrig kan "oppdelte slalomløyper" (det samme gjelder veger og stier) gjerne kobles sammen med relasjoner (route=ski e.l.) hvor ref settes på relasjonen i stedet for enkeltelementene.
I øyeblikket brukes ikke ref på mtbmap.no, men Ola jobber med å få det til på veger (foreløpig litt vanskelig fordi kartet blir pepret med altfor mange vegnr). Når han først har fått til det, vil det nok være en smal sak å få til det samme på f.eks. utforløypene i Hafjell eller sykkelstier i Trysil.
|
|
|
16/07/2015 12:15
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Blir ref tatt med i rendringen av mtbmap.no? Ikke nå nei. Vet ikke helt om dette er noe jeg kommer til å implementere med det første. Først har jeg tenkt å se om jeg får til å rendre ref på hovedveier (E6..), men det må trikses litt i programmet for at det ikke skal bli for rotete (f.eks masse ikon der veien er delt opp over bru, rundkjøring etc.) I Bikeparks kan jo ref på mtb:scale:imba-tagging kanskje være nyttig, særlig hvis det er skiltet med nummer i tillegg. Spesielt hvis dette er utbredt. Når det gjelder navn på stier, synes jeg det er best å bruke unike navn (enten "offisielle" eller mtb-navn), og ikke navn som er mer som en beskrivelse å regne, som jeg har sett enkelte steder. Med beskrivelse mener slik som f.eks "Stien fra Navnevannet til Navnetoppen". Det synes jeg ikke skal brukes som navn.
|
|
|
16/07/2015 12:23
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Da fortsetter jeg å bruke samme navnsetting på Trysil inntil videre ("offisielle" navn fra Trysil Biks Arenas kart). Relasjoner høres lurt å bruke der det er sambruk av pathene, men det må jeg nok lære meg først.
|
|
|
16/07/2015 12:27
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Relasjoner høres lurt å bruke der det er sambruk av pathene, men det må jeg nok lære meg først. Relasjoner er lurt å lære seg  Fint der det er flere ting som deler av samme way. Eller for å sy sammen mange ways, som f.eks Pilegrimsleden, bussruter etc. Det er veldig greit å ha kontroll på dette hvis en skal redigere eksisterende geometri også. F.eks en ny rundkjøring der hvor det går mange bussruter.
|
|
|
16/07/2015 12:29
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Relasjoner funker fint, men de rendres altså sjeldent. Det er enklest å opprette dem i JOSM, via Windows->Relations og "Create a new relation". Så legger du inn alle segmentene den skal bestå av, og da kan det være viktig å legge dem inn i riktig rekkefølge  Her har du et eksempel på hvordan jeg har tagget en relasjon som inneholder løypa til et sykkelritt: http://www.openstreetmap.org/relation/3159609(brukte årstallet i navnet på den, ettersom løypene gjerne endres over tid).
|
|
|
16/07/2015 12:59
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
25/07/2015 20:09
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Edit - trakk spørsmålet
Redigert av universalis; 25/07/2015 20:48.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
|
|