2015-tråden for vedlikehold av stiene i Trondheim.
|
Re: 2015-tråden for vedlikehold av stiene i Trondheim.
[Re: erikskon]
05/06/2015 08:50
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Hadde det ikke vært for de som sykler i området, hadde mye vært ufremkommelig pga nedfall og gjengrodde stier.
Nja, med tanke på nedfall kan det stämma och det stämmer väl på rätt många ställen i marka efter stormen för 1.5 år sedan eftersom syklister har ryddat en hel del. Angående gjengrodde stiar så tror jag faktiskt inte det är ett så stort problem i bymarka som en del verkar tro. Jag tror jag syklade de flesta av stiarna i området 2009-2010 och de såg ungefär lika dan ut då som nu trots att jag inte tror att det var så många som syklade där då. Nu när man ser många fler spår där så är det val snarare så att skillnaden är att det har blivit några gjörmehåll. Om man ser på 30 år gamla orienteringskart över bymarka så är det lite förvånande att stinettet faktiskt såg rätt likt ut då som det gör idag. Jeg tror vel at en viktig årsak til at mange av disse stiene fortsatt er åpne og gode er nettopp det at mange av oss sykler rundt med saga i sekken og rydder kontinuerlig. Eller går med greinsaksa i hånden på søndagstur. Du burde heller undre deg over hvordan det hadde sett ut uten all denne innsatsen. Tilbake i 2009 var det vel allerede mange som brukte mye tid på å rydde stier. Det er ikke noe nytt fenomen. Med tanke på hvor mye de jeg kjenner har ryddet så forstår jeg ikke at du kan trekke effekten av det i tvil. Støttes. Det legges ned mye arbeid her. Særlig noe det gjelder vindfall gjør stisyklister en uvurderlig innsats, både for seg selv og andre brukere av marka. Det skulle kanskje bare mangle at vi gjør denne innsatsen...
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
05/06/2015 10:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erik, jag har faktiskt också ryddat en del träd i bymarka trots att du har fått för dig att jag inte gjort något. Jag skulle också gissa att jag varit på fler stiar och områden i bymarka än vad du varit.
Syklade du mycket på söremsåsen i 2009 så att du har en bild av hur många som syklade där? För mig verkar det som att det är rätt många fler som syklar i området runt granåsen nu än vad det var för 5 år sedan.
Jag har också, framförallt det senaste året, varit på en väldigt massa stier och områden i bymarka och vet att det finns en väldigt massa stier som går imellan myrer på en massa ställen i marka. De kan ofta vara finna stier, utan någon behov för en en häcksaks för rydding, men inte bra för sykling för att man inte kan ta sig ditt utan att gå över myrar och andra områden som är dårliga för sykling. Jag betvivlar att det är syklister som springer runt och ryddar stiar (och i en del områden hela områden) för att stiarna som ändå ingen syklar ska vara öppna
Sanningen som jag ser den är att det finns väldigt många och stora områden i bymarka där rydding av stier faktiskt inte behövs för att skogen som finns där är så pass gammal att det inte blir spesiellt mycket vegetation på marken eller nya små träd. Det är det vanliga bruket som håller stiarna öppna och fina.
Men som jag skrev så har syklister de senaste åren varit väldigt duktiga på att ta bort vindfall efter några extrema stormar.
|
|
|
05/06/2015 10:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med tanke på hvor mye de jeg kjenner har ryddet så forstår jeg ikke at du kan trekke effekten av det i tvil. Kan du ge ett exempel på en sti som du tror skulle varit igjengrodd om inte du och andra gått runt med saksen? (jag vill inte veta om nedfall som blivit fjärnade). Jag vet väl om några stier i estenstadsmarka och någon kort i bymarka som någon har öppnat gjenom att ta bort en del vegetation men de allra flesta stiarna som vi syklar tror iallafall inte jag har några direkt stora problem med växtlighet som tar över stien. Det mesta ser lika dant ut nu som när jag begynte sykla här (och jag tror faktiskt att jag syklade en del stier när de inte var så väldigt populära) och det är inte många stiar där växtligheten någon gång har varit ett problem när jag syklat där.
|
|
|
[Re: fredriks]
05/06/2015 10:51
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Erik, jag har faktiskt också ryddat en del träd i bymarka trots att du har fått för dig att jag inte gjort något. Jag skulle också gissa att jag varit på fler stiar och områden i bymarka än vad du varit.
Beklager at jeg har gitt inntrykk av det. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke gjette på hva andre gjør eller har sett. Som regel vil man bare ta feil  Det er sikkert objektive og korrekte observasjoner du kommer med, men de føles liksom litt negative noen ganger. Kanskje en liten krasj mellom realisme og entusiasme noen ganger. Uansett har jeg på ingen måte noen grunnlag for å evaluere ditt bidrag til marka. Jeg tipper dog at det er positivt med god margin  Det er en trygg antagelse for de fleste på dette forumet. Jeg er også enig i at den største utfordringen i marka ikke er rydding av stier, men heller drenering.
|
|
|
05/06/2015 10:58
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal skifte ut plattingen på verandaen min og i den forbindelse blir det ca. 30 kvadrat med materialer til overs. Pluss en hel del kapp fra det nye dekket. Trykkimpregnert materiale som er litt flisete for små barneføtter, men som burde holde årevis som en klopp. Med det og noen nye lekter for å legg under burde vi ha et godt grunnlag for å gjøre noe fonuftig med strekket Langdalskollen-Helkanseter. Tror ikke vi klarer alt på det strekket bare med stein og grøfting, selv om jeg nesten har trua etter økta på Gammelstien....
Jeg kan vel foreslå et tidspunkt for en kveld der vi bærer inn materialer. Jeg bor ganske strategisk i forhold til det aktuelle området. Jeg lanserer ideen på NOTS Trondheim sin Facebook side, håper alle er med der.
Er det forresten flere som planlegger ny veranda eller liknende? Slik gjenbruk er jo smått genialt mht miljø og økonomi. Da blir det gjenbruk istedenfor spesialavfall.
|
|
|
05/06/2015 11:07
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Med tanke på hvor mye de jeg kjenner har ryddet så forstår jeg ikke at du kan trekke effekten av det i tvil. Kan du ge ett exempel på en sti som du tror skulle varit igjengrodd om inte du och andra gått runt med saksen? (jag vill inte veta om nedfall som blivit fjärnade). Jag vet väl om några stier i estenstadsmarka och någon kort i bymarka som någon har öppnat gjenom att ta bort en del vegetation men de allra flesta stiarna som vi syklar tror iallafall inte jag har några direkt stora problem med växtlighet som tar över stien. Det mesta ser lika dant ut nu som när jag begynte sykla här (och jag tror faktiskt att jag syklade en del stier när de inte var så väldigt populära) och det är inte många stiar där växtligheten någon gång har varit ett problem när jag syklat där. Jeg tror ikke denne diskusjonen er så fruktbar. Det er jo uansett subjektivt hva som er "ryddet nok" for noen er det greit å få et lite dask av en grein nå og da og andre vil ha god sikt langt fremover og albuerom. Jeg skal gi deg rett i at mange av de stiene vi har ryddet var fremkommelige - vi har bare gjort dem bedre. Med "ryddet" inkluderer jeg altså frisering  Gear heads som meg trenger også plass til det nye DH styret på en liten meter 
Redigert av erikskon; 05/06/2015 11:10.
|
|
|
05/06/2015 11:18
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan vel foreslå et tidspunkt for en kveld der vi bærer inn materialer. Jeg bor ganske strategisk i forhold til det aktuelle området. Jeg lanserer ideen på NOTS Trondheim sin Facebook side, håper alle er med der.
Er det forresten flere som planlegger ny veranda eller liknende? Slik gjenbruk er jo smått genialt mht miljø og økonomi. Da blir det gjenbruk istedenfor spesialavfall. Jeg har akkurat bygd ny terrasse, og har litt avkapp liggende. I tillegg har jeg en del gammel trykkimpregnert fra terrassen som ble revet (mesteparten er dog kjørt vekk allerede). Har også noen lekter. Jeg er ikke på Facebook, så NOTS-siden der får jeg ikke bidratt på. Om jeg ikke får vært med på selve dugnadsdagen, kan det være aktuelt å bidra med materiale allikevel? Ikke sikkert du vil donere hagen din som lagringsplass, så det må i så fall kjøres hjem til deg eller et passende sted så nært opptil dugnaden som mulig. Vanskelig å bare legge det fra seg ved inngangen til marka uten at folk tror jeg dumper søppel.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
05/06/2015 11:22
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Yes, vi må da klare å finne en løsning på det. Bare du har tålmodighet til å lagre materialene frem til vi finner en dag så. Jeg bor selv i et borettslag med ganske strenge naboer så jeg har dessverre ikke mulighet til å lagre. På tynn nok is som det er med alt skrotet jeg har Vi får huske på å informere om dugnaden her også. det er sikkert flere som ikke er aktive på alle media.
|
|
|
05/06/2015 12:32
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Med tanke på hvor mye de jeg kjenner har ryddet så forstår jeg ikke at du kan trekke effekten av det i tvil. Kan du ge ett exempel på en sti som du tror skulle varit igjengrodd om inte du och andra gått runt med saksen? (jag vill inte veta om nedfall som blivit fjärnade). Kan svare for "andra" da jeg ikke kjenner erikskon. F.eks disse var mye igjengrodd eller vanskelig/umulig å komme fram på uten rydding: - Søremsåsen detour (ned) - Stubben på kartet - Sørtrøstien (vestover) (midlertidig? navn) - Kolsås – Granåsen- Granåsen – Stor-Leirsjøen (detour) (utenfor aktuelt område, men..) Noen av stiene trenger navn på OSM. Så kom gjerne med forslag 
|
|
|
05/06/2015 13:37
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I Estenstadmarka er det også noen stier som aldri hadde blitt syklet om det ikke hadde blitt ryddet (av syklister). Disse er gamle stier som helt tydelig på et tidspunkt har vært mye brukt, men så av en eller annen grunn gått i glemmeboka og grodd totalt igjen. Disse er forøvrig også tatt i bruk igjen av fotfolket.
Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
[Re: Reitstoen]
05/06/2015 17:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan vara enig med de där förutom kolsås-granåsen. Problemet med den för ett tag sedan var väl ett träd over stien och parti som rasat ut som gjorde den vansklig att sykla?
Om resten har nya sti partier eller är rydning av gamla stier är jag dock osäker på.
Granåsen detour är iallafall en fin sti där jag inte trodde man skulle kunna få till en bra sti (jag tog dock venster efter den branta backen istället för rakt opp) när jag var där och tittade för några år sedan.
|
|
|
16/06/2015 19:37
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
I god tråd har vi sporet av. Det er bra, så om noen kan tenke seg å ta en liten raptus på søndag i forkant av Sti-festivalen neste helg så er jeg klar litt utpå dagen!
|
|
|
19/06/2015 11:19
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har foreslått enda en omgang på Gammelstien nå på Tirsdag 23. Juni. Sjekk NOTS Trondheim på fjesboka.
Tirsdag 23. Juni. Dugnad Gammelstien Take II.
Kaller inn til enda en dugnad på Gammelstien. Forrige gang fikk vi gjort veldig mye bra, men fortsatt gjenstår noen kritiske punkter som vi ikke rakk over. Med disse på plass vil Gammelstien virkelig begynne å bli bra hele veien. Denne gangen foreslår jeg å "styre" innsatsen mot den øverste delene av stien der det er noen hull som er i ferd med å utvide seg og et myrområde ovenfor V-krukset som alltid er gjørmete.
Jeg skal prøve å være der til 18:00 og foreslår altså denne gangen at alle møtes på samme plass. Slik at vi tar de viktigste problemene og at vi alle sammen møtes.
Av redskap så er det spade, hakke, spett, trillebår osv som gjelder her. Vær beredt på å lete og bære stein. Arbeidshansker er en god ide. Jeg tror en eller annen båre eller liknende vil være nyttig for å bære stein. Noen ideer? Jeg tror jeg kan ta med en ekstra spade, men viser som vanlig til denne: http://www.biltema.no/…/Hage…/Redskap/Stikkspade-2000023256/
Forrige gang var vi minst 14 stykker. Klarer vi ny rekord?
Vil også oppfordre alle som bruker gammelstien til å jobbe videre med de steinfyllingene som vi har etablert. Dersom alle som sykler der leter og legger til en stein nå og da får vi enda mer varige løsninger.
|
|
|
|
|