Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: grr]
01/06/2015 18:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er ståa hos folket? Er resultatene der man håpet å være?
For min egen del har jeg syklet en del klubbritt både på landevei og terreng. Det har gått ganske bra, men selv om jeg har hatt mer å kjøre med enn tidligere har jeg ikke vært "helt der oppe". For 2 uker siden var jeg helt utkjørt og temmelig nær pakka lår så jeg måtte roe helt ned, jeg var pinnestiv i lav sone 2. Så for 14 dager siden kjørte jeg bare korte rolige økter, forrige uke la jeg inn noen korte intervaller og denne mandagen kjørte jeg terrengkarusell igjen. Da hang jeg veldig godt med etter 2 av 3 runder à 5km (lå som nr 5, 20 sek bak tet) og hadde enda mer å gå på, før jeg mosa pedalen i ei rot og kolliderte med et tre i ei nedkjøring, jævlig irriterende. Vondt i kne, arm og hofte og skjeivt styre gjorde at jeg måtte bryte. Men fikk de svarene jeg ville ha, og beina er der de skal være før det første delmålet for sesongen går av stabelen om knappe 2 uker.
Tidligere hadde jeg ikke hatt sjans til å henge med de jeg henger på nå, de slo meg med flere minutter i fjor. Tommel opp!
Redigert av Hoaas; 01/06/2015 18:58.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
01/06/2015 20:30
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Kommende helgs Raumerrittet var vårsesongens store (eneste) mål. Jeg har trent bra i vinter, inspirert av denne tråden, og ellers hatt en god rutine på jobbsykling gjennom store deler av våren (ikke så mye annen trening etter at jeg fikk unge nr. 2 i mars). For ca. 3 uker siden fikk jeg meg en tur med bittelitt mer lengde enn jobbsyklingen tillater, og det var oppløftende saker. Følte at sykkelformen var bra. Jeg tror grunnlaget etter vinterens langdrag på spinningsykkelen i kjelleren er ganske ålreit.
Så ble jeg syk....Først en uke med litt "skranting" og så for 3 dager siden satte det seg nedover i brystet. Nå går jeg og hoster grønne klumper og har skrinlagt planen om å sykler Raumerrittet til helgen.
Så nå er det bare å bli frisk igjen, trene videre og se hvordan det går på Birken på sensommeren :-)
|
|
|
01/06/2015 20:53
|
grr
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tjah, ståa er at jeg nok ikke helt har fulgt sone 1-prinsippet, det blir nok litt for mye hardkjøring og litt for mye lapskaus, men så er jeg også der at jeg hører jo at elite/proffer trener 80-90% rolig, men de skal tross alt legge ned ufattelig mengde treningstimer, og er dermed helt avhengige av rask restitusjon, mens i et gitt tilfelle, om en har hard økt mandag, onsdag, lørdag, hvor galt kan det bli? 2-3 døgn må jo være nok til restitusjon? Hvis jeg trener 80-90% rolig så er det knapt hardkjør en gang i annenhver uke!
Jeg er listefyll, men landeveisrittet i går (nr. 4 i rekken) var faktisk mitt beste resultat så langt, med 8% bak elitevinner, tross at jeg egentlig var seeda i en for treg pulje. Har hatt et par ritt med 10 og 11% også. Har da også i praksis bare trent i 1,5 år, og hadde en skikkelig traust treningsvinter med vel 1-3 timer med hovedsaklig jobbsykling i uka. Dessverre har jeg fått kramper i begge de to siste rittene (82km terreng og 105km landevei), så det er tydelig at jeg må gjøre noe. Knasker magnesium, spiser havsalt, drikker masse dagene før, Farris, sportsdrikker med ditten og datten, tydelig at kroppen og musklene vil mer enn de egentlig klarer. Men på tross av dette så persa jeg også med 19 minutter i 82km-rittet fra i fjor. Noe takket være bedre pulje og så håper jeg også det tyder på at formen er bedre. Føler jeg har godt med kraft, så jeg må bare tåle hardkjøret over lenger tid. Hva er veien å gå? Harde lange turer? Betydelig lenger enn rittlengde? Eller rolige lange turer? Noen som har hatt samme problem og klart å komme seg utav det? Veldig vanskelig tidsmessig og med familie å få til langturene, og nok sykling i det store og hele. For 1,5 år siden klagde madammen på at jeg var feit, nå klager hun på at jeg "alltid" sykler.. kan ikke vinne!
Kan også nevne at jeg får vondt i hodet etter rittene nå for tiden, som vel gjerne tyder på dehydrering, men forstår ikke det heller, syns jeg drikker mer enn de fleste andre...
|
|
|
[Re: Hoaas]
01/06/2015 21:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tre bedriftsritt så langt, og har sittet med teten i den raskeste pulja (med unntak av det ene laget som kjører storlagstempo) inn hver gang. Det skjedde bare én gang i fjor. Kjørt ett rundbaneritt, og kom først i mål av alle i masterklassene (med solid margin). Et landeveisritt med fellesstart som var sånn midt på treet resultatmessig, men ikke helt katastrofe. Lite trening for tida, men bra kvalitet på det som er. Veier tre kilo for mye, så nå skal jeg ned i vekt og bli litt raskere 
|
|
|
02/06/2015 06:47
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Blitt mye høy watt-trening for min del, hvor jeg har kjørt enten intervaller over FTP eller langkjøringer på 85-90% av FTP som forberedelse til halv-ironman. Får se hvordan formen er på lørdag når det er Halv-Fet Triatlon som er et halv-ironman "trenings"-ritt. Leggene mine har tulla litt i det siste, som ifjor, med noen småstrekker som har gjort løping vanskelig. Blir spennende! TL;DR: Trent mye, og lite av det i sone 1 til tross for økt watt 
|
|
|
02/06/2015 06:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tjah, ståa er at jeg nok ikke helt har fulgt sone 1-prinsippet, det blir nok litt for mye hardkjøring og litt for mye lapskaus, men så er jeg også der at jeg hører jo at elite/proffer trener 80-90% rolig, men de skal tross alt legge ned ufattelig mengde treningstimer, og er dermed helt avhengige av rask restitusjon, mens i et gitt tilfelle, om en har hard økt mandag, onsdag, lørdag, hvor galt kan det bli? 2-3 døgn må jo være nok til restitusjon? Hvis jeg trener 80-90% rolig så er det knapt hardkjør en gang i annenhver uke!
Jeg er listefyll, men landeveisrittet i går (nr. 4 i rekken) var faktisk mitt beste resultat så langt, med 8% bak elitevinner, tross at jeg egentlig var seeda i en for treg pulje. Har hatt et par ritt med 10 og 11% også. Har da også i praksis bare trent i 1,5 år, og hadde en skikkelig traust treningsvinter med vel 1-3 timer med hovedsaklig jobbsykling i uka. Dessverre har jeg fått kramper i begge de to siste rittene (82km terreng og 105km landevei), så det er tydelig at jeg må gjøre noe. Knasker magnesium, spiser havsalt, drikker masse dagene før, Farris, sportsdrikker med ditten og datten, tydelig at kroppen og musklene vil mer enn de egentlig klarer. Men på tross av dette så persa jeg også med 19 minutter i 82km-rittet fra i fjor. Noe takket være bedre pulje og så håper jeg også det tyder på at formen er bedre. Føler jeg har godt med kraft, så jeg må bare tåle hardkjøret over lenger tid. Hva er veien å gå? Harde lange turer? Betydelig lenger enn rittlengde? Eller rolige lange turer? Noen som har hatt samme problem og klart å komme seg utav det? Veldig vanskelig tidsmessig og med familie å få til langturene, og nok sykling i det store og hele. For 1,5 år siden klagde madammen på at jeg var feit, nå klager hun på at jeg "alltid" sykler.. kan ikke vinne!
Kan også nevne at jeg får vondt i hodet etter rittene nå for tiden, som vel gjerne tyder på dehydrering, men forstår ikke det heller, syns jeg drikker mer enn de fleste andre... Vondt i hodet etter hard påkjenning som intervaller eller ritt kan også tyde på f.eks jernmangel. Jeg sleit litt med det som aktiv skiløper, måtte ta jerntilskudd. Anstrengelseshodepine pga anspenthet før/under ritt osv, all aktivitet gir også kortvarig økt trykk i hodeskallen, så grunnene er mange, ikke bare dehydrering. Det kan vel være verdt et forsøk med lengre sammenhengende drag når du kjører intervall, i stedet for å dele de opp. Intensitet rundt eller like under terskel med arbeidstid rundt 1 time, for å gjøre muskulaturen "klar" for større påkjenninger, som ritt gjerne er. Jeg har også kjørt langturer med stigning, altså økende intensitet utover økta. Kjørte en sånn økt på søndag, med 50min i1, 60min i2, 20min i3, 10min i4 og 1min i5. Kramper kan vel være enten pga dehydrering/mineralmangel eller at musklene rett og slett ikke takler påkjenninga. Hehe, det blir ikke så mange langturer på meg heller i løpet av en uke, men har en avtale med fruen om at èn av dagene i helga kan jeg bruke til å sykle meg en langtur, enten på ettermiddagen eller på formiddagen når minsten tar seg en blund. Den andre dagen brukes til familiedag 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/06/2015 07:12
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tre bedriftsritt så langt, og har sittet med teten i den raskeste pulja (med unntak av det ene laget som kjører storlagstempo) inn hver gang. Det skjedde bare én gang i fjor. Kjørt ett rundbaneritt, og kom først i mål av alle i masterklassene (med solid margin). Et landeveisritt med fellesstart som var sånn midt på treet resultatmessig, men ikke helt katastrofe. Lite trening for tida, men bra kvalitet på det som er. Veier tre kilo for mye, så nå skal jeg ned i vekt og bli litt raskere Det høres jo svært så oppløftende ut, skrelle vekk litt vekt nå så blir du jo livsfarlig 
|
|
|
[Re: pharynx]
02/06/2015 07:21
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blitt mye høy watt-trening for min del, hvor jeg har kjørt enten intervaller over FTP eller langkjøringer på 85-90% av FTP som forberedelse til halv-ironman. Får se hvordan formen er på lørdag når det er Halv-Fet Triatlon som er et halv-ironman "trenings"-ritt. Leggene mine har tulla litt i det siste, som ifjor, med noen småstrekker som har gjort løping vanskelig. Blir spennende! TL;DR: Trent mye, og lite av det i sone 1 til tross for økt watt Høres ut som mye av det samme som brodern gjør på sykkelen (som også driver med triatlon). Men han ville vente til neste høst med å kjøre de langkjøringene like under terskel, for å se hvordan det gikk med meg  Er du fornøyd med utviklinga du har hatt med denne måten å kjøre øktene på?
|
|
|
02/06/2015 07:36
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Er du fornøyd med utviklinga du har hatt med denne måten å kjøre øktene på?
Jepp. det vil jeg påstå! Aner dog ikke hvordan fremgangen hadde vært med 80-90% av øktene i sone 1.. 
|
|
|
02/06/2015 07:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er du fornøyd med utviklinga du har hatt med denne måten å kjøre øktene på?
Jepp. det vil jeg påstå! Aner dog ikke hvordan fremgangen hadde vært med 80-90% av øktene i sone 1.. Hehe, jeg har sett litt over treninga mi siden i fjor høst, og selv om jeg har hatt 3 intervalløkter i uka, havner jeg på rundt 70% i sone 1 med oppvarming, nedkjøring, langkjøring osv. I fjor hadde jeg godt over 90% av treninga i sone 1 med svært få dedikerte hardøkter, før oppkjøringa til sesongen starta. Tror de store mengdene sone 1 er forbeholdt de som trener mye. Når man har 20 timer i uka hvor 90% er sone 1, er det fortsatt 120 minutter i3/i4/i5 osv pr uke. Det er omtrent det jeg har hatt med mine 3 intervaller i uka denne vinteren. Jeg tror man må se litt sånn på det, først legger man inn hardøktene, så fyller man opp med så mye rolig som man har tid til. Men jeg kjenner jo at det er hardt å trene "skikkelig", motivere seg til en ny hardøkt omtrent annenhver dag. En fordel med det er jo at man virkelig setter pris på de rolige koseturene 
Redigert av Hoaas; 02/06/2015 07:59.
|
|
|
02/06/2015 09:45
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenkte at jeg skulle ta all sone 1-treningen i en smell. Ble 620 km og til sammen 7000 høydemeter i helga. Så nå sitter jeg og smører kneet med Voltarol og venter på formstigningen:)
|
|
|
02/06/2015 10:34
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tre bedriftsritt så langt, og har sittet med teten i den raskeste pulja (med unntak av det ene laget som kjører storlagstempo) inn hver gang. Det skjedde bare én gang i fjor. Kjørt ett rundbaneritt, og kom først i mål av alle i masterklassene (med solid margin). Et landeveisritt med fellesstart som var sånn midt på treet resultatmessig, men ikke helt katastrofe. Lite trening for tida, men bra kvalitet på det som er. Veier tre kilo for mye, så nå skal jeg ned i vekt og bli litt raskere Det høres jo svært så oppløftende ut, skrelle vekk litt vekt nå så blir du jo livsfarlig Et stykke igjen til jeg blir livsfarlig, men grunnlaget er godt og jeg har brukt litt tid og krefter for å bli bedre på en av mine største svakheter; støting og heftige fartsøkninger. Nå er det mulig å få et hjul når 3-4-5 mann støter i høy fart, før måtte jeg bare innse at "nå går toget". Sykler lite i skogen, men føler jeg har gjort store fremskritt på teknikk også. Men der legger jeg 100 % av "skylda" på ny sykkel... SATAN så digg det er med fulldemper!
Redigert av Øyvind V; 02/06/2015 10:35.
|
|
|
02/06/2015 10:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, hadde en leverandør med på stitur forrige uke, han ble totalfrelst når han fikk testa fulldemper på singletracks. Skulle rett hjem å bygge seg ny fulldemper. Får litt mer flyt på stier og over crux med fulldemper.
Hvordan eksakt har du trent for å bli bedre på fartsøkninger og støting? F.eks innlagte drag over terskel midt i langdrag? Eller er det 4x4 øktene over terskel som gjør susen?
Jeg prøver å trene en del på teknikk, hjelper liksom så lite å ha godt med watt i beina om man ikke får utnytta det, er fint å legge langtur med stignig eller drag i forskjellige varianter til knotsti og tekniske klatringer.
|
|
|
02/06/2015 11:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har kjørt veldig få 4x4 og lignende økter. Bedriftsrittene i seg selv er jo super trening, og så har jeg i tillegg kjørt en del økter der jeg mot slutten legger inn 3-8 spurter der det er full spiker i 20-40 sekunder.
|
|
|
02/06/2015 13:03
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter jeg meldte meg opp på strava har det blitt en del langturer med KOM-jaging, en av grunnene til at jeg holdt på å gå på en skikkelig smell. Med to karuseller og sprinter på hver langtur for å prøve seg på KOM ble det for mye og overbelastninga var et faktum. Men jeg tror faktisk jeg har fått en del igjen for det nå når beina har kommet seg igjen, tåler mer rykk og napp og tråkker ut syra raskere. Man skal ikke kimse av bedriftsritt nei, det er steinhardt 
|
|
|
02/06/2015 14:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Formen er blitt bedre nå enn den var ved sesongslutt i fjor. Så for egen del kan jeg konkludere med at det var lurt å kjøre intervall på terskel og over terskel gjennom hele vinteren. Tror egentlig ikke det hadde vært mulig å ta så mange steg mer med de timene jeg legger ned i trening på vinteren (snitt 3 timer i vinter/3 økter i uka).). Er ganske sikker på at samme opplegg vil funke like bra til neste år.
Ritt har gått bra bra. Men jeg må bli litt mere rå (spesielt når det er lettere terreng.), samt at jeg må varme opp skikkelig sånn et det kan kjøres 110% fra start. I tillegg bør jeg nok og stille opp lengre fremme sånn at jeg kan ta halen til de som er litt sterkere. Nivået er nok langt under Øyvind V og Hoaas sitt, men vi får se om det går an å ta noen steg neste vinter også.
Prestasjonsmessig gir årets resultater meg foreløpig start i pulje 6 (50 sek unna pulje 5) i Grenserittet (tipper jeg hever nivået litt til med mer spesifikk trening med intervaller godt over FTP og ritt.). Alt i alt har jeg nok fått mye igjen for de timene jeg har lagt ned på rulla i vinter.
Redigert av sveinaa; 02/06/2015 16:08.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: EHAa]
04/06/2015 18:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenkte at jeg skulle ta all sone 1-treningen i en smell. Ble 620 km og til sammen 7000 høydemeter i helga. Så nå sitter jeg og smører kneet med Voltarol og venter på formstigningen:) Hehe, høres ut som galskap. Jeg leste om et gjeng som hadde sykla 600km denne helga, det var for en sak, er det noe sånt du har styrt med? Forresten sykla jeg tempoen på 29.03 i dag, så det begynner jo å ligne noe. Edit: Det var for å kvalifisere seg for Paris - Brest - Paris de syklet
Redigert av Hoaas; 04/06/2015 18:23.
|
|
|
06/06/2015 22:04
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Stemmer, Hoaas. 2 av de andre skal sykle PBP i august(?). Det er 1200 km, så da kommer det godt med at de har syklet 200, 300, 400 og 600 i løpet av de siste 6 ukene. Jeg var med på 200 og 600 som forberedelse til Jotunheimen rundt (430 km). I tillegg har jeg hatt noen langturer på 140 km. Jeg vet nå at jeg klarer å sykle så langt, men jeg vet også at jeg må finne en god gruppe hvis det skal gå på en brukbar tid.
Så i mitt tilfelle har det vært slik at sone 1 faktisk er veien å gå:)
|
|
|
[Re: EHAa]
06/06/2015 22:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlig, lykke til på Jotunheimen rundt, er samme helg som jeg skal sykle Onroad Finnmark (444km), men sykler på klubblaget. Tiden i fjor var 14t 20min, målet i år er vel å slå den tiden ganske godt.
|
|
|
07/06/2015 16:08
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
noen som nærmer seg Wiggins sine verdier med treningen sin da?  
|
|
|
10/06/2015 12:13
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Har dere konkludert snart? Har ventet på denne tråden i påvente av konklusjon, så jeg har ikke trent på en stund.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
10/06/2015 12:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For egen del har jeg konkludert. Jeg trener 3(-4) ganger i uka. Jeg må kjøre en blanding av I3 (det vil for meg si på terskel)/I4 intervall hele året med en eller annen progresjon; enten tid eller effekt (Minimum en økt I4 per uke året rundt.). Vintertreningen handler om å få "samle" tid i sone I3/I4. Det er god effekt av intervall treninger to dager på rad. Er jeg sliten hviler jeg. Rolig trening er kun aktuelt etter at jeg har fylt opp 3 harde intervall treninger i uka (Man kan gjerne sykle rolig før eller etter intervallene på en tur for å få timer på sykkelen.). Med andre ord får de som har god tid klokke timer i I1  *Dette er ikke en fasit, men sannsynligvis en oppskrift som vil funke for mange om man legger inn progresjon.
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/06/2015 13:35
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antall økter forteller jo litt, vel så viktig er vel antall treningstimer. Det er jo feks forskjell på 4*1 time og 4*3 timer med intervaller pr uke. Og hvor mye av feks en I3 økt som er i sone 3. Så når du sier 4 økter i i3 og4, kunne det vært interessant å vite hva det er i tid i fe sonene pr uke av total treningstid ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
10/06/2015 13:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I3 økter har hatt arbeidstid fra ca 40 min til 60 min. I4 økter har vart fra 16 min til 32 min (dette inkluderer tiden det tar å komme opp i intensitet, men ikke pauser som vanligvis har vært 1 minutt.). Bruker 10 min oppvarming og 10 min nedkjøring.
Har og vektet intensitet utifra lengde; det vil si at en 4x4 kjøres på høyere effekt enn 8x4.
|
|
|
10/06/2015 17:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke så ulikt det jeg har kjørt, 3 økter i uka med intervall. Av og til 2 om jeg har vært sliten. Så har jeg spedd på med i1/i2 de ukene jeg har hatt tid. Har hatt 3 til 10 økter i uka, fra 3-4 timer til 12 timer pr uke. Før jul mye i3 langdrag og +/- terskel, etter jul 2 x lang i3 og 1 x kortere drag i4. Fra i vår 1 x lang i3 og 2 x i4 kort (eller klubbkarusell). Dette ble en periode litt mye så måtte holde meg til 2 x i4/karusell eller erstatte en karusell med annen intervalltrening. Arbeidstid i3 45-65min, arbeidstid i4 16-40min.
Når jeg kunne begynne å sykle ute gikk det litt over stokk og stein med intensiteten, det var så himla gøy å gønne på når jeg ikke skulle. Gikk på en liten smell, men henta meg inn igjen på et par uker. Etter det har formstigninga vært god. Kjørte siste FTP-test på mandag og snitta 337w i 20min, ftp på 319w og 4,62w/kg, for 9mnd siden hadde jeg 3,1w/kg. Hvor reell watten er vet jeg ikke uten å måle med skikkelig wattmåler. Skulle egentlig på testlab til uka, men må reise bort så blir ikke kjørt ordentlig test før til høsten.
Måten jeg har trent på i vinter har fungert over all forventning for meg, det er dermed ikke gitt at det vil fungere like godt for andre. Men 2-3 intervaller i uka bør man legge opp til, så spe på med koseturer om man har tid. Ser også behovet for god teknikktrening, nytter ikke å tråkke mye watt om teknikken i skauen ikke holder mål, da sløser man bort mye energi. Der har jeg nok en del å gå på også.
Redigert av Hoaas; 10/06/2015 17:57.
|
|
|
11/06/2015 05:21
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
noen som nærmer seg Wiggins sine verdier med treningen sin da?  Sinnessjukt! Hvor mye veier han? Han ser jo ikke veldig vektig ut? Mvh
|
|
|
11/06/2015 06:48
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Han veier normalt 76-78 kg.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
20/06/2015 20:46
|
Lostbuthappy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da ligger han ca 40% over meg i w/kg på terskel. Bør vel være såpass.
|
|
|
24/06/2015 08:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Noen som har erfaring de kan dele med å kjøre 2 økter a 4x4 (I4) i uka i tillegg til ritt i helgene?
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/06/2015 09:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ikke akkurat det oppsettet, men i sesong blir det typisk bedriftsritt tirsdag (hardøkt), en intervalløkt på egen hånd, og så ritt i helga. Funker fint det.
Tror 2 stk 4x4 kan fungere fint i mellom, for hos meg er det i hvert fall begrenset hvor sliten jeg blir av slike økter.
Redigert av Øyvind V; 24/06/2015 09:44.
|
|
|
|
|