| 

| 

Lett sovepose for tresesongsbruk

| 

Lett sovepose for tresesongsbruk
08/06/2015 15:19
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Hvis jeg vil bytte ut monsteret av en Helsport jeg har hatt i mange år, hva går jeg for hvis jeg vil ha beste kombinasjon av vekt, pris, størrelse og temperaturgrense (uten at den blir for varm for sommeren)? Tanken er noe som kan funke til bikepacking og, og da er en eldgammel pose på pakket størrelse med et femmannstelt lite aktuelt. Ser for meg en pose med limit på mellom 0 og -10 kan være interessant, er det glovarmt kan man jo alltids bruke en pose som en dyne. Men det er jo uhorvelig mye å velge i, dun, syntetisk, priser langs hele prisskalaen, noen veier latterlig lite, noen veier mer etc. Noen som har noen vinnertips? Vil forøvrig bli brukt på et Exped UL 7 Downmat-underlag. Kikket blant annet på en  http://backcountryskiingcanada.com/index...ping-Bag-Review på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i dag, den var jo imponerende lett mtp varmekapasiteten, men kosta litt (4199kr på tilbud, nedsatt fra 5999). Men det fjongeste dunet er vel ikke billig. Ser hvertfall for meg at dette er i øvre kant av smertegrensen av hva jeg vil bruke på en pose, og tar gjerne noe som er endel billigere.  
Redigert av perbl; 08/06/2015 15:21.

Per B.
 |  

| 

| 

Re: Lett sovepose for tresesongsbruk
[Re: perbl]
08/06/2015 15:39
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Om mulig, ville jeg ha prøveligget posen. En pose kan få masse god omtale, men f eks være for smal for deg. Da "kollapser" veggene, og isolasjonen forsvinner.  Lette dunposer pleier å koste litt, både pga kvaliteten på dunet og pga at denne dunen ofte kommer fra matindustrien. Hensikten med sistnevnte er at dyret plukkes etter slakt, og ikke påføres unødvendig lidelse. Billig dun kommer ofte fra rene dunfarmer, der dyra plukkes i levende live uten bedøvelse.  Personlig favoritt på soveposer er Mountain Equipment.  Topp kvalitet, bra utvalg ift bruk, lett tilgjengelig i Norge, og smarte løsninger. Pleier å koste litt, men er ofte å finne på tilbud Har egen garanti for dyrevelferd, se her;  http://www.thedownproject.me.uk/down-codex.php 

NOTS – Vern om terrengsykling

|  

| 

| 

08/06/2015 15:55
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Hva med denne?  http://www.oslosportslager.no/produkt/mo...5-cm-25154.aspxIkke den letteste, men fin i den prisklassen Husk også på riktig lengde, og det kan være greit å tenke over hvor frysepinn du er. Selv er jeg glovarm av meg, og bruker en 700 grams sommerpose til langt utpå høsten    

|  

| 

| 

08/06/2015 16:00
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Så ikke dum ut den heller nei. Hvordan er lengdene på poser? Jeg er 183-185 avhengig av hvor tøff jeg føler meg, kan jeg anta jeg vil passe perfekt i en 185-pose, eller vil jeg kunne føle meg mer komfortabel i en 190-200-type pose? Dette er noe jeg har lite peil på    

Per B.
 |  

| 

| 

08/06/2015 16:07
 | 

jensen

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
 |  

| 

| 

[Re: jensen]
08/06/2015 16:09
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Den ser jo hakket varmere ut enn de tidligere nevnte. Hvordan blir denne på sommerstid? 

Per B.
 |  

| 

| 

08/06/2015 16:17
 | 

jensen

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
den er vel i varmeste laget for varme sommernetter. fungerer med åpen glidelås. jeg har en lettere og tynnere pose som jeg bruker på varme sommerdager. føler at ME sin temp skala passer meg ganske bra. Men har sovet i telt med 2 kompiser med denne på sommeren og overlevde helt greit.
  dro den fram mest som ett eksempel på lengde og komfort 

|  

| 

| 

08/06/2015 16:20
 | 

hilmer

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Sparte nesten en hel ferie på å kjøpe 2 stk mountain equipment phantom 32 og komplett rando utstyr i frankrike.  Handlet på vieux campeur. Veldig fornøyd med posen. 

|  

| 

| 

08/06/2015 17:04
 | 

anonym22

Anonym22 
 | 

Anonym22 
Redigert av anonym22; 08/06/2015 17:06.

|  

| 

| 

08/06/2015 17:16
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Den Marmot-posen ser veldig bra ut! Aldri prøvd de selv, men Sportsnett vet hva de driver med.
  Uansett er det veldig subjektivt hvor "varm" pose man trenger. Som nevnt bruker jeg en lett sommerpose som 2-sesongs, og det holder for meg. Blir kaldt noen ganger, men det løser jeg med gode turrutiner.  På en annen side er det som regel best å heller ha en litt tyngre pose om det gir en bedre natts søvn. Kreftene man bruker på å bære, tar man lett igjen på natta.
  Ang ME, så er jeg 185 og klarer meg fint med Standard størrelse, det er 185 (såvidt jeg vet) 

|  

| 

| 

08/06/2015 19:59
 | 

parob

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Vinterposen min er 180cm, og jeg er 180cm. Skulle virkelig ønske jeg hadde kjøpt en pose som var 5-10cm lengre... Det er ubehagelig å stange borti bunn av posen når man ligger utstrekt.. 

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
 |  

| 

| 

08/06/2015 20:06
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
stanger man borti, så blir det kuldebroer, og det vil man ikke ha..  Der er ME bra i fotenden, med sharktoe-greia deres. Ekstra lengde til tærne    

|  

| 

| 

10/06/2015 11:08
 | 

LarsFredrik

Fersking 
 | 

Fersking 
Handlet sist en pose på Helsport.no "outlet"; Helsport Sveabreen. Ser du fortsatt får den til outlet pris, ca 50% avslag (kr 1995,-). Benyttet den på fjellet forrige helg, var rundt 0 grader på natten. Hadde det varmt og godt. tlim er oppgitt til 0 grader. Vekt er 1.1kg. Kompakt størrelse. 450g dun. http://www.helsport.no/sveabreen 

|  

| 

| 

10/06/2015 16:18
 | 

oyvinsr

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Har sett litt på Aurora-posene til ME, jeg er ikke så veldig erfaren med lange overnattingsturer på fjellet, men ser for meg at med vest/midtnorsk klima, så kan fiberpose være et godt valg? Vektforskjellen er akseptable 200g på samme comfort/extreme temperaturer. Det jeg er mer usikker på er hvordan pakkvolumet er, men jeg har ei ME polarloft jakke, og den komprimeres sånn passe bra. 
  Eller er det kun dun som duger? 

|  

| 

| 

10/06/2015 22:02
 | 

Trym

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Alternativt kan du sjekke ut produsentene som opererer etter samme modell som Canyon. Mye for pengene når ingen mellomledd skal sitte igjen med fortjeneste. Eksempel:  http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/catego...id=61&vid=1Lengde? Kortest mulig. Hvorfor fryse på føttene fordi man må varme opp unødvendig volum?  

|  

| 

| 

10/06/2015 22:07
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
man skal ikke kimse av fiberposer, der har de kommet langt de siste par årene, Ikke like mye å spare på vekt i dag som før, men innbiller meg at det fortsatt er litt å spare på pakkvolum? Uansett, dunposer har noe eget over seg når det kommer til komfort.. Det eneste som ville fått meg til å vurdere fiber er pris, og om jeg skulle brukt posen i typisk fuktige/klamme forhold. 

|  

| 

| 

11/06/2015 07:10
 | 

Cantona

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Åpen dag på Helsport Melhus nå på lørdag Perbl:-) bruker å være noen bra dealer der:-) 

Barberer legga:)
 |  

| 

| 

[Re: Cantona]
11/06/2015 09:48
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Godt tips! Ellers når det gjelder nettkjøpte poser, så er kanskje Mountain Equipment Xero 550 og 300 de heteste kandidatene akkurat nå. 300 er kanskje den som er best for allsidig bruk i ikke-vinter hvis jeg skal tippe, men ser Hektapaatur har en pris på 550en som gjør den billigere enn 300eren fra Fjellsport.no og andre alternativ. Men dumt å kjøpe for formidabel pose hvis den bare blir for varm, og det første jeg må gjøre er å handle en billig sommerpose i tillegg. I mangel på erfaring trenger jeg noen som kan skjære gjennom med et fasitsvar    
Redigert av perbl; 11/06/2015 09:48.

Per B.
 |  

| 

| 

11/06/2015 10:04
 | 

chili

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Om du primært skal bruke den sommerstid og/eller er varm av deg, ville jeg tatt 300 Er du litt mer "normal" og/eller skal bruke den en del høst/vår i fjellet, ville jeg gått for 550
  En tykkere pose er også mer behagelig å ligge i. Selv er jeg veldig varm av meg, og har en pose tilsvarende 300 som 3-sesongs. Men da har jeg en litt mer romslig variant, som gir meg plass til en tynn dunjakke etc på kroppen når det er litt kaldere ute. Men når det er litt kjøligere ute føles denne spinkel, selv om jeg holder varmen. Men ettersom den har lite dun i seg, vil den også klemmes sammen lettere og tape varme, så det gir ikke mye fleksibilitet for en som sover litt akrobatisk til vanlig.
  Blir 550 for varm, er det bare å åpne opp og bruke som dyne Blir 300 for kald, er det bare å kle litt mer på seg, og bygge opp ekstra godt rundt liggeunderlaget. 
  Av de to ville jeg gått for 550. Den funker uansett, og vil etter min mening være mer behagelig å ligge i, og føles lunere og "tryggere" når det er kaldt ute. Det er vel ca 250 g forskjell på dem, det er ikke mye. 

|  

| 

| 

[Re: chili]
11/06/2015 10:26
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Om du primært skal bruke den sommerstid og/eller er varm av deg, ville jeg tatt 300 Er du litt mer "normal" og/eller skal bruke den en del høst/vår i fjellet, ville jeg gått for 550
  En tykkere pose er også mer behagelig å ligge i. Selv er jeg veldig varm av meg, og har en pose tilsvarende 300 som 3-sesongs. Men da har jeg en litt mer romslig variant, som gir meg plass til en tynn dunjakke etc på kroppen når det er litt kaldere ute. Men når det er litt kjøligere ute føles denne spinkel, selv om jeg holder varmen. Men ettersom den har lite dun i seg, vil den også klemmes sammen lettere og tape varme, så det gir ikke mye fleksibilitet for en som sover litt akrobatisk til vanlig.
  Blir 550 for varm, er det bare å åpne opp og bruke som dyne Blir 300 for kald, er det bare å kle litt mer på seg, og bygge opp ekstra godt rundt liggeunderlaget. 
  Av de to ville jeg gått for 550. Den funker uansett, og vil etter min mening være mer behagelig å ligge i, og føles lunere og "tryggere" når det er kaldt ute. Det er vel ca 250 g forskjell på dem, det er ikke mye.   Er vel ganske varm av meg, men ser jo ingen store problemer med å bruke posen som dyne. Syntes bare den 550en var prisa veldig fint hos hektapåtur, så litt derfor jeg tente på den, men er den helt feil for bruken min er det jo et bomkjøp selv på bra tilbud     Men utfra det du sier, virker det nå som at den kan fylle plassen som eneste pose ganske bra. Sjelden jeg føler meg så clueless som dette, da jeg ikke har prøvd dunpose i det hele tatt, og det er ganske mange år siden sist jeg sov udendørs i en gigantpose   Bør vel kanskje sørge for å ha et tynt laken for underlaget ved dynebruk, evt bruke en silkepose innerst?  
Redigert av perbl; 11/06/2015 10:27.

Per B.
 |  

| 

| 

11/06/2015 10:31
 | 

larsdx

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Jeg velger å se bort fra det teite kriteriet "pris" og foreslår Western Mountaineering Ultralight. 
  Ellers lagde Nanok noen gode poser i dun av litt lavere kvalitet enn WM som man av og til fortsatt finner til veldig gode priser på Gsportbutikker og ellers litt her og der. Du har også et polsk selskap som produserer på bestilling til gode priser. Husker ikke navn i farta. 

|  

| 

| 

[Re: chili]
11/06/2015 10:35
 | 

larsdx

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
 Det eneste som ville fått meg til å vurdere fiber er pris, og om jeg skulle brukt posen i typisk fuktige/klamme forhold.   Fiber er absolutt det beste valget om man sover under tarp / åpen himmel.  

|  

| 

| 

[Re: larsdx]
11/06/2015 10:37
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Jeg velger å se bort fra det teite kriteriet "pris" og foreslår Western Mountaineering Ultralight. 
  Ellers lagde Nanok noen gode poser i dun av litt lavere kvalitet enn WM som man av og til fortsatt finner til veldig gode priser på Gsportbutikker og ellers litt her og der. Du har også et polsk selskap som produserer på bestilling til gode priser. Husker ikke navn i farta.   Hehe, jeg er jo notorisk slem for å gå over pris, men jeg synes WM er litt i øvre grens av akseptabel skalasprengning.  Men ser f.eks denne ser ut til å ligge noenlunde innafor budsjettet  http://www.outnorth.se/western-mountaineering/ultralite# , men usikker på hvor lett det er å få den hit til lands. Måtte vel i såfall ha tatt det via Storlien kanskje?  

Per B.
 |  

| 

| 

11/06/2015 10:43
 | 

larsdx

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Ser de ikke har den i det norske sortimentet, de hadde WM før. Sikkert noen distrubtørbegrensinger da. 
  Ellers har du jo fått noen gode råd på Fjellforum. Jeg mener nok som mange der at en 3-sesongpose blir for varmt til å brukes året rundt, med mindre du satser på kun høyfjell om sommeren. Selv da kan det bli svært ubehagelig. Selv har jeg løst dette med å ha en svært lett dunpose til sommerbruk, en fiberpose til 3-sesongbruk og en tykk dunpose til vinterbruk. 

|  

| 

| 

12/06/2015 04:00
 | 

pme

Medlem 
 | 

Medlem 
Xcsports er importør av både WM og ME. Sjekk Xcsports.no 

|  

| 

| 

[Re: pme]
12/06/2015 05:16
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Ble tipset om dem på Skandinavisk Høyfjellsutstyr her i byen ja. Men de har en pris som ligger ørlite grann altfor høyt ift det jeg ville bruke på min første pose. Alternativet måtte være å kjøpe fra Sverige, men det orket jeg ikke å gjøre i denne omgang, dessuten hadde jeg lyst på ny pose innen neste helg, da jeg har en anledning til å bruke nytt campingutstyr da. 

Per B.
 |  

| 

| 

12/06/2015 05:22
 | 

larsdx

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Du kommer alltid til å lure på om en pose fra WM hadde vært bedre. 

|  

| 

| 

[Re: larsdx]
12/06/2015 06:10
 | 

perbl

OP
More than words 
 | 

OP

More than words 
Du kommer alltid til å lure på om en pose fra WM hadde vært bedre.  Haha, godt mulig. Men sålenge denne tilfredsstiller kriteriet god å sove i tror jeg at jeg skal klare å begrense post-kjøps-spekuleringen.  

Per B.
 |  

| 

| 

|  

|