Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 30 1 2 3 4 5 29 30

Ultrabirken 2015

Re: Ultrabirken 2015 [Re: egbl] #1977044 26/06/2015 11:55
G
gokar Offline
Fersking
Fersking
G
Hei,
Jeg har 29 fulldemper med XX1, 36 T. Jeg kjørte Montebellorittet med dette oppsettet (kjøre på 1.54), og det virket greit. Der jeg måtte trille var det teknikken og ikke tråkket som sviktet tror jeg. Bør jeg gå ned til 34T, evt 32T? Hvis jeg bare går ned til 34T trenger jeg vel ikke bytte kjede engang? Skal kjøre vanlig birken dagen etter (i bedagelig tempo, for SuperSelma-prosjektet).

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1977877 29/06/2015 11:15
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
32T og 36T går fint om hverandre for meg. Tror 38T også skal gå greit med samme kjede.

Re: Ultrabirken 2015 [Re: sls] #1978659 01/07/2015 06:43
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Ultraland har fått nytt sykkelkart: http://www.oyerturskiloyper.no/

Så da er det bare å gjette på trasevalget ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Lars V] #1978661 01/07/2015 06:44
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lars V

Vi har vært ute på reportasjetur med løypeleggeren Aksel Selmer, som dere kan lese i Birken-utgaven av Terrengsykkel. Kan ikke si noe annet om traseen annet enn at det er bare å glede seg i år også!

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Lars V] #1978796 01/07/2015 11:25
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ser at Nevelfjellet ikke er merket der, er det for å begrense rullende hjul der eller ? for er vel av de mer populære gåruter i området ? men også bankers på stiturer der.

Hadde vært spennende om UB hadde gått enda lenger nord før veien tilbaka til Lillehammer. Men nesten 2 mnd til da, ¨så får være måte på synsing. Ikke er jeg påmeldt enda heller, men skal sykle ganske så sikkert.

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Oddefa] #1978820 01/07/2015 12:11
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oddefa

Ser at Nevelfjellet ikke er merket der, er det for å begrense rullende hjul der eller ?

Vanskelig å si sikkert med skjermoppløsningen, men det virker som det heller er at det er grusveiene pluss enkelte forbindelser på sti, f.eks. over Gjestbodåsen, som er tengnet inn. Vi får nok fortsatt ha kremstiene våre i fred for de store horder ICON_WINK

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Oddefa] #1980742 06/07/2015 15:55
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Ser at Nevelfjellet ikke er merket der, er det for å begrense rullende hjul der eller ?

Svar: Ja. Det gjelder også stien over Lunkefjell.

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981366 08/07/2015 09:57
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Vurderer å still til start på Ultra'n i år.
Kan enten velge en (relativt) lett HT, 26"
Eller en Spectral 27,5
Spectral veier vel sånn bortimot 13 kg (med Trail King, skal evt lettes med andre dekk), og er ikke en rittfuldemper...
Regner med at Spectralen er mest aktuell.

Hvor grove er stiene etc.
Blir sykkelen unødig tung å drasse på, og gir meg en dårlig opplevelse (sykler for opplevelsen, og må ta dette som en tur)?

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981374 08/07/2015 10:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde defintivt ikke valgt 26 HT på UB. Er fokuset opplevelse og gjennomføring vil du få en mye bedre opplevelse på Spectral'n.

Selv syklet jeg i 2013 og 2014 på Cube Stereo 29 med 140 vandring. Funket helt fint det. Litt dafft på grusen så klart. Men i terrenget er det jo moro da.

Re: Ultrabirken 2015 [Re: jag] #1981388 08/07/2015 10:29
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jag
Vurderer å still til start på Ultra'n i år.
Kan enten velge en (relativt) lett HT, 26"
Eller en Spectral 27,5
Spectral veier vel sånn bortimot 13 kg (med Trail King, skal evt lettes med andre dekk), og er ikke en rittfuldemper...
Regner med at Spectralen er mest aktuell.

Hvor grove er stiene etc.
Blir sykkelen unødig tung å drasse på, og gir meg en dårlig opplevelse (sykler for opplevelsen, og må ta dette som en tur)?

/Jan

Det er ikke grove stier, men den totale mengden terreng gjør at det er greit å den hjelpen man kan få ICON_WINK
Syklet på en 13-ish stisykkel ifjor, samme i år. Bytter dekk for anledningen. En kompis (og flere andre) syklet på Enduro 29. Opplevelsen er det viktige. Jeg hadde ikke syklet UB med 26 HT om jeg hadde Spectral.

Redigert av Stefan77; 08/07/2015 10:30.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981413 08/07/2015 11:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvordan føles det å sykle seks mil på grus med spektral er et viktig spørsmål*. Det hjelper ikke med heftig stisykkel om man er skutt før stiene.

*ikke vet jeg det, og ikke vil jeg finne det ut heller.

LarsB

Re: Ultrabirken 2015 [Re: larsb] #1981415 08/07/2015 11:09
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: larsb
Hvordan føles det å sykle seks mil på grus med spektral er et viktig spørsmål*. Det hjelper ikke med heftig stisykkel om man er skutt før stiene.

*ikke vet jeg det, og ikke vil jeg finne det ut heller.

LarsB

Det kommer an på! (det gjør det alltid)

Hvor godt kan man stive av demperne, hvor godt ruller dekkene, hvor god form er man i, hvor hardt går man ut.

Spectral med hans dampf med trailstar-gummi? Sannsynligvis helt jævlig. Spectral med ikon eller fast track eller rocket ron eller noe? Ikke sikkert det er så galt, og en behagelig reise for ryggen og overkroppen.

Jeg sykla TSR med veldig stiv 26HT for noen år siden og jeg ville _aldri_ gjort det på Ultrabirken.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981419 08/07/2015 11:16
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg har kjørt Ultrabirken på 26" HT. Kunne ikke bøye meg på nesten 2 uker ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981430 08/07/2015 11:29
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Tekker for mye gode innspill og erfaringer som deles her.
Skal ta meg en lengre grus/asfalt-tur med Spectralen og føle litt på hvordan den er.
(Får prøve å tråkke jevnt, så gynger det ikke så fælt)
Så får jeg bestemme meg etter det.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981473 08/07/2015 12:14
E
ehaga Offline
Medlem
Medlem
E
Hei,

Første gang jeg skal delta på ultrabirken i år. Treningen er godt i gang, men jeg kjenner at jeg gru-gleder meg.

Jeg har en Yeti SB95C som jeg kommer til å sykle på (kanskje ikke den sykkelen som vinner UB - men det er den jeg har). Har testet litt med forskjellige dekk, og kommet frem til at RoRo foran og Fast Track bak er en fin kombinasjon for meg. Jeg har en del turer på grus/sti med S-Works Fast Track foran, men synes det kan være skummelt i svinger med stor hastighet (mulig det er sidekantene på S-works som er for svake). Mulig det er bedre med en Fast Track Controll foran.

Sålangt har jeg kjørt 34T foran (1x11), men ble litt overrasket når jeg leser i denne tråden at folket går ned på antall tenner på klinga til UB. Er det virkelig så mye oppover på sti/grov grus at det er behov for lettere gir ??

Jeg syklet TSR med 34T, og det var først i etterkant jeg kom på at det kanskje hadde vært bedre med mindre klinge.

Store deler av døgnet surrer UB i tankene mine. Er jeg i god nok form, trener jeg for hardt, spiser jeg riktig osv osv osv. Panikken kommer oftere og oftere nå når det nærmer seg.

- Erik -

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1981550 08/07/2015 14:45
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Om målet med UB er å fullføre og kose seg så er det bare å velge fulldemperen, med rullevennlige dekk!

Er du veldig godt trent og har planer om en bra plassering kan nok en 29" hardtail være bedre enn en Spectral (eller annen sykkel med mye demping). Jeg tror jeg ville syklet 2 runder i TSR fortere på min 29" Spectral enn jeg ville gjort på min 29" hardtail. Om det samme er tilfelle i UB er jeg mer tvilende til ettersom det er mye mer grus, og etter min mening er ikke UB like krevende for overkroppen.

34T på TSR er etter min mening helt meningløst da det er minimalt med grus, og det uansett ikke er på grusen man vinner tid. Jeg syklet TSR 2 runder på 4:59 med 28T foran, men i UB derimot tjener man mye på å henge på en gruppe de første 5 milene, og da trenger man tyngre utveksling. Jeg vurderer å bruke 34T foran, og få satt på et 44 drev bak på kasetten.

Viktigste forbredelse for å gjøre det bra på UB er vel å roe ned skikkelig siste uka. De få turene du tar siste uken burde være veldig korte (1-1,5 timer) slik at du bygger opp overskudd og holder hele veien til mål.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ultrabirken 2015 [Re: ehaga] #1981933 09/07/2015 11:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: ehaga
Hei,

Første gang jeg skal delta på ultrabirken i år. Treningen er godt i gang, men jeg kjenner at jeg gru-gleder meg.

(...)

Store deler av døgnet surrer UB i tankene mine. Er jeg i god nok form, trener jeg for hardt, spiser jeg riktig osv osv osv. Panikken kommer oftere og oftere nå når det nærmer seg.

- Erik -

Hei!

Her er vi flere som kjenner oss igjen.
jeg har gruet mag såpass at jeg startet en egen tråd om det både i

2010 og 2011

Det er fritt frem for å lage en i år også. Jeg lover å bidra med gruer-meg-siden-jeg-nesten-ikke-har-trent innlegg.

LarsB

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Oddefa] #1982642 11/07/2015 22:49
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B

Ser at Nevelfjellet ikke er merket der, er det for å begrense rullende hjul der eller ? for er vel av de mer populære gåruter i området ? men også bankers på stiturer der.
Aner ikke hvorfor det ikke er merket på kartet, bortsett fra at jeg personlig ikke hadde valgt å merke Nevelfjell som sykkelsti heller. Har ikke rukket å kjøre mye stier i området enda, men i dag stod Nevelfjell på "menyen" og det var en nedtur - masse spisse stein som truer med dekk/felghavari, masse knot om man ikke kjenner idealsporet og i det hele tatt nada flyt. Kort sagt kjip opp og kjip ned - enorm kontrast til Hitfjell tidligere på turen :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Ultrabirken 2015 [Re: brede] #1982663 12/07/2015 07:42
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: brede

Aner ikke hvorfor det ikke er merket på kartet, bortsett fra at jeg personlig ikke hadde valgt å merke Nevelfjell som sykkelsti heller. Har ikke rukket å kjøre mye stier i området enda, men i dag stod Nevelfjell på "menyen" og det var en nedtur - masse spisse stein som truer med dekk/felghavari, masse knot om man ikke kjenner idealsporet og i det hele tatt nada flyt. Kort sagt kjip opp og kjip ned - enorm kontrast til Hitfjell tidligere på turen :-)

Det er viktig å nyansere litt, og dette kommer nok an på dine ferdigheter tror jeg. Nevelfjell er en fin tur for en stisyklist som er vant med å sykle teknisk, enklest fra vest mot øst, men også fint andre veien.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2015 [Re: brede] #1982664 12/07/2015 07:51
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J

Kan ikke huske at Nevelfjell var kjipt opp (fra Sjusjøensiden) i hvert fall. Syklet over der på tur for et par år siden, men ned mot Pellestova tok jeg nok for tidlig mot høyre og havnet på en veldig steinete og knotete sti. Da jeg syklet over under Ultrabirken, mener jeg alt var sykkelbart, så da tok vi nok en annen og mer fornuftig vei.

Men det er nok som det blir påpekt før her: Ferdigheter, Brede. Du har rett og slett bare blitt for dårlig på sti og må øve mer ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Elgvenn2] #1982899 13/07/2015 07:15
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Elgvenn2
Det er viktig å nyansere litt, og dette kommer nok an på dine ferdigheter tror jeg. Nevelfjell er en fin tur for en stisyklist som er vant med å sykle teknisk, enklest fra vest mot øst, men også fint andre veien.

Sitat: Joar71
Da jeg syklet over under Ultrabirken, mener jeg alt var sykkelbart, så da tok vi nok en annen og mer fornuftig vei.

Enig at det er viktig å nyansere: Nevelfjell ER syklbart for en "stisyklist".

Om jeg er en stisyklist eller ikke får andre bedømme. Jeg var på en rolig tur og opp Slåseterfjellet (hoveddelen av klatringen opp Nevelfjell) og fikk 28. beste tid av 363 på Strava - mannen foran meg på lista var sikkert også ute på en rolig tur, han heter Øyvind Aas og ikke godt å vite om han kan sykle sti :-D

Så litt alvor:
Min subjektive oppfatning er at stien over Nevelfjell ikke er en morsom sti å sykle på. Det er stort sett bare masse grov stein som står opp fra jordbakke så resultatet blir at hele fjellet blir et langt sammenhengene halvvanskelig krux med lite flyt. Dette er også tydelig på stiens utbredelse - i motsetning til de fleste andre stier i området er "stien" over Nevelfjell blitt en 5-10 meter bred gate med alternative spor som ikke skjer på stier med flyt. Når fallsonen er steinur så er også potensialet for kjipe konsekvenser ved velt litt store i mine øyne.
At fjellet kjøres i UB er kanskje mer et resultat av manglende alternativer enn at Nevelfjell er spesielt fint - det er ingen andre stier fra Pellestova til Nordseter/Sjusjøen på sørsiden av Reinsvannet.

Men jeg skjønner at det er jeg som er i utakt med den gjengse oppfatning av hva som er morsom terrengsykling og hva som ikke er det. Sammen med drøyt 100 andre koste jeg meg glugg ihjel på Krepserittet i 2 timer på sti uten et eneste fotisett mens mange mange flere løp i timesvis i gjørme igjennom Østmarka med sykkelen på skuldra i TERRENGSYKKELRITTET :-D

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1982911 13/07/2015 07:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Nevelfjell fra Sjusjøsiden er dritkult å sykle opp. Fullt mulig å sykle opp uten fotisett. For ikke å snakke om utforkjøringen, da. Men stien som Joar nevner er helt riktig, ikke kjempekul å sykle. Masse stor stein og dritt. Syklet der i går, for første gang. Mulig stien som går lenger til venstre er bedre.
Dritfin utsikt fra Nevelfjell, da.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ultrabirken 2015 [Re: stosu] #1983222 13/07/2015 20:34
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stosu
Nevelfjell fra Sjusjøsiden er dritkult å sykle opp. Fullt mulig å sykle opp uten fotisett. For ikke å snakke om utforkjøringen, da. Men stien som Joar nevner er helt riktig, ikke kjempekul å sykle. Masse stor stein og dritt. Syklet der i går, for første gang. Mulig stien som går lenger til venstre er bedre.

Hvis en kan snakke om knot, så er nok Nevelfjell det mest knotete fjellet i området, men likevel kan det sykles uten fotisett fra grus til grus. Min mening er at det er enklest fra øst mot vest. Og Nevelfjell er i min bok fin, teknisk stisykling :-)

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1983243 13/07/2015 21:10
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Skal det sykles uten fotisett, er det best fra øst til vest. Tar av meg hatten (hjelmen) for de som sykler den vanliges stien opp til Nevelfjell fra vest uten fotisett.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Ultrabirken 2015 [Re: stosu] #1983267 13/07/2015 21:55
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: stosu

Jeg elsker Nevelfjell, men er kanskje over gjennomsnittlig glad i knot da... ICON_WINK Fra øst til vest er i hvert fall ikke mye knot, syklet opp der første gang i 1992, på lånt sykkel på min første terrengtur i påvente av at min egen skulle ankomme butikken. Med 12kg stål-Gary Fisher uten noen form for demping for en nybegynner var det nok dritflaks at det gikk uten fotisett til toppen, men veldig vanskelig er den ikke.

Men videre ned mot Pellestova... Nei, det var kampestein, banning og sverting... For vi visste ikke bedre... Sjekket Stravasporet ditt, Stian, og du tok den samme stien som oss. Kanskje er det den Brede har tatt også, den er ikke noe moro i det hele tatt. Men stien lenger til venstre er den over Slåseterfjell og ned til den store parkeringsplassen en kilometer eller to vest for Pellestova er en helt annen historie, en ordentlig godsti på dager da "ting" stemmer ICON_SMILE

Fra vest til øst derimot, er som Tord sier en annen historie, og den som klarer den helt uten fotisett er god...

Redigert av kao; 13/07/2015 22:01.

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1983317 14/07/2015 08:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Den stien jeg sykla opp Nevelfjell første gangen var dritfin. Hadde noen få fotisett pga dårlige linjer mot slutten og begynte å gå litt tom.

Skulle nok tatt den stien lenger mot venstre, mot Slåseterfjellet, ja.

Du vet hva jeg mener om overdreven knot, Kjell Arne... Blæææh ICON_WINK

Jeg ser forresten at jeg satt KOM for 2015 opp segmentet for Nordsetervegen. Folk må komme seg ut og sykle i fjellet, for formen min fortjener ikke en eneste KOM ICON_WINK

Redigert av stosu; 14/07/2015 08:33.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ultrabirken 2015 [Re: brede] #1983320 14/07/2015 08:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Elgvenn2

Sitat: Joar71
Da jeg syklet over under Ultrabirken, mener jeg alt var sykkelbart, så da tok vi nok en annen og mer fornuftig vei.

Enig at det er viktig å nyansere: Nevelfjell ER syklbart for en "stisyklist".

Om jeg er en stisyklist eller ikke får andre bedømme. Jeg var på en rolig tur og opp Slåseterfjellet (hoveddelen av klatringen opp Nevelfjell) og fikk 28. beste tid av 363 på Strava - mannen foran meg på lista var sikkert også ute på en rolig tur, han heter Øyvind Aas og ikke godt å vite om han kan sykle sti :-D

Den eneste gangen jeg har passert her var under UB i 2010. Føltes ikke som om jeg tok det rolig da, men vet jo ikke helt hvor i løypa dette er...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ultrabirken 2015 [Re: ehaga] #1983470 14/07/2015 17:16
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ehaga
Sålangt har jeg kjørt 34T foran (1x11), men ble litt overrasket når jeg leser i denne tråden at folket går ned på antall tenner på klinga til UB. Er det virkelig så mye oppover på sti/grov grus at det er behov for lettere gir ??

Jeg syklet TSR med 34T, og det var først i etterkant jeg kom på at det kanskje hadde vært bedre med mindre klinge.

Jeg har brukt 34t de to gangene jeg har sykla med 1x11, og ville ikke hatt noe annet. Det er jo ikke "minimalt med grus", halve turen er jo tross alt grus. Og 34/42 som letteste holder fint for meg med 29er.

Jeg har sykla med en 100mm 29er alle fem gangene, men har bytta til en 130mm Stumpjumper FSR. Den tror jeg er ganske lik den Yetien,og jeg ville ikke hatt noen kvaler med å sykle Ultrabirken med den, tvert imot tror jeg dette er helt supert. Dekkvalget ditt er også helt supert, så du er pent satt opp. Låste dempere er jo fint på grusen hvis mulig, lette hjul er sjelden feil, og kan du snu styrestemmet i forhold til det vanlige stioppsettet ville jeg gjort det også til rittet. Jeg ville også droppa jukkepinnen selv om det er kjettersk etter gjeldende religion her inne på forumet. Men uansett, ut fra dette er det garantert ikke utstyret det skal stå på.

sv

Re: Ultrabirken 2015 [Re: Wonka] #1983529 14/07/2015 20:05
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tråkka du opp Hafjell i fjor med 34/42?

Re: Ultrabirken 2015 [Re: runermm] #1983531 14/07/2015 20:10
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det går nok like fint å gå opp med 34\42 som med 32/42.

I 2010 lånte jeg en Superfly 100 der jeg fikk antydning til chainsuck under testing her hjemme, så for lommehokas skyld lot jeg 23 tenner Rotordrevet være heeelt i fred. Da hadde jeg letteste på 34/36 og det gikk fint. Men jeg har nok aldri vært en sterkere singlespeedsyklist enn den sesongen.

LarsB

Side 3 av 30 1 2 3 4 5 29 30

Moderator  support