Re: Sykling uten hjelm!
[Re: anonym5]
07/07/2015 10:25
|
perbl
More than words
|
More than words
hjelmfantikere [...] moralisering. Jeg mistenker flere av dem som er liberale i hjelmbruken å være litt paranoide. Hva er en hjelmfanatiker? Gi gjerne et eksempel på en som moraliser om hjelmbruk. Overdrivelser er en form for ironi man gjerne ikke trenger å ta bokstavelig. Men jeg mener like fullt det er noe litt småhysterisk over det at folk f.eks hang seg opp i at noen voksne mennesker trillet en uhøytydelig tur på et transportsykkelritt her i byen uten hjelm. En tur der vi i følge min Garmin hadde en snitthastighet på 9.6km/h, og i all hovedsak kjørte på relativt trygg sykkelinfrastruktur.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
07/07/2015 12:23
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
6 av 10 nordmenn ønsker hjelmpåbud Moralisering fra hjelmfanatikere: Dere som sykler uten hjelm må sporenstreks ta på hjelmen ved jobb-, butikk- og bysykling, så kan dere heller legge den igjen hjemme når dere skal ut i lycraen. Alt annet blir meningsløst dersom ryktene fra OUS stemmer.
Ser det er flere som skriver at ungen(e) skal hvert fall bruke hjelm... Hvorfor SKAL de bruke hjelm og ikke DU ? Ikke gjør som jeg GJØR, men gjør som jeg SIER. Helt høl i hue spør du meg... Nok en tråd om hjelmbruk og nok en gang forstår jeg bare ikke hvordan noen går aktivt inn for å ikke minske risikoen ved sykling. Gjør så godt jeg kan om å ikke bry meg om hva andre gjør, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg stusser litt hver gang jeg ser noen uten hjelm. Sist gang ver det et offentlig transportsykkel arrangement der jeg var veldig overrasket over hvor mange som representerte denne "bevegelsen" uten hjelm. Det var det også flere småbarnsforeldre som undret seg over... . . Det eneste jeg vil jobbe med er å slutte å tenke dust når jeg ser noen uten hjelm,.. for det er jo tydeligvis godt og nøye gjennomtenkt. Moderert her forøvrig.. Jepp, og selv om denne tråden ikke rokker ved min tro på hjelm så skal jeg jobbe med holdningene mine til ikke hjelmbrukere. Av de som er nevnt og som jeg kjenner fremstår de ikke generelt som dust Frå akuttmottak, kva kallar ein sykkelistar utan hjelm?
Organdonor...
Men uansett den eventuelle nytta av hjelm, kva er problemet? Komfort? Mote? Stress å ta med?... redigert inn 15:45, funnet i en annen tråd: Mange tosker som sykler i Oslo.
Syklet forleden forbi en slik som syklet på trafikkert veg med en hjelm dinglende fra styret.
Tosken fikk kort instruks om å ha på seg hjelm når man sykler. Ok, klart ord som hjelmfanatikere og moralisering blir, fra min side, utelukkende brukt som et billig knep for å polarisere hjelmtråden. Ellers er det jo ikke noe gøy. :-P Noe jeg lurte på; jeg ser mange, mange barn som overhodet ikke har noe forståelse for på hvilken side av veien de skal sykle på, mens jeg på hver eneste tur, påminner barna mine på at "Vi sykler på høyre side av veien." Det forutsetter så klart at man sykler til noe med barna sine, fremfor å sende dem ut døra med hjelm på hodet, så er alt greit. (og ja, barna mine er nødt til å bruke hjelm til de viser god nok trafikal forståelse, sykkelbeherskelse, evne til risikovurdering samt godt blikkbruk. Da kan de velge selv.)
Redigert av Eol77; 07/07/2015 13:45.
|
|
|
[Re: Eol77]
07/07/2015 12:36
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
End ikke prinsesser kører med hjelm i Danmark, og "stolt" er jeg over at hun tager cyklen og ikke benzinsvinet.
http://www.dagens.dk/gossip/verdens-bedste-prinsesse-udenlandske-medier-m%C3%A5ber-over-kronprinsesse-mary
|
|
|
[Re: Bishop007]
07/07/2015 12:42
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Redigert av Eol77; 07/07/2015 12:42.
|
|
|
08/07/2015 08:09
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: Dloh]
08/07/2015 09:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Syklet Aurlandsdalen i helga - med hjelm, men fra campingen i Flåm til og fra Ægir bryggeriPub ble det syklet uten hjelm gitt - ville og galne!
Hjelm blir litt som sikkerhetssele, den går automatisk på, men i 4-8 km/t til og fra middag og null trafikk så fikk hjelmen furte i bilen.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
08/07/2015 09:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykler vanligvis med hjelm, bortsett fra noen småturer til butikken og til og fra kontoret (2 km). Men oftere og oftere blir hjelmen med. Ikke fordi jeg er så opptatt av at det skal være trygt, men at jeg tenker at det er ok signaleffekt overfor barn og unge i nabolaget. Dessuten synes jeg det blir rart ut når ungen bakpå har hjelm og ikke jeg.
|
|
|
08/07/2015 09:32
|
Trigress
Fersking
|
Fersking
Eg syklar til toget utan hjelm. Likar det dårleg, men tek ikkje sjansen på å leggje frå meg hjelmen på sykkelen, og har ikkje så lyst til å slepe med meg hjelmen på toget og vidare til jobb. Men det er bratt og glatt på veg til togstasjonen, så kanskje eg burde kjøpe ein billig hjelm og låse han saman med sykkelen?
Kan ikkje fordra å sykle utan hjelm, eg kjenner meg naken og tenkjer alltid at det ville vore typisk om eg kræsja og blei skada for livet, med tre sykkelhjelmar liggande heime...
Putting the "sport" in "transport".
|
|
|
[Re: Trigress]
08/07/2015 11:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Eg syklar til toget utan hjelm. Likar det dårleg, men tek ikkje sjansen på å leggje frå meg hjelmen på sykkelen, og har ikkje så lyst til å slepe med meg hjelmen på toget og vidare til jobb. Men det er bratt og glatt på veg til togstasjonen, så kanskje eg burde kjøpe ein billig hjelm og låse han saman med sykkelen?
Kan ikkje fordra å sykle utan hjelm, eg kjenner meg naken og tenkjer alltid at det ville vore typisk om eg kræsja og blei skada for livet, med tre sykkelhjelmar liggande heime... Eventuelt kan du berolige deg med at det er veldig liten sjanse for at du skal havne i en alvorlig kræsj såfremt du sykler fornuftig og defensivt, og heller ha god samvittighet for at du velger et miljøvennlig og helsefremmende transportmiddel.
Per B.
|
|
|
09/07/2015 10:06
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Jeg begriper ikke at dette er en diskusjon. Om jeg velger å sykle i gå-tempo til butikken uten hjelm, med unga på slep MED hjelm, skal vel andre bare drite langt i? La nå folk få lov til å ta sine egne risikovurderinger og sin egen barneoppdragelse uten innblanding og belærelse av andre.
|
|
|
[Re: d0ppler]
09/07/2015 10:15
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig. Men så har vi janteloven.. 
|
|
|
[Re: larsdx]
09/07/2015 13:21
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sykler vanligvis med hjelm, bortsett fra noen småturer til butikken og til og fra kontoret (2 km). Men oftere og oftere blir hjelmen med. Ikke fordi jeg er så opptatt av at det skal være trygt, men at jeg tenker at det er ok signaleffekt overfor barn og unge i nabolaget. Dessuten synes jeg det blir rart ut når ungen bakpå har hjelm og ikke jeg. Alle ære deg som tenker på den måte. Jeg tenker samtidig at man sender ut et signaleffekt at man anser en småtur til butikken som såpass risikoutsatt at hjelm er en selvfølgelighet. phew, trodde en liten stund at tråden var drept av kongefamilielinker...
|
|
|
09/07/2015 13:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sykler vanligvis med hjelm, bortsett fra noen småturer til butikken og til og fra kontoret (2 km). Men oftere og oftere blir hjelmen med. Ikke fordi jeg er så opptatt av at det skal være trygt, men at jeg tenker at det er ok signaleffekt overfor barn og unge i nabolaget. Dessuten synes jeg det blir rart ut når ungen bakpå har hjelm og ikke jeg. Alle ære deg som tenker på den måte. Jeg tenker samtidig at man sender ut et signaleffekt at man anser en småtur til butikken som såpass risikoutsatt at hjelm er en selvfølgelighet. Jeg gjør det samme fordi det er skikkelig ubehagelig å sykle uten hjelm. Mener du at jeg bør vurdere å slutte med det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/07/2015 13:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eg syklar til toget utan hjelm. Likar det dårleg, men tek ikkje sjansen på å leggje frå meg hjelmen på sykkelen, og har ikkje så lyst til å slepe med meg hjelmen på toget og vidare til jobb. Men det er bratt og glatt på veg til togstasjonen, så kanskje eg burde kjøpe ein billig hjelm og låse han saman med sykkelen? Hvis du låser en dyr hjelm fast til sykkelen, hva er det du frykter skal skje med den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: skubisan]
09/07/2015 13:57
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Enig. Men så har vi janteloven..  Jantelova punkt 10: "Du skal ikke tro at du kan lære oss noe" Altså hald kjeft og ikkje fortell nokon om dine meininger!
|
|
|
[Re: khadgar]
09/07/2015 14:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk det samme da eller...? 
|
|
|
[Re: GeirK]
09/07/2015 15:23
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Sykler vanligvis med hjelm, bortsett fra noen småturer til butikken og til og fra kontoret (2 km). Men oftere og oftere blir hjelmen med. Ikke fordi jeg er så opptatt av at det skal være trygt, men at jeg tenker at det er ok signaleffekt overfor barn og unge i nabolaget. Dessuten synes jeg det blir rart ut når ungen bakpå har hjelm og ikke jeg. Alle ære deg som tenker på den måte. Jeg tenker samtidig at man sender ut et signaleffekt at man anser en småtur til butikken som såpass risikoutsatt at hjelm er en selvfølgelighet. Jeg gjør det samme fordi det er skikkelig ubehagelig å sykle uten hjelm. Mener du at jeg bør vurdere å slutte med det? Jeg kan bare snakke for meg selv, men selvfølgelig skal du bruke hjelmen, om du føler at dine sykkelferdigheter er såpass labre at en tur i gå-fart bort til butikken kan medføre hodeskader. Altså ærlig talt, du kan bruke sykkelhjelm til krampa tar deg, uten at jeg bryr meg et kvidder. Det jeg vil ha meg frabedt, er å bli irettesatt av en totalt fremmed fordi jeg velger å ikke bruke hjelm. Og jeg har heller ikke bedt om råd om hvordan jeg skal oppdra unga mine.
|
|
|
[Re: skubisan]
09/07/2015 15:27
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Takk det samme da eller...?  Tja, kanskje om ein skal følge jantelova, noko som ikkje nødvendigvis er eit ideal... Jantelova handlar slik eg forstår den om å tru at ein kan få til ting/er verdt noko++ Om det er rett eller gale å bruke hjelm eller ikkje har relativt lite med dette å gjere. Ellers er vel jantelova mest noko ein kan finne på å leve under sjølv, meir enn det er noko som vert påtrykt av andre. Om ein går rundt og trur folk meinar diverse om ein sjølv, så bør ein ta seg saman og drite i det. Norge er noko fullt med folk som lid under diverse bygdedyr som dei har tenkt seg fram til sjølv, eller i alle fall tenkt seg større enn dei er.
Redigert av khadgar; 09/07/2015 15:51.
|
|
|
09/07/2015 18:14
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sykler vanligvis med hjelm, bortsett fra noen småturer til butikken og til og fra kontoret (2 km). Men oftere og oftere blir hjelmen med. Ikke fordi jeg er så opptatt av at det skal være trygt, men at jeg tenker at det er ok signaleffekt overfor barn og unge i nabolaget. Dessuten synes jeg det blir rart ut når ungen bakpå har hjelm og ikke jeg. Alle ære deg som tenker på den måte. Jeg tenker samtidig at man sender ut et signaleffekt at man anser en småtur til butikken som såpass risikoutsatt at hjelm er en selvfølgelighet. Jeg gjør det samme fordi det er skikkelig ubehagelig å sykle uten hjelm. Mener du at jeg bør vurdere å slutte med det? Dersom du synes det er viktig at det å få sykling til og fra jobb/butikk/treningssenter, whatever, til å bli ansett som et ufarlig hverdagslig transportmåte, så ja. Vurder å slutte å bruke hjelm på slike turer. Det blir tryggere dersom vi får flere til å sykle den type turer. Trafikkbildet vil endre seg, bilister vil bli mer vant med syklister og tilrettelegging vil i større grad bli påtvunget myndighetene. Dersom du ikke er opptatt av slikt, ta på deg hjelmen og vær glad. Jeg kan ikke mene noe om hva du burde gjøre da jeg ikke er kjent med deg, dine overbevisninger, sykkelferdiheter, vei til butikken, fart til butikken. 
|
|
|
[Re: khadgar]
10/07/2015 08:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om ein går rundt og trur folk meinar diverse om ein sjølv, så bør ein ta seg saman og drite i det. Norge er noko fullt med folk som lid under diverse bygdedyr som dei har tenkt seg fram til sjølv, eller i alle fall tenkt seg større enn dei er. Amen!
|
|
|
10/07/2015 19:58
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Fart har da garanteret spillet ind i ovenstående episode, uden hjelm viser studier jo også at man ikke i samme grad tager de samme chancer som man gør med hjelm. Hvis man kører forsigtigt er man jo også i langt flere tilfælde i stand til at undvige billister på gale veje.
|
|
|
[Re: Oystein L]
10/07/2015 22:07
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Selvfølgelig har farten noe å si. Men om du er redd for en smell forårsaket av andre, hva har det å si om du er på sykkel eller ikke? Bruker du hjelm når du går til vanlig utendørs, i tilfelle en bil kjører inn i deg?
|
|
|
11/07/2015 15:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kan ikkje fordra å sykle utan hjelm, eg kjenner meg naken og tenkjer alltid at det ville vore typisk om eg kræsja og blei skada for livet, med tre sykkelhjelmar liggande heime... Om du savner hjelm, bruk for all del hjelm. Ikke kjekt å føle seg utrygg. I ditt tilfelle kan du også vurdere en sammenleggbar hjelm som Overade Plixi eller satse på den nye Morpher. Evt. kjøpe en Hövding 
|
|
|
12/07/2015 17:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom du synes det er viktig at det å få sykling til og fra jobb/butikk/treningssenter, whatever, til å bli ansett som et ufarlig hverdagslig transportmåte, så ja. Vurder å slutte å bruke hjelm på slike turer. Det blir tryggere dersom vi får flere til å sykle den type turer.
Så når mener du det er greit å bruke hjelm?
|
|
|
12/07/2015 19:57
|
perbl
More than words
|
More than words
Dersom du synes det er viktig at det å få sykling til og fra jobb/butikk/treningssenter, whatever, til å bli ansett som et ufarlig hverdagslig transportmåte, så ja. Vurder å slutte å bruke hjelm på slike turer. Det blir tryggere dersom vi får flere til å sykle den type turer.
Så når mener du det er greit å bruke hjelm? For å svare utfra eget ståsted som ikke-Eol77: Når jeg befinner meg steder der trafikk eller underlag gjør at jeg anser det er vesentlig større sjanse for at jeg skal komme borti noe uforutsett eller kløne det til f.eks på teknisk sti. Typisk jobbpendling som involverer mye kjøring i trafikken eller grei hastighet, landeveissykling eller terrengsykling. Aldri i tvil om at hjelmen skulle på da jeg tok en fin tur rundt Jonsvatnet i dag der jeg flere ganger hadde hastigheter over 60km/h og kjørte blant bilene på landeveien, hjelm lå hjemme da jeg trillet ned til byen langs smågatene på Møllenberg for å spise på Bror i går og neppe var særlig over 20km/h i rolige sidegater. Disse to aktivitetene anser jeg så forskjellige at det blir som å dundre på i ei Super-G-løype kontra en rolig tur på langrenn, selv om begge involverer ski. For ordens skyld: Jeg har nå bikket 50km/h på langrenn og i enkelte lange utforkjøringer, men aldri noen som har poengert at jeg ikke brukte hjelm der  Jeg kan heller aldri huske å ha sett noen bruke hjelm på langrenn. Hvorfor er det så at hjelmretorikken er så fundamentalt forskjellig når det gjelder sykkel? Det har kanskje litt med at sykling er trening og hard jobb her i landet, der alle med elsykler jukser, og du blir intervjua i sportsseksjonen om jobbsyklinga di i lokalavisa? Jeg aner ikke. Og det som ikke kan understrekes nok! Jeg har ikke noe i mot at folk tar andre vurderinger enn meg, jeg vil bare ha meg frabedt å bli stemplet som uansvarlig basert på det jeg mener er en risikovurdering som holder mål.
Redigert av perbl; 12/07/2015 19:59.
Per B.
|
|
|
13/07/2015 10:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det har kanskje litt med at sykling er trening og hard jobb her i landet, der alle med elsykler jukser, og du blir intervjua i sportsseksjonen om jobbsyklinga di i lokalavisa? Jeg aner ikke. Du hadde jo hjelm da du ble intervjuet, da 
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/07/2015 12:13
|
perbl
More than words
|
More than words
Hadde det, men skulle jeg gjort det samme i dag hadde jeg nok kanskje droppet den. Var vel like mye fordi det var pøsregn den dagen og jeg ikke så ut på håret jeg beholdt hjelmen på framfor at jeg anså fotoshoot langs sykkelveiene på Ila som å være farlige greier Uansett, om noen bruker hjelm eller ikke for rolig hverdagssykling mener jeg er opp til den enkelte. Om noen insisterer på å stille opp i enduroritt uten kan man heller blande seg litt inn.
Per B.
|
|
|
13/07/2015 19:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så når mener du det er greit å bruke hjelm? For å svare utfra eget ståsted som ikke-Eol77: Når jeg befinner meg steder der trafikk eller underlag gjør at jeg anser det er vesentlig større sjanse for at jeg skal komme borti noe uforutsett eller kløne det til f.eks på teknisk sti. Typisk jobbpendling som involverer mye kjøring i trafikken eller grei hastighet, landeveissykling eller terrengsykling. Aldri i tvil om at hjelmen skulle på da jeg tok en fin tur rundt Jonsvatnet i dag der jeg flere ganger hadde hastigheter over 60km/h og kjørte blant bilene på landeveien, hjelm lå hjemme da jeg trillet ned til byen langs smågatene på Møllenberg for å spise på Bror i går og neppe var særlig over 20km/h i rolige sidegater. Disse to aktivitetene anser jeg så forskjellige at det blir som å dundre på i ei Super-G-løype kontra en rolig tur på langrenn, selv om begge involverer ski. For ordens skyld: Jeg har nå bikket 50km/h på langrenn og i enkelte lange utforkjøringer, men aldri noen som har poengert at jeg ikke brukte hjelm der  Jeg kan heller aldri huske å ha sett noen bruke hjelm på langrenn. Hvorfor er det så at hjelmretorikken er så fundamentalt forskjellig når det gjelder sykkel? Det har kanskje litt med at sykling er trening og hard jobb her i landet, der alle med elsykler jukser, og du blir intervjua i sportsseksjonen om jobbsyklinga di i lokalavisa? Jeg aner ikke. Og det som ikke kan understrekes nok! Jeg har ikke noe i mot at folk tar andre vurderinger enn meg, jeg vil bare ha meg frabedt å bli stemplet som uansvarlig basert på det jeg mener er en risikovurdering som holder mål. Grunnen til at jeg spør er at dersom en ikke skal bruke hjelm på korte turer til butikken for å gjøre sykling mindre avskrekkende for tilskuerne, så må nødvendigvis tilskuerne forstå at man bare skal en kort tur på butikken. Jeg holder ofte 40 km/t i vanlige sko og klær langs en trafikkert vei når jeg skal til jobb. Da synes jeg at det er fornuftig å bruke hjelm. Skal jeg liksom fortelle dette til alle som ser meg, slik at jeg ikke leder dem inn i den villfarselsen at det er farlig å sykle rolig på gang- og sykkelveg?
|
|
|
|
|