Har laga stereobenken, bordet, skjenken, bokhylla og vegghylla selv. Den lave hvite er en IKEA LACK som jeg malte hvit og lagde eikedører til. Kjøkkenet har jeg også designet selv, men jeg resirkulerte de gamle skapene og dørene og lagde hyller og plater rundt.
Re: Jeg er lei bilen og vil ha velomobil.
[Re: Niels]
#197075910/06/201511:06
Jeg tror kanskje Det blir for dyrt å kjøpe en håndoverfres som takler så stort verkøy. Det mest fornuftige er kanskje å kjøpe en maskinhøvel og grovforme kanten og så pusse resten.
Utrolig fascinerende. Hvordan kan det ha seg at du bygger dette i stua? Og hvordan klarer du å holde på med et custom treprosjekt uten en eneste treflis? Er alle deler kjørt ut på 3D-modell i CNC-fres for perfect fit?
Tror jeg hadde lånt ut garasjen til fri bruk for dette her om du bodde i nærheten... :-)
[Re: Tor Arne]
#197107911/06/201505:22
Stua er eneste rommet som har plass. Jeg pusser kantene på hobbyrommet før jeg tar de ut, så det går fint. De er frest ut, og passer fint sammen så lenge jeg ikke har gjort noe galt. Har funnet et par plasser som jeg måtte korrigere litt i ettertid med båndsaga eller båndsliperen.
Naboen har en garasje som jeg skal prøve å få lånt når jeg må runde kantene, pusse og male. Jeg har ikke lyst til å låne garasjen hans og risikere at jeg går lei og må ta den inn igjen for en pause. Det er for ustabilt vær til å holde på ute. Jeg tenker at jeg grunner innsiden mens den fortsatt står i stua sånn at jeg får gjort så mye som mulig. Jeg vil bruke Quick metallgrunning og universallakk.
Her om dagen monterte jeg sammen en sykkel med DI2 for en kompis. Det er mye bedre system enn jeg hadde forventet. Fikk lyst på det. Kanskje jeg bygger et hjul med Alfine 11 og DI2 til veloen en gang. Nå blir det Zee med kort arm.
Redigert av Tor Arne; 11/06/201505:25.
#197113611/06/201507:32
Jeg har planer om å prøve å lage padlegir på rattet. Tenkte montere Zee-girspaken på rattstammen og ordne en løsning med karbonfiberplate. Kanskje ikke med en gang, men etter hvert. Vil få den oppe og gå fortest mulig nå.
#197173512/06/201511:26
Nå har jeg bestilt en ny Bafang. Det er en spesialutgave som er tilpasset norske forhold, med omtrent samme ytelse som Bosch og Yamaha (Bosch har visstnok 1400 W maks inneffekt). Den er basert på BBS02 for å tåle høyere kortvarige belastninger, men er 250 W nominell. 15 A normalt som de kinesiske, med ekstra boost. Nominell er et fint begrep. Det betyr visst: "tolk hvordan du vil".
Med gasspak alene drar den opp til 6 km/t med god ytelse slik at den kan brukes til hjelpestart. Den er spesialtilpasset av http://ebikekit.no/ i samarbeid med Bafang. Gleder meg til å prøve den.
Jeg har bestilt noen alurør som jeg vil bruke til ramma, men de er forsinket. Jeg har nok rør, men må bruke noen kortere rør der i stedet om de ikke dukker opp, og det er litt teit fordi jeg har tegnet den med lengre rør opp fra understellet inni skroget. Resten av ramma har jeg alt jeg trenger for å frese og sveise. Det er mulig jeg sveiser neste uke.
Jeg har en plate jeg skal lage støpeformer til hjulekslene av. Må lage to forskjellige dekseldybder, 25 mm og 10 mm, men alle hjulene bruker de to. Hjulkåpene til fremhjulene krever 50 mm tykt materiale for å støpe, så det får jeg ta litt senere. Disse delene støpes i karbonfiber. Jeg har 30 m² karbonfiberduk på rull.
Redigert av Tor Arne; 12/06/201511:57.
#197181912/06/201515:52
Svarte! Nå streiker spindelen igjen. Vil ikke starte. Fikk frest ut dørbjelke og støpeform til hjuldeksler i går og tidligere i dag. Nå ville den ikke starte når jeg starta opp igjen. Bare vibrerer helt til jeg dytter den i gang. Mistenker at magnetene har mista mye magnetisme pga overoppheting. Var unormalt varm her om dagen.
#197354217/06/201510:51
Karbonfiberplater til hjula. Første forsøk. Må være flinkere til å smøre PVA på formene, men ble greit. Litt visuelle bølger fordi det er grenser for hvor mye jeg gidder å pusse på støpeformene. Skulle hatt MDF i stedet for kryssfinér der, men jeg får ikke tak i MDF uten å bestille. Det er ikke spesielt synlig. Dette første settet får være på bakhjulet. Dybden er veldig bra. De berører både navet og felgen samtidig.
Redigert av Tor Arne; 21/06/201511:41.
#197505321/06/201515:59
Sett nummer to ble ok, men jeg brukte litt for lite epoxy så det ble ikke glatt over alt. Jeg la to lag med karbonfiber denne gang og det ble stivt men tungt. Skal la alle dekslene herde en dag til og se om de med ett lag blir stive nåk. De er stivere i dag enn i går. Jeg vokset ikke før jeg la på slippmiddel, og det var litt vanskeligere å ta de ut av formene denne gang. Skal prøve Meguiars carnaubavoks på et teststykke etter hvert. Det skal være nok og gi bedre finish.
Nå fikk jeg nettopp en ny spindel levert på døra, og alt fungerer igjen, så jeg hadde sannsynligvis rett i at det var selve spindelen som svikta.
Redigert av Tor Arne; 22/06/201517:13.
#197753528/06/201517:05
Jeg gikk tom for grunning. Det er Bengalack, så mye av det fordamper vel... håper jeg. Jeg syns fargen passer bra til interiøret. I morra skal jeg sykle til Byggmix og kjøpe mer.
Det gjenstår fortsatt mye bearbeiding på kantene utvendig, men det er ikke hastverk. Har ikke fått tak i overfres enda, så jeg tenker at jeg bare runder av litt med høvel og pussemaskin og forsegler nå.
Jeg har ikke laga bagasjeluka enda, men det er vel det eneste av trearbeidet som gjenstår.
Det blir 1,8 mm plexiglass over alt, inkludert tak og bagasjeluke. Kanskje jeg skal legge sotefilm inni tak og bagasjeluke for å redusere drivhuseffekten. Lykteglassene blir også plexiglass.
Hull til forstillingsdeler lages etter at aluminiumsdelene er på plass. Demperene havner på innsiden.
Lyktene skal ha runde rør inn fra åpningene. Jeg hadde tenkt å bruke plexiglassrør, og har til og med bestilt, men nå er det mulig jeg støper de i karbonfiber i stedet. Det samme gjelder luftinntaket (munnen).
[Re: Dan]
#197762728/06/201520:37
Jeg hadde tenkt å bruke plexiglassrør, og har til og med bestilt, men nå er det mulig jeg støper de i karbonfiber i stedet. Det samme gjelder luftinntaket (munnen).
Plexi er tungt i forhold til volum så det er sikkert lurt
Imponerende prosjekt som også jeg følger fra sidelinjen, både her og på Insta.
En liten update. Jeg har fått Triton-overfresen. Ser veldig bra ut. Jeg regner med at verktøyet kommer i morra eller mandag, så da er det ikke lenge igjen før jeg har ødelagt hele bilen. Det blir 16mm radius på kanten. Tror det myker opp utseendet ganske mye. Etter det kan jeg grunne hele utsiden, sparkle taabber og lakke.
Jeg må lage noen enkle støtter i nesa pga tabben med å legge kryssfinérplata feil vei rundt nesa. Grunnen til at jeg gjorde det var fordi jeg bare hadde en bit som var den veien, og ville være økonomisk. Det ordner seg nok når jeg limer inn noen presist utfreste former på innsiden.
Jeg kvier meg litt for å dra og sveise. Noen ganger så tenker jeg at jeg skal lage skrudd sammen ramme i stedet, men tror egentlig ikke det er enklere enn å sveise.
#198078006/07/201517:48
Nå har jeg frest kantene. Jeg ødela nesten ingen ting. Gjenstår pussing og litt fylling av skavanker i kantene før overflatebehandling igjen. Jeg glemte å ta bilde. Hele bilen er grå nå
#198081306/07/201519:31
Nå har jeg frest kantene. Jeg ødela nesten ingen ting. Gjenstår pussing og litt fylling av skavanker i kantene før overflatebehandling igjen. Jeg glemte å ta bilde. Hele bilen er grå nå