Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Takstativ vs. hengerstativ revisited

Takstativ vs. hengerstativ revisited #1976255 24/06/2015 11:28
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Ser det er en del tråder av varierende årgang rundt dette, klarer vi en oppdatering med det som finnes på markedet nå?

Har et enkelt Thule-stativ for hengerfeste, funker helt greit, men det kan ikke vippes ned og derfor går ikke luka på vår XC90 opp uten å ta stativet helt av. Og for å ta denne type stativ helt av så må også syklene av. Et mareritt med andre ord. Vurderer derfor nytt stativ, og vurderer også takstativ.

Vi kjører mye med sykler i bilen (som regel inni), men hvis det finnes gode alternativer som er enkle å bruke, så vil jeg gjerne høre om det. Jeg har tre sykler med karbonrammer som må passe (HT, FS og racer). BMX-syklene til guttene må også passe (18" og 20" hjul). Helst tre sykler.

Takstativ:
+ Kan stå montert hele tiden? (takler ikke det hvis det er mye støy fra de!)
+ Ikke i veien for bakluke (antar iallfall jeg kan få det langt nok frem til at øvre del av luka går opp).
+ Krever lite oppbevaringsplass når demontert?
- XC90 med sykler stående på taket blir i overkant høy?
- Vanskelig å laste på så høy bil? Har stigtrinn, og det funker fint å bruke det som trapp også for å stå på bakhjulene eller inni dørkarmene, men vet ikke hvor komplisert det er eller hvor langt over taket jeg må for å feste en sykkel?
- I veien for skiboks.

Hengerfestestativ:
+ Fin lastehøyde.
- Kompliserer tilgang til bagasjerom, selv med vippefunksjon.
- Kan ikke bruke parkeringssensorer.
- I veien for tilhenger.
- De store stativene med vippefunksjon og plass til tre sykler ser ut for å kreve en del lagringsplass?

Har ellers allerede både hengerfeste og aero/wingbars med t-sporfeste. Prisforskjeller?

Er det noen åpenbare forskjeller i forhold til låsing/sikring av sykler på ene eller andre metoden?

Har også hørt noen skrekkhistorier med sykkel på hengerfestet, hvor hjul og annet har sett ut som sandblåst etter langturer. Har behov for å bruke det også på turer opp i 50 mil hver vei, og syklene må stå trygt også på svingete og ujevne veier.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976268 24/06/2015 11:51
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har kjørt en del med begge deler, og for langturer vil jeg absolutt anbefale takstativ, det gir minst begrensninger og ulemper (bare man husker at bilen er en meter høyere enn normalt). Om det er greit at takstativet står på bilen hele tiden, er det også det som er kjappest i det daglige. Jeg fant også ut i sin tid at det ble det billigste alternativet på ferge, ettersom fergeprisen gjerne beregnes utifra lengde og ikke høyde.

Derimot er det ikke noe som slår hengerstativet i brukervennlighet og grei på-/avlasting.

Her er et par bilder av mine biler og stativer, med en del års mellomrom. Saab-en ble rigget med 4 takstativer (til tross for ganske smalt tak), for at hele familien skulle ta danskebåten på sykkelferie.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976279 24/06/2015 12:26
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Henger meg på denne..

Har tidligere brukt takstativ (opp til 5 sykler) og hengerfeste (den typen som man henger syklene på stativet, ikke slik somHCO har på bildet over) på en stasjonsvogn.

Begge deler har funket bra til sitt formål. Har brukt takstativet når hele fam skulle på tur. Syklene blir minst møkkete på takstativ også. På kortere turer har jeg brukt hengerfeste stativet mest. Aller mest fordi den kan jeg rigge med sykler i garasjen..

Har nå byttet bil og ett par nye problemer har meldt seg. Ny bil er en Land Rover Discovery. Altså en høy bil. Må stå på bilens bakhjul for å i det hele tatt nå opp, og da blir det en liten balanse/styrke sak å få det til. Løste det ved å kjøpe en slik hjul-stige på biltema til å stå på. Men da ser det jo ut som om jeg skal på ekspedisjon hver gang jeg skal opp på taket ICON_WINK

Så da tenkte jeg å bruke hengerfeste mere, men da fikk jeg problem med at styret slår inn i ruta på bagasjeromsdøra. Veldig vertikal bakdør kombinert med bredt styre = problem. Kan ha sykkelen lenger ut på stativet men da er det bare plass til en sykkel...

Så nå tenker jeg å kjøpe meg en hengefestet type ala den du HCO har - da det ser ut som om den kommer lenger ut fra bilen.

Noen som vet om det finnes en slik type som kan felles "opp" mot bilen når den ikke er i bruk? Mener at man ikke tar den av hengerfeste, men feller den sammen/opp slik at den ikke stikker en meter ut fra bilen... Sikkert dårlig forklart ICON_WINK men om noe slikt finnes er det sikker noen som skjønner hva jeg mener ICON_SMILE

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976281 24/06/2015 12:31
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: grr

Har også hørt noen skrekkhistorier med sykkel på hengerfestet, hvor hjul og annet har sett ut som sandblåst etter langturer. Har behov for å bruke det også på turer opp i 50 mil hver vei, og syklene må stå trygt også på svingete og ujevne veier.

Og for å svare/kommentere litt rundt det ts spør om også:

Kjørte med fatbike'en bak på hengefeste-stativet ett par turer i vinter. Fra Oslo, rundt null grader og slaps, til Blefjell med tørr snø og en del minusgrader. Sykkelen så helt jævlig ut etterpå. Slapset (type særs møkkete, med salt og grus) hadde formet seg som svære klumper på sykkelen (bak hjulene på bilen). Ble takstativ etter det....

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976295 24/06/2015 13:05
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Når det gjelder takstativ og karbonsykler. Yay or nay?
Tenker da på om karbonrammen tåler belastningen fra holderen som klemmes fast i underrøret.
Vet at enkelte fraråder å ha karbonsykler i mekkestativ f eks, om man ikke klemmer den fast i setepinnen

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: chili] #1976326 24/06/2015 14:49
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: chili
Når det gjelder takstativ og karbonsykler. Yay or nay?
Tenker da på om karbonrammen tåler belastningen fra holderen som klemmes fast i underrøret.
Vet at enkelte fraråder å ha karbonsykler i mekkestativ f eks, om man ikke klemmer den fast i setepinnen

En slik klemme klemmer veldig svakt. Det gjør i allefall min Thule. Så ikke noe problem. Holder sykkelen fint allikevel da.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976334 24/06/2015 15:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Den dagen man kjører inn i en garasje, drive-in, parkeringshus, lav bomstasjon, osv med takstativ er den dagen man innser at hengerfestestativ er for deg/meg.

Det er aldri snakk om hvis, kun om når.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976414 24/06/2015 20:15
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg kjøpte et sykkeltrekk/presenning på Biltema som jeg fester rundt syklende når jeg bruker hengefestestativ i dårlig vær eller kjører på grusveier. Kostet et par hundre kroner. Kan også kjøpes hos firmaer som leverer ekstrautstyr til campingbil.

I tillegg har jeg et takstativ som alltid står på ved siden av skiboksen.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976445 24/06/2015 21:28
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Et annet aspekt som kanskje kan være relevant er forbruket: Takstativ med en del sykler kan fort øke forbruket med 15-20% avhengig av fart.
Jeg har begger deler - takstativ først - men er ikke i tvil om at jeg foretrekker hengermontert (type Euroway). Svært mye mer smidig.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: Pjoltergeist] #1976472 24/06/2015 22:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Pjoltergeist
Et annet aspekt som kanskje kan være relevant er forbruket: Takstativ med en del sykler kan fort øke forbruket med 15-20% avhengig av fart.
Jeg har begger deler - takstativ først - men er ikke i tvil om at jeg foretrekker hengermontert (type Euroway). Svært mye mer smidig.

Det er vel egentlig ikke et problem at forbruket øker når du har sykler på, men har du takstativ kjører du rundt med det gjerne hele året, det er vel det største problemet mht. forbruk. Sykkelstativ på hengerfestet øker vel forbruket med ca 10% (med sykkel på). Det er vel sånn at det stativet som kan stå montert er det som blir brukt. Sånn er det for meg.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976476 24/06/2015 23:24
anderfo Online
Besatt
Besatt
I min verden vinner fortsatt takstativet.

Når det gjelder skader på sykkel:
På tur i Italia opplevde jeg at både dekk og slange på en sykkel på hengerfestet smeltet fordi de kom for nært eksosrøret. Felg ble også litt ødelagt, samt at sykkelturen ble 100% spolert (hadde ikke reservedekk i bilen, og det var søndag så alle verkstedene var stengt). Dermed leder takstativ 1-0 over hengerstativ når det gjelder sykkelskader for min del...samt litt ekstra goodwill pga færre spolerte sykkelturer.
Kræsjing i garasjeport er stadig uprøvd.

Når det gjelder hva som er mest komfortabelt i bruk:
Her er nok sammenlikningen litt urettferdig ettersom Thule hengerstativet mitt er 2004-modell og Thule takstativet er 2012-modell. Men der er jeg ikke i tvil om at takstativet vinner soleklart (12-0?) over hengerstativet.
Hvorfor? Vel, hengerstativet mitt må nemlig demonteres for å få åpnet bagasjerommet...og det tar drøyt 5-10 min å feste det på hengerfestet (som også tar 5min å sette på; avtagbart hengerfeste) litt avhengig av hvor mye rust som har oppstått på hengerfestet siden forrige gang. Altså helt uaktuelt å bruke både i dagliglivet og på ferie... ICON_WINK

Totalt er stillingen nå 13-0 til takstativet over (gammelt) hengerstativ.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: AronsQLB] #1976494 25/06/2015 06:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: AronsQLB
Jeg kjøpte et sykkeltrekk/presenning på Biltema som jeg fester rundt syklende når jeg bruker hengefestestativ i dårlig vær eller kjører på grusveier. Kostet et par hundre kroner.

Jeg prøvde å lete på Biltema-sidene, men fant ikke noe slikt. Husker du hva det heter?

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: Pjoltergeist] #1976513 25/06/2015 06:59
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Pjoltergeist

Min erfaring med 4 sykler på taket. Opp til 100 km/t helt ok, 15-20 høyere forbruk og litt lyd. 120 km/t, 50% høyere forbruk og ganske mye støy. 140 km/t 100% høyere forbruk (minst) og du kan bare glemme å snakke til sidemannen inne i bilen uten å skrike. 2 sykler går greit, men med taket fullt blir det som en vegg i høy fart.
Har også et stativ på hengerfestet (Velocompact), her er det mye mindre økning i forbuket/lydnivå, men selv med 2 fulldempere er det et slit å finne gode måter å feste dem på. Synes det er vanskelig å finne et godt sted å tre den lange "festepinnen" gjennom ramma på den innerste sykkelen slik at den samtidig fester den ytterste sykkelen på en god måte(dette var sikkert umulig å forstå) og samtidig unngå knissing mellom syklene. Men halvdempere går det nok bedre. 3 fulldempere hadde jeg ikke klart. Så løsningen blir en kombinasjon av sykler på taket og bak dersom jeg skal ha med mange.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976514 25/06/2015 07:01
tron Offline
Besatt
Besatt
Foretrekker hengerfestet. Først og fremst fordi jeg er avhengig av takboks, men også pga. garasjeproblematikk og høyde.

Med svart belte i danskebåt, har jeg også erfart at sykler på taket ofte fører til tilleggsgebyr (bilen må stå med lastebilene), mens sykler på hengerfestet aldri gjør det.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976607 25/06/2015 09:53
F
fevang Offline
Medlem
Medlem
F
Foretrekker taket her, byttet til takmontert etter å ha startet birken med mer dritt i drivverket før start, enn etter målgang.

Tilleggsgebyr på ferger gjør ingenting, så lenge jeg slipper å kjøre opp og ned på smale og trange bildekk, bedre plass rundt bilen sammen med trailere er også et stort pluss, sparer både lakk og speil på bilen når folk skal presse seg rundt og forbi, ikke trenger man å være slangemenneske for å komme seg inn og ut av bilen heller ICON_SMILE

MEN hadde jeg hatt XC90/suv som trådstarter, ville jeg valgt hengermontert kun fordi jeg ikke rekker opp på taket.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: anderfo] #1976624 25/06/2015 10:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo
I min verden vinner fortsatt takstativet.

Når det gjelder skader på sykkel:
På tur i Italia opplevde jeg at både dekk og slange på en sykkel på hengerfestet smeltet fordi de kom for nært eksosrøret. Felg ble også litt ødelagt, samt at sykkelturen ble 100% spolert (hadde ikke reservedekk i bilen, og det var søndag så alle verkstedene var stengt). Dermed leder takstativ 1-0 over hengerstativ når det gjelder sykkelskader for min del...samt litt ekstra goodwill pga færre spolerte sykkelturer.

Da har du feil hengerfeste-stativ. ICON_WINK Slike stativ med skinner som sykkelen står i står godt over eksosrøret.
Slike stativ der sykkelen henger dinglende foran eksosrøret er ikke bra, det kan vi være enige om.

Øyvind Aas
Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976637 25/06/2015 10:38
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg foretrekker takstativ siden jeg stadig har med sykkelen. Raskere og enklere.

Har vurdert et Euroway stativ også, men liksom ikke klart å bruke de kronene på det. Tar mye plass i garasjen kontra å ha stativ fast på taket.

Har akkurat handlet ny bil og måtte brukt hangon stativet med to sykler på et par ganger, synes det er knotete og tar mer tid enn takmontert.
En sykkel på bare går rimelig raskt og greit, men jeg henter takstativ til bilen i morgen ICON_SMILE

Ang Euroway så har noen kompiser det. For rask og smidig lasting av disse så må man ha stativ som takler 3 sykler, men bare laste på 2 stk...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976683 25/06/2015 11:57
G
grr Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
G
Skjønner at jeg ikke får de svarene jeg ville ha. Ingen optimale løsninger her...

BMX-syklene/barnesyklene stapper vi som regel baki bilen, ser ut som det er greiest å fortsette med det. Det er sjelden jeg kjører tur med voksensykler, og som oftest tar jeg av et hjul og stapper de baki. Da er de forholdsvis trygge både for tyveri og andre skader. Ulempen er at selv om bilen er stor så er det ikke optimalt med 3-4 sykler + bagasje i bagasjerommet, men akkurat nå fremstår det som bedre alternativ å ha syklene inni bilen og ha på takboksen for å dekke bagasjebehovet, enn å ha syklene på taket eller bak...

Hengerfestestativet jeg har i dag er Thule av typen en stikker inni ramma. XC90en har 2-delt bakluke, den øverste 3/4-delen går oppover, den nedre 1/4-delen går ned. Jeg klarer ikke åpne noen av disse med dette stativet på. Men det skal ikke så mye vipp til for å kunne klare å åpne øvre del av luka (som er nok).

Hva med disse man fester på bakluka, ser jo at de har noen fordeler - syklene henger høyt, kanskje til og med over parkeringssensorer, kan man også åpne en oppoverluke mens stativet og syklene henger på? At ikke gassfjærene klarer å holde vekta er én ting, men går det i det hele tatt? Noen som har opplevd lakkskader med disse?

Hvor høyt opp på sykkelen må en ha hendene for å feste/løsne den på takstativet? XC90en går ikke inn i garasjen eller en del parkeringsanlegg bare med takboksen på, så det å få en del høydebegrensninger er jeg forholdsvis vant med, men det må gå an å laste av og på syklene, og det er klart at setet blir sikkert nesten tre meter over bakken.

Det siste plusspunktet jeg glemte på takstativ er jo at det utvilsomt ser ganske bra ut med en frekk sykkel eller tre på taket... stil-poeng må ikke undervurderes.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976688 25/06/2015 12:08
R
RunM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Foretrekker hengerfestet. Kjører suv, og det å få en dh-sykkel opp på taket er ett slit, både med tanke på at det er tungt og skal løftes høyt.

Ulempen er at det begrenser adgangen til bagasjerom.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976783 25/06/2015 19:08
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Synes det høres ut som Euroway stativ er det beste for deg. Veldig greie å vippe ned de og syklene står støtt og kan låses.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976791 25/06/2015 19:34
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Arne And: det ligner på dette trekket, men fant det ikke på nettsidene til Biltema nå: http://caravan.no/Produkt/671/440750/Sykkeltrekk-for-2-3-sykler

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976822 25/06/2015 21:05
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Grr: På min S-Max går det ett thule takstativ ved siden av 90 cm takboks. Må passe på totalvekten på taket da. Hendlene på sykkelstativet er nede ved taket. Lasting går greit med krakk, ikke uten. Ekvipasjen blir 2.80 høy…

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: AronsQLB] #1976853 26/06/2015 06:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
AronsQLB: takk.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: lmo] #1976861 26/06/2015 06:44
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: lmo
Synes det er vanskelig å finne et godt sted å tre den lange "festepinnen" gjennom ramma på den innerste sykkelen slik at den samtidig fester den ytterste sykkelen på en god måte

I tilfelle ikke alle er klar over det, så kan man løsne disse festearmene helt fra stativet, det kan gjøre det litt lettere når syklene skal monteres (man slipper å tre hver sykkel innpå den lengste armen). Skru strammeskruen langt ut og dra i den lange, blanke metalldelen, så kan klemma som fester til stativet vippes av.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: Arne_And] #1976896 26/06/2015 07:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Synes det er vanskelig å finne et godt sted å tre den lange "festepinnen" gjennom ramma på den innerste sykkelen slik at den samtidig fester den ytterste sykkelen på en god måte

I tilfelle ikke alle er klar over det, så kan man løsne disse festearmene helt fra stativet, det kan gjøre det litt lettere når syklene skal monteres (man slipper å tre hver sykkel innpå den lengste armen). Skru strammeskruen langt ut og dra i den lange, blanke metalldelen, så kan klemma som fester til stativet vippes av.

Sant, sant. Og da kan du også plassere stengene hvor du vil på bøylen på stativet. Jeg ender ofte opp med å feste to sykler i overrøret, mens en festes i seterøret med stanga festet i den loddrette delen av bøylen på stativet.

Med senkepinne(r) er det greit å få på tre stisykler.
Man bør også vente helt til slutt med å stramme hjulstroppene helt, da er det lettere å flytte syklene litt frem og tilbake for å få alt på plass.

Øyvind Aas
Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976904 26/06/2015 08:13
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Fåes det ikke adapter til Eurowaystativet slik at sykkelstativet kommer litt lenger ut for å skape mer plass for bakdører.

Eurowaystativet tar mere lagringsplass, men funker da greit å henge det opp på veggen.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: grr] #1976908 26/06/2015 08:16
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Fant forresten ut med mitt Euroway at det er vanskelig å få stroppene rundt felgen etter at jeg fikk 38mm felger. Er det noe sted man kan bestille lengre stropper?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: sykkeloyvind] #1976982 26/06/2015 10:24
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Arne_And

Sant, sant. Og da kan du også plassere stengene hvor du vil på bøylen på stativet. Jeg ender ofte opp med å feste to sykler i overrøret, mens en festes i seterøret med stanga festet i den loddrette delen av bøylen på stativet.

Med senkepinne(r) er det greit å få på tre stisykler.
Man bør også vente helt til slutt med å stramme hjulstroppene helt, da er det lettere å flytte syklene litt frem og tilbake for å få alt på plass.

Har forsåvidt forsøkt å flytte festepinnen rundt omkring på stativet, men sliter fortsatt (har stativ til bare to sykler). Jeg får fortsette å prøve, så finner jeg nok en løsning til slutt.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: lmo] #1976984 26/06/2015 10:26
Arne_And Offline
More than words
More than words
Egentlig litt rart at Thule ikke lager en U-formet festepinne, så kunne den gått i en fin bue over alle syklene. De tenker kanskje at bike frame adapter løser problemet. De har forsåvidt en arm for å feste en sykkel til nabosykkelen, kanskje det hjelper.

Redigert av Arne_And; 26/06/2015 10:33.

Re: Takstativ vs. hengerstativ revisited [Re: Arne_And] #1977069 26/06/2015 12:35
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Fiemma har buede festearmer, mulig de passer på Thule?

link

Sindre R.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support