Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 26 1 2 21 22 23 24 25 26

Terrengsykkelrittet 2015

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sykkeloyvind] #1967602 03/06/2015 08:14
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg kjempet mot Østmarkas Venners forbudsforslag også før jeg jobbet i Terrengsykkel og fikk den gang ØV til å droppe forslaget om forbud mot sykling på sti.

Når var det? Stig og jeg, som representanter for NOTS, hadde jo konstruktive møter med ØV i 2005 og fikk en god tone som endte med at ØV gikk ut og beklaget at det de hadde skrevet kunne tolkes som et forbudsønske. Ikke ment som en konkurranse om hvem som har vært flinkest altså, men ti år etterpå kan det godt vektlegges at NOTS gjorde veldig mye den gangen for å komme i dialog og fikk dermed roet gemyttene. Ikke dermed sagt at ikke andre enkeltpersoner og organisasjoner også sto på barrikadene. ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967603 03/06/2015 08:14
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
@sanouka: Du får bare jobbe for trailparken din. Den blir sikkert flott. Jeg håper at du aksepterer at for mange av oss andre er det aller viktigste fortsatt rett til å ferdes - også på sykkel - fritt på all sti i utmark. Dette er vel også litt av forskjellen på Norge og mange av de landene du ser opp til når det gjelder tilrettelegging for terrengsykling: Vi i Norge har allemannsretten. Den er gull verdt og vel verdt å kjempe for å beholde. (Og merk: Allemannsretten er begrenset til uorganisert ferdsel, så jeg sier ikke at ritt er omfattet av allemannsretten.) Derfor: Heia NOTS som gjør en flott innsats for et stort antall av oss terrengsyklister. Flere burde støtte deres aktivitet.

@sykkeloyvind: Støttes. Og som du og en annen her sa: I praksis er konfliktnivået betydelig lavere enn man kan få inntrykk av i forumet og på facebook. Det er svært sjeldent jeg møter annet enn blide miner fra fotturister i marka - og særlig om jeg sykler et annet sted enn i Østmarka.

Nå blir det tørkevær og mulig å kose seg på bærekraftige og (i de fleste tilfeller) helt utilrettelagt sti i markene rundt Oslo. Jippi!

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967605 03/06/2015 08:17
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Som Sørmarkabeboer synes jeg det var en besnærende ide å få TSR på besøk! Har lekt litt men en mulig trase, for morroskyld. Denne vil nok være vesentlig raskere for de fleste enn Østmarka. Den byr på få partier med mye knot, men desto mer flyt og moro. Vil nok befordre litt kloppesnekring og grunneierstrukturen er nok mer komplisert her

https://www.strava.com/routes/2495782

Mvh

Redigert av BjKj; 03/06/2015 08:18.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Dan] #1967619 03/06/2015 08:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: sykkeloyvind
Jeg kjempet mot Østmarkas Venners forbudsforslag også før jeg jobbet i Terrengsykkel og fikk den gang ØV til å droppe forslaget om forbud mot sykling på sti.

Når var det? Stig og jeg, som representanter for NOTS, hadde jo konstruktive møter med ØV i 2005 og fikk en god tone som endte med at ØV gikk ut og beklaget at det de hadde skrevet kunne tolkes som et forbudsønske. Ikke ment som en konkurranse om hvem som har vært flinkest altså, men ti år etterpå kan det godt vektlegges at NOTS gjorde veldig mye den gangen for å komme i dialog og fikk dermed roet gemyttene. Ikke dermed sagt at ikke andre enkeltpersoner og organisasjoner også sto på barrikadene. ICON_SMILE

Jepp, dialogen med Steinar Saghaug startet for min del i 2005 - to år før jeg begynte i Terrengsykkel. Da skrev jeg brev til Saghaug som da var leder i ØV. Det var i NOTS spede begynnelse. Heldigvis har NOTS blitt en enda viktigere spiller i dette siden da.
Og, nei, ingen konkurranse om hvem som var først. Men Oves innlegg der det fremstilles som om NOTS står i denne stormen alene er litt urettferdig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967623 03/06/2015 08:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Siden ingen andre har linket til det enda så kan jeg gjøre det.
På Froys webside er det en artikkel om at de er i gang med reparasjoner på stinettet, at de ønsker befaring med bymiljøeteateten, at de vil dokumentere utviklingen på stiene utover (i all beskjedenhet nevnt av meg tidligere i tråden) og at ønsker å flytte rittet vekk fra Haraløkka

Quote:
ØNSKER Å FLYTTE RITTET PÅ SIKT
Uavhengig av lørdagens ritt, ønsker Frøy å flytte fremtidige utgaver av Terrengsykkelrittet fra Haraløkka. Håpet er at man i fremtiden skal kunne ha Grønmo som utgangspunkt for dette og andre ritt. Dette betinger imidlertid hjelp og godkjenning fra kommunen.

– Vi har lenge vært i kontakt med kommunen og idrettskretsen med tanke på å få etablert permanent sykkelanlegg på Grønmo. I åsene rundt er det alt etablert terrengsykkelstier som kan benyttes, og fra Grønmo er det mulig å komme inn i de dypere områdene av Østmarka uten å komme i konflikter med turgåere og andre brukere av nærområdene, sier Jørn Michalsen.

Han legger til at det er viktig for klubben å arrangere sykkelritt, men at det selvsagt skal skje slik at naturen og andre brukere ikke blir skadelidende.

Les hele saken her:
http://froy.no/gruppene/terreng/froy-tar-ansvar-for-a-reparere-sar-etter-terrengsykkelrittet

Og all kred til ungdommene som er i gang med å ordne opp etter oss.

LarsB

Redigert av larsb; 03/06/2015 08:36.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967628 03/06/2015 08:40
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Øyvind, da har jeg uttrykt meg uklart. Da jeg skrev NOTS og enkeltpersoner så mente jeg med enkeltpersoner i hovedsak deg! Det var ment som kred&kudos. Man kan lese tråden fra 2013 så får man et godt inntrykk av det. Burde nevnt navnet ditt.

Beklager uklarheten, æres den som æres bør. Det er sikkert mange flere som også burde vært nevnt, men har ikke detaljkunnskap om hvem.

mvh OveR

Redigert av OveR; 03/06/2015 08:41.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967629 03/06/2015 08:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sanouka
Det som da overrasker meg er at NOTS da fremdeles sitter som en interesseorg. for en liten klikk dedikerte diehardere som sverger til naturlige svarte stier som bare en liten andel av befolkningen kunne tenke seg å drive på med og ikke heller har fokus på å skulle nå ut til en større del av sykkelbefolkningen.

Var får du allt ifrån? Det där är iallafall inte intrykket jag har av NOTS. De är ju intresserad av att vi ska få sykla i marka och allt i marka är ju inte naturligt svarta stier.

Försöker en gång till. Vad är det för flytstier du vill ha? Grusade (eller liknande) stier utan någon som helst form av hinder eller svårare parti eller är det något annat du vill ha?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967635 03/06/2015 08:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Sitat: Kjetil307
Er det beseggen som måtte steinsette enkelte Strekk pga stor slitasje.Mener å ha lest et sted at de leide inn sherpher?for å legge Stein på en turistmagnet som nesten var gått i filler.

Bare i Norge sånne ting er en sensasjon. Hovedstier i alpene har blitt bygd og retta på i århundrer. Ingen som lurer på om det skal gjøres. Skremmende likheter med jernbanen og veiene også forøvrig ICON_WINK

Det är ju inte direkt nytt med byggda, grusade eller kloppade stiar i norge heller.

Är det många som är med på ditt korstog för trailsenter och flytstier? Att du är oenig med NOTS och andra har jag förstått men det verkar inte vara så väldigt många som tror på dina ideer.

Nei det er ikke veldig mange (her inne på nerdeforumet) opp igjennom åra som tenker slik jeg tenker fordi man har over tid grunnet elendige bunnforhold utviklet en sær form for sykling som få forstår poenget med. Oppovercruxing, rothelvete og sammenhengende steinrøyser er og blir for noen spesielt interesserte (som meg feks) og er sammen med helskjegg, ølbrygging og sitte på mtbr å lese om hvor teit kittylitter er det coole, Å snakke om tilrettelegging er det bare sånne som meg som driter i å uniformere meg med de nevnte markørene som tør å gjøre. Skal ikke se bort ifra at det sitter mange stisyklister rundt om kring som ønsker å komme ut av flytskapet ICON_WINK Vel..... jeg skulle likevel gjerne sett at det ble satset på et trailsenter sentralt på østlandet slik at man hadde gjort opplegget mer "folkelig".......altså et sted man får ting servert rett i fanget og hvor man ikke trenger noe annet den HTn man har i garasjen/boden fra før. På den måten vil muligens/antakeligvis interessen for terrengsykling øke betraktelig (altså NOTS har godt under 1000 medlemmer i et land som selger 200k terrengsykler i året i et land som har verdens største "terrengsykkelritt" og det er ikke bare fordi "miljøet er så innmari vanskelig å organisere" det må jo også handle om at NOTS ikke snakker språket til veldig mange syklister også at vi ikke er så innmari mange heller da såklart)
Personlig kunne jeg godt tenke meg et sted å ta med unger, skeptiske kolleger mm på et sted som hadde alt innafor av overkommelige stier, bra serveringstilbud og en "stivibb" uten at det alltid skal være konkurranse. Sannsynligvis så hadde jeg kunne finne på å stikke innom bare for å sykle flyt en gang i blant også. Nå er jeg ikke helt alene om å tenke slike tanker, stort sett hele Europa og US driver jo på med dette opplegget og Trysil er inne på sporet. Vi får se hvordan det går med satsningen deres, men jeg er ganske sikker på at hvis de virkelig skal lykkes så er de avhengige av få gjennomført hele planen. Da er jeg til gjengjeld helt sikker på at å dra 1000 stykker på et ritt oppi der er isipisi selv om det ikke ligger "midt i byen" ICON_WINK

Jeg sliter litt med å følge deg. Er den "våte" drømmen et kommersielt drevet trailsenter? Videre er jeg litt usikker på om du skjønner hva NOTS holder på med. I Norge har vi allemannsretten som gir alle adgang til naturen, også de som sykler. Det er vel viktigere å jobbe for å bevare den retten enn et nasjonalt trailsenter???

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: fredriks] #1967640 03/06/2015 08:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Jag förstår inte ens vad du menar med flytstier och särnorsk sykling. Definitionen av flytsti verkar variera en hel del och det finns väl en massa flytstier i norge och en massa syklister som syklar teknisk sykling i utlandet.

Utfordringen for stisyklinga i Norge (i et kommerst eller rekrutteringsperspektiv) er at termene flyt og knot avviker "ganske" mye fra verden forøvrig (kanskje med unntak av Sverige). Sjekk de objektive kriteriene for gradering av vanskelighetsgrad som IMBA har lagd for å synliggjøre hva slags stier som må til hvis man skal satse på nybegynnere/kvinner/ barn feks......altså de to kanskje tre første vanskelighetsgradene da forstår man at fort at en klopp der og noen stein her ikke vil være nok hvis man ønsker å tiltrekke seg folk nok til å oppfylle det man kaller en kritisk masse. Merk: Det betyr ikke at det ikke vil komme nye folk til eller at det ikke kommer til å dukke opp utlendinger her, men poenget mitt er at man vil fortsette å være noe for "spesielt interesserte" noe som forøvrig de fleste her inne ser ut til å være godt fornøyde med. Det jeg derimot ikke forstår er hvordan en interesseorganisasjon er fornøyd med det når søsterorganisasjoner verden over jobber med vellykkede prosjekter av den karakter jeg har drevet "korstog" for i noen innlegg her inne de siste fem-ti åra. En diskusjon om dette av og til har ingen vondt av og hvem vet, kanskje en dag er det noen andre med samme synspunkt som dukker opp tom her inne ICON_WINK
https://www.imba.com/resources/maps/trail-difficulty-ratings

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967653 03/06/2015 08:58
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er vel konsensus i miljøet om at det er for mange ritt allerede. Jeg er bare delvis enig i det. Det er for mange like ritt (les grus) og innpakningen ellers blir for lik uansett hva slags underlag det sykles på. Terrengrittene har vel også bare vært en sånn passe suksess også (untatt TSR). Mange av disse har slitt med å få opp det ønskede deltakerantallet (så kan man jo diskutere hvor store rittene egentlig bør være, noen mener at arrangørene stiller for høye forventninger til deltakerant)
Jeg tror jo (såklart) på at det finnes plass til nye ritt/eventkonsept hvis man feks hadde hatt noe mer å tilby enn stoppeklokkefokus, seeding til Birken, en forblåst parkeringsplass, en pølse på den lokale bensinstasjonen og noen dusjer i en gammal skolegarderobe. Mye fokus på prestasjon og lite atmosfære for å si det sånn (hvis du da ikke er lokal og kan benytte tiden før start med å prate med
de andre lokale kanonene som også har lagt på rulla hele vinteren om gel, lufttrykk, watt etc) Feltet går og vips der var de få som ikke var medlem av klubben og "aktive" langt bak i leksa og overlatt til seg selv. Det er jo stort sett bare tullinger som undertegnede som er villig til å la seg utsette for et sånt taper opplegg. Jeg kunne jo like godt ha sykla i klovnekostyme når jeg slenger meg med på sånne ritt. Det er vel antakeligvis derfor Birken er så pop fordi der er det så mange baki leksa at den offentlige ydmykelsen ikke blir så tydelig. Bakover i feltet så synker prestasjonsambisjonene og for mange handler det til syvende og sist om å gjennomføre. Har en mistanke om at jo lengre bak i startfeltet man kommer på Birken desto triveligere blir det.

Med respekt å melde. Det du skriver her er bare piss. For det første lurer jeg litt på hvilket miljø du referer til? Er det en ting som er hevet over en hver tvil, så er det at sykkelmiljøet ikke er et homogent miljø. Synes og du bør ta deg en tur og sykle noen ritt før du uttaler deg om noe du har minimalt med kunnskap om. Det er faktisk sånn at det er mange som sykler ritt helt uten ambisjoner. De sykler fordi de synes det er morsomt. I tillegg har du lite belegg for å hevde at det er for mange grusritt i Norge.
Lurer og på hvorfor du har denne nedlatende holdningen til sånne som meg som liker å sykle ritt uten at jeg er noe flink til å sykle? Kan akseptere at du ikke forstår hvorfor jeg gidder å sitte på rulla om vinteren og gidder å prøve å gjøre det best mulig i de rittene jeg sykler, men synes du bør akseptere at alle er forskjellige og at det som passer for deg ikke nødvendigvis passer for meg.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967662 03/06/2015 09:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag klarar inte att förstå vad du egentligen vill fram till (förutom det vanliga att allt är dårligt i norge och att du vill bygga stier och trailsenter).

I trondheim finns det iallafall stiar som oppfyller alla de vansklighetsgraderna. När man tagar stiar i OSM med deras skala från 0-6 (6 vanskligast) så är väldigt många norska stier 1. Jag har så svårt att tro att allt i norge bara är knot och att det är lättare (och bättre?) sykling i utlandet.

Angående NOTS så gör de ju det som de har bestämt sig för att göra och inte det du tycker att de ska göra.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967668 03/06/2015 09:17
Dan Offline
More than words
More than words
Utfordringen for stisyklinga i Norge (i et kommerst eller rekrutteringsperspektiv)

Og derr ble resten av innlegget uinteressant i forhold til å diskutere NOTS sin rolle, siden NOTS ikke er en interesseorganisasjon som har som mål å få flere ut på sykkelen. ICON_SMILE Målet er rett å slett å holde den lovlige tilgangen til stinettet (som i Oslomarka til stor del betyr knotestier) åpent for syklister. Noen ganger, som når man lager IMBA-stier, så sammenfaller NOTS interesse av å lage bærekraftige stier med andres interesse for å lage knotefrie stier som får flere ut på sykkelen.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967669 03/06/2015 09:20
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Når det er sagt så skjønner jeg jo at jeg er ganske alene om å tenke slik her inne på forumet. Diskusjonen har jo vært oppe før for å si det sånn.

Det kan være at flere her inne deler dine synspunkter, men du gjør det vanskelig å få støtte når du i flere innlegg har nedlatende omtale til brukergrupper som har andre interesser eller avvikende meninger enn deg selv.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1967679 03/06/2015 09:41
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det är ju inte direkt nytt med byggda, grusade eller kloppade stiar i norge heller.

Är det många som är med på ditt korstog för trailsenter och flytstier? Att du är oenig med NOTS och andra har jag förstått men det verkar inte vara så väldigt många som tror på dina ideer.
[/quote]

Nei det er ikke veldig mange (her inne på nerdeforumet) opp igjennom åra som tenker slik jeg tenker fordi man har over tid grunnet elendige bunnforhold utviklet en sær form for sykling som få forstår poenget med. Oppovercruxing, rothelvete og sammenhengende steinrøyser er og blir for noen spesielt interesserte (som meg feks) og er sammen med helskjegg, ølbrygging og sitte på mtbr å lese om hvor teit kittylitter er det coole, Å snakke om tilrettelegging er det bare sånne som meg som driter i å uniformere meg med de nevnte markørene som tør å gjøre. Skal ikke se bort ifra at det sitter mange stisyklister rundt om kring som ønsker å komme ut av flytskapet ICON_WINK Vel..... jeg skulle likevel gjerne sett at det ble satset på et trailsenter sentralt på østlandet slik at man hadde gjort opplegget mer "folkelig".......altså et sted man får ting servert rett i fanget og hvor man ikke trenger noe annet den HTn man har i garasjen/boden fra før. På den måten vil muligens/antakeligvis interessen for terrengsykling øke betraktelig (altså NOTS har godt under 1000 medlemmer i et land som selger 200k terrengsykler i året i et land som har verdens største "terrengsykkelritt" og det er ikke bare fordi "miljøet er så innmari vanskelig å organisere" det må jo også handle om at NOTS ikke snakker språket til veldig mange syklister også at vi ikke er så innmari mange heller da såklart)
Personlig kunne jeg godt tenke meg et sted å ta med unger, skeptiske kolleger mm på et sted som hadde alt innafor av overkommelige stier, bra serveringstilbud og en "stivibb" uten at det alltid skal være konkurranse. Sannsynligvis så hadde jeg kunne finne på å stikke innom bare for å sykle flyt en gang i blant også. Nå er jeg ikke helt alene om å tenke slike tanker, stort sett hele Europa og US driver jo på med dette opplegget og Trysil er inne på sporet. Vi får se hvordan det går med satsningen deres, men jeg er ganske sikker på at hvis de virkelig skal lykkes så er de avhengige av få gjennomført hele planen. Da er jeg til gjengjeld helt sikker på at å dra 1000 stykker på et ritt oppi der er isipisi selv om det ikke ligger "midt i byen" ICON_WINK [/quote]
Jeg sliter litt med å følge deg. Er den "våte" drømmen et kommersielt drevet trailsenter? Videre er jeg litt usikker på om du skjønner hva NOTS holder på med. I Norge har vi allemannsretten som gir alle adgang til naturen, også de som sykler. Det er vel viktigere å jobbe for å bevare den retten enn et nasjonalt trailsenter??? [/quote]

Allemannsretten i et land som Norge med sitt helt spesielle forhold til eiendomsretten og eierstruktur i utmark med mange småkonger og lite offentlig eid skog/utmark er ingen fantastisk ordning som andre land (som vi liker å sammenlikne oss med) bør lære av. Snarere så er den å anse som en dyd av nødvendighet grunnet de nevnte eierfohold. At AMR ikke gjelder under organiserte aktiviteter eller ihvertfall har noen unntak som gjør det mulig å trumfe surpompene gjør jo også sitt til at som feks i Hallingdal er det nesten umulig å få til noe som ikke går på vei.(noe for NOTS kanskje?) Jeg har ikke sagt at NOTS ikke gjør en god jobb der (vil faktisk tro at hvis du finleser innleggene mine at du vil finne godord til NOTS om jobben de gjør også), det jeg har sagt er at med tanke på hvor mange som driver med terrengsykling og hvor mange terrengsykler som blir solgt hvert år i landet så er det iøynefallende hvordan de sliter med medlemsmassen. Og jeg tror ikke det utelukkende er fordi det det er så innmari vanskelig å organsiere miljøet. Jeg tror det også handler om at de for øyeblikket kun fokuserer (for mye) på et lite mindretall med spesielle interesser. Jeg snakker heller ikke om et enten eller hvor det skal sykles, men mener at å bruke masse tid på å skulle hevde sin rett til sykling hvor som helst i bynære konfliktområder er direkte kontraproduktivt. Hvor kommerst et Trailsenter kan bli med allemannsretten som bestemmer at man ikke kan ta seg betalt for å bruke stier man har brukt noen mill på å få opp og som krever nitidig vedlikehold sier vel seg selv, men det hadde jo vært hyggelig om noen overnattingsbedrifter i nærheten og andre sykkelentusiaster som ønsker å drive med noe sykkelrelatert kunne ha gjort "a living out of it".

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967680 03/06/2015 09:43
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Nå bor jeg midt i TSR-land og har sågar deltatt et par ganger, så det er mulig jeg er farget av det. Men altså; rett i nærområdet har vi grusveier, traktorveier, lavterskelstier og vanskelige stier. Det kryr av Frøy-kids og flere og flere kvinner og jenter har begynt å sykle der (i tillegg til de slitne småbarnsfedrene som klarer å tilrive seg halvannen time i Trulsen en kveld eller to i uka). At en bevaring av muligheten til å fritt kunne sykle i skogen i nærområdet er MYE viktigere for rekruttering enn et nasjonalt trailsenter halvannen times kjøring unna er jeg helt overbevist om.

Og nei, jeg tenker ikke bare på Østmarka. Enten man bor i Trysil, Gjøvik, Trondheim, Kristiansand eller hvor som helst ellers kan det da ikke være annet enn positivt at man kan sette seg på sykkelen og tråkke litt sti.

For øvrig er jeg litt skuffet over Frøys vinkling i den saken det var lenket til. "På grunn av regn og sabotasje ble det store ødeleggelser. Vi er flinke og tar ansvar for å rydde opp ved å sende ut ungdommer med rive. Uavhengig av lørdagens ritt ønsker vi å flytte rittet (i betydningen "det er ikke av hensyn til andre vi gjør det")"

Hva med å erkjenne at man har (midlertidig) ødelagt stier som andre markabrukere benytter, og erkjenne at dette ikke var noen god ide for andre enn terrengsyklistene selv? Hageriver og fotografering, OK, men jeg skulle ønsket litt mer ydmykhet og litt mindre skryt og selvgodhet.

Tilslutt:
Skal man først ha "sameksistens i naturen" som et kronargument for å bekjempe forbudsiveren til ØV må man også prøve å høre litt på dem. Jeg skjønner godt at de er fortvilte over at søndagsstiene er blitt gjørmehøl med omvendte knasteavtrykk. Konflikter er som regel skapt av idioter på begge sider av gjerdet (gjelder også bilist-syklist-konfliktene), så det er greit å være litt ydmyk og imøtekommende. Å bevare muligheten til å sykle på stier i marka: JA!!! Å kjempe med nebb og klør for retten til å sende 800 terrengsyklister ut for å spinne opp marka i øsregn: Not so much.

Og helt tilslutt: Skal man først nekte å avlyse kan en plan B for eksempel å spre startlisten utover dagen og kjøre noen runder i rundbanen på Skullerud. Da begrenser man i hvert fall området man skader.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Oystein L] #1967687 03/06/2015 10:03
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Oystein L
Hadde vært fint om det var så enkelt som du skisserer, men min erfaring etter snart 20 år som rittarrangør tilsier at det nok ikke er det...

- Deltakere sier ofte de vil ha det enkelt og uformelt, men krever likevel ganske mye (bankkortterminal, resultatservice, etc.) som koster flesk for små ritt

- Det er bortimot umulig å drifte et ritt uten en masse innkjøpte tjenester (de som er nevt over samt sanitet, garderober, vakter, etc, etc.), basere det hele på dugnad kan du glemme (jfr. tråden om "Trøbbel i terrenget"). Det må derfor en viss deltakermasse til for å hindre at det blir et pengesluk for arrangøren (mao ikke bare et ønske om mange deltakere, men et reelt behov)

- Ut i fra diskusjonene her på TS skulle en tro det var stor manko på uformelle morsomme ritt. Det er mange flere som sier de vil ha morsomme stiritt enn som faktisk deltar når de blir tilbudt det (jfr. Knutspeeds innlegg om Skjebergrittet)

- E6/E18 er mye lenger når du skal ut av Oslo enn når du skal inn til byen. Det er etter min erfaring langt lettere å få ryttere fra Elverum eller Halden til å sykle ritt rundt Oslo enn å få Oslofolk til å delta på aktiviteter i Skjeberg eller på Hedemarken

Kortterminaler og resultatservice, koster nærmest ingen ting. Det har vi jo på lokale klubbritt rundt omkring. Kan ikke si at de er noe annet enn uformelle.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Trond Vidar] #1967697 03/06/2015 10:23
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond Vidar
Når det er sagt så skjønner jeg jo at jeg er ganske alene om å tenke slik her inne på forumet. Diskusjonen har jo vært oppe før for å si det sånn.

Det kan være at flere her inne deler dine synspunkter, men du gjør det vanskelig å få støtte når du i flere innlegg har nedlatende omtale til brukergrupper som har andre interesser eller avvikende meninger enn deg selv.

Haha
Det har streifet meg også. Om ikke annet så er det meste som er sagt/skrevet ting som også passer på undertegnede.
Kanskje man kan begynne å håpe på at noen med mindre sleivete språk og mer tålmodighet begynner å jobbe i kulissene.

Redigert av sanouka; 03/06/2015 10:24.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Oystein L] #1967698 03/06/2015 10:26
sveinaa Offline
More than words
More than words

- Ut i fra diskusjonene her på TS skulle en tro det var stor manko på uformelle morsomme ritt. Det er mange flere som sier de vil ha morsomme stiritt enn som faktisk deltar når de blir tilbudt det (jfr. Knutspeeds innlegg om Skjebergrittet)

Dette bør flere merke seg. I tillegg er jeg litt usikker på "markedet" etterspør så mye mer terreng/sti. Et fremragende ritt med masse terreng som Neptunrittet tok jo pause fordi de ikke fikk NC og vil tro det var fordi de fryktet lite deltagere.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: GardS] #1967699 03/06/2015 10:28
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GardS

Kortterminaler og resultatservice, koster nærmest ingen ting. Det har vi jo på lokale klubbritt rundt omkring. Kan ikke si at de er noe annet enn uformelle.

Flott om klubbene allerede har alt det de trenger, ikke alle har det.
Alt koster (nå skal det sies at prisene har gått kraftig ned de siste par årene), hva tror du at du må ut med for å få tidtaking/resultatservice for 150 deltakere?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967718 03/06/2015 10:43
Trond Vidar Offline

Haha
Det har streifet meg også. Om ikke annet så er det meste som er sagt/skrevet ting som også passer på undertegnede.
Kanskje man kan begynne å håpe på at noen med mindre sleivete språk og mer tålmodighet begynner å jobbe i kulissene.

yes

Jeg syntes du er tålmodig jeg. 5-10 år med sleivspark er jo ikke verst devilsmile

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Oystein L] #1967725 03/06/2015 10:59
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Alt koster (nå skal det sies at prisene har gått kraftig ned de siste par årene), hva tror du at du må ut med for å få tidtaking/resultatservice for 150 deltakere?

Jeg kjører tidtakning for flere klubber innen ski og sykling. Hvis vi f.eks. tar EQTiming som eksempel. Det koster kr 20 pr deltaker. Da dekker det webbasert programvare og fakturering/betaling for deltakerne.

Da trenger du 4-5 funksjonærer for å gjøre jobben med tidtakningen og målgård. vi kjører manuelt slik med opptil 300 deltakere. skal du leie inn folk og utstyr for brikker, koster det ca kr 10.000,- pr dag.

så selv på lokale treningsritt, har vi live og online resultatservice

som terminal kan du bruke iZettle. Koster ikke noe i innkjøp og en terminal følger med kontoen.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967730 03/06/2015 11:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Haha

En ting jeg vil nevne er at det etablerte NCF registrerte klubber ikke er skummelt. I min klubb har vi stisykling for voksne hver torsdag. Det er til og med lov å møte i både baggy og lycra. De som er med gjør det fordi de elsker å sykle i terrenget.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sveinaa] #1967740 03/06/2015 11:14
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa
I tillegg er jeg litt usikker på "markedet" etterspør så mye mer terreng/sti.

Vestmarkrittet forsøkte seg med en "Stifinnerutgave" i fjor. 3 uker før rittdato måtte vi avlyse pga kun ca 10 påmeldte.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Tgabriel] #1967745 03/06/2015 11:19
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tgabriel
Sitat: sveinaa
I tillegg er jeg litt usikker på "markedet" etterspør så mye mer terreng/sti.

Vestmarkrittet forsøkte seg med en "Stifinnerutgave" i fjor. 3 uker før rittdato måtte vi avlyse pga kun ca 10 påmeldte.

Det er vel ikke noe mål i seg selv med flest mulig stiritt. Mange som sykler sti er vel ikke så opptatt av å sykle ritt og noen av oss som sykler sti er vel også redd for at vi ikke helt klarer henge med når det skal gå fort. I tillegg tar vel Ultrabirken og Bukkerittet, sammen med TSR mye av dette markedet.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: GardS] #1967747 03/06/2015 11:23
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg kjører tidtakning for flere klubber innen ski og sykling. Hvis vi f.eks. tar EQTiming som eksempel. Det koster kr 20 pr deltaker. Da dekker det webbasert programvare og fakturering/betaling for deltakerne.

Da trenger du 4-5 funksjonærer for å gjøre jobben med tidtakningen og målgård. vi kjører manuelt slik med opptil 300 deltakere. skal du leie inn folk og utstyr for brikker, koster det ca kr 10.000,- pr dag.

så selv på lokale treningsritt, har vi live og online resultatservice

som terminal kan du bruke iZettle. Koster ikke noe i innkjøp og en terminal følger med kontoen.

Det der ble også min erfaring etter å ha prøvd å sette i gang et ritt i fjor(som ikke ble noe av grunnet grunneiere/villreinutvalget)
Når jeg hørte med folk om tidtakning så var den generelle beskjeden om at det var helt vilt hva det skulle koste. Og når jeg kontaktet de som driver med dette fikk oppgitt priser som nevnt over og når jeg satt opp budsjettet tenkte jeg at det der ikke var helt hinsides. Med en deltaker avgift på 500 spenn så ville hele schmæla fulldigitalt ha gått breakeven på 100 deltakere liksom og da var det tom lagt inn noe ala utforprisen noe som sørger for at man må ha noen extra bokser uti traseen. Nå skal det være sagt at rittopplegget var lagt opp sånn at man hadde trengt minimalt med folk i gule vester og markedsføringa ville det lokale turistkontoret/skianlegget ha tatt seg av, men jeg ble veldig overrasket over hvor lavt kostnadsnivået viste seg å bli ved å gå for den mest basic løsninga for resten av rittet. OBS OBS Nå er jeg selvfølgelig klar over at det er stykke mellom teori og praksis og at det alltid dukker opp uforutsette kostnader på prosjekter, men likevel, hvis man gir det tre til fem år og man får en 300 til 500 deltakere så er det jo en helt grei inntektskilde for et lite I.L og akkurat i denne sammenhengen et hyggelig tilskudd til arrangementskalenderen for destinasjonen.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: sanouka] #1967756 03/06/2015 11:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det går sikkert an å få til ting billigere, men for to år siden måtte jeg ut med ca 17' i utstyrsleie til tidtaking (EQ), og med det tilsvarende til Røde kors ble det fort penger av det.
Innspillet var et svar på et innlegg om deltakerantall, og poenget er at vi arrangører ikke absolutt vil ha så mange deltakere, men med hyggelige startkontingenter (synes 500,- er alt for mye for et slikt arrangement) må vi ha mange nok til at det er penger i kassa til å betale de regningene som kommer. Legger til at jeg aldri har arrangert sykkelritt for å ha det som inntektskilde, men vi kan heller ikke tappe klubbkassa på det.
Det må også være mange nok til at de som kommer synes det er gøy (dette blir akkurat som da vi gikk på disco som 18-åringer; alle vil dit hvor det er fullt, ingen vil dit vor det er glissent).

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967783 03/06/2015 12:21
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg slenger inn et spørsmål av en litt annen karakter.

Jeg har byttet sykkel i år, fra Scott Spark 29" til Scott Genius 27.5". Jeg ser at tiden min i TSR er ca 1t og 45min dårligere i år enn i fjor. Jeg skjønner at det gikk saktere pga. dårlig vær og mindre motivert i alt regnet, men at de skal utgjøre nesten 2 timer sliter jeg litt med å forstå.

Jeg har syklet Montebellorittet tidligere i år, der endte jeg 4 min bak personlig rekord.

Scott Genius veier ca 1kg mer enn Spark, men har slakkere vinkler og heve-senkepinne. Mener at jeg forserte flere bratte nedoverbakker i år enn i fjor, mye pga. dette.

Jeg syklet på Nobby Nic 2.25" SnakeSkin i fjor, Nobby Nic/Hans Dampf i år.

I år fikk jeg en punktering, ser ut fra pulsklokka at jeg sto stille i ca 20 min pga. dette.

Hvor mye differanse tror dere ligger i sykkelen?

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1967786 03/06/2015 12:23
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Vedr. disse prisene på tidtaking - mente å høre at f.eks startnummer med chip kosta skjorta og vel så det? Eller er det inkludert i pakkeløsningene som nevnes?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: knutspeed] #1967804 03/06/2015 12:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: knutspeed
Vedr. disse prisene på tidtaking - mente å høre at f.eks startnummer med chip kosta skjorta og vel så det? Eller er det inkludert i pakkeløsningene som nevnes?

Roter du bort startnummer med chip på UB cup må du betale 20 kroner for ett nytt, og i det ligger innbakt det et element av oppdragelse.

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Oystein L] #1967820 03/06/2015 13:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det går sikkert an å få til ting billigere, men for to år siden måtte jeg ut med ca 17' i utstyrsleie til tidtaking (EQ),

Det skulle vara mer interessant att veta vad det kostar per deltagare och hur priset beror på antalet deltagare (jag förstod inte vad Gard menade med manuellt i sitt inlägg).

Jag kommer ihåg en diskussion om detta för några år sedan när det sades att tidtagning var väldigt dyrt och en visade det med ett hög total kostnad. Om man däremot räknade på vad det blev per deltagare så var det inte mycket alls jämfört med kostnaden för rittet och lisens.

Side 23 av 26 1 2 21 22 23 24 25 26

Moderator  support