Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 26 1 2 23 24 25 26

Terrengsykkelrittet 2015

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970176 09/06/2015 08:33
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vet at Frøy har gått ut og snakket om det, men har Friflyt gjort det? Ikke at det hjelper noe særlig.

Jeg tror bare dokumentasjonen Frøy og NOTS holder på å samle opp kan hjelpe for omdømme.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970199 09/06/2015 09:04
Hebbelill Offline
Entusiast
Entusiast
Det ville vel uansett hatt en verdi om også NOTS' oppfordring om å la stiene som ble brukt ligge gjennom sommeren ble kommunisert. Det viser at man tar hensyn og at man har en felles agenda om et anvendelig Østmarka.

Jeg tror samtidig vi skal være ganske nøye på å presisere at sti pr definisjon er slitasje på vegetasjon, enten det kommer fra fjellstøvler, hester eller syklister. Det er også liten tvil om at 800 syklister (eller hvor mange den nå enn var som kom seg gjennom) på samme dag i det været som var er noe annet enn en syklist her og der.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970211 09/06/2015 09:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hmm. Jeg tror faktisk ikke man klarer å dokumentere noe som vil bedre omdømmet nevneverdig. Tror dessverre det er slik at de fleste vil se på en evt. dokumentasjonen som et egoistisk innspill på vegne av 800 syklister som ønsker å sykle Terrengsykkelrittet koste hva det koste vil.

Alle bør lande på at prisen blir for høy når deler av stinettet ikke er farbart på flere uker og måneder. Spesielt når man setter det i perspektiv og vekter all bruk fra vår til høst opp mot 800 personers bruk en dag.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1970269 09/06/2015 10:33
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: sveinaa
Hmm. Jeg tror faktisk ikke man klarer å dokumentere noe som vil bedre omdømmet nevneverdig. Tror dessverre det er slik at de fleste vil se på en evt. dokumentasjonen som et egoistisk innspill på vegne av 800 syklister som ønsker å sykle Terrengsykkelrittet koste hva det koste vil.

Alle bør lande på at prisen blir for høy når deler av stinettet ikke er farbart på flere uker og måneder. Spesielt når man setter det i perspektiv og vekter all bruk fra vår til høst opp mot 800 personers bruk en dag.

Enig. Det er faktisk den vektinga vi må våge, og ta konsekvensen av. Tror det først da snakk om ansvar og naturhensyn kan bli tatt på alvor.

Men, TRS i Sørmarka neste år da eller?

Mvh

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970282 09/06/2015 10:49
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel nokså åpenbart hva som er riktig omdømmestrategi nå:

1. Vær ydmyk og si at trasevalg og avgjørelsen om å gjennomføre rittet i denne traseen under de rådende forhold var en feilvurdering. Si at man vil innføre rutiner som gjør at dette ikke vil gjenta seg og at man er lydhøre for alle mulige innspill etc.

2. Arranger masse dugnader fremover. Pass på å poste bildene fra disse dugnadene i sosiale medier.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: larsdx] #1970294 09/06/2015 11:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Det er vel nokså åpenbart hva som er riktig omdømmestrategi nå:

1. Vær ydmyk og si at trasevalg og avgjørelsen om å gjennomføre rittet i denne traseen under de rådende forhold var en feilvurdering. Si at man vil innføre rutiner som gjør at dette ikke vil gjenta seg og at man er lydhøre for alle mulige innspill etc.

2. Arranger masse dugnader fremover. Pass på å poste bildene fra disse dugnadene i sosiale medier.

Jeg er ikke så sikker på det gitt. Der kan jo være så enkelt som at nærområdet til en bydel/by rett og slett ikke er egnet for konkurranser. Greit å huske på at mange som bor i randsonen til marka bor der fordi de bruker naturen regelmessig.

I danmark arrangeres det en del terrengritt i skog som blir til mudder. Dette er ofte i områder som ligger i nærheten av tett bebyggelse. Hvordan får de til flerbruk? Hva gjør de annerledes?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970296 09/06/2015 11:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja. Usikker. Under tørre forhold ser jeg ikke noe problem i at man bruker de brede stiene i Bukkeberget og de mest bærekraftige delene av Truslrunden. "Solbergvann digg" er jeg mer usikker på, uavhengig av føre.

Samuels flyt og Vidars korridor mener jeg er mindre problematisk siden stiene er bygget av syklister, for å brukes av gående og syklister. Ble vel opprinnelg tilrettelagt blanta nnet på grunn av mye slitasje over Gardfangeråsen. Samme med de nye stiene på Skullerud.

Jeg tror det er taktisk uklokt å frasi seg retten til å vurdere å søke om å bruke disse områdene i fremtiden.

Men det ser jo ut som alle er enige om at man ønsker seg til Grønmo hvis mulig, det har vel IF Frøy alt vært ute og sagt.

Jeg er ellers usikker på hvor lurt det er å sikte seg langt inn i Sørmarka. Jeg har ikke syklet så mye her, men generelt vil slike stier være mindre bærekraftig og ikke tåle slik bruk like godt som stiene i nærmarka. Om jeg var på fottur langt inne i Østmarka med telt og fiskestang og kom inn på en sti fullstendig ødelagt av sykkelspor ville jeg personlig blitt surere enn om jeg møtte på det samme i nærområder der man uansett forventer større slitasje.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970360 09/06/2015 13:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har skrevet en lang kommentar til debatten om årets gjennomføring av Terrengsykkelrittet her:
http://terrengsykkel.no/Trynefaktor/Kommentar-Positivt-tross-alt-Terrengsykkelrittet

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: larsdx] #1970391 09/06/2015 14:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tja. Usikker. Under tørre forhold ser jeg ikke noe problem i at man bruker de brede stiene i Bukkeberget og de mest bærekraftige delene av Truslrunden. "Solbergvann digg" er jeg mer usikker på, uavhengig av føre.

Samuels flyt og Vidars korridor mener jeg er mindre problematisk siden stiene er bygget av syklister, for å brukes av gående og syklister. Ble vel opprinnelg tilrettelagt blanta nnet på grunn av mye slitasje over Gardfangeråsen. Samme med de nye stiene på Skullerud.

Jeg tror det er taktisk uklokt å frasi seg retten til å vurdere å søke om å bruke disse områdene i fremtiden.

Men det ser jo ut som alle er enige om at man ønsker seg til Grønmo hvis mulig, det har vel IF Frøy alt vært ute og sagt.

Jeg er ellers usikker på hvor lurt det er å sikte seg langt inn i Sørmarka. Jeg har ikke syklet så mye her, men generelt vil slike stier være mindre bærekraftig og ikke tåle slik bruk like godt som stiene i nærmarka. Om jeg var på fottur langt inne i Østmarka med telt og fiskestang og kom inn på en sti fullstendig ødelagt av sykkelspor ville jeg personlig blitt surere enn om jeg møtte på det samme i nærområder der man uansett forventer større slitasje.

Rent personlig har jeg ingen problemer med at det avvikles ritt, men min subjektive mening betyr lite i denne sammenheng.

Den interessante problemstillingen slik jeg ser det er om ett ritt for noen få rettferdiggjør dårligere tilgjengelighet for mange andre over tid. Helt objektive vil jeg tro svaret er nei.

Jeg kan ikke noe om forvaltningen av sti og hvor bærekraftige forskjellige typer sti er. Selv med veldig lite kunnskap om emnet synes jeg allikevel et deltager antall på 800 syklister er mye. Hva med å kutte max antallet til 3 - 400? 100 plasser elite jr/sr m/k. Kanskje 200 plasser til kvalifiserte i alle aldersklasser (kunne feks kjørt tids kvalifisering i rundbaneløypa noen uker i forveien), og 100 plasser som trekkes ut til hvermannsen i form av feks et lotteri. I tillegg bør man kanskje vurdere om 2 runder i samme trase er smart. Rundbaneløypa med et par runder kunne kanskje vært brukt som start og avslutning for å få opp lengden om man valgte en trase.

Det blir uansett spennende å følge med fortsettelsen. Gidder man sitte litt i bil å reise ut av Oslo finner man artige ritt der og. Lørdag 20 går feks Norefjellrittet og uken etter Skjebergrittet som begge er å verdt å delta i om man er opptatt av at det skal sykles i terrenget. I tillegg nevnes det at begge klubbene er kjempe flinke til å arrangere ritt sånn at totalopplevelsen også blir tipp topp!

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1970517 09/06/2015 20:34
R
runar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Dette var ikke bra for omdømmet til terrengsykling. Det at det ligger i et så nært område for mange turfolk gjør saken ekstra ille. Første UB Cup på Skullerud var heller ikke bra. Det å gjennomføre et ritt i et område hvor siste kunstsnøen akkurat var smeltet førte til masse stygge spor på de åpne områdene rundt Skullerudstua, ikke akkurat positivt for omdømmet det heller. Nå ser saken til å få følger for andre ritt også. Nytt UB Cup ritt for Follo blir sannsynligvis ikke godkjennt av kommunen og det er bilder fra terrengsykkelrittet vi får slengt i fleisen... Sukk

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1970664 10/06/2015 08:46
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Jeg har skrevet en lang kommentar til debatten om årets gjennomføring av Terrengsykkelrittet her:
http://terrengsykkel.no/Trynefaktor/Kommentar-Positivt-tross-alt-Terrengsykkelrittet

Bra og reflektert innlegg som jeg kan stille meg bak!

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1970688 10/06/2015 09:24
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I danmark arrangeres det en del terrengritt i skog som blir til mudder. Dette er ofte i områder som ligger i nærheten av tett bebyggelse. Hvordan får de til flerbruk? Hva gjør de annerledes?

De bygger stinettverk og gjør visse områder om til sykkelområder ( trenger ikke å bety MTB only, men premisset for å bevege seg der er at du vil møte syklister)
De satser også på terrengsykkel som rekreasjon/turistaktivitet. De har bla "kopiert" skottenes 7 Stanes i sin De 10 Spir satsning. Legg til at Danskene er mer vant til å omgås på mindre flater, at sykkelkulturen står sterkt og at portvokterne i miljøet, i motsetning til her oppe, ikke er negative til man made trails så tror jeg du er ganske nær svaret.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1970725 10/06/2015 10:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka

De bygger stinettverk og gjør visse områder om til sykkelområder ( trenger ikke å bety MTB only, men premisset for å bevege seg der er at du vil møte syklister)
De satser også på terrengsykkel som rekreasjon/turistaktivitet. De har bla "kopiert" skottenes 7 Stanes i sin De 10 Spir satsning. Legg til at Danskene er mer vant til å omgås på mindre flater, at sykkelkulturen står sterkt og at portvokterne i miljøet, i motsetning til her oppe, ikke er negative til man made trails så tror jeg du er ganske nær svaret.

Jeg har ikke inntrykk av at områdene i Danmark gir syklister fortrinnsrett. Tror heller det er snakk om sameksistens mellom flere brukergrupper (at alle aksepterer at man ikke har monopol.).

Hvem er disse portvokterne?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1970815 10/06/2015 12:19
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka

Jeg har ikke inntrykk av at områdene i Danmark gir syklister fortrinnsrett. Tror heller det er snakk om sameksistens mellom flere brukergrupper (at alle aksepterer at man ikke har monopol.).

Hvem er disse portvokterne?

Var akkurat det jeg skrev....ikke mtb only, men fotgjengere må regne med å møte syklister og har mistet "retten" til å syte over det. Shared trails er vel det mest vanlige overalt ellers i sykkel verdenen. Riktignok så har IMBA US ganske nylig kommet frem til at rene sykkelstier (i tettbygde/pressområder)vil være fremtiden, men dette er gjort med bakgrunn i erfaringer som nevnt fra US. Tror ikke man finner mange i Europa som mener det foreløpig.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970897 10/06/2015 15:14
no9 Offline
Entusiast
Entusiast
På folkedebatten P4 nå! Ring inn på 04400 og tal vår sak...!

Og avstemningen ble; 64% syntes det er greit med syklister på stiene våre... 36% synes altså det er teit!

Redigert av no9; 10/06/2015 15:29.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1970900 10/06/2015 15:21
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
"Når generelle sykkelmotstandere retter skytset mot Terrengsykkelrittet, må vi syklister forstå hva som skjer og ikke la oss splitte."

Det er ikke snakk om generelle sykkelmotstandere. Det er folk her inne, folk som meg. Jeg har selv kloppet og ryddet i terrenget før rittet, men mener fortsatt det er en svært dårlig idé å legge en slik massemønstring i et pressområde med allerede høyt konfliktnivå.

Alle bør lese innlegget og se på bildet i Aftenposten en gang til. Det er noe av det verste jeg har sett. Selv om sårene kanskje heles, er skaden skjedd. Hell og lykke til den som skal argumentere for at dette ikke fører til stor slitasje over tid. Bildet er nok brent fast på netthinnen til flere enn meg.

Som mangeårig abonnent stusser jeg på Terrengsykkels rolle i alt dette. Bladet gjør seg så til de grader til aktør i saken, og vil naturligvis forsvare sine handlinger. Det er menneskelig. Men jeg vet ikke om den jevne terrengsyklist er tjent med en redaktør som lar det gå prestisje - av kommersielle grunner, av nostalgiske grunner? - i å arrangere gjørmeløp der brukerkonfliktene er størst.

Jeg synes vi skal lytte til @Heliboy, som argumenterer for å flytte rittet. Han har vært medarrangør av TSR i en årrekke, og vet trolig mer enn de fleste om konfliktnivå etter å ha tøyd grensene for motorisert ferdsel i utmark (heliskiing) i en liten mannsalder.

Å avslutte med et eplekjekt "ses neste år!" vitner iallfall om liten forståelse for hva som står på spill.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: mob] #1970910 10/06/2015 15:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: mob
"Når generelle sykkelmotstandere retter skytset mot Terrengsykkelrittet, må vi syklister forstå hva som skjer og ikke la oss splitte."

Det er ikke snakk om generelle sykkelmotstandere. Det er folk her inne, folk som meg. Jeg har selv kloppet og ryddet i terrenget før rittet, men mener fortsatt det er en svært dårlig idé å legge en slik massemønstring i et pressområde med allerede høyt konfliktnivå.

Alle bør lese innlegget og se på bildet i Aftenposten en gang til. Det er noe av det verste jeg har sett. Selv om sårene kanskje heles, er skaden skjedd. Hell og lykke til den som skal argumentere for at dette ikke fører til stor slitasje over tid. Bildet er nok brent fast på netthinnen til flere enn meg.

Som mangeårig abonnent stusser jeg på Terrengsykkels rolle i alt dette. Bladet gjør seg så til de grader til aktør i saken, og vil naturligvis forsvare sine handlinger. Det er menneskelig. Men jeg vet ikke om den jevne terrengsyklist er tjent med en redaktør som lar det gå prestisje - av kommersielle grunner, av nostalgiske grunner? - i å arrangere gjørmeløp der brukerkonfliktene er størst.

Jeg synes vi skal lytte til @Heliboy, som argumenterer for å flytte rittet. Han har vært medarrangør av TSR i en årrekke, og vet trolig mer enn de fleste om konfliktnivå etter å ha tøyd grensene for motorisert ferdsel i utmark (heliskiing) i en liten mannsalder.

Å avslutte med et eplekjekt "ses neste år!" vitner iallfall om liten forståelse for hva som står på spill.

Her var det mye fornuftig.

Ift. redaktørens kommentar; ... ikke la oss splitte. Så kjenner ikke jeg meg igjen. Jeg er ganske ivrig på ritt og sykler en 8-10 ritt i året og synes det er noe av det artigste jeg gjør. Allikevel er det andre bannere jeg som syklist synes man skal stå unisont bak og som er mye viktigere å bære en det som går på ritt (uansett ritt) for et fåtall (Selv om det fåtallet inkluderer meg.). Synes feks det er langt viktigere å slå et slag for trafikksikkerhet for syklister. Det er bare å beklage, men Terrengsykkelrittet, uansett hvor bra og kult det er, blir faktisk bare en fotnote om man setter det opp mot feks denne 15 åringen i Melum (om jeg husker rett) som ble presset av veien.

Når det gjelder terrengsykling så synes jeg "kampen" om retten til å sykle fritt i utmark er langt viktigere enn "kampen" om at man fritt skal kunne arrangere ritt i samme utmark.

Avslutningsvis synes jeg og det er vanvittig trist at et turritt for voksene har gjort det vanskelig å etablere et nytt UB-ritt i Follo. Det som gjør dette trist er at UB-ritt også er et tilbud til de yngre generasjoner.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: mob] #1970946 10/06/2015 17:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Enig.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1970982 10/06/2015 19:33
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Jeg syns redaktør Øyvind skriver mye fornuftig. Og at "sees neste år" er eplekjekt er din tolkning mob.

At gjennomføringen av rittet i år har satt terrengsykkelryktet noen år tilbake kan stemme, og det kan fort få ringvirkninger som er uheldige også andre steder enn i Østmarka. Dette må selvsagt Terrengsykkel, IF Frøy og andre i arrangementet ta alvorlig, men mitt inntrykk av Øyvind, og andre er at de har tar dette alvorlig, og har lært til seinere.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: mob] #1971051 10/06/2015 21:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob

yes

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1971180 11/06/2015 08:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
OK, la meg ta svare på noen av tingene her.

Jeg synes Oslo fortjener et terrengsykkelritt. Jeg synes det er synd hvis dette ikke skal la deg gjøre. Østmarka er kommunal skog og et godt egnet sted for et slik arrangement etter min mening.Selv om årets løypa viste seg å være langt fra ideell.

Terrengsykkel og Fri Flyt har lang tradisjon for å være proaktive i å arrangere ting vi føler at sportene våre trenger. Fri Flyt begynte å arrangere HighCamp lenge før det fantes en toppturtrend, og vi tok initiativ til å arrangere Terrengsykkelrittet, da ingen klubber turte å arrangere et ordentlig teknisk maratonritt.
Terrengsykkelrittet er ikke gjennomførbart med inntekter fra startkontingenter alene og er avhengig av en vesentlig større sponsor-prosent enn større ritt for å kunne gjennomføres. Dette er nok ikke mulig uten Terrengsykkels daglig arbeid med dette. En klubb drevet på frivillig basis vil ofte slite med å hente inn nok sponsorpenger til et så lite arrangement som Terrengsykkelrittet tross alt er.

Terrengsykkelrittet blir først og fremst arrangert da vi føler det er et ritt som norske terrengsyklister liker og ønsker.

Heliboy ønsket også i sin tid å gjøre rittet til grusritt, da det gikk tregt de første årene. De siste årene han var med tok han sterkt til orde for mer sti-innhold og rendyrking av det unike. Heliboy har også egenhendig bygget mange av kloppene og stiene rittet går på.

Jeg vil synes det er trist hvis det ikke skal være rom for et eneste maraton-terrengsykkelritt i Oslo. Til det er Oslo-marka for stor og fin og brukerkonfliktene reellt sett for små.

Jeg avslutter ikke eplekjekt med Sees neste år.
Det står med respekt å melde - Håper vi sees neste år. Det mener jeg er en ganske annen formulering enn den som bli tillagt meg her.

Øyvind Aas
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1971189 11/06/2015 08:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes Oslo fortjener et terrengsykkelritt. Jeg synes det er synd hvis dette ikke skal la deg gjøre.

Jeg er helt enig i dette. Jeg sitter og lurer litt på om jeg skal droppe rittsykkel til terrengbruk neste år og kjøpe landeveissykkel i stedet, rett og slett fordi jeg ikke har bil og det er for få terrengritt i sykkelavstand fra hovedstaden.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1971216 11/06/2015 09:06
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B

Jeg synes Oslo fortjener et terrengsykkelritt. Jeg synes det er synd hvis dette ikke skal la deg gjøre. Østmarka er kommunal skog og et godt egnet sted for et slik arrangement etter min mening.Selv om årets løypa viste seg å være langt fra ideell.

Terrengsykkel og Fri Flyt har lang tradisjon for å være proaktive i å arrangere ting vi føler at sportene våre trenger. Fri Flyt begynte å arrangere HighCamp lenge før det fantes en toppturtrend, og vi tok initiativ til å arrangere Terrengsykkelrittet, da ingen klubber turte å arrangere et ordentlig teknisk maratonritt.
Terrengsykkelrittet er ikke gjennomførbart med inntekter fra startkontingenter alene og er avhengig av en vesentlig større sponsor-prosent enn større ritt for å kunne gjennomføres. Dette er nok ikke mulig uten Terrengsykkels daglig arbeid med dette. En klubb drevet på frivillig basis vil ofte slite med å hente inn nok sponsorpenger til et så lite arrangement som Terrengsykkelrittet tross alt er.

Terrengsykkelrittet blir først og fremst arrangert da vi føler det er et ritt som norske terrengsyklister liker og ønsker.

Heliboy ønsket også i sin tid å gjøre rittet til grusritt, da det gikk tregt de første årene. De siste årene han var med tok han sterkt til orde for mer sti-innhold og rendyrking av det unike. Heliboy har også egenhendig bygget mange av kloppene og stiene rittet går på.

Jeg vil synes det er trist hvis det ikke skal være rom for et eneste maraton-terrengsykkelritt i Oslo. Til det er Oslo-marka for stor og fin og brukerkonfliktene reellt sett for små.

Det står med respekt å melde - Håper vi sees neste år. Det mener jeg er en ganske annen formulering enn den som bli tillagt meg her.

100% enig med deg, og du oppfattes overhodet ikke eplekjekt. Da må vedkommende som mener dette lese det du skriver en gang til, for du tar her ansvar og er ydmyk i forhold til avgjørelsen om å gjennomføre slik det ble.
Det er vel overhodet ingen tvil om at all bruk av marka er bra! Definisjonen av hva og hvordan må alltid være på bakgrunn av et samarbeid. Nå har jeg vært noen turer i Østmarka i nyere tid på sykkel. Jeg har vokst opp her, men ikke løpt i skogen på godt over 10 år, og jeg må si at bidraget det sykkelelskende folk har gjort for alle med utbygging av stier, har gjort marka mer tilgjengelig for alle.
Målet for Oslo kommune og folkehelsa er uten tvil at alle skal være mer aktive og bruke skog og mark mer, og da er et eller flere ritt på grus eller i terrenget med på å nå denne målsetting, på lik linje med hva Østmarkas venner, skiklubber og andre forendinger bidrar med av dugnadsarbeid. Jeg applauderer viljen til å ta på seg et slikt arrangement, for jeg vet at mange voksne og barn gleder seg enormt til dette rittet, og mange unger sykler og er aktive på grunn av rittet og andre dugnadstimer lagt ned i og rundt marka, uansett interesse.
Marka er enormt stor og brukes av altfor få. Terrengsykkelrittet ødelegger overhodet ikke for noens bruk av marka, selvom det i år kunne vært gjort annerledes, men vi lærer av våre feil og går videre med samme målsetting!
Stå på Øyvind, Terrengsykkel.no og Frøy. Dette er et topp arrangement!

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1971218 11/06/2015 09:10
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

Jeg synes også Oslo fortjener et terrengritt, men jeg synes Østmarka og alle de andre av Østmarkas brukere fortjener at de som bruker den til ritt tar ansvar når forholdene ikke er til rette for å gjennomføre det. Som pressisert tidligere og opp i mente i denne tråden kan det ikke være slik at stier er ubrukelig for andre brukere i månedsvis fremover uansett hvem som har "funnet" igjen stien. Hvis vi ikke skal begynne å ha samme retorikk som de som ikke ønsker syklister i skogen i det hele tatt, kan vi ikke mene at vi har mer rett på de stiene som er anlagt til terrengsykkelrittet enn andre brukere og at de ikke har rett til å klage på hvordan de ser ut i dag. Det faller på sin egen urimelighet.

Berømmer derimot en mer og mer ydmyk tone og håper det også blir signalisert til våre "meningsmotstandere". Hvis man vil at de som bruker østmarka ukentlig til fots, ski eller sykkel skal fortsatt være postitive til rittet er dette veien å gå. Å hevde sin rett med loven i hånd er ikke veien å gå nå. Skulle bare ønske dette hadde kommet tidligere istedenfor alt dette tullet med å skylde på sabotasje osv..

Det sier litt når nesten alle jeg snakker med som har syklet sti i Østmarka i det siste har reagert kraftig på hvordan tilstand stiene er i. Når man mister sine "egne" må man ihvertfall revurdere retorikken sin.

Et tilsvar til kronikken i Aftenposten burde være at man la seg helt flat og beklaget på det sterkeste. Tror offentligheten trenger å høre det og da kan det hende fotfolket begynner å hilse tilbake når man er på stisykkeltur igjen ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1971241 11/06/2015 09:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror ingen er uenige i at konseptet Terrengsykkelrittet er bra. Det det stilles spørsmålstegn ved er lokalisering, gjennomføring, trasevalg, alternativ trase med mer. Konfliktnivået i området har lenge vært høyt, og noe sier meg at den trenden ikke snur.

Er "sjelen" til Terrengsykkelrittet Østmarka eller er "sjelen" noe annet. Tror egentlig du er inne på det selv. Hvorfor ikke fortsette der dere begynte. Vær proaktive og finn løsninger isteden for å gå til stillingskrig i skyttergravene. De fleste, tror jeg, vil sannsynligvis mene at "sjelen" til Terrengsykkelrittet er; et ordentlig teknisk maratonritt ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: bcbc] #1971243 11/06/2015 09:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: bcbc

Terrengsykkelrittet ødelegger overhodet ikke for noens bruk av marka, selvom det i år kunne vært gjort annerledes,

Det där tror jag många både syklister och andra är oeniga med dig om efter årets ritt.

Finns det något som enligt dig ödelegger for noens bruk av marka?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1971245 11/06/2015 09:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror väl att att alla skulle tjäna på att terrengsykkel klart och tydligt går ut och säger att det att arrangera årets ritt på de aktuella stiar var ett stort misstag och att det inte ska ske igjen och droppa allt annat snakk om hur bra rittet är för rittsyklister och att få ut folk i marka och liknande.

Jag tror inte heller att stisyklister är spesiellt samlade i den här frågan. Det är nog många som inte har något problem om terrengsykkelrittet inte kommer arrangeras i östmarka några fler gånger.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1971254 11/06/2015 09:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1971288 11/06/2015 10:46
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
PR-messig veldig uheldig at de brukte det bildet igjen må jeg si -hjelper ikke akkurat teksten. I nærheten av ydmykt nok, men fortsatt et godt stykke fra å legge seg flat. Beklager det er min mening.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1971318 11/06/2015 11:56
E
edt Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E

Jeg er faktisk ikke enig vedrørende bruk av stiene rundt Ulsrud som det skrives om her. Jeg løper UVR traseen flere ganger i uken, senest i går kveld. Denne traseen så faktisk vesentlig bedre ut i går enn den gjorde uken før rittet. Og årsaken har ikke nødvendigvis så mye med sykling, løping etc å gjøre, men rett og slett fordi stien nå er tørr..
Det samme må jeg si om Trulsen og langs Solbergvann som jo er det mest nærliggende stiene til beboelse i området, og tørken den siste uken har satt disse stiene i vesentlig bedre stand nå enn i bare uken før rittet..

Det betyr ikke at det ikke finnes områder i TSR traseen som fremdeles ikke ser bra ut, men svartmalingen som sier at stiene i nærområdet trenger måneder på å komme seg, eller områdene er "ødelagt for tre generasjoner frem i tid" DET er ikke tilfelle..Det er brede, etablerte stier som brukes av mange, og skogen er jo en fantastisk fixer av seg selv, og i disse områdene tok det vel sånn ca 10 dager. Så får vi vurdere om 10 dager med måtehold på enkelte stier er noe vi kan tolerere, når været er på sitt værste.. I de samme områdene finnes det minst 40 andre stier som kan gi deg en minst like god opplevelse av området, hvor det aldri finnes en sjel, selv 200 meter fra klubbhuset på Haraløkka...

Møt forøvrig opp på NOTS og Frøy-dugnad på lørdag.. Kl 11 på Skullerud er tid og sted, og hver time belønnes med en mulig vinnersjanse i NOTS lotteriet ICON_WINK

Side 25 av 26 1 2 23 24 25 26

Moderator  support