Elektrifisering av fatbike
|
Elektrifisering av fatbike
#1965543
29/05/2015 18:01
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Lurer litt på å bygge om min Nakamant mk2 til el-fat. Lurte på et kit ala dette: http://www.lectriccycles.com/e-rad-mid-drive-fat-bike-100mm-conversion-kit/Disse kitene er vel ikke lovlig for det skal vel ikke overstige 250w? Ser det er flere her som har bygd om sin fatbike, og lurer på hva dere har brukt? Er det stortsett en eller annen versjon av Bafang det går i?
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1965801
30/05/2015 12:21
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Den e-rad motoren ser ut til å være Bafang med noen nye merker på. Mulig man må handle noe rebranda for å få 100mm-versjonen. Hos f.eks bmsbattery.com finner jeg kun standardutgaven. 250w og 350w skal være samme motoren, med forskjellig programmering. Det som avgjør om motoren er lovlig er hva som står påskrevet. Står det 350w på motoren hjelper det ikke at man har programmert lavere strømtrekk.
Jeg har en White med standard 250w Bafang, det er frest over 2cm av krankhuset for å få plass og jeg bruker venstre krankarm med litt ekstra offset. Dette gir fin kjedelinje og passe symmetrisk og liten klaring mellom krankarmer og kjedestag. Iflg han som bygde denne var det enklest å bygge om White Fat-rammene, men han pratet om at også alu-Diamantene (Nakamura) kunne bygges om med standardmotoren.
Om man bygger med 100mm motoren så blir vel fort q-faktoren høyere, om man ikke kan lage litt offset på krankhuset så man slipper å bruke offset venstre krankarm. Uansett blir det nok metallarbeid på ramma for å få et godt resultat, og da blir det nok ikke mulig å bygge tilbake til manuell drift.
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1965907
30/05/2015 17:07
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Hadde håpt å få til noe reverserbart, og unngå modding av krankhus. Hmmmm...
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1965968
30/05/2015 19:38
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Jeg har kun erfaring med min egen White, om jeg skal dømme utfra den så ville jeg fått høyre krankarm forskjøvet ganske langt til høyre om krankhuset ikke hadde vært frest. Det ville gitt høy q-faktor og dårlig kjedelinje med stor drevslitasje på det/de letteste gira. En White 2fat ramme er såpass billig at det ikke er krise å ødelegge den, så kan delene evt puttes tilbake på gamleramma ved behov. http://www.xxl.no/sykkel/sykler/fatbikes/white-frame-2fat-pro-15/p/1105438_1_styleHer er en som har konvertert Bigbob uten å frese, altså er det reverserbart. I've used a chainring adapter to keep my 36t chainring and my chain line is awful to the 2 lowest gears, so I effectively have 7. http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=65663Produsenten av 100mm akslingen til Bafang-motoren sier at at de lagde den fordi de mener det er utrygt å frese ned krankhuset til ~73mm. Det har ikke dukket opp noe sprekker i min, men tiden vil vise om det var lurt.
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1965974
30/05/2015 19:49
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Det som kan gå med fat'n din er å velge 100mm motoren, frese bort 5mm av krankhuset på høyre side, så bruker du to av disse standard Shimano spacerne for gjenga krankhus og utenpåliggende lager. De er vel 2,5mm /stk. Putt dem på venstre side, da flytter du kjedelinja 5mm innover, noe som burde hjelpe godt. Om/når du vil bygge sykkelen tilbake så putter du spacerne over på høyre siden og får kranken tilbake på riktig plass. Jeg har ikke testet, men mener å ha lest at man kan ta litt av krankhuset og fortsatt ha nok gjenger igjen til å få festa de utenpåliggende lagerne.
Edit: Om kjedelinja ikke blir bra nok med en slik løsning så kan du bruke Shimano XT 10-delt kassett hvor du tar av 17t drevet med spacer som du flytter på innsiden av kassetten, så erstatter du 15t drevet med et 16t drev. Da har du en kassett med 9 drev, den bruker 10-delt skifter/veksler/kjede. Bakveksleren justeres så kjedet ikke kommer over 36t drevet og detter ned på 17t drevet. 17t drevet er der bare for å space ut kassetten og forbedre kjedelinja på letteste giret.
Redigert av knut77; 30/05/2015 20:19.
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1966032
30/05/2015 22:14
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Takker for tips. Må fundere litt på dette.
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1966561
01/06/2015 10:41
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Du kan vel bygge om relativt enkelt ved å velge navmotor i stedet?
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1976485
25/06/2015 05:50
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Henter denne, feriepengene brenner på konto, og elbike er jo kult; kanskje skulle jeg konvertere min White til elektro-bike ?
Når dere sier dere " freser ned krankhuset " er det operasjon som krever oppspenning i fresemaskin, eller gjøres det litt mer primitivt ( vinkelkutter / flatfil ? ) Er det noen som har bilder av en sånn operasjon ? Hvem andre enn ebikekit her hjemme har sånne sett, og kan yte noen form for støtte ? Kjenner på meg at det kan bli mye frust om jeg skal kjøpe deler på nettet, til noe jeg ikke helt vet hva jeg trenger,og må basere hele opplegget på at jeg skjønner hvordan ting henger sammen, er målsatt osv.
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1988296
29/07/2015 09:58
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Ingen fler DIY fatbikere der ute ?
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: Desmo]
#1991858
06/08/2015 14:04
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 21
dodger86
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 21 |
Denne teknologien virker iallefall ganske lovende https://youtu.be/1Fs2EguY054Øker bare vekten på selve sykkelen med 1.5kg og ser ut som den kan instaleres på de fleste sykler:) (selve batteriet har en i senken)
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: dodger86]
#1991873
06/08/2015 14:33
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Den Bionicon- saken ser veldig interessant ut. Videoen sa lite om pedalsensor type og justering av assistansenivå, men det burde være mulig å finne ut av når jeg har tid.
Batteri i sekken er klart å foretrekke til teknisk sykling. Motoren ser ut til å skrus rett i bsa-gjengene på krankhuset, på venstresiden, da påvirkes ikke kjedelinjen. Men q-faktoren påvirkes antakelig litt, ser ut tvil at venstre krankarm flyttes noe ut. Interessante greier!
|
|
|
Re: Elektrifisering av fatbike
[Re: knut77]
#1991961
06/08/2015 19:47
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Var i overkant dyr den der, €1750, og med dagens kronekurs blir det godt over 15k :/
|
|
|
|
|