Sykling uten hjelm!
|
Re: Sykling uten hjelm!
[Re: Eol77]
02/07/2015 14:04
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Når jeg ble født lekte barn ute, selvstendig, uten voksentilsyn i særlig grad. Man fikk lov til å klarte i trær, dette i bakken uten EU-godkjent sand og man utviklet seg motorisk. Når jeg ble født lekte barn ute, selvstendig, uten voksentilsyn i særlig
Slik har barneårene vært for mine barn også (de er nå 5 og 11 år gamle). Antall overvektige barn og voksne er sterkt, sterkt økende.
Men det skyldes vel ikke av at de bruker hjelm på sykkelen og bilbelte i bilen? Og ingen synes vel det er en god ting? (i motsetning til bilbelte og hjem)
Thomas
|
|
|
02/07/2015 14:07
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Argumenter om at ting gikk bra for deg før er ikke så gode, for det døde mange flere av disse ulykkene på den tiden enn i dag som vi har sikkerhetsutstyr.
|
|
|
02/07/2015 14:09
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg er desverre redd du er inne på noe vesentlig her, og det er synet folk har på det å bruke sykkel som fremkomstmiddel. Sykler jeg til jobb får jeg nærmest alltid høre: "Så sporty du er!"... Det er 3km.... flat.... med medvind.... og det er parkeringsavgift....
Sykkelbruk til hverdagtransport er i norge forbundet med lycra, hjelm og svette. Dette skremmer nok en del fra å bruke sykkel i hverdagen.
Det samme får jeg høre når jeg går (frivillig). Det neppe fordi gåing er assosiert med noe negativt, men fordi mange bruker bil/kollektivtransport for de er "vant til det".
Thomas
|
|
|
[Re: Simons1]
02/07/2015 14:19
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det føles også veldig rart å sykle uten hjelm.
Det er akkurat det som gjør det tryggere enn man skulle tro! Er det rart å sykle uten hjelm, tar du mindre sjangser enn du gjør med hjelm, ref. rissikokompensasjon.
Trønder osv
|
|
|
02/07/2015 14:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Sykkel er et transportredskap, som det tilfeldigvis også kan trenes på. Dette er det eneste riktige synet på sykkel. :-P Tøys. Sykkel er et leketøy som kan brukes på turer som tilfeldigvis ender på kontoret.
|
|
|
[Re: Dan]
02/07/2015 14:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Den likte jeg, noen av oss blir aldri voksen.
|
|
|
[Re: Espen J]
02/07/2015 14:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har det litt med hjelmbruk som med religion: gjør hva du vil, men hold det personlig. Folk som skal presse egen overbevisning ned i halsen på andre har jeg lite til overs for.
LOL ja, misjonering inkludert preken om død og fordervelse.
|
|
|
[Re: perbl]
03/07/2015 10:59
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg synes faktisk en hjelm er litt upraktisk når jeg skal ut i vanlige klær og for eksempel treffe folk på en bedre restaurant. Å komme traskende inn med en hjelm i fresche farger er liksom ikke helt innafor føler jeg. Å henge en dyr hjelm på sykkelen som står utafor er heller ikke så fristende, selv om jeg selvsagt kan kjøpe meg noe billig for transportsykling.
Lås fast hjelmen. Man kan snu på det, og si at ettersom hjelm tydeligvis i Norge er sosialt akseptert på sykkel, så er det en tillatelse til å bli enda litt mer trygg... Eller bare drit i å bruke hjelm, mulig tallene sier at det ikke er så stor forskjell, eller at du vil ta risikoen. I don't care, og skjønner meg ikke på andre som skal oppdra voksne folk.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
03/07/2015 11:34
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Jeg har hørt, fra bekjente på Oslo Universitetssykehus, at de fleste hodeskader fra sykling skjer ved meget lave hastigheter - typisk gangfart og litt fortere. Alle her burde klare å tenke seg grunnen -> man siter fast i pedalene, har ikke hjelm, bikker. Eller man sitter ikke fast i pedalene, blir dultet borti av en fotgjenger eller sklir på en trikkeskinne...
Dere som sykler uten hjelm må sporenstreks ta på hjelmen ved jobb-, butikk- og bysykling, så kan dere heller legge den igjen hjemme når dere skal ut i lycraen. Alt annet blir meningsløst dersom ryktene fra OUS stemmer.
Haakon
|
|
|
[Re: ]
03/07/2015 13:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor SKAL de bruke hjelm og ikke DU ?
Får att de är både sämre på att sykla och sämre på att förstå trafikbilden än vad jag är. Nu tror jag att det är bra att föregå med godt exempel men jag tror väl egentligen inte att det spelar så stor roll. När barnen är små så är det inga problem att få de att bruka säkerhets utstyr som inte du brukar och när de är äldre så tror jag grupptrycket från vännerna är det som är klart viktigast om de brukar hjälm eller inte.
|
|
|
03/07/2015 14:07
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Nå har jeg ikke nilest hele denne tråden, men hjelm bør absolutt benyttes av de på elsykkel! Har sett en del eldre både herrer og fruer som har ansaffet seg elsykkel, som suser bortover i relativt stor fart uten hjelm og uten overbevisende kontroll på fremkomstmiddelet sitt...
|
|
|
03/07/2015 14:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan velge å tro det ikke spiller noen rolle, eller du kan velge å vite at slike ting er viktig.
Ok, fin formulering... Så du som vet svaret. Hur mycket spelar föräldrarna hjälmbruk in på hjembruket för en 15 åring? Så hur stor är påverkan? Jag har själv ingen 15 åring så jag vet inte hur det kommer bli men om jag ser på hjälm bruket hos de lokala 15 åringarna och hjälmbruket hos de vuxna i området så måste det vara väldigt många barn som inte fölger vad föreldrarna gör i den åldern.
|
|
|
03/07/2015 16:10
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nok en tråd om hjelmbruk og nok en gang forstår jeg bare ikke hvordan noen går aktivt inn for å ikke minske risikoen ved sykling. Gjør så godt jeg kan om å ikke bry meg om hva andre gjør, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg stusser litt hver gang jeg ser noen uten hjelm. Sist gang ver det et offentlig transportsykkel arrangement der jeg var veldig overrasket over hvor mange som representerte denne "bevegelsen" uten hjelm. Det var det også flere småbarnsforeldre som undret seg over.
Jeg har pratet med en del kompiser som er leger, blant annet på helikopter og slik de beskriver konsekvensene av selv små hodeskader så er jeg ikke i tvil om at hjelm og sykkel hører sammen alltid. Gjør det også enkelt for meg selv ved å ta sjansen på å bruke hjelmen fremfor å risikovurdere dagens planlagte tur.
|
|
|
03/07/2015 16:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mange som feiler akkurat dette daglig, år etter år, skal for pokker ikke være et bevis på at riktig innflytelse er feil. Det å tro på noe som er riktig selvom det feiler viser at man har lært noe som menneske. Jag vet inte helt vad du vill fram till eller vem som feiler. Om föreldrarnas inflyttelse på ett område är litet så är det ju det och då spelar det ju ingen roll om man tror att det är kempe viktigt eller rätt.
|
|
|
[Re: erikskon]
03/07/2015 16:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nok en tråd om hjelmbruk og nok en gang forstår jeg bare ikke hvordan noen går aktivt inn for å ikke minske risikoen ved sykling. Eftersom du sier detta så antar jag att du syklar med rystning, mc dress och helhjelm varje gång du syklar? Om du inte gör det så gör väl du också något aktivt for å ikke minska risikion ved sykling? Jeg har pratet med en del kompiser som er leger, blant annet på helikopter og slik de beskriver konsekvensene av selv små hodeskader så er jeg ikke i tvil om at hjelm og sykkel hører sammen alltid.
På samma sett som att man alltid bör ha på sig hjelm. Jag känner faktiskt till fler alvarliga olycker, varav en dödlig, vid skade mot huvudet vid gåing än vid sykling. Ja, det är gamla argument som många inte köper men det är ju faktiskt själva huvud frågan i denna diskussionen. Det handlar om risikovurdering och att risken sällan bara eller mest beror på utstyret som man brukar.
|
|
|
03/07/2015 16:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Sist gang ver det et offentlig transportsykkel arrangement der jeg var veldig overrasket over hvor mange som representerte denne "bevegelsen" uten hjelm. Det var det også flere småbarnsforeldre som undret seg over.
Mener du seriøst at den trilleturen representerte noe som helst slags fare for de involverte som var vesentlig høyere enn om man hadde spasert eller kjørt tilsvarende tur i bil? Bevegelsen er i mine øyne de som skal kreve at syklister skal dresse seg opp i gitt bekledning og beskyttelse. Eller prøver å gjøre sykling til en subkultur, som hipsterdansken Colville-Andersen kaller det.
Redigert av perbl; 03/07/2015 16:47.
Per B.
|
|
|
03/07/2015 20:40
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja her fortsetter det å komme med tilsynelatende vettuge argumenter mot hjelm, men vet dere hva? Jeg fortsetter min naive tro på at hjelm lønner seg. Akkurat den feilen tar jeg sjansen på å fortsette med. Det eneste jeg vil jobbe med er å slutte å tenke dust når jeg ser noen uten hjelm, for det er jo tydeligvis godt og nøye gjennomtenkt.
|
|
|
03/07/2015 20:47
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sist gang ver det et offentlig transportsykkel arrangement der jeg var veldig overrasket over hvor mange som representerte denne "bevegelsen" uten hjelm. Det var det også flere småbarnsforeldre som undret seg over.
Mener du seriøst at den trilleturen representerte noe som helst slags fare for de involverte som var vesentlig høyere enn om man hadde spasert eller kjørt tilsvarende tur i bil? Bevegelsen er i mine øyne de som skal kreve at syklister skal dresse seg opp i gitt bekledning og beskyttelse. Eller prøver å gjøre sykling til en subkultur, som hipsterdansken Colville-Andersen kaller det. Bevegelse var bare et ord jeg kom på. Jeg er 150% positiv til alt som handler om mer sykling. Jeg baserer ikke min refleks på en risikovurdering av den aktuelle turen, jeg er bare en litt enkel person som trenger enkle leveregler og en av disse er sykkel=hjelm. Og når dere arrangerer slike ritt i forbindelse med et familiearrangement så mener jeg fortsatt at man må vurdere hvilket eksempel man gir. Men den potensielle effekten av eksemplets makt er vel avfeid tidligere i tråden.
|
|
|
03/07/2015 20:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg argumenterer da ikke mot hjelm i seg selv, jeg argumenterer for det at jeg synes sykling i rolig trilletempo er såpass trygt at hvorvidt den enkelte voksne bruker hjelm bør være noe gud og hvermann kan la være å henge seg opp i. For ordens skyld, her kan man nå se tempoet det dreide seg om som gjorde at småbarnsforeldre og andre reagerte på at jeg og Vanilla Ninja m. fl var gærne nok til å trille uten hjelm. https://www.facebook.com/morten.karlsen.94/videos/10152817302436540/ Om noen vil ha den ekstra tryggheten i tilfelle det skulle smelle, så bruk for all del hjelm hele tida, samt kle deg supersynlig og andre tiltak som vil minke sannsynligheten for at akkurat du blir skadet. Men at enkelte tenker "dust" når når man bare observerer noen på sykkel uten hjelm gjør at jeg synes betegnelsen "hjelmhysteri" er ganske treffende. Uansett hjelm eller ikke, jeg synes det er flott å se andre som sykler såfremt de oppfører seg bra i trafikken. For meg er det først og fremst adferd som kvalifiserer til dustebetegnelse, ser jeg noen gappe hele driten eller dundre på i 50-60 ned fra Skistua uten hjelm skal jeg bli med i stemplekorpset jeg og, men en brelettdame på Bakklandet uten hjelm er jaggu meg noe relativt risikofrie greier.
Per B.
|
|
|
03/07/2015 20:56
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg oppfatter det mer som argumenter for å velge selv enn argumenter mot hjelmbruk.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
03/07/2015 21:32
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg oppfatter det mer som argumenter for å velge selv enn argumenter mot hjelmbruk. Jepp, og selv om denne tråden ikke rokker ved min tro på hjelm så skal jeg jobbe med holdningene mine til ikke hjelmbrukere. Av de som er nevnt og som jeg kjenner fremstår de ikke generelt som dust 
|
|
|
04/07/2015 07:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror väl bara inte att det handlar om att feile eller inte feile. Om du vill att dina barn ska bruka hjelm, inte drikka alkohol, gå på dårliga fester eller andra saker som de flesta ungdommar faktiskt gör så får du självklart försöka jobba för att de inte ska göra det men om de ända gör det så behöver det inte bero på att du gjort något fel.
Jag tror väl bara att man inte behöver vara manisk för att vara en bra förebild för barnen inom alla områden då en del av de sakerna antagligen ända inte kommer göra något märkbar skillnad.
|
|
|
04/07/2015 07:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=perbl] For meg er det først og fremst adferd som kvalifiserer til dustebetegnelse/quote]
Det är väl det som är kärnan i denna diskussionen. Passiv säkerhet som en hjälm är blir ofta själva beteknelsen på säkerhet och vad som är dust eller inte när sanningen är att säkerheten oftast beror på adferden (och vilken aktivitet folk faktiskt bedriver, att sykla 2000 mil om året på landeveien är inte samma sak som att sykla till butiken några gånger i veckan).
|
|
|
04/07/2015 07:54
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Frå akuttmottak, kva kallar ein sykkelistar utan hjelm?
Organdonor...
Men uansett den eventuelle nytta av hjelm, kva er problemet? Komfort? Mote? Stress å ta med?
Å slepe rundt på ok dimensjonert sykkellås er uansett så pass irriterande at hjelmen har Ikkje Eg kapasitet til å irritere meg over.
|
|
|
04/07/2015 08:41
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Ser ann turen. Er det veldig varmt og fint vær og jeg bare sykler langs veien, lar jeg hjelmen ligge. Fint å få luft i håret og det er generelt mer behagelig enn å sitte 3 timer med en svær klump stroppet fast til skallen
|
|
|
04/07/2015 09:34
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
En total avsporing. Men vær så snill, ikke skriv "sykkelist." Får vondt helt ut der hjelmen skulle vært.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: fredriks]
04/07/2015 09:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jag tycker att dere både har rätt och fel. Ja, det skulle vara väldigt bra om fler såg sykling som ett enkelt transport redskap men alla backar som finns på en hel del ställen i norge gör att det inte blir något enkelt transport redskap för en hel del folk.
Du ska vara i väldigt bra form och väldigt disiplinerad om du enkelt syklar mellan för exempel midtbyen och byåsen utan att behöva bry dig om vad du har på dig med tanke på svett och komfort (och du är chanslös om du har en vanlig nederländsk bysykkel).
Min erfarenhet från några dagar i rotterdam är att nestan alla syklar sakta (rundt 15 km/h kanske) inne i byen. Nu är det helt säkert en del folk som pendlar längre sträckor och i högre fart men jag vet inte hur många det är som gör det.
Min slutsats är iallafall att det är klart att det kan bli bättre i norge men både kupering och väder gör att det är svårt att komma ifatt nederländerna, danmark och byar som Uppsala och Lund. Ikke spesielt rettet mot fredriks men mer mot de som trur at det labbes av gårde i Nederland. Snittfart for sykler i bykjernen i Amsterdam (en av de tetteste bykjernen i Nederland) ligger på 13 km/t (ref. Meerjarenplan fiets/gemeente Amsterdam). Med tanke på tett trafikk, trafikklys mm. kan man regne med at cruisehastighet for en gjennomsnittsyklist nok ligger på over 20 km/t. (Er noe rart med det, men de typiske transportsyklistene jeg passerer ligger nok i samme fartsleie på flatmark). Selv om mange trur at alle i Nederland bor tett opp på hverandre så er det særlig i regionen i Nord og mot grensene til Tyskland og Belgia store områder hvor bykjernene har en viktig regional funksjon når det gjelder skolegang. Både 1-2-3 mil hver veg er, selv om det ikke er snak om flere titusen, hverdagskost for mange elever i ungdomskole/vidergående skolealder. Og for å avmystifisere enda en myte så er det heller ikke sykkelveier frem til hver bolig i Nederland. Jeg tviler på at det er så mange elever som gidder å labbe avgårde i bedagelige 15 km/t når de har 1-2 mil hver vei for å komme seg på skolen.  Leg merke til tempobøylene som disse jenter fra fylket Fryslan har på sykkelen sin.
|
|
|
[Re: khadgar]
04/07/2015 10:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Organdonor...
Men uansett den eventuelle nytta av hjelm, kva er problemet? Komfort? Mote? Stress å ta med?
Å slepe rundt på ok dimensjonert sykkellås er uansett så pass irriterande at hjelmen har Ikkje Eg kapasitet til å irritere meg over. Frå eit annet akuttmottak, kva kaller ein fottister utan hjelm? Huelause kyllingar...... Men uansett den eventuelle nytta av hjelm, kva er problemet? Komfort? Mote? Stress å ta med? Å slepe rundt på ok dimensjonert håndveske er uansett så pass irriterande at hjelmen på huet har Ikkje eg kapasitet til å irritere meg over.
|
|
|
[Re: khadgar]
04/07/2015 11:29
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Organdonor...
Å slepe rundt på ok dimensjonert sykkellås er uansett så pass irriterande at hjelmen har Ikkje Eg kapasitet til å irritere meg over. Sikkerhet. Jeg tør rett og slett ikke ta sjangsen på den eksponeringskompensasjonen det er å sykle med hjelm. Når jeg ser antallet hjelmkledde syklister som passerer meg når jeg stopper for rødt lys, er det lett å anta at hjelmbruk er det minste sikkerhetsproblemet til en hel del...
Trønder osv
|
|
|
[Re: Tange]
04/07/2015 13:01
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Frå eit annet akuttmottak, kva kaller ein fottister utan hjelm?
Huelause kyllingar......
Fakta? Det var faktisk mitt sitat, det vel slik at fotgjengarar sjeldnare enn syklistar knuser tinningen ned i asfalten om dei går over ende. Kor ofte dette skjer med syklistar i utgongspunktet er sjølvsagt eit spørsmål, men tydeligvis ofte nok til at hjernedøde syklistar er galgenhumor på akuttmottak. Å slepe rundt på ok dimensjonert håndveske er uansett så pass irriterande at hjelmen på huet har Ikkje eg kapasitet til å irritere meg over.
Problemet med sykkellåsen at dette er eit produkt som kun er nødvendig på grunn av kriminelle idiotar som stel syklar med overlegg. Kunne sjølvsagt hatt den i handveska som eg ikkje har, eller den tomme sekken som eg ellers alltid har med. Eventuelt feste den på det levjete festet som fulgte med sykkelen. Dette fested knakk ikkje av etter nokon veker.
|
|
|
|
|