Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny klokke

Ny klokke #1979734 03/07/2015 10:31
talliere Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kul 'fake' eller rådyr klassiker ? Ser det er mengder av klokker med pris > en god sykkel men sykkelfolket bruker jo alle penga på sykkelting så da har de kanskje noen gode tips til bra klokker på budsjettpris ? Snakker om 'klokke', ikke noe puls/gps greier....

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979736 03/07/2015 10:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke Tag Heuer i hvertfall ...

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979742 03/07/2015 10:46
Dan Offline
More than words
More than words
Tissot er en grei mellomting mellom flashy banklånsklokke og billigklokke synes jeg.

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979745 03/07/2015 10:49
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Veldig fornøyd med Certina. Automatisk fordi det er kult, ikke fordi det er mest nøyaktig. Også kult å bruke urmakere til noe annet enn batteribytting.

Anonym5
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979747 03/07/2015 10:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
En ting som er greit å ta med i betraktningen er at mekaniske klokker (eller ur som de som forstår deg på det sier) må ha service. Per tid kan det nevnes at det tar 3 mnd på Bjerke pga kapasitet. Fult mulig å ta service andre steder, men har man en klokke til godt over 50 000,- så er det greit at noen som kjenner merket gjør jobben.....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979753 03/07/2015 11:05
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Velg et mekanisk urverk. Trekkopp eller selvtrekk. Det er ikke mest nøyaktig, men det er skjelden du trenger korrekt atomtid og ikke har tilgang på google samtidig :-).

Hold deg unna Seiko Kinetic om du kan. De har mange stilige ur, men de tåler (tålte iallefall ikke) å ligge uvirksomme over tid. Man må (måtte) benytte klokka hver dag, alltid. Hvis ikke gikk batteri/kapasitator heden.

De færreste i lande kan noe om klokker uansett, så velg en klokke DU liker. Merket er uviktig egentlig.

JEg har et Invicta Pro Diver ur (de som har samme formfaktor som Rolex Submariner). De har Seiko NH35a urverk, og det er ansett å være en av de bedre.

Ellers kan du jo gå inn på www.PF-818.COM og velge og vrake i ganske nøyaktige replicaklokker. Bare pass på å velge en det er realistisk å forvente en med normal disponibel inntekt kunne ha kjøpt :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979791 03/07/2015 12:14
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har også en mekanisk Invicta Pro Diver. Billig og ser veldig bra ut. Kvaliteten virker god, uten at jeg kan noe som helst om det. Den går ca en minutt for tregt i uka, men det er jo bare sjarmerende ICON_SMILE

Har fått mange komplimenter for klokka, for som Knirkekne nevner er den veldig lik Rolex Submariner. Jeg kjøpte den helt tilfeldig, og ble egentlig litt flau over hvor lik den var da noen kommenterte det... ICON_SMILE

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979797 03/07/2015 12:25
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: talliere
Kul 'fake' eller rådyr klassiker ? Ser det er mengder av klokker med pris > en god sykkel men sykkelfolket bruker jo alle penga på sykkelting så da har de kanskje noen gode tips til bra klokker på budsjettpris ? Snakker om 'klokke', ikke noe puls/gps greier....

Hva mener du med "fake"? Kopi eller en av de rimeligere look-alike klokkene? Ikke kjøp fake/kopi iallfall... syns vel også at det er noen av look-alikene som blir for like. Når de nærmest kun mangler emblemet for å være en kopi så blir det litt drøyt. :-)

Er det egentlig klokker til budsjettpris eller "rådyre klassikere" du spør om, og hva er i så fall budsjettpris?

Bare så du er klar over det, dyrere automatisk (mekanisk) klokke er for spesielt interesserte, bruksmessig er det ingen fordeler (unøyaktig, servicekost på flere OK quartz-klokker hvert 3-5. år, må trekkes hvis de ligger et par dager, evt. oppbevares i watch winder), og i tillegg koster de mye mer penger i innkjøp. Gleden med slike klokker ligger i å kunne nyte å ha deilig ingeniørkunst på håndleddet, ha et pent "smykke", drive dypvannsdykking, og/eller prøve å gi inntrykk av at en har penger og klasse, alt etter interesseområde. :-)

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979800 03/07/2015 12:32
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Kjøp i hvertfall ikke en fake klokke. Det er mer en litt kjipt...

Hvis det er dykkerklokke du er ute etter så finnes det mange bra og billige, seiko, orient. Hamilton har også noen fine klokker

Ellers er jo dette sånn som med sykler. Når du har kjøpt den billige så begynner du å sikle på en rådyr klassikker. Kjenner til den. BOnus på jobb og sånn ca rundt fødselsår ble til en fin klokke. Lite tips, skal du ha en litt penere dressaktig klokke og litt cred. i klokkemiljøet så kjøp en JLC.... Får en fin for prisen av en dyyyr sykkel, men slipper unna prisen på en ny bil.

NB 1: Å ja, kjøp mekanisk klokke.
NB 2: Sykkelnerdene er her, klokkenerdene er på tidsonen.no

Re: Ny klokke [Re: grr] #1979802 03/07/2015 12:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: grr

Hva mener du med "fake"? Kopi eller en av de rimeligere look-alike klokkene? Ikke kjøp fake/kopi iallfall... syns vel også at det er noen av look-alikene som blir for like. Når de nærmest kun mangler emblemet for å være en kopi så blir det litt drøyt. :-)

De beste kopiene er det "nesten umulig" å skille fra originalene. Samme størrelse, samme dekorasjon og merker, nærmest lik finnish og inngraverte serinummer. Til og med urverket er dekorert tilnærmet likt.
Disse koster 3-400 dollars. Da får man også ofte urverk som er ganske så gode (SeaGul ST19 og Miyota 9015). Dette er altså ikke de klassiske "Rullex" man kjøper i syden, men ganske så påkostede og velgjorte ur som funksjonsmessig er like bra eller bedre enn de fra Tissot/Seiko i samme prisklasse etc.

jadda, jeg har studert dette i forbindelse med et nestenkjøp av dyr klokke på ebay. Vanskeligheten med å spotte fake ur ble så stor at jeg droppet hele greia. Man får jo til og med kjøpt fake garanikort, klokkebokser og dokumentasjon.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979805 03/07/2015 12:48
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Er fullt klar over at det finnes altfor mange kopier som er svært like originalen, men gjør det følelsen av å eie den noe bedre av den grunn? Sykler du på fake S-WORKS eller "Chinarello"?

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979813 03/07/2015 12:57
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Føler litt for en Seiko SKX009 selv, eller muligens en G-shock, for se hva jeg detter ned på, men seikoen er jo uansett kul da ICON_SMILE

Re: Ny klokke [Re: GeirW] #1979814 03/07/2015 12:59
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: GeirW
Føler litt for en Seiko SKX009 selv, eller muligens en G-shock, for se hva jeg detter ned på, men seikoen er jo uansett kul da ICON_SMILE

Den Seikoen ser ut som en billig kopi av en Rolex GMT Master II i Pepsi-versjon.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979820 03/07/2015 13:07
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Fåes relativt billig her:
http://www.creationwatches.com/

Re: Ny klokke [Re: yoeddy] #1979824 03/07/2015 13:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: yoeddy
Den Seikoen ser ut som en billig kopi av en Rolex GMT Master II i Pepsi-versjon.

Eller som en Citizen Promaster. Temmelig generisk design vil jeg si og ikke noe galt i det.

Re: Ny klokke [Re: yoeddy] #1979828 03/07/2015 13:11
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jojo, men nå er forskjell på 50k og 2k, og noen. ikke alle, vil da kunne kalle den en kul homage til Rolexen, og fortsatt være original?

Re: Ny klokke [Re: anonym5] #1979832 03/07/2015 13:13
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Veldig fornøyd med Certina.

Jeg endte også på en Certina, godt fornøyd med min. Jeg er en quartz-mann, ser ikke sjarmen med mekaniske urverk.

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979834 03/07/2015 13:20
talliere Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kanskje noe sykkelrelatert ?
http://www.bianchi.com/global/store/products/chrono-bianchi-watch-black-43mm-149140

Tipper det er mange produsenter som lager slike 'brand' klokker, hvordan er kvaliteten på disse kontra klokker i samme prisleie fra kjente navn som Seiko/Tissot etc ?

Budsjettet : max 5k dvs noe ala dette (som sikkert også er en kopi av 'noe')
http://protid.no/page/kampanje-46/
Er klokker på 'salg' fordi man ikke får solgt de på vanlig vis ?

Re: Ny klokke [Re: GeirW] #1979835 03/07/2015 13:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirW
Jojo, men nå er forskjell på 50k og 2k, og noen. ikke alle, vil da kunne kalle den en kul homage til Rolexen, og fortsatt være original?

Jeg måtte google Rolexen for å se hva som var greia og da viser det seg jo at det er en stor forskjell, nemlig at Rolex GMT er en flyklokke, hvor ringen blir brukt for å holde rett på tidssoner, mens Seiko SKX009 og Citizen Promaster er dykkerklokker hvor ringen blir brukt til å holde rett på hvor lenge man har vært under vann.

Jeg har akkurat gått lei min Pebble Steel som nekter å gi meg notifications igjen, etter å ha vært snill i noen måneder, så nå er jeg tilbake på Tissot, men kanskje Promasteren skal få litt kjærlighet også. Den er jo litt fin i sin relative enkelhet.

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979836 03/07/2015 13:25
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: talliere
Budsjettet : max 5k dvs noe ala dette (som sikkert også er en kopi av 'noe')
http://protid.no/page/kampanje-46/

Victorinox og andre klokker som bruker varemerket fra et helt annet gadgetsegment er ikke like kule som et klassisk klokkemerke, selv om de er like gode og har samme innmat. Klokke er klokke, kniv er kniv.

Re: Ny klokke [Re: Dan] #1979838 03/07/2015 13:26
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Dan
Sitat: yoeddy

Eller som en Citizen Promaster. Temmelig generisk design vil jeg si og ikke noe galt i det.

Nå ja, det er etter min mening fortsatt en etterligning. Jeg ville valgt en annen type klokke enn noe som opplagt ser ut som en etterligning. En mer nøytral varient som ikke prøver å ligne på noe den ikke er for eksempel.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Ny klokke [Re: HeavyDude] #1979894 03/07/2015 18:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: HeavyDude

Ikke Tag Heuer kommentaren passer utrolig bra under pølsevev, sludder og vås !!

Den flotteste jeg har derfra er en 1949-1950 Chronograph (Heuer het det den gangen) med svart skinnreim og sort bunn. Skulle hatt en gammel Ferrari til den... De som har peiling vet hva det er... Og de som ikke har peiling kan kose seg med sine greier, ok for meg.

Cudos / Cred i min bok for Mekanisk urverk fra Sveits. Ellers liker jeg bla Omega, Ulysse Nardin og IWC. På spritsmuglertoppen gjerne i gull finner du Breitling, Rolex og Panerai (som noen tror er fra Sveits). Kjempebillig kul klokke er Swatch (ikke mekanisk) som du kan finne med sykkel motiv om du leter litt. De har forresten mange samlere av eldre/skjeldne modeller. Øverst på ønskelisten for ny klokke er IWC Portugiser Chronograph med svart krokodilleskinnsreim og hvit bunn. Den koster omtrent det samme som en ny Cervelo S5. Gammel klokke på ønskelisten er Omega Speedmaster Chronograph (så gammel som mulig). Alle må ha minst en slik !!!!!

Har du tynne sykkel armer/hender så styr unna de store Sveitserne... for eksempel Omega Semaster xl osv hvor du kan få en mindre utgave.

Heldigvis er det lov å mene akkurat det du vil og mulig jeg med sveitsisk pass er et snev av subjektiv.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny klokke [Re: EmilZipp] #1979904 03/07/2015 18:52
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Tissot

Noe av det feteste du får til den prisen spør du meg, skulle kjøpt den selv, men en kompis av meg kjøpte den for et par dager siden, og da kan ikke jeg ha lik frown

Re: Ny klokke [Re: EmilZipp] #1979909 03/07/2015 18:59
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: EmilZipp

På spritsmuglertoppen gjerne i gull finner du Breitling, Rolex og Panerai (som noen tror er fra Sveits).

Bra gjort å både komme med generaliserende pølsevev, sludder og vås og å samtidig kritisere en annen for det samme i samme innlegg. Sjelden prestasjon!

Jeg har f.eks. en Breitling (Superocean II Abyss red med stållenke og gummirem), og den har ikke enda klart å få meg til å smugle sprit. Smakfull syns jeg også den er, og jeg mener også at den beviser at Breitling ikke har bare glorete modeller i sortimentet sitt.

Har forresten aldri hørt at noen tror Panerai er sveitisk. Bare ut fra navnet så gjetter de fleste hvor de har opphavet. Det kjipeste med Panerai er at det er de som er utsatt for de aller beste kopiene - de er rett og slett fryktelig vanskelige å skille ut. Brukthandel må nesten gjøres via forhandler!

Re: Ny klokke [Re: EmilZipp] #1979916 03/07/2015 19:29
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den flotteste jeg har derfra er en 1949-1950 Chronograph (Heuer het det den gangen) med svart skinnreim og sort bunn. Skulle hatt en gammel Ferrari til den... De som har peiling vet hva det er... Og de som ikke har peiling kan kose seg med sine greier, ok for meg.

Cudos / Cred i min bok for Mekanisk urverk fra Sveits. Ellers liker jeg bla Omega, Ulysse Nardin og IWC. På spritsmuglertoppen gjerne i gull finner du Breitling, Rolex og Panerai (som noen tror er fra Sveits). Kjempebillig kul klokke er Swatch (ikke mekanisk) som du kan finne med sykkel motiv om du leter litt. De har forresten mange samlere av eldre/skjeldne modeller. Øverst på ønskelisten for ny klokke er IWC Portugiser Chronograph med svart krokodilleskinnsreim og hvit bunn. Den koster omtrent det samme som en ny Cervelo S5. Gammel klokke på ønskelisten er Omega Speedmaster Chronograph (så gammel som mulig). Alle må ha minst en slik !!!!!

Har du tynne sykkel armer/hender så styr unna de store Sveitserne... for eksempel Omega Semaster xl osv hvor du kan få en mindre utgave.

Heldigvis er det lov å mene akkurat det du vil og mulig jeg med sveitsisk pass er et snev av subjektiv.

Tja. Kanskje har det skjedd noe siden den gang firmaet bare het Heuer ?
Min Tag Heuer Seamaster tok kvelden i vinter etter 6 år. Hele uverket måtte skiftes. Siden klokken koster drøyt 11.000 , så jeg tusenlappene ta av. Inntil jeg fikk valget, om jeg ville oppgradere urverket et hakk ? De ville koste ca. 100 kr. ekstra. Joda, urverket kostet ca. 500 kr. De resterende 11.000 var ..."merkevareverdi". Akkurat .

Merkevare-tillegg er det også i sykkelverden. Men jeg ser ikke poenget i å kjøpe en klokke til feks 11.-12.000 hvor verdien ( på urverket, motoren ) er latterlig lav i forhold til utsalgsprisen.

Det er mulig at man ved å legge på 20.000 kan få en klokke hvor urverket koster noe mer, og som gir meg mer tid til å sykle ICON_WINK ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Ny klokke [Re: HeavyDude] #1979931 03/07/2015 20:10
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Selv har jeg en av de 'dyrere' variantene fra Seiko sin kinetic linje. I år fyller den 11 og har vært gjennom det forsvaret hadde å by på i to omganger og flere knall og fall i både ekstreme pluss og minusgrader. God som ny enda ICON_SMILE

De ville koste ca. 100 kr. ekstra. Joda, urverket kostet ca. 500 kr. De resterende 11.000 var ..."merkevareverdi".

Produksjonskostnad, designkostnad, råvarer, strøm og dopapir til Tag Heuer toalettet? ICON_BLUSH Selv om du satt det veldig på spissen så ser jeg poenget ditt, flere merker er i en slik særposisjon at de kan ta ekstra betalt for logoen på produktet man kjøper ICON_SMILE

Re: Ny klokke [Re: talliere] #1979936 03/07/2015 20:17
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Klokker er gøy! Det kan også være noe helt ordinært som du ikke tenker over i det hele tatt, kun til bruk for å lese av tiden, men siden trådstarter tok seg bryet med å spørre her er det jo en mulighet for at han vil ha noe skikkelig.

Først og fremst: Dropp fakes! Uansett hvor ekte de ser ut. De som handler fakes vel vitende om at det er nettopp det støtter en skitten bransje. I min bok er det mye kulere med en fin, men rimelig Certina, enn en fake Rolex/Omega/Panerai etc. til samme prisen. Eller... fake er ikke kult i det hele tatt.

Til ditt budsjett vil jeg anbefale deg å se på Certina, Tissot, Seiko, Hamilton og Orient. Steinhart har også en del fine klokker, men de er alle sammen hommage, altså klokker som har hentet litt i overkant mye inspirasjon fra andre klassikere.

Edit: Hvis du er ute etter en skikkelig klokke, en som du vil ha i mange år fremover, så vil jeg anbefale å se bort fra alt av motemerker som Police, Invicta, Nixon og alle designermerker som D&G, Armani etc.

Redigert av JB.; 03/07/2015 20:22.

I was just riding along...
Re: Ny klokke [Re: JB.] #1979938 03/07/2015 20:21
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Certina, Seiko .... Får noen høyere puls av disse her ? Stødige som en ....Skoda ? Men bruker vi sunn fornuft, så gjør vi det ICON_SMILE

Re: Ny klokke [Re: HeavyDude] #1979939 03/07/2015 20:25
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Certina, Seiko .... Får noen høyere puls av disse her ? Stødige som en ....Skoda ? Men bruker vi sunn fornuft, så gjør vi det ICON_SMILE

Grand Seiko er ganske høyt oppe på lista over WIS-ur, så du skal ikke kimse av det. Dog, godt utenfor ts' budsjett. Certina er rimelig og stødig. De slapp nettopp en veldig spennende quartz månefase chrono. Jeg holder meg til mekaniske analoge klokker, men den fristet litt.

Victorinox har også en kul quartz i INOX. Verdt å sjekke ut!

I was just riding along...
Re: Ny klokke [Re: HeavyDude] #1979940 03/07/2015 20:25
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Får du høyere puls av en Tag til 11000? Enda godt inne i midt-sjiktet selv om du har fått deg en fin Skoda GT ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support