Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt

Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt #1980976 07/07/2015 09:19
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 308
J
j.bruu Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Registrert: Dec 2013
Innlegg: 308
Er en stund siden den ble publisert.
"Sykkelskader i Oslo 2014 Oslo skadelegevakt"

Ser de har behandlet 2184 sykkelskader totalt.
Syntes det er overraskende at nesten 50 % brukte ikke hjelm.
Ser også at 71% av tilfellene var "aleneulykker"( kan kun skylde på seg selv)

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1980985 07/07/2015 09:33
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1980998 07/07/2015 10:10
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Mange tosker som sykler i Oslo.

Syklet forleden forbi en slik som syklet på trafikkert veg med en hjelm dinglende fra styret.

Tosken fikk kort instruks om å ha på seg hjelm når man sykler.

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1981001 07/07/2015 10:18
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Det hadde vært interessant om noen hadde brukt disse tallene opp mot data om sykling totalt. Feks er det ganske uinteressant å se hvor mange som er skadd under trening vs under sykling til jobb uten å vite hvor mange kilometer som utføres av hver aktivitet.

Et par interessante ting:

De vanligste årsakene til å havne på Legevakten er enten trikkeskinne eller å ha mistet balansen uten å bli distrahert. Begge to er opp kraftig fra 2004. 19 av de 23 skadene (80%) som er registrert på trikkeskinne kommer fra de 55 skadene (2,5% av totalt skadde) som er rapportert fra bysykler.

Dobbelt så stor andel av skader med bysykler var under ruspåvirkning. (Men igjen sier ikke tallene noe om totalbruk, så det kan godt henne at totalandelen bysykkelbruk under rus også er høyere)

Hjelmbruk og alvorlige ulykker har jeg kommentert i hjelm-tråden, men det er interessant å se opp mot fenomenet bysykler og diskusjoner vs Berlin, Utrecht og København (andre tråder)

Ingen av de 55 skadde på bysykkel brukte hjelm, og eneste alvorlige skaden var en ankelskade. Altså ingen viktige hodeskader der hjelm ville ha hjulpet. Hvis man tenker seg at bysykkelbruk er det nærmeste vi kommer den sykkelkulturen vi ser i byer som Berlin så er vi altså ganske like når det kommer til hjelmbruk, og når det kommer til risikovurdering (liten risiko).

Forskjellen vi kanskje ser i Oslo er at de som sykler lengre enn bysykkelavstand bruker hjelm?

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1981015 07/07/2015 10:41
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
To andre interessante sitat:
"Av 100 personer med hjelm holder 43 lav fart, 45 middels fart og 12 stor fart.
Av 100 personer uten hjelm holder 43 lav fart, 43 middels og 15 stor fart."
(Jf. diskusjonen om at folk sykler fortere med hjelm, pga trygghetsfølelse)


"Den prosentvise andel hodeskader i pasientgruppen med hjelm var 16,7, mens tilsvarende tall for pasientgruppen uten hjelm var 26,7. Dette tyder på at hjelm beskytter mot hodeskade og bekrefter andre undersøkelser."

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: Gråstein] #1981031 07/07/2015 11:26
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
T
tparsli Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
Sitat: Gråstein

Forskjellen vi kanskje ser i Oslo er at de som sykler lengre enn bysykkelavstand bruker hjelm?


Bingo!

De som sykler lange avstander (undertegnede er en av de) sykler ofte raskere og på traffikert vei.
Da virker det smart med både hjelm og selvlysende sykkeljakke.

Hvis vi fortsatt hadde bodd på Frogner hadde jeg syklet på en Brompton, i kosetempo og kanskje uten hjelm.

Thomas


Thomas
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: simson] #1981042 07/07/2015 11:52
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Sitat: simson

"Den prosentvise andel hodeskader i pasientgruppen med hjelm var 16,7, mens tilsvarende tall for pasientgruppen uten hjelm var 26,7. Dette tyder på at hjelm beskytter mot hodeskade og bekrefter andre undersøkelser."

Det er vel ingen som betviler at hjelmen beskytter hodet. Problemet er vel når man tror hjelmen er løsning på å kunne være trygg på sykkelen. Da de innførte hjelmpåbud i Australia gikk anntall hodeskader ned, men anntall hodeskader per km syklet økte jo markant.

http://www.vox.com/2014/5/16/5720762/stop-forcing-people-to-wear-bike-helmets


Skremmende mange som slår seg i trikkeskinner og fortauskanter, noe som ikke er veldig rart så latterlig dårlig tilretteleggingen er for sykling i Oslo. Og noen synes utolig nok det er rart at folk kjøper offroadsykkel til bysykling.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: magnusc] #1981048 07/07/2015 12:01
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
shakudu Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 454
Sitat: magnusc
Skremmende mange som slår seg i trikkeskinner og fortauskanter, noe som ikke er veldig rart så latterlig dårlig tilretteleggingen er for sykling i Oslo. Og noen synes utolig nok det er rart at folk kjøper offroadsykkel til bysykling.
Må vel ha fulldempet fatbike i Norge for å kunne ferdes frown

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: simson] #1981080 07/07/2015 13:07
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: simson
To andre interessante sitat:
"Av 100 personer med hjelm holder 43 lav fart, 45 middels fart og 12 stor fart.
Av 100 personer uten hjelm holder 43 lav fart, 43 middels og 15 stor fart."
(Jf. diskusjonen om at folk sykler fortere med hjelm, pga trygghetsfølelse)


Legg også merke til

Sitat: Rapporten

Pasienten har selv krysset av for om farten var lav, middels eller stor. En slik angivelse er subjektiv og den reelle farten innenfor hver gruppe vil sannsynligvis variere betydelig og overlappe med andre grupper.


Jeg mistenker at de som sitter på bysykkel synes det går fort når de triller ned Løkka i 20 km/t, mens en på treningstur på racer rapporterer middels fart om de kræsjer i 30..

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: Gråstein] #1981101 07/07/2015 14:10
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
T
tparsli Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
Sitat: Gråstein

Jeg mistenker at de som sitter på bysykkel synes det går fort når de triller ned Løkka i 20 km/t, mens en på treningstur på racer rapporterer middels fart om de kræsjer i 30..


Ikke bare ska pasienten estimere sin egen subjektive fart, de skal også plassere den i gruppen "lav", "middels" eller "høy".

Det problemet kunne de imidlertid løst med tre valg: "ganghastighet (4-6km/t", "løpehastighet (10-15km/5)" og "raskere enn løpehastighet (20-40km/t).

Jeg tror også de som sykler på "bysykkel" uten speedometer oppgir helt andre hastigheter enn de som sykler på sykler med speedometer og derfor kjenner hastighetene godt (girvalg og stigningsgrad).

Thomas


Thomas
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: Gråstein] #1981111 07/07/2015 14:37
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
K
khadgar Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
Sitat: Gråstein

Ingen av de 55 skadde på bysykkel brukte hjelm, og eneste alvorlige skaden var en ankelskade. Altså ingen viktige hodeskader der hjelm ville ha hjulpet. Hvis man tenker seg at bysykkelbruk er det nærmeste vi kommer den sykkelkulturen vi ser i byer som Berlin så er vi altså ganske like når det kommer til hjelmbruk, og når det kommer til risikovurdering (liten risiko).


Kan det ha med sjølve sykkelen å gjere? At ein rett og slett er mindre tilbøyelig til å flyge over styret på ein sykkel med bysykkelgeometri?

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1981120 07/07/2015 15:43
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Geometri kan ha noe å si. Den aller viktigste faktoren tror jeg er fart.

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: Gråstein] #1981195 07/07/2015 20:01
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
K
khadgar Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
fart vil vere vesentlig, men det er vel gjerne slik at om ein dett sidelengs, så dett ein ~1m med hofta/armane først og skaffar seg vegutslett.

Klarer ein å komme seg over styret er hovudet fremst på veg ned. Her tenker eg geometrien har mykje å seie?

(Ein kjem seg sjølvsagt over styret på kva som helst, berre ein er ivrig nok, jamfør downhillsyklar)

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: khadgar] #1981207 07/07/2015 20:44
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Iom at jeg sykler mest på longtail når jeg ikke bruker hjelm så er jeg vel sikret da, iom at det skal veldig mye til for å løfte på hjulene på den ICON_SMILE

Redigert av perbl; 07/07/2015 20:44.

Per B.
Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: perbl] #1981698 08/07/2015 22:26
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 141
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 141
Off topic, men otb på big dummy hadde i det minste sett ganske spektakulært ut!

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: mtbmaniac] #1981702 08/07/2015 22:42
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
Sitat: mtbmaniac
Mange tosker som sykler i Oslo.

Syklet forleden forbi en slik som syklet på trafikkert veg med en hjelm dinglende fra styret.

Tosken fikk kort instruks om å ha på seg hjelm når man sykler.


De som kjefter på totalt fremmede voksne om at de skal bruke hjelm er i hvert fall ikke tosker.

Re: Rapport. Sykkelskader 2014 Oslo skadelegevakt [Re: j.bruu] #1981817 09/07/2015 08:00
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Var nylig innom der selv. Sa jeg hadde middels fart. Sjekket stravaloggen senere og det var 15 kmt. På sti da, litt raskt etter forholdene, men fremdeles innen løpehastighet. Så føler fartsangivelsen skulle være riktig der.

For den interesserte, årsak-virkningsforløp:
(Uheldig linjevalg -> rullestein i sving og kontra -> forskjellig retning på sykkelist og sykkel -> panna i en stein under hjelmens kant -> hjernerystelse og sting i panne.)


..Megatower v2..
::Vidar::

Moderator  support