[quote=Sykkel-Erik] Leste bloggen din nå. Evereste Alpe d'huez...!! du kjenner i alle fall igjen svingene til rittet i Juli om ikke annet
He he - det er ingen overdrivelse i å si det, nei. For de som ikke har kjørt bakken er det greit å vite at det er tøffest i starten, og det blir bare bedre og bedre etter hvert som målgang nærmer seg.
Synd om Galibier ryker, men for våghalsene av oss kan en tur opp og ned Col de Sarenne være en fin substitutt. https://www.youtube.com/watch?v=JKDsNQECvwE. Syklet den ned i dag, og det var helt crazy - ser frem til å sykle den opp igjen i juli!
Synd om Galibier ryker, men for våghalsene av oss kan en tur opp og ned Col de Sarenne være en fin substitutt. https://www.youtube.com/watch?v=JKDsNQECvwE. Syklet den ned i dag, og det var helt crazy - ser frem til å sykle den opp igjen i juli!
Kun syklet Sarenne ned, og stått på ski ned der faktisk. Sarenne er alpenes (og da verdens lengste) sammenhengende preparerte bakke, uten motbakke (dog veldig flatt til tider) og behov for heis (annet en til toppen). Er også et veldig bra offpist"åk". Husker asfalten som veldig dårlig. TdF 2013 syklet ned der (og opp hovedveien 2 ganger). Er veien opp til Sarenne jeg mener at grusveien før tunellen går opp til. Som nevnes lenger fremme i denne tråden om synsing av "ny" trase.
googlet litt etter noe nytt om ruta, virker som det sitter mange frustrerte sjeler rundt i verden som savner noe informasjon. Arrangøren virker heller ikke til å ha rykte på seg til å informere så veldig bra. Plukket opp denne fra et irsk forum postet i går kveld.
OK, I phoned them just now, they were actually very helpful.
They are waiting for authorisation from one final departmental (ie regional) authority for the new route.
There is a meeting scheduled for early next week to this effect and they hope that they will be able to make an announcement by next Wednesday. There is no danger of complete cancellation.
The start and finish will remain the same, Galibier is definitely out, and the route will "probably" feature the Croix de Fer and the Lacets de Montvernier "or something like that" instead. The total distance and elevation will be roughly the same as the original route.
Hadde jo faktisk vært kult med Lacets de Montvernier (forstørr strava segmentet eller goggle bilder av klatringen, vi snakker om slalomserpentiner og super g svinger her). Kult fordi den også er siste klatring på 18 etappe i årets TdF (første gang der tror jeg) og kul fordi den er....eh kul. Ville jo heller hatt Galiber og ikke sykle samme vei t/r, men en runde. Men er dette det beste så er det det beste. Men hva gjør de med TdF dagen etter, da går det jo etappe om Galiber med målgang i AdH! Er det slik at de får fikset tunellen til da ? Rart de ikke skal klare det 2 uker før da ?
Men får ikke gjort noe med, men satse på Galiber dagen etter da, ikke i veldig kjapt tempo men få turen lissom.
Men hva gjør de med TdF dagen etter, da går det jo etappe om Galiber med målgang i AdH! Er det slik at de får fikset tunellen til da ? Rart de ikke skal klare det 2 uker før da ?
Leste noe om at de vurderer å kjøre løypa til Alpe de huez motsatt retning av der vi skulle kommet fra, dvs ikke ta mot Gallibier i krysset ved st Michel de Maurienne. De får vel da i tilfelle Glandon 3 dager på rad.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
I følge boards.ie forumet så er ruta offisielt annonsert, ikke at jeg finner noe på hjemmesiden eller facebook siden. Men dette skal være ny rute
Route Marmotte 2015 has been confirmed:
The 2015 round tour will feature similar numbers than the historical route: 170 km and 5100 m height gain. The itinerary will be located in the Oisans and Maurienne areas, with mythical roads and cols: – Bourg d’Oisans (719 m), – col du Glandon (1 924 m), – Montvernier hairpins (777 m), – col du Mollard (1 630 m), – col de la Croix de Fer (2 058 m), – Bourg d’Oisans (719 m), – Alpe d’Huez (1 880 m).
Syntes den ser bra ut, og er jo den ruten som ble antatt for en ukes tid siden. Var skuffet når jeg skjønte at Galiber ikke var på ruten, men nå gleder jeg meg, og det som er kult er jo at nå får en 2 andre klatringer som skal sykles i årets TdF, og spesielt den Montevernier klatringen har stått på listen min siden jeg først så bilde for et par år siden, den ser veldig kul ut.
5100 hm er det jeg hadde på en 25 mils tur på Mallorca før i år, skal vel klare det i Juli også. Men en rute som er 5 km kortere og 4-500 hm mindre tilsier vel ca halvtime mindre sykkeltid. Mao mer energi å bruke dagen etter opp Galiber. Ser for meg at mange tar den turen dagen etter. Kjører bil opp Maurianne dalen og sykler opp Galiber, kanskje til og triller ned til Lauteret passet og sykle opp den veien også (ca 6-700 hm). Lett å være eplekjekk nå kanskje he he. Men får jo utnytte tiden.
Antar det betyr at Galiber ikke blir syklet på TdF i år heller.
er du sikker på det er 4-500hm mindre? ifølge de tallene jeg har sett er det omtrent like mye (sportscommunication har 5000hm på marmotte, mens wikipedia sier 5180)
Eksperter (folk på forum som har syklet i området sier det fort kan ta lenger tid pga tregere og mer tekniske utforkjøringer)
Er jo ikke sikker, men er ikke orginaltrasen 5500 + hm ? Galiber er jo 600 hm høyere en CdFer, men virker som det er noe lengre nedkjøring midtveis en den mellom Telegraph og Galiber, og dermed blir noe meter ekstra + den klatringen opp de rappe serpentinersvingene på nordsiden av Maurienne dalen også gir noen hundre hm +. Så mulig jeg tar feil, har strengt tatt kun sykla A'd'H før av disse!
Sadeltaske av typen liten tar jeg med også. To slanger bør vel holde, men tar med det ja. Satan så kjett hvis man skulle være maks uheldig i forhold til punkteringer så sitter man der uten slanger.. Kanskje legge i noen lapper med lim i taska også, hvis krise.. Da klarer man seg med to slanger iallfall. To patroner, kjedelås, multiverktøy, dekkspaker...
Husk at det vel ikke er lov å ha med CO2 patroner i flybagasjen, så må eventuelt kjøpe det der nede om må ha under rittet.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
På søndagens etappe i criterium du Dauphine (går på Eurosport, fra 15.45) skal de opp den hårnålbonanzaen Montevernier, som nest siste klatringen (Målgang Valfrejus, lengst inn i dalen). Det må en få med seg.
Eller har jeg med pumpe på sykkelen, klar over jeg bryter noen regler der, men får nå bare vare. Har med 2 slanger, en i setetasken, en på ryggen + bøtesaker i tasken. Og de har garantert sånne mavic biler som kjører litt her og der + service stasjoner (feks punktere man så kan det være lurt å stoppe og kjøpe en slange der, sånn sett ha med noen grunker til slik).
Leste litt på nettet i går, diverse forum, feks det irske som Anders linket til over her og på Bikeradar. Virker som at de som kjenner løype fra før, både tenker at denne nye trasen: - har flere hm en den orginale trasen - er bedre/vakrere - er tyngre/vil ta lengre tid-flere hm + nesten like langt-mindre flater
Ser jeg så meg litt blind på logiske hm rundt det faktum at Galiber er 600 hm høyere en CdFer, mens vi på denne trasen er det en lengre utforkjøring før klatringen opp til CdFer + den serpentinerbonanzaen Montevernier.
Gleder meg. Og Øistein, det er ikke lov med gass på flyet, men tipper vel at en kan lure det med seg. Selv gidder jeg ikke. Punkterer jeg så får jeg bare pumpe, er ikke merket på birket det står og faller på he he.
To ekstra slanger, to CO2-patroner, en knøttliten pumpe og en dekkspake - det får holde lenge. Det er masse bra sykkelbutikker i området, så CO2-patroner kan hamstres lokalt.
Jeg tenker at den største utfordringen her blir å ikke fryse på morgenen og samtidig holde seg kjølig utover dagen... Gitt sol: Løse ermer og enten vindvest eller en base layer under trøya, med andre ord. Ved regn: Ta en kopp kaffe og bli i senga.
To ekstra slanger, to CO2-patroner, en knøttliten pumpe og en dekkspake - det får holde lenge. Det er masse bra sykkelbutikker i området, så CO2-patroner kan hamstres lokalt.
Jeg tenker at den største utfordringen her blir å ikke fryse på morgenen og samtidig holde seg kjølig utover dagen... Gitt sol: Løse ermer og enten vindvest eller en base layer under trøya, med andre ord. Ved regn: Ta en kopp kaffe og bli i senga.
Ser på yr at tempen neste uken ligger på 14-15 grader fra morgen av. Starten er vel rett før 08.00, kan jo håpe på tilsvarende vær med stigning mot 20 grader + utover dagen 4.Juli. Da bør løse ermer og vindvest fungere greit. Regn tenker vi ikke på, er tross alt Juli
Det regner aldri i alpene i juli! ALDRI (bortsett fra i fjor når jeg sykla Salzkammergut og var på TdF etterpå, og året før når jeg også var å så på TdF, og året før det igjen når jeg sykla Trans Alp...men utover dette ALDRI).
Men skulle det regne mot all fornuft så går nok det bra også.
Fikk landevei (bladet) i posten dag og med oversikt over TdF etappene så ser jeg at vi skal sykle en de kuleste delene av etappe 18-19-20, et slags best of, etappe 19 muligens motsatt vei, og etappe 20 blir vel anderledes en da denne etappen også skulle over Galiber, men blir vel noe ala la Marmotte siste halvdel i stedet (uten at jeg har sjekket det, har bare hørt at det ikke blir Galiber..har også sett bilder av tunellen og det tar en stund å fikse virker det som.
Det burde holde, kjørte rittet i 2010 og hadde 34/27 utveksling. Følte det var greit da. Tror jeg brukte rundt 8:45 , så da er jeg vel rundt midt i feltet. (Birken kjører jeg på ca 3:15)