|
Våtdrakt under tri
|
Våtdrakt under tri
15/06/2015 08:59
|
Rocambole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Til helgen er det Hvaler triatlon. Svømmingen foregår utendørs i 14-16 graders vann.
Blir med all sannsynligvis våtdrakt. Spørsmålet er derimot hvor tykk bør den være? Har 5/3 våtdrakt til surf/kite, men har på følelsen av at den kan bli vel tykk. Alternativet er en 1mm shortie, men denne blir muligens desto kaldere.
Hva er ideell tykkelse, og hva slags våtdrakt bør en gå for?
|
|
|
Re: Våtdrakt under tri
[Re: Rocambole]
15/06/2015 12:47
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Det beste er en triathlon spesifikk våtdrakt. Den har litt forskjellig tykkelse på armer, skuldre rumpe og bein, så du får oppdrift der du trenger det, og bevegelse der du trenger det. Kan anbefale blueseventy eller sailfish sine drakter.
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
16/06/2015 11:08
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Traitlon-våtdrakter er konstruert for svømming. Det er en god del forskjell på det og surfedrakter mtp egenskaper.
Triatlon-våtdrakter/svømmevåtdrakter kommer i forskjellige modeller avhengig av ferdighetsnivå. Det lønner seg å skaffe en drakt som passer til ditt nivå - da vil du få mest effekt ut av den til svømmingen.
Tror ikke det spiller noen stor rolle hvilket merke det er, bare den passer til din kropp og ditt nivå. Noen leverandører arrangerer prøve-sessions hvor man kan teste drakter og få hjelp til å velge riktig.
|
|
|
16/06/2015 13:09
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Ville absolutt sett etter en rimelig triatlon våtdrakt, å svømme i våtdrakt ment for vannsport er helt forferdelig, og vil ofte ikke gi så god effekt da de ikke er like tettsittende.
På våtdrakt gjelder det nesten billigere er bedre for nybegynnere, man ser alt for mange med toppdrakter på start på tri i Norge. En drakt i elite klassen er ment for dem med "perfekt" stilling i vannet, og kun er ute etter litt varme, bedre grep i fraspark og tak, samt lite vannmotstand. Disse har som regel ganske lite oppdrift.
En nybegynner drakt er kanskje litt grovere og ikke like fleksibel, men gir bedre oppdrift, som jeg vil tro er den største fordelen en nybegynner vil ha.
G-sport har hatt salg på innstegsmodellen til 2XU blant annet, så her kan man få en drakt til fin pris.
Til slutt: PRØV DEN. Passform har alt å si. Skal være veldig trang på land i forhold til en surfedrakt feks.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
16/06/2015 14:03
|
Torjus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg brukte kitedrakten min under mitt første triathlon, og det vil jeg anbefale for å finne ut om du faktisk vil holde på med triatholn videre.
I forhold til tri drakten jeg nå har gått til anskaffelse av er den ikke like fleksibel i skuldrene og selvfølgelig litt tykkere. Min drakt var 4/3.
Scott Genius 700 tuned Specialized Stumpjumper XX
|
|
|
16/06/2015 14:13
|
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
+1 Man må selvfølgelig finne ut om det er noe du skal gjøre igjen  Billig oppgradering i forhold til temperetaur i vannet nå om dagen er neopren hette, neopren sokker og ørepropper. Billig oppgradering som gjør at du holder kroppsvarmen MYE bedre, pluss veldig mye mer behagelig å gå/jogge i og ut av vannet. Var målt 12 grader ved start på Hove Tri forrige helg, glad for de 200 kronene jeg brukte på hette og sokker!
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
[Re: mshoydal]
17/06/2015 15:54
|
Rocambole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En drakt i elite klassen er ment for dem med "perfekt" stilling i vannet, og kun er ute etter litt varme, bedre grep i fraspark og tak, samt lite vannmotstand. Disse har som regel ganske lite oppdrift.
Er ikke en fryktelig dreven svømmer, men har på følelsen av at jeg ligger for høyt i vannskorpen om det er for mye oppdrift, og at jeg således ikke får maksimalt ut av bensparkene. Men det er kanskje bare meg, og jeg har jo ikke svømt mye med våtdrakt (strengt tatt bare i konkurranse). Utover det takk for mange gode tips. Er jo 16 grader i vannet og kun et sprinttriatlon så skal veldig mye til for at jeg går for hansker og lue. Får sannsynligvis lånt en 3mm ganske så enkel våtdrakt som bør fungere bra.
|
|
|
18/06/2015 10:34
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
En drakt i elite klassen er ment for dem med "perfekt" stilling i vannet, og kun er ute etter litt varme, bedre grep i fraspark og tak, samt lite vannmotstand. Disse har som regel ganske lite oppdrift.
Er ikke en fryktelig dreven svømmer, men har på følelsen av at jeg ligger for høyt i vannskorpen om det er for mye oppdrift, og at jeg således ikke får maksimalt ut av bensparkene. Men det er kanskje bare meg, og jeg har jo ikke svømt mye med våtdrakt (strengt tatt bare i konkurranse). Utover det takk for mange gode tips. Er jo 16 grader i vannet og kun et sprinttriatlon så skal veldig mye til for at jeg går for hansker og lue. Får sannsynligvis lånt en 3mm ganske så enkel våtdrakt som bør fungere bra. På de lange distansene (selv 1900m er jo langt i svømmesammenheng) gir ikke beinsparkene mye framdrift uansett, det viktigste er å holde rytmen + å holde kroppen vannrett (hvis en svømmer uten drakt). Mye vektlegging på beinspark i Haugesund vil dermed gjerne koste mer (en skal sykle og løpe litt etterpå) enn det en får igjen i økt fart. - Er selvsagt ulikheter m.h.t. teknikk og mål for svømmedelen - men de fleste middels&dårlige svømmere kan med fordel bruke drakt med topp oppdrift i beina og ikke tenke så mye på å skape framdrift med beina.
|
|
|
[Re: alfred]
18/06/2015 11:33
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Er ikke en fryktelig dreven svømmer, men har på følelsen av at jeg ligger for høyt i vannskorpen om det er for mye oppdrift, og at jeg således ikke får maksimalt ut av bensparkene. Men det er kanskje bare meg, og jeg har jo ikke svømt mye med våtdrakt (strengt tatt bare i konkurranse). Utover det takk for mange gode tips. Er jo 16 grader i vannet og kun et sprinttriatlon så skal veldig mye til for at jeg går for hansker og lue. Får sannsynligvis lånt en 3mm ganske så enkel våtdrakt som bør fungere bra. På de lange distansene (selv 1900m er jo langt i svømmesammenheng) gir ikke beinsparkene mye framdrift uansett, det viktigste er å holde rytmen + å holde kroppen vannrett (hvis en svømmer uten drakt). Mye vektlegging på beinspark i Haugesund vil dermed gjerne koste mer (en skal sykle og løpe litt etterpå) enn det en får igjen i økt fart. - Er selvsagt ulikheter m.h.t. teknikk og mål for svømmedelen - men de fleste middels&dårlige svømmere kan med fordel bruke drakt med topp oppdrift i beina og ikke tenke så mye på å skape framdrift med beina. Ref svømming så bruker jeg selv så og si bare overkroppen. Riktig rotasjon og orntlige tak gjør at jeg svømmer like fort som mine venner, men med lavere puls og mindre bruk av bena. Jeg puster også på samme side hver gang (gir meg ca samme pustefrekvens som når jeg jogger noe som gjør det mye lettere for meg å holde på lenge uten å bli svimmel), men tilpasser pustesiden avhengi av vind og bølger. Svømmer noe ala dette https://www.youtube.com/watch?v=tFmnJnmahLw dog ikke like bra 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
18/06/2015 12:10
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
+1 til alt alfred og Beef sa! Selv puster jeg også på samme side under open water-svømming, men jeg gjør det alltid til høyre. Og beina brukes for å holde meg horisontal, ikke for fremdrift.
|
|
|
18/06/2015 18:06
|
Rocambole
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk så mye kjeft for ikke å bruke bena av svømmelæreren min at det nok sitter litt igjen, godt poeng at man i triatlon typisk ønsker å begrense benbruken.
Lekker svømmeteknikk på han i videoen Beefcake.
Takk for gode tips! Da hviler jeg meg i form til helgen!
|
|
|
[Re: BeefCake]
16/09/2015 08:33
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Disse svømmerne gjør en klassisk feil. De legger ned armen i vannet for tidlig når de strekker fram og skyver vannet framover når de strekker ut armen helt. Dermed bremser de.
|
|
|
[Re: posn]
16/09/2015 08:47
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Disse svømmerne gjør en klassisk feil. De legger ned armen i vannet for tidlig når de strekker fram og skyver vannet framover når de strekker ut armen helt. Dermed bremser de. Ikke enig. Ser ikke så mye galt med isettet. Det er helt vanlig, for å få tak på vannet. Hvis du strekker armen helt ut før du fører den ned i vannet, så trekker du med luft ned, noe som gir dårligere tak. Hvis man skal peke på noe åpenbart, så må det være at Shinji ikke fullfører takene sine. Han trekker armen opp av vannet før han har utnyttet hele lengden på taket. Forøvrig er det ingen større feil å se.
|
|
|
|
|