Terrengsykkelrittet 2015
|
Re: Terrengsykkelrittet 2015
[Re: SykkelGlenn]
03/06/2015 13:06
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Jeg slenger inn et spørsmål av en litt annen karakter.
Jeg har byttet sykkel i år, fra Scott Spark 29" til Scott Genius 27.5". Jeg ser at tiden min i TSR er ca 1t og 45min dårligere i år enn i fjor. Jeg skjønner at det gikk saktere pga. dårlig vær og mindre motivert i alt regnet, men at de skal utgjøre nesten 2 timer sliter jeg litt med å forstå.
Jeg har syklet Montebellorittet tidligere i år, der endte jeg 4 min bak personlig rekord.
Scott Genius veier ca 1kg mer enn Spark, men har slakkere vinkler og heve-senkepinne. Mener at jeg forserte flere bratte nedoverbakker i år enn i fjor, mye pga. dette.
Jeg syklet på Nobby Nic 2.25" SnakeSkin i fjor, Nobby Nic/Hans Dampf i år.
I år fikk jeg en punktering, ser ut fra pulsklokka at jeg sto stille i ca 20 min pga. dette.
Hvor mye differanse tror dere ligger i sykkelen? Lite eller ingenting. Om sykkelen hadde betydning tror jeg heller den bidro til å forhindre at enda flere minutter løp, rett og slett fordi Genius er bygd for mer krevende stisykling en spark. Under tørre og raskere forhold vil jeg tro sparken er raskere. Men, just tipping. Hadde selv en time svakere tid i forhold til i fjor. Da syklet jeg på lett 26» hardtail. I år på eldre Genius med 26» hjul. Tror det hadde gått enda tregere med fjorårssykkelen.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/06/2015 13:10
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt av utfordringen er at mye av dette var uavhengig av deltakerantall (målstasjon og to mellomtidsstasjoner, frakt, etc). Det slår sabla hardt ut om vi da bare har 100 deltakere som betaler 2-300,- i startkontingent. Jeg har også kjørt 100% analogt på 400 deltakere. Det har funket helt finfint i mange år, men resultatlista kommer ikke mens du er i dusjen.... 
|
|
|
[Re: Heliboy]
03/06/2015 13:36
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hopper over diskusjonen som pågår over, og penser elegant inn på utgangspunktet for tråden: Terrengsykkelrittet. Som tidligere arrangør av TSR, kloppebygger og alt-mulig-rart i Østmarka, så har jeg gjort meg mine tanker om hva som gikk galt på lørdag - uten å rippe opp i diskusjonene rundt arrangørtabber eller ikke. Faktum er at TSR er satt flere år tilbake i forsøket på å harmonere med de øvrige brukergruppene i Østmarka, og ØV har virkelig fått blod på tann - og delvis med god argumentasjon. Jeg tror at en eventuell 2016-utgave vil bli kinkig å gjennomføre i det samme området, for ØV m.fl. har nå fått ammunisjon for videre forfølgelse. Derfor slenger jeg ut en tanke til modning: Flytt rittet! La stiene her få slippe rittbelastningen noen år, og forhåpentligvis får også ØV nye folk i ledelsen som skjønner hva ordet "dialog" innebærer. La temperaturen senke seg, rett og slett. Turområdene og stiene i aksen Haraløkka - Mariholtet - Skullerud har for mye turgåere og hissige "venner" til at en langsiktig løsning / fred med de argeste kritikerne er realistisk, etter min mening.
IF Frøy og TS kan med fordel se f.eks. sørover i retning mot Sørmarka, for det går hundrevis av kilometer med kremstier utenom verneområder og frekvent brukte turområder bare 20 min kjøring fra Haraløkka. Lei et forsamlingshus e.l. med fasiliteter, og vips - så er saken løst. Samme ritt, men nye løyper. Slik det har vært de siste årene. Det er ingen grunn til at TSR absolutt MÅ starte og slutte på Haraløkka (som for øvrig driftes av Bøler IF, og som i utgangspunktet ikke er involvert i TSR i det hele tatt).
En beskjeden flytting av rittet tror jeg vil gjøre TSR enda mer dynamisk og spennende, og samtidig begrense grunnlaget for brukerkonflikter. Støttes  Heter Terrengsykkelrittet og ikke østmarksrittet 
|
|
|
[Re: thomasengen]
03/06/2015 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hopper over diskusjonen som pågår over, og penser elegant inn på utgangspunktet for tråden: Terrengsykkelrittet. Som tidligere arrangør av TSR, kloppebygger og alt-mulig-rart i Østmarka, så har jeg gjort meg mine tanker om hva som gikk galt på lørdag - uten å rippe opp i diskusjonene rundt arrangørtabber eller ikke. Faktum er at TSR er satt flere år tilbake i forsøket på å harmonere med de øvrige brukergruppene i Østmarka, og ØV har virkelig fått blod på tann - og delvis med god argumentasjon. Jeg tror at en eventuell 2016-utgave vil bli kinkig å gjennomføre i det samme området, for ØV m.fl. har nå fått ammunisjon for videre forfølgelse. Derfor slenger jeg ut en tanke til modning: Flytt rittet! La stiene her få slippe rittbelastningen noen år, og forhåpentligvis får også ØV nye folk i ledelsen som skjønner hva ordet "dialog" innebærer. La temperaturen senke seg, rett og slett. Turområdene og stiene i aksen Haraløkka - Mariholtet - Skullerud har for mye turgåere og hissige "venner" til at en langsiktig løsning / fred med de argeste kritikerne er realistisk, etter min mening.
IF Frøy og TS kan med fordel se f.eks. sørover i retning mot Sørmarka, for det går hundrevis av kilometer med kremstier utenom verneområder og frekvent brukte turområder bare 20 min kjøring fra Haraløkka. Lei et forsamlingshus e.l. med fasiliteter, og vips - så er saken løst. Samme ritt, men nye løyper. Slik det har vært de siste årene. Det er ingen grunn til at TSR absolutt MÅ starte og slutte på Haraløkka (som for øvrig driftes av Bøler IF, og som i utgangspunktet ikke er involvert i TSR i det hele tatt).
En beskjeden flytting av rittet tror jeg vil gjøre TSR enda mer dynamisk og spennende, og samtidig begrense grunnlaget for brukerkonflikter. Støttes  Heter Terrengsykkelrittet og ikke østmarksrittet Lurer litt på om det viktigste for noen er at det heter Terrengsykkelrittet og at det arrangeres av akkurat dem som arrangerer per i dag.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: olechr]
03/06/2015 13:50
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@OysteinL Sparer en del på ikke å kjøre mellomtider feks. Jeg har også litt problemer med begrepsapparatet når jeg skrev fulldigitalt. med det mente jeg at det ikke var behov for noen med klokke og at passeringer ble lest av chip. Når jeg snakka med Rittresultater så var vi også enige om at det ikke var nødvendig å ligge online, men at det ville holde å få resultatene til etter dusjen og BBQn noen timer senere. De som evt ikke vil være med på litt hygge senere på kvelden kan da bare gå inn på nettsiden rundt nyhetstid på TV for å finne ut hvordan det gikk. En løsning sikkert mange ikke hadde vært happy med, men mener å huske at det var litt å spare, pluss at man slipper mange usikkerhetsmomenter. At ikke alle er villige til å ta noen nye og kanskje uvanlige grep både med tanke på type ritt, tidtakning og gjennomføring er noe jeg forstår, men vi var altså villige til å teste noe nytt med et utgpkt i at hvis fullt opprør/null oppmøte så hadde vi måttet se på ting på nytt og gjøre ting etter boka ved neste gjennomføring. Bare så innmari synd at det stoppa i grunneier/byråkrati/miljø kverna 
Redigert av sanouka; 03/06/2015 13:57.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
03/06/2015 14:49
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Spenningsmomentet vil nok ikke alltid være like stort ift hvordan løypa blir fra år til år, men jeg tror ikke TSR og terrengsykkelmiljøet spesielt i området der er veldig godt tjent med flere slike utgaver som 2015. Regn blir det flere ganger i forkant og på rittdagen.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
03/06/2015 14:53
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Dette er jo nettopp det som har blitt gjort i både Østmarka (Pioneren ++) og Lillomarka (Langsetløkka).
|
|
|
[Re: magnusc]
03/06/2015 15:23
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Dette er jo nettopp det som har blitt gjort i både Østmarka (Pioneren ++) og Lillomarka (Langsetløkka). Okay, er ikke kjent der og har ikke peiling på hvor dere snakker om med lokale stinavn. Men kanskje å utvide dette til å gjelde større deler av løypa i en fast trasee samt lage den mer robust mot dårlig vær. Nå opplevde jeg stort sett gjørme fra A til B med noen få unntak, men det var sikkert flere unntak enn hva jeg husker da.
|
|
|
03/06/2015 18:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Dette er jo nettopp det som har blitt gjort i både Østmarka (Pioneren ++) og Lillomarka (Langsetløkka). Sorry og med all respekt for folka som har lempa stein der de siste ukene/mnd, men det er mildt sagt langt frem før man kan trekke sånne sammenlikninger.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: BjKj]
04/06/2015 05:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvor mye differanse tror dere ligger i sykkelen? Lite eller ingenting. Om sykkelen hadde betydning tror jeg heller den bidro til å forhindre at enda flere minutter løp, rett og slett fordi Genius er bygd for mer krevende stisykling en spark. Under tørre og raskere forhold vil jeg tro sparken er raskere. Men, just tipping. Hadde selv en time svakere tid i forhold til i fjor. Da syklet jeg på lett 26» hardtail. I år på eldre Genius med 26» hjul. Tror det hadde gått enda tregere med fjorårssykkelen. [/quote] Jeg gikk fra 2:23 på en runde i fjor til 2:47 på en runde i år. I år var det litt mer sti såvidt jeg kan huske, og helt jævlige forhold kontra 2014. Syklet på 150/140-sykkel i fjor med kvasiraske dekk og i år var det 100/100 fatbike med grove stidekk. Formen i år føltes helt grusom på forhånd.
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/06/2015 12:07
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Hvor mye differanse tror dere ligger i sykkelen? Lite eller ingenting. .... Takk for to oppbyggende kommentarer. Jeg ser at de fleste har brukt noe lenger tid. Jeg legger skyld på både været, føret og formen! Tilegner sykkelen 1% av dårligere tid. Det blir spennende å se forskjell på et mer tradisjonelt grusritt, prøver meg på Farrisrunden 13.juni :-)
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: sanouka]
04/06/2015 13:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Dette er jo nettopp det som har blitt gjort i både Østmarka (Pioneren ++) og Lillomarka (Langsetløkka). Sorry og med all respekt for folka som har lempa stein der de siste ukene/mnd, men det er mildt sagt langt frem før man kan trekke sånne sammenlikninger. Men hva er det du vil ha? Delvis gruslagte stier uten vanskelige elementer? Du skjønner vel selv at det ikke går i Oslomarka? Skal man gjøre noe sånn må det være på privat grunn og med kommunens velsignelse. Jeg tror det er helt urealistisk (og ikke ønskelig) å få til noe sånt i bynære strøk. Ute på bygda med større tilgang på natur og langt færre folk per kvadratmeter er det mye lettere.
|
|
|
[Re: larsdx]
04/06/2015 15:44
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å se litt til Danmark? De er jo helt råe på singeltracks og oppbygging av dette. De har jo mange ritt med masse kule singeltracks både naturlige og håndbygde. Hva med å beholde noen faste stier og ev lage til noen som tåler godt med bruk og lage inn elementer og ei fast løype. Dette er jo nettopp det som har blitt gjort i både Østmarka (Pioneren ++) og Lillomarka (Langsetløkka). Sorry og med all respekt for folka som har lempa stein der de siste ukene/mnd, men det er mildt sagt langt frem før man kan trekke sånne sammenlikninger. Men hva er det du vil ha? Delvis gruslagte stier uten vanskelige elementer? Du skjønner vel selv at det ikke går i Oslomarka? Skal man gjøre noe sånn må det være på privat grunn og med kommunens velsignelse. Jeg tror det er helt urealistisk (og ikke ønskelig) å få til noe sånt i bynære strøk. Ute på bygda med større tilgang på natur og langt færre folk per kvadratmeter er det mye lettere. Hvilke ritt eller hvilke steder i Danmark har du syklet terreng som både er naturlig samt håndbygde med diverse vanskeligheter?
|
|
|
04/06/2015 20:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som da overrasker meg er at NOTS da fremdeles sitter som en interesseorg. for en liten klikk dedikerte diehardere som sverger til naturlige svarte stier som bare en liten andel av befolkningen kunne tenke seg å drive på med og ikke heller har fokus på å skulle nå ut til en større del av sykkelbefolkningen. Var får du allt ifrån? Det där är iallafall inte intrykket jag har av NOTS. De är ju intresserad av att vi ska få sykla i marka och allt i marka är ju inte naturligt svarta stier. Försöker en gång till. Vad är det för flytstier du vill ha? Grusade (eller liknande) stier utan någon som helst form av hinder eller svårare parti eller är det något annat du vill ha? Jeg ser det gjøres gode forsøk, men jeg tror ikke NOTS lar seg fornærme av sanoukas innlegg. Tolkningen av dagens medlemmer av styre & stell er i hvertfall på viddene. Dessuten: det er jo fint mulig å styre NOTS i den retningen man vil, gitt at man engasjerer seg. La det stå som stikkordet for videre diskusjon om trailcenter, bikepark eller hva vi nå vil kalle det på utenlandsk. Men la det være sagt, det er jo lett å skrive ting på internett. Det kan alle gjøre. Andre prioriterer eksempelvis 1 uke av fritiden sin på kurs i tørrmuring i Lærdal for å lære hvordan man kan bruke gammel kunnskap til sykkelmessige forhold. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/06/2015 16:36
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Var en tur over Svahili (den lange motbakken med mye sva i starten og mye gjørme på slutten) og Solberglivann til fots i dag. Disse strekningene (sikkert flere også) trenger ro og hvile. Ut i fra alle de ferske sporene er det ting som tyder på at ikke alle forstår det. Det meste av stier som ikke inngikk i TSR bortimot knusktørre. Med andre ord nok å velge på!
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
05/06/2015 16:59
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er Trulsrunden OK? Regner med at det siste partiet som ble syklet opp er ganske sølete, finnes det en alternativ exit her?
|
|
|
05/06/2015 17:12
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Er Trulsrunden OK? Regner med at det siste partiet som ble syklet opp er ganske sølete, finnes det en alternativ exit her? Stiene trenger nok flere uker med hvile. Det er nok av andre stier å ta av i Trulsenområdet. Jeg skjønner ikke hvorfor du absout skal sykle der rittet gikk?!
|
|
|
05/06/2015 17:17
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Er Trulsrunden OK? Regner med at det siste partiet som ble syklet opp er ganske sølete, finnes det en alternativ exit her? Det er så mye fin sykling i Trulsland at det er unødvendig å sykle det strekket som ble brukt på lørdag. Stien som går 100 meter lenger øst er et fint alternativ. Har vel et navn, er det pumpeTruls mon tro?
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
05/06/2015 17:59
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TSR-besøket på Truls var i hovedsak på svaberg og IMBA, så ikke noe stress å sykle der. Det som bør unngåes er Solbergvann digg. Det partiet er en svær OTB-felle nå.
|
|
|
05/06/2015 18:02
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
var innom Trulsland og Bukkeberget i dagog jeg synes de stiene hvor TSR er kjørt er ganske bra allerede og har tørket opp godt. Man ser litt mer bruk, men hadde man ikke visst at det hadde vært ritt, så hadde man ikke sett det. Eneste er, som Runerm nevner litt sørover fra Solbergvann hvor litt utsatt og gjørme. Spesielt teknisk parti midtveis, men der skal det ikke så mye til uansett før det blir ufarbart. Men kan godt la de hvile litt, men østmarka er flott sånn med at det tørker fort opp.
|
|
|
05/06/2015 18:08
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er Trulsrunden OK? Regner med at det siste partiet som ble syklet opp er ganske sølete, finnes det en alternativ exit her? Stiene trenger nok flere uker med hvile. Det er nok av andre stier å ta av i Trulsenområdet. Jeg skjønner ikke hvorfor du absout skal sykle der rittet gikk?! Hallo, jeg prøver jo å spørre om et alternativ til akkurat der rittet gikk. Jeg har prøvd litt forskjellig, men bare syklet ut der rittet gikk. Skal sjekke "pumpe-truls".
|
|
|
05/06/2015 18:49
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Det som er blitt gjørmehelvete er: solbergvann-digg, samuels flyt, swahili, 1 minutt på sti, grønnmo ekspress og den nye nots-stien på skullerudåsen. Lett å unngå fordi det rett og slett nesten ikke går ann å sykle der. Latterlig at disse stiene ble sykla på i det været. Vet det har blitt sagt mange ganger, men det ser ikke ut. Ellers er det tørt og fint sommerføre i østmarka og kjempeflyt. Hadde en kjempetur idag.
|
|
|
05/06/2015 19:39
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det er mange stier i Trulsenområdet, og den fineste er kanskje Indrefileten, som ligger lengere vest. Rollercoster er også morsom, men kanskje litt mer krevende. Du får fin oversikt over stiene på http://mtbmap.no/#14/59.8977/10.8648
|
|
|
06/06/2015 22:27
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hallo, jeg prøver jo å spørre om et alternativ til akkurat der rittet gikk. Jeg har prøvd litt forskjellig, men bare syklet ut der rittet gikk. Skal sjekke "pumpe-truls".
Jeg skal ut en tur i Østmarka i løpet av morgendagen. Send meg en PM så kan vi ta en tur sammen.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
07/06/2015 11:38
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Selvsagt gjør de det. Terrengsykkelrittets kjernedeltager er en barsk og hard mann som sykler Ultrabirken fredag, og (tar restitusjonen) lørdagen med Birken, gjerne godt under merketiden. Ikke sant Odd-Erik? Kanskje du føler deg truffet også Hans Olav? Aldri.. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
08/06/2015 21:14
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Sinna innlegg om rasering av Østmarka i Aftenposten i morra. Får ikke til å legge ut artikkelen fra iPad, men noen poenger har hun muligens...
sv
|
|
|
08/06/2015 21:31
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
09/06/2015 07:18
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
uff. Jeg skjønner henne godt jeg. bortsett fra bæsjen da.
|
|
|
09/06/2015 07:35
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
uffuffuff!
Jeg vet ikke hva som er verst. De faktiske skadene eller omdømmeskrapen min elskede favorittaktivitet har blitt påført
Mvh
|
|
|
09/06/2015 07:54
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Blir vanskelig å vinne denne kampen tror jeg... 
|
|
|
|
|