Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro?

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Espen J] #1977221 27/06/2015 04:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Espen J
Hva er greia med rompetaske for enduro egentlig? Jeg trodde det var en hipster-ironisk greie helt til camelbak nettopp (?) lanserte en rompetaske med drikkeblære - for enduro.
Amerikanere. Skal nok ikke være for hard mot rumpetaska, for den kan jo kanskje ha noe for seg

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: vids] #1977223 27/06/2015 05:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når jeg er på sti, liker jeg å ha begge henda på styret. Dersom jeg skal tørke av flasketuten før jeg drar den ut av holderen, føre flaska til munnen, drikke og så sette den på plass, tar det mange ganger så lang tid som å dytte en CamelBak-slange i munnen. Jeg synes drikkeflaske på sti lukter veldig av konformitets-/tilhørighets-statement.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Jacobsen] #1977224 27/06/2015 06:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jacobsen
Trodde enduro kun handlet om deathgrip, braap og å gappe hele driten. Ikke spekuleringer rundt hvorvidt det er mest praktisk med drikkeflaske på ramma eller vann i sekken.

Det virker som du blander sammen det man gjør mens man sykler med det man diskuterer i et forum. Det er ingen som diskuterer dette MENS de sykler nedover.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977230 27/06/2015 06:39
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Jeg synes drikkeflaske på sti lukter veldig av konformitets-/tilhørighets-statement.

Tja, det ligger vel ett og annet "tilhørighets-statement" i en Camelbak også...

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tråkk'n roll] #1977260 27/06/2015 10:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tråkk'n roll
Jeg synes drikkeflaske på sti lukter veldig av konformitets-/tilhørighets-statement.

Word. Drikkeflaske på sti er helt uproblematisk. Man stopper ofte på stitur så ofte at å drikke på stoppene ikke tar så veldig lang tid.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tråkk'n roll] #1977298 27/06/2015 14:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ikke når jeg velger det fordi det er den absolutt praktiske løsningen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: baronKanon] #1977299 27/06/2015 14:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: baronKanon

Word. Drikkeflaske på sti er helt uproblematisk. Man stopper ofte på stitur så ofte at å drikke på stoppene ikke tar så veldig lang tid.

Jeg stopper ikke ofte på stitur, så,det kan være en grunn til at flaske ikke funker for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977304 27/06/2015 14:35
Dan Offline
More than words
More than words

Du glemte å avslutte setningen med "for meg". ICON_SMILE Selv synes jeg sekk er praktisk når jeg skal ha med et par liter drikke på tur. Hvis jeg bare trenger en halvliter i løpet av turen så synes jeg derimot at flaske er mye enklere. Etter turen kan flasken settes rett i oppvaskmaskinen, mens sekken må skylles, tømmes og luftes.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977311 27/06/2015 16:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det har ju inte så mycket att göra med att camelback och säck helt klart är ett konformitets-/tilhørighets-statement för stisyklister (men möjligt att det kommit en ny trend med flasker och rumpetaske).

Både flasker och camelback har sina fördelar. Själv tycker jag att flasker överlag är mer praktiskt och man ska sykla väldigt hårt och verkligen klara att bara finna vanskliga stiar för att man inte ska klara att drikka några gånger per timme vilket bör vara tillräkligt.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Dan] #1977312 27/06/2015 16:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja - "for meg", ja.

Jeg verken tømmer, skyller eller lufter blæra i sekken etter bruk. Jeg bare henger den på plass. Dersom det er mer enn en uke siden sist den ble brukt, tømmer jeg den og fyller på nytt vann. Hvis ikke, fyller jeg bare på vann.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: fredriks] #1977314 27/06/2015 16:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Det har ju inte så mycket att göra med att camelback och säck helt klart är ett konformitets-/tilhørighets-statement för stisyklister (men möjligt att det kommit en ny trend med flasker och rumpetaske).

Både flasker och camelback har sina fördelar. Själv tycker jag att flasker överlag är mer praktiskt och man ska sykla väldigt hårt och verkligen klara att bara finna vanskliga stiar för att man inte ska klara att drikka några gånger per timme vilket bör vara tillräkligt.

Jeg drikker langt oftere enn noen få ganger i timen. En annen ting er hvor mye mer vann man får med seg i en sekk. I dag var jeg ute i nesten fem timer og det gikk med godt over to liter vann selv om tempoet ikke var spesielt høyt (gruppetur) eller været spesielt varmt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977322 27/06/2015 16:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Frågan är väl hur ofta man behöver drikka. Några gånger i timmen är tillräklig om man drikker tillräkligt mycket varje gång. Det är nog så att man ofta drikker oftare med en camelback men att man får i sig sån ca lika mycket drikka.

Ja, om man ska ha med sig en massa vatten så är en camelback bra. Jag har dock sällan det behovet och jag tror inte de flesta har det heller.

Men det är ju opp till var och en vad de vill använda och vad de tycker är bäst. Jag har använt både och och använder fortfarande camelback ibland.

Jag tyckte bara att din kommentar var rätt spesiel då camelback och sekk helt klart ingår i det korrekta utstyret för en sti syklist medans flasker hittills inte har gjort det. Att då komma med din kommentar när folk till och med har kommit med bra förklaringar på varför de använder flasker på enduro blir som sagt lite spesiellt.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: vids] #1977324 27/06/2015 16:34
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Skal jeg ut en time eller to i nabloaget, er det utrolig kjekt å bruke en flaske på ramma. Enkel og grei løsning.

På lengre turer så slenger jeg på meg sekken. Da blir det også plass til litt mat, klær osv...

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977326 27/06/2015 16:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og det samme gjelder vel den utstrakte drikkeflaskebruken i enduro?

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tange] #1977370 27/06/2015 19:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Jeg synes fremdeles ikke at jeg har fått en god forklaring på hvorfor drikkeflasker er et bedre alternativ.

Man skal også ha med slange, pumpe, lappesaker, verktøy, ekstra kjedeledd, girøre, etc ...

Hvordan frakter man dette uten sekk?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: jag] #1977371 27/06/2015 19:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jag
Skal jeg ut en time eller to i nabloaget, er det utrolig kjekt å bruke en flaske på ramma. Enkel og grei løsning.

På lengre turer så slenger jeg på meg sekken. Da blir det også plass til litt mat, klær osv...

/Jan

Hvor putter du ekstra slange, lappesaker, pumpe og verktøy?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: fredriks] #1977373 27/06/2015 20:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Frågan är väl hur ofta man behöver drikka. Några gånger i timmen är tillräklig om man drikker tillräkligt mycket varje gång. Det är nog så att man ofta drikker oftare med en camelback men att man får i sig sån ca lika mycket drikka.

Ja, om man ska ha med sig en massa vatten så är en camelback bra. Jag har dock sällan det behovet och jag tror inte de flesta har det heller.

Men det är ju opp till var och en vad de vill använda och vad de tycker är bäst. Jag har använt både och och använder fortfarande camelback ibland.

Jag tyckte bara att din kommentar var rätt spesiel då camelback och sekk helt klart ingår i det korrekta utstyret för en sti syklist medans flasker hittills inte har gjort det. Att då komma med din kommentar när folk till och med har kommit med bra förklaringar på varför de använder flasker på enduro blir som sagt lite spesiellt.

Den eneste forklaringen jeg har hørt er at det blir lettere å puste uten sekk. Dette er et argument jeg ikke kjenner meg igjen i.

Hvor mye vann har du med det på en typisk stitur?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977375 27/06/2015 20:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: jag

/Jan

På sykkeln och i fickorna på tröjan. Jag klarar det iallafall.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977376 27/06/2015 20:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Den eneste forklaringen jeg har hørt er at det blir lettere å puste uten sekk. Dette er et argument jeg ikke kjenner meg igjen i.

Argumentet är väl att det är väldigt enkelt att ha med en flaska, drikka på veien opp och innan start och fylla på eller bytta den efter segmentet.

Det är iallafall inga klara nackdelar med att använda sig av en flaska i ett enduroritt om man har möjlighet att fylla på den ibland.

Direkta fördelar är väl subjektiva men jag föredrar att sykla utan något på ryggen, lättare att göra ren en flaska, framförallt om man använt sportsdrikk, lite enklare att fylla på, lättare att byta, bättre koll på hur mycket man har kvar.

Quote:

En eller två flasker.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: vids] #1977395 27/06/2015 21:22
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Men for å dra det litt tilbake her: Hvis en kar (eller dame) som sykler på sti en times tid en kveld etter at unga har lagt seg har med seg 0,7 liter vann på en flaske; hvorfor vil noen karakterisere det som et "tilhørighets-statement"?

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: fredriks] #1977414 28/06/2015 06:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

En eller två flasker.

Har stisykkelen din plass til to flasker?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tråkk'n roll] #1977416 28/06/2015 07:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men for å dra det litt tilbake her: Hvis en kar (eller dame) som sykler på sti en times tid en kveld etter at unga har lagt seg har med seg 0,7 liter vann på en flaske; hvorfor vil noen karakterisere det som et "tilhørighets-statement"?

Nei - det kommer jo selvsagt an på hvorfor en tar det valget. Hvis en virkelig liker å putte verktøy og slange i lommene i stedet for å ha det i en sekk, så er det jo ikke et statement.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977418 28/06/2015 07:32
jag Offline
Ringrev
Ringrev

I lommene på ryggen av sykkeltrøya går verktøysett og pumpe.
Ekstra slange med dekkspaker legges i en liten plastpose som stripses under setet (bruker strips som kan åpnes igjen).
Med litt tape rundt pumpa, og strips som kan gjenbrukes så kan mye fikses på tur, for å komme seg hjem.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977424 28/06/2015 08:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

En eller två flasker.

Ja, men när jag tänker mig om så har jag bara kunnat använda ett av de de senaste åren så jag tar väl med mig en flaska på stitur.

Redigert av fredriks; 28/06/2015 08:22.
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: vids] #1977426 28/06/2015 08:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Märklig diskussion, om man syklar racer så är det ända rätta att ha flasker och allt annat i lommer på ryggen och om man syklar sti så är det ända rätta (hittills iallafall) att ha allt i en säck på ryggen.

Tydligen så beror denna skillnaden på klara analyser av vad som är mest praktiskt och om man inte fölger dessa "reglerna" så anses det i första hand som ett statement.

Redigert av fredriks; 28/06/2015 08:20.
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977435 28/06/2015 08:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg synes fremdeles ikke at jeg har fått en god forklaring på hvorfor drikkeflasker er et bedre alternativ.

Man skal også ha med slange, pumpe, lappesaker, verktøy, ekstra kjedeledd, girøre, etc ...

Hvordan frakter man dette uten sekk?

Haha, i en rumpetaske.

At forklaringene ikke er gode nok for deg betyr ikke at de ikke er gode nok for andre.

Jeg bruker både sekk, ingen sekk, rumpetaske, flasker alt etter forhold og type tur. Jeg har ingen problemer å få med meg det du nevner rett på sykkelen (lomme på trøya)hvis jeg må, men bruker nesten alltid sekk (starter ofte turene rett etter jobben). Allikevel går det i drikkeflasker på 9 av 10 turer.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: GeirK] #1977438 28/06/2015 08:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

En eller två flasker.

Alle sammen utenom 130mm/150mm-boingboingen, den har bare plass til en flaske men den brukes så å si aldri til noen særlig lengre turer enn en time og da holder det med en flaske.

Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tange] #1977742 29/06/2015 07:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
bruker nesten alltid sekk (starter ofte turene rett etter jobben). Allikevel går det i drikkeflasker på 9 av 10 turer.

Du bruker med andre ord nesten alltid BÅDE flaske og sekk. Det er rimelig spesielt med mindre de fleste turene dine er veldig lange.

Det bruker jeg kun ved heldagsturer på fjellet, slik at jeg kan ha med meg sportsdrikk på en flaske.

Edit: Du har kanskje med deg klær, laptop og etc fra jobben, Da forstår jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: fredriks] #1977746 29/06/2015 07:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Märklig diskussion, om man syklar racer så är det ända rätta att ha flasker och allt annat i lommer på ryggen och om man syklar sti så är det ända rätta (hittills iallafall) att ha allt i en säck på ryggen.

Tydligen så beror denna skillnaden på klara analyser av vad som är mest praktiskt och om man inte fölger dessa "reglerna" så anses det i första hand som ett statement.

Jeg innser at det er forskjellige behov her, men jeg har fremdeles trøbbel med å forstå hvorfor det å ikke kunne ta med mer enn sju desiliter vann, måtte stoppe hver gang man drikker (med mindre terrenget er veldig ukomplisert) og få masse møkk i munnen, veier opp for ulempen med å ha en liten sekk på ryggen. Den minste drikkesekken min er jo nesten ikke en sekk, bare en tykt ekstra lag på ryggen,.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvorfor drikkeflaske i ramma på enduro? [Re: Tange] #1977748 29/06/2015 07:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Alle sammen utenom 130mm/150mm-boingboingen, den har bare plass til en flaske men den brukes så å si aldri til noen særlig lengre turer enn en time og da holder det med en flaske.

Hva slags sykkel bruker du på stiturer av varighet 3-4 timer?

- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support