Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti

Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti #1969352 07/06/2015 15:55
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
http://nedstrandrittet.no/

Søndag 21.juni arrangeres Nedstrandrittet. 40 km med mange kjekke stier og minimalt med asfalt. Rittet er veldig intimt og du er innom stadion 2 ganger i løpet av rittet. Årets høydepunkt for meg.

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1969510 07/06/2015 21:40
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Gleder meg. Var veldig bra i fjor!

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1970052 08/06/2015 21:50
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Vurderer dette rittet sterkt fordi jeg har lyst til å kjøre ritt med mer terreng enn ellers i Rogaland, og aller helst for første gang ta med meg rittfulldemperen på ritt, og la den helstive riggen stå hjemme - og faktisk sykle raskere med FS for en gangs skyld. Det passer litt dårlig med tid og avstand, men ønsker å prioritere det dersom det faktisk er et skikkelig terrengritt, men så ble det altså allikevel vunnet på en 26" med stiv gaffel i fjor... Ikke spesielt ulikt de fleste andre "terrengrittene" her. Noen som har noen kommentarer til det?

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1970392 09/06/2015 14:37
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kommer. :-)

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1970476 09/06/2015 19:10
S
Svanhild Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Vet om noen som kjørte med stiv gaffel i fjor og uttalte etterpå at det kom de ikke til å gjøre neste gang. De var helt utslitt i armene. Regner både Nordsjørittet og Hårfagrerittet som grusritt. Dette er den eneste rittet som jeg vet om i Rogaland som fortjener status som terrengritt. Lite teknisk krevende så du klarer nok å sykle alt utenom trappene. Stiene var tunge pga de var lite kjørt.

Her ligger del 1 av løypa, fant ikke flere
https://www.youtube.com/watch?v=jbg6RbYMv0g

Dersom du vet om andre terrengritt i regionen som har mye sti og går i helgene hadde det vært kjekt å vist om.

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1972757 15/06/2015 18:58
K
kahlbom Offline
Fersking
Fersking
K
Det er gjort noen endringer på løypa i år og det blir enda litt mer sti/terreng og tilsvarende mindre asfalt. Var med på en gjennomkjøring av de fleste av de nye partiene i går og løypa er enda bedre enn i fjor.
Underlaget var og overraskende bra tatt i betraktning det triste sommerværet som har vært og værmeldingen er lovende så det er bare å melde seg på!

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: grr] #1972759 15/06/2015 19:02
K
kahlbom Offline
Fersking
Fersking
K
Angående bruk av fulldemper; Om en noen gang skal bruke rittfulldemperen sin så er det her! At pallen i fjor bestod av en av hver sykkeltype skyldes mer kapasiteten til de oppå setet. Vil tro at de aller fleste tjener på en noenlunde lett fulldemper her, selv om det er noen seige kneiker oppover og.

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1972786 15/06/2015 20:01
G
Geir Magne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
TV Haugaland har lagd en fin-fin reportasje fra selve rittet og en reportasje om mulighetene for terrengsykling og folka bak Nedstrandrittet.

http://arkiv.tvh.no/heia-pappa/33120
http://arkiv.tvh.no/ta-turen-nedstrand/34252

I tillegg har Arnstein Nagell skrevet en rapport om rittet i 2014, og han mener at en fulldemper er et bra valg for dette rittet.

http://www.bikebrothers.no/files/files/Nedstrandrittet.pdf

Redigert av Geir Magne; 15/06/2015 20:03.
Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Svanhild] #1975594 22/06/2015 20:20
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg syklet betraktelig raskere på fulldemper (og da en grov stisykkel / endurorigg med 1x10 oppsett og Nobby Nic) enn jeg gjorde på en hardtail i år. Nå var det nok ikke sykkelen som avgjorde dette for meg i år, men det er ingen tvil om at en rittfulldemper kommer til sin rett her. Gir fantastisk godt grep opp og ned.

Ellers er løypa lagt ut på trailguide.no: Nedstrandrittet 2015

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: Geir Magne] #1975798 23/06/2015 10:09
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Geir Magne
I tillegg har Arnstein Nagell skrevet en rapport om rittet i 2014, og han mener at en fulldemper er et bra valg for dette rittet.

Har lest denne tidligere, fin rapport, men det forandrer ikke det faktum at Lode vant på helt stiv sykkel. Det burde gå an å få til grove nok ritt på vestlandet til at det faktisk ikke lar seg gjøre å vinne med en helstiv sykkel, selv om man heter Lode. :-)

Når det er sagt så var dette et av tre ritt jeg virkelig hadde lyst til å kjøre i år, og hadde rigga rittfulldemperen klar med nye hjul, men måtte la denne gå for husfredens skyld. Neste år er sikkert et fint år. :-)

Re: Nedstrandrittet, for deg som liker mye sti [Re: grr] #2009362 12/09/2015 14:08
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: grr
Sitat: Geir Magne

Har lest denne tidligere, fin rapport, men det forandrer ikke det faktum at Lode vant på helt stiv sykkel. Det burde gå an å få til grove nok ritt på vestlandet til at det faktisk ikke lar seg gjøre å vinne med en helstiv sykkel, selv om man heter Lode. :-)

Når det er sagt så var dette et av tre ritt jeg virkelig hadde lyst til å kjøre i år, og hadde rigga rittfulldemperen klar med nye hjul, men måtte la denne gå for husfredens skyld. Neste år er sikkert et fint år. :-)

Det er ikke mye en skal gjøre med Nedstrandrittet før en fulldemper kommer mer til sin rett. Når det er sagt, så vil ikke det eliminere hardtails fullstendig. For teknikken sin del har jeg gått tilbake til å sykle en god del løyper / stier med hardtail (26"). Fokuserer da på linjevalg og posisjonering. Og det meste går ganske greit, og tidsmessig leverer jeg ofte bedre med hardtail.

Moderator  support