Terrengsykkelrittet 2015
|
Re: Terrengsykkelrittet 2015
[Re: trondob]
02/06/2015 18:58
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Ikke overraskende at ØV reagerer nei. De reagerte også kraftig da en av tidenes mest vellykkede lysløypestrekk - fra Mariholtet til Vallerud - ble etablert i sin tid.
Her er en forsøksvis nøytral liten oppsummering fra en person bosatt på Haraløkka, som ikke er syklist selv, men som benytter stiene i området der rittet arrangeres på regelmessig basis:
1. Først og fremst er Terrengsykkelrittet et fantastisk flott arrangement der det jeg anser som "mosjonsidrettens gladiatorer" får boltre seg. Som utøver av langrenn og løping er det fascinerende å bevege seg rundt i løypa til fots mens løpet pågår og observere hvordan så mange utøvere gir seg i kast med det ene vanvittig tekniske partiet etter det andre. Å være tilskuer ringside til Terrengsykkelrittet er et av årets høydepunkter for meg hva gjelder idrettsopplevelser - å se at så mange mosjonister er så gode og ikke minst uredde og tøffe er inspirerende for en som er vant til å ferdes i velpreparert myk snø eller på jevn og flat asfalt.
2. Som flittig bruker av stiene i området der ritter arrangeres slår det meg i hvor stor grad arrangøren faktisk klarer å unngå de mest brukte stiene. Og mange av stiene er det jo faktisk syklistene som selv har skapt. Og disse stiene har vi joggere stor glede av, for eksempel strekket på nedsiden avs Slettfjell fra Hestehølet og mot Langvannsbekken via Gullsmeden.
3. Når det har vært mye nedbør og hundrevis av syklister har passert kan det se "ille" ut dagene umiddelbart etter. Men etter en periode med tørt vært og litt varme reparerer naturen seg selv forbausende fort. Og partiene som de som klager mest liker å ta bilde av og legge ut som "skrekkeksempler" er jo bare noen begrensede små områder som det er lett å løpe rundt, og som altså raskt tørker opp. Og det er jo bagetellmessig enkelt å komme forbi. I stedet for å irritere meg velger jeg å bli inspirert av tanken på at det faktsik finnes så mange "spreke gærninger" som pløyer seg gjennom denne gjørma og ned disse steinrøysene frivillig og med imponerende ferdigheter. Og etter noen få uker med godt sommervær og opptørking er det helt greit igjen. +1 Løper lite selv, men kjenner flere raske maraton-løpere, og spesielt han ene er kjempeglad for stisyklister, han liker ikke å løpe på grusveier og er kjempeglad for at syklistene gidder å rydde stier som han er gratispassasjer i. Hadde det vært så mange fine stier i østmarka uten syklistene? Hvis alle hadde brukt halvparten av energien som går med på å klage til å heller se gleden i at andre også har det kjekt, så hadde vi vært langt på vei. Både med syklister langs veien og syklister i skauen. Og alt annet som plent skal hates. Som snøscootere i heia, vannscootere på vannet eller elbiler i kollektivfeltene. Eller generelt alle som eier en Tesla. Det gjelder tydeligvis å finne noe å irritere seg over... Ironien er at dette er vel en form for klaging dette også.
|
|
|
[Re: olechr]
02/06/2015 19:03
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Hopper over diskusjonen som pågår over, og penser elegant inn på utgangspunktet for tråden: Terrengsykkelrittet. Som tidligere arrangør av TSR, kloppebygger og alt-mulig-rart i Østmarka, så har jeg gjort meg mine tanker om hva som gikk galt på lørdag - uten å rippe opp i diskusjonene rundt arrangørtabber eller ikke. Faktum er at TSR er satt flere år tilbake i forsøket på å harmonere med de øvrige brukergruppene i Østmarka, og ØV har virkelig fått blod på tann - og delvis med god argumentasjon. Jeg tror at en eventuell 2016-utgave vil bli kinkig å gjennomføre i det samme området, for ØV m.fl. har nå fått ammunisjon for videre forfølgelse. Derfor slenger jeg ut en tanke til modning: Flytt rittet! La stiene her få slippe rittbelastningen noen år, og forhåpentligvis får også ØV nye folk i ledelsen som skjønner hva ordet "dialog" innebærer. La temperaturen senke seg, rett og slett. Turområdene og stiene i aksen Haraløkka - Mariholtet - Skullerud har for mye turgåere og hissige "venner" til at en langsiktig løsning / fred med de argeste kritikerne er realistisk, etter min mening.
IF Frøy og TS kan med fordel se f.eks. sørover i retning mot Sørmarka, for det går hundrevis av kilometer med kremstier utenom verneområder og frekvent brukte turområder bare 20 min kjøring fra Haraløkka. Lei et forsamlingshus e.l. med fasiliteter, og vips - så er saken løst. Samme ritt, men nye løyper. Slik det har vært de siste årene. Det er ingen grunn til at TSR absolutt MÅ starte og slutte på Haraløkka (som for øvrig driftes av Bøler IF, og som i utgangspunktet ikke er involvert i TSR i det hele tatt).
En beskjeden flytting av rittet tror jeg vil gjøre TSR enda mer dynamisk og spennende, og samtidig begrense grunnlaget for brukerkonflikter.
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
02/06/2015 19:08
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
@Endre: Sørmarka er et kjempealternativ spør du meg 
|
|
|
[Re: Kjetil307]
02/06/2015 19:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det beseggen som måtte steinsette enkelte Strekk pga stor slitasje.Mener å ha lest et sted at de leide inn sherpher?for å legge Stein på en turistmagnet som nesten var gått i filler. Bare i Norge sånne ting er en sensasjon. Hovedstier i alpene har blitt bygd og retta på i århundrer. Ingen som lurer på om det skal gjøres. Skremmende likheter med jernbanen og veiene også forøvrig 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
02/06/2015 19:17
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@Endre: Sørmarka er et kjempealternativ spør du meg Farlig med Sørmarka, for mye flyt. Kan finne på å fornærme blodfansen.
|
|
|
02/06/2015 19:19
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Liten sidekommentar fra en som ikke sykler ritt, og følgelig ikke deltok på ritt i helgen. Jeg koser meg stort sett rundt på fine flytstier i nedre Telemark, og er som regel alene om det. Jøje min for et klima det er på Oslostiene! Det er når jeg leser innlegg fra Østmarkas venner og tråder på Østmarkasidene på FB jeg lærer å sette pris på den hyggelige stemningen/tonen det er på stiene her. Noe som selvsagt henger sammen med at vi som sykler sti her er en forsvinnende liten gruppe. Antallet har dog steget kraftig det siste året, nå er vi kanskje så mange som ti mann som jevnlig sykler sti! Drømmetilstander i forhold til å måtte møte Østmarkas venner hver gang man tar seg en ettermiddagstur i skogen...
|
|
|
[Re: Ozz]
02/06/2015 19:28
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Jøje min for et klima det er på Oslostiene! Det er et helt annet klima på stiene enn på Facebook. 
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: neonstz]
02/06/2015 19:32
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jøje min for et klima det er på Oslostiene! Det er et helt annet klima på stiene enn på Facebook. Det hadde jeg egentlig en mistanke om, og godt er det!
|
|
|
[Re: knutspeed]
02/06/2015 19:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att terrengsykkelrittet skulle blivit nestan lika stort om det gått en bit utanför oslo.
De har lykkats med konseptet och om man gör det tror jag inte att det är väldigt viktigt hvor rittet går.
|
|
|
[Re: sanouka]
02/06/2015 19:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det beseggen som måtte steinsette enkelte Strekk pga stor slitasje.Mener å ha lest et sted at de leide inn sherpher?for å legge Stein på en turistmagnet som nesten var gått i filler. Bare i Norge sånne ting er en sensasjon. Hovedstier i alpene har blitt bygd og retta på i århundrer. Ingen som lurer på om det skal gjøres. Skremmende likheter med jernbanen og veiene også forøvrig  Det är ju inte direkt nytt med byggda, grusade eller kloppade stiar i norge heller. Är det många som är med på ditt korstog för trailsenter och flytstier? Att du är oenig med NOTS och andra har jag förstått men det verkar inte vara så väldigt många som tror på dina ideer.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
02/06/2015 19:59
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
@Endre: Sørmarka er et kjempealternativ spør du meg +1, eller var det to-tre allerede...
|
|
|
[Re: Heliboy]
02/06/2015 20:17
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Hopper over diskusjonen som pågår over, og penser elegant inn på utgangspunktet for tråden: Terrengsykkelrittet. Som tidligere arrangør av TSR, kloppebygger og alt-mulig-rart i Østmarka, så har jeg gjort meg mine tanker om hva som gikk galt på lørdag - uten å rippe opp i diskusjonene rundt arrangørtabber eller ikke. Faktum er at TSR er satt flere år tilbake i forsøket på å harmonere med de øvrige brukergruppene i Østmarka, og ØV har virkelig fått blod på tann - og delvis med god argumentasjon. Jeg tror at en eventuell 2016-utgave vil bli kinkig å gjennomføre i det samme området, for ØV m.fl. har nå fått ammunisjon for videre forfølgelse. Derfor slenger jeg ut en tanke til modning: Flytt rittet! La stiene her få slippe rittbelastningen noen år, og forhåpentligvis får også ØV nye folk i ledelsen som skjønner hva ordet "dialog" innebærer. La temperaturen senke seg, rett og slett. Turområdene og stiene i aksen Haraløkka - Mariholtet - Skullerud har for mye turgåere og hissige "venner" til at en langsiktig løsning / fred med de argeste kritikerne er realistisk, etter min mening.
IF Frøy og TS kan med fordel se f.eks. sørover i retning mot Sørmarka, for det går hundrevis av kilometer med kremstier utenom verneområder og frekvent brukte turområder bare 20 min kjøring fra Haraløkka. Lei et forsamlingshus e.l. med fasiliteter, og vips - så er saken løst. Samme ritt, men nye løyper. Slik det har vært de siste årene. Det er ingen grunn til at TSR absolutt MÅ starte og slutte på Haraløkka (som for øvrig driftes av Bøler IF, og som i utgangspunktet ikke er involvert i TSR i det hele tatt).
En beskjeden flytting av rittet tror jeg vil gjøre TSR enda mer dynamisk og spennende, og samtidig begrense grunnlaget for brukerkonflikter. Veldig enig det du skriver her. Terrengsykkelrittet hadde ikke mistet deltagere av den grunn. For de som er med er med fordi det er sjukt kult med et skikkelig ritt i terrenget ikke fordi det er fra Haraløkka.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/06/2015 20:42
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På punktet om hvor eller om forbudslinja kommer blir jo gjetting. Jeg baserer mine antakelser på hvilken vei man ser det går i andre land. Den seneste tiden har NOTS sendt inn haugevis med høringsuttalelser og kommentarer til oppstartsmeldinger for verneområder. I all hovedsak har vi fått medhold i våre argumenter der. Så enn så lenge, så går det riktig vei. Les mer her: http://www.nots.no/category/vernearbeid/ Veldig enig det du skriver her. Terrengsykkelrittet hadde ikke mistet deltagere av den grunn. For de som er med er med fordi det er sjukt kult med et skikkelig ritt i terrenget ikke fordi det er fra Haraløkka.
Enig, stedet har mindre betydning. Jeg vet om plasser i relativt kort avstand fra Oslo der det er vilje og interesse for å arrangere ritt med mye fet sti og minimalt med brukerkonflikter.
Redigert av Anders A-R; 02/06/2015 20:52.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: fredriks]
02/06/2015 20:43
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det beseggen som måtte steinsette enkelte Strekk pga stor slitasje.Mener å ha lest et sted at de leide inn sherpher?for å legge Stein på en turistmagnet som nesten var gått i filler. Bare i Norge sånne ting er en sensasjon. Hovedstier i alpene har blitt bygd og retta på i århundrer. Ingen som lurer på om det skal gjøres. Skremmende likheter med jernbanen og veiene også forøvrig  Det är ju inte direkt nytt med byggda, grusade eller kloppade stiar i norge heller. Är det många som är med på ditt korstog för trailsenter och flytstier? Att du är oenig med NOTS och andra har jag förstått men det verkar inte vara så väldigt många som tror på dina ideer. Nei det er ikke veldig mange (her inne på nerdeforumet) opp igjennom åra som tenker slik jeg tenker fordi man har over tid grunnet elendige bunnforhold utviklet en sær form for sykling som få forstår poenget med. Oppovercruxing, rothelvete og sammenhengende steinrøyser er og blir for noen spesielt interesserte (som meg feks) og er sammen med helskjegg, ølbrygging og sitte på mtbr å lese om hvor teit kittylitter er det coole, Å snakke om tilrettelegging er det bare sånne som meg som driter i å uniformere meg med de nevnte markørene som tør å gjøre. Skal ikke se bort ifra at det sitter mange stisyklister rundt om kring som ønsker å komme ut av flytskapet  Vel..... jeg skulle likevel gjerne sett at det ble satset på et trailsenter sentralt på østlandet slik at man hadde gjort opplegget mer "folkelig".......altså et sted man får ting servert rett i fanget og hvor man ikke trenger noe annet den HTn man har i garasjen/boden fra før. På den måten vil muligens/antakeligvis interessen for terrengsykling øke betraktelig (altså NOTS har godt under 1000 medlemmer i et land som selger 200k terrengsykler i året i et land som har verdens største "terrengsykkelritt" og det er ikke bare fordi "miljøet er så innmari vanskelig å organisere" det må jo også handle om at NOTS ikke snakker språket til veldig mange syklister også at vi ikke er så innmari mange heller da såklart) Personlig kunne jeg godt tenke meg et sted å ta med unger, skeptiske kolleger mm på et sted som hadde alt innafor av overkommelige stier, bra serveringstilbud og en "stivibb" uten at det alltid skal være konkurranse. Sannsynligvis så hadde jeg kunne finne på å stikke innom bare for å sykle flyt en gang i blant også. Nå er jeg ikke helt alene om å tenke slike tanker, stort sett hele Europa og US driver jo på med dette opplegget og Trysil er inne på sporet. Vi får se hvordan det går med satsningen deres, men jeg er ganske sikker på at hvis de virkelig skal lykkes så er de avhengige av få gjennomført hele planen. Da er jeg til gjengjeld helt sikker på at å dra 1000 stykker på et ritt oppi der er isipisi selv om det ikke ligger "midt i byen"
Redigert av sanouka; 02/06/2015 21:09.
|
|
|
[Re: no9]
02/06/2015 21:05
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
@Endre: Sørmarka er et kjempealternativ spør du meg +1, eller var det to-tre allerede... Henger meg på den!
|
|
|
02/06/2015 21:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Sørmarka høres spennende ut! Jeg ville hatt problemer med et TSR i f.eksTrysil. Da snakker vi brått minst 1 overnatting. *Tror* det kan være turn-off for mange. Ikke det at jeg har noe imot bygde "stier", kjører det gjerne, men trenger vi flere "grusbanker-ritt" hvor fokuset egentlig er O2 og 8kg sykler? TSR er en griselang enduro-etappe med både opp og ned. Det appellerer veldig til meg å teste et helt annet skillset enn det jeg gjør i alle andre ritt. Sammenlignbart har jeg ikke kjørt "on piste" på brett eller ski på 25 år, minst. Ikke fordi jeg er hverken flink eller hipp, men fordi jeg syntes det er kjedelig om det er for "lett" teknisk. Hvis noen mener TSR er knot, bli med på stisykling på Gressvik eller i Sarpsborg 
|
|
|
[Re: Anders A-R]
02/06/2015 21:47
|
edt
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Enig, stedet har mindre betydning. Jeg vet om plasser i relativt kort avstand fra Oslo der det er vilje og interesse for å arrangere ritt med mye fet sti og minimalt med brukerkonflikter. Hvorfor arrangerer de ikke da ritt med mye fet sti og minimalt med brukerkonflikter? Burde jo bli godt mottatt..
Redigert av edt; 02/06/2015 21:48.
|
|
|
[Re: edt]
02/06/2015 22:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig, stedet har mindre betydning. Jeg vet om plasser i relativt kort avstand fra Oslo der det er vilje og interesse for å arrangere ritt med mye fet sti og minimalt med brukerkonflikter. Hvorfor arrangerer de ikke da ritt med mye fet sti og minimalt med brukerkonflikter? Burde jo bli godt mottatt.. Det er vel konsensus i miljøet om at det er for mange ritt allerede. Jeg er bare delvis enig i det. Det er for mange like ritt (les grus) og innpakningen ellers blir for lik uansett hva slags underlag det sykles på. Terrengrittene har vel også bare vært en sånn passe suksess også (untatt TSR). Mange av disse har slitt med å få opp det ønskede deltakerantallet (så kan man jo diskutere hvor store rittene egentlig bør være, noen mener at arrangørene stiller for høye forventninger til deltakerant) Jeg tror jo (såklart) på at det finnes plass til nye ritt/eventkonsept hvis man feks hadde hatt noe mer å tilby enn stoppeklokkefokus, seeding til Birken, en forblåst parkeringsplass, en pølse på den lokale bensinstasjonen og noen dusjer i en gammal skolegarderobe. Mye fokus på prestasjon og lite atmosfære for å si det sånn (hvis du da ikke er lokal og kan benytte tiden før start med å prate med de andre lokale kanonene som også har lagt på rulla hele vinteren om gel, lufttrykk, watt etc) Feltet går og vips der var de få som ikke var medlem av klubben og "aktive" langt bak i leksa og overlatt til seg selv. Det er jo stort sett bare tullinger som undertegnede som er villig til å la seg utsette for et sånt taper opplegg. Jeg kunne jo like godt ha sykla i klovnekostyme når jeg slenger meg med på sånne ritt. Det er vel antakeligvis derfor Birken er så pop fordi der er det så mange baki leksa at den offentlige ydmykelsen ikke blir så tydelig. Bakover i feltet så synker prestasjonsambisjonene og for mange handler det til syvende og sist om å gjennomføre. Har en mistanke om at jo lengre bak i startfeltet man kommer på Birken desto triveligere blir det.
|
|
|
03/06/2015 05:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte ens vad du menar med flytstier och särnorsk sykling. Definitionen av flytsti verkar variera en hel del och det finns väl en massa flytstier i norge och en massa syklister som syklar teknisk sykling i utlandet.
|
|
|
03/06/2015 05:27
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært fint om det var så enkelt som du skisserer, men min erfaring etter snart 20 år som rittarrangør tilsier at det nok ikke er det...
- Deltakere sier ofte de vil ha det enkelt og uformelt, men krever likevel ganske mye (bankkortterminal, resultatservice, etc.) som koster flesk for små ritt
- Det er bortimot umulig å drifte et ritt uten en masse innkjøpte tjenester (de som er nevt over samt sanitet, garderober, vakter, etc, etc.), basere det hele på dugnad kan du glemme (jfr. tråden om "Trøbbel i terrenget"). Det må derfor en viss deltakermasse til for å hindre at det blir et pengesluk for arrangøren (mao ikke bare et ønske om mange deltakere, men et reelt behov)
- Ut i fra diskusjonene her på TS skulle en tro det var stor manko på uformelle morsomme ritt. Det er mange flere som sier de vil ha morsomme stiritt enn som faktisk deltar når de blir tilbudt det (jfr. Knutspeeds innlegg om Skjebergrittet)
- E6/E18 er mye lenger når du skal ut av Oslo enn når du skal inn til byen. Det er etter min erfaring langt lettere å få ryttere fra Elverum eller Halden til å sykle ritt rundt Oslo enn å få Oslofolk til å delta på aktiviteter i Skjeberg eller på Hedemarken
|
|
|
03/06/2015 05:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Ja det der er NOTS og fytterakkern så uenig jeg er i synspunktene deres. NOTS gjør akkurat det NOTS skal. Vi stiftet i sin tid NOTS for å dempe konflikter og for å stoppe forbudsivrerne. Ikke for å se til en terrengsyklists alle interesser. Det er derfor NOTS ikke er en sportsklubb og det er derfor NOTS ikke er en forbrukerorganisasjon. Et trail center ville vært stas, men et slikt prosjekt drives best av en organisasjon dedikert den oppgaven. Et trail center ligner jo i sitt opplegg mye mer en utforpark som f eks Hafjell, bare relativt sett flatere. Men det er jo ingen som foreslår at NOTS skal begynne å jobbe for å lage utforparker, så hvorfor skal de jobbe for å bygge trail centers? Siden NOTS alltid har handlet om konfliktdemping og tilgang for syklister til stiene så vil alt som lukter utskilling av dedikerte sykkelstier være uheldig, siden det gir motstanderne inntrykk av at syklistene da skal holde seg på sine dedikerte stier og ikke "plage folk" på alle andre stier. Derfor er et trail center i eller nære bymarkene i Norge en dårlig idé mener jeg og det tipper jeg NOTS også fortsatt mener.
|
|
|
[Re: Oystein L]
03/06/2015 05:37
|
Dan
More than words
|
More than words
- E6/E18 er mye lenger når du skal ut av Oslo enn når du skal inn til byen. Det kommer vel delvis av at E6/E18 er mye lengre på sykkel enn med bil.  Folk i Oslo liker nok tanken på et ritt man kan ta t-banen til.
|
|
|
[Re: Dan]
03/06/2015 06:04
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Siden NOTS alltid har handlet om konfliktdemping Hva mener NOTS (hvis noe) om TSR?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
03/06/2015 06:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden NOTS alltid har handlet om konfliktdemping Hva mener NOTS (hvis noe) om TSR? Les innleggene til OveR
|
|
|
03/06/2015 06:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg vil bare få påpeke at jeg synes det er litt urettferdig at NOTS sier at de får stormen etter dette.
Jeg og Terrengsykkel har stått på barrikadene for terrengsyklister i mange år, også før NOTS klarte å få til en fungerende gruppe i Oslo. Jeg kjempet mot Østmarkas Venners forbudsforslag også før jeg jobbet i Terrengsykkel og fikk den gang ØV til å droppe forslaget om forbud mot sykling på sti. Jeg har blitt hetset, truet, og kalt mye rart både face to face og i leserinnlegg i avisen. Det fremstår derfor litt rart hvis NOTS mener det står alene i denne saken.
Men det er klart at både NOTS og vårt arbeid om rettigheter for terrengsyklister har fått en skudd for baugen etter lørdagens gjørmeritt, men jeg har fortsatt troen på vi klarer å løse dette på en god måte.
Jeg får veldig mange positive tilbakemeldinger fra naboer av Østmarka som ønsker Terrengsykkelrittet i særdeleshet, og terrengsykling generellt velkommen i skogen. Mange av min årgang har nå barn som har oppdaget terrengsyklingen som sin aktivitet takket være Frøys flotte arbeid med rekruttering, samt Terrengsykkelrittets relativt høye profil i nærområdet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/06/2015 07:07
|
Trond Vidar
|
- E6/E18 er mye lenger når du skal ut av Oslo enn når du skal inn til byen. Det kommer vel delvis av at E6/E18 er mye lengre på sykkel enn med bil.  Folk i Oslo liker nok tanken på et ritt man kan ta t-banen til. Tipper det varierer. Jeg kjører gladelig langt for ritt som passer mine ønsker Hilsen en som ikke engang visste at det var noe som het Skjebergrittet, på masse sti, bare en times tid fra Oslo.
|
|
|
03/06/2015 07:14
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes dere (Frøy og TS) har skapt et veldig bra arrangment Øyvind og mener det er viktig at dere får masse støtte for det. Det bli litt sånn fast "familiegjennforening" i mai hvert år. Møter de samme kjente osv. Mener helt klart at rittet er med å samle terrengsykkel norge, da det både reises langt (Finmark skjønte jeg ?) og både "anti-ritt" sykelisten og "ritt" sykelisten møtes til vennlig duell. Noen peser på til de sprekker, noen stopper opp metern før utforsegmentet, spiser en brødskive og tøyer ut før de sykler segmentet for det er verdt. Ingen andre ritt har så stor variasjon på forutsetninger og ambisjoner (ok, birken kanskje) som TSR. Håper derfor at rittet består og at det består i Østmarka, det siste litt pga tradisjonen (liker tradisjon, var tross alt på Judas Priest/Def Leppard i går, tipper det var flere TSR'ere der, kanskje ikke så mange ØV'ere he he), men også at rittet sitt utgangspunkt er derfra!
Nå kjenner ikke jeg på kroppen trykket fra lokale "anti-TSR/stisykkel", og ikke er jeg på FB så får ikke med meg så mye av "haterne", og like greit er det. Men håper at både de som sykler rittet, vil at det skal bestå og de som ikke sykler rittet og skeptisk til rittet rolle (da det påvirker stisykkel saken) klarer å samarbeide for god informasjon ut.
Men kanskje en skal prøve et år og sette et tak som er "lavt" i forhold til deltagere i år (dvs var vel mange som ikke startet også), det kan synligjøre en der for motstanderne. Terningrittet i Elverum har gjort det (uten sammenligning forøvrig mht antall som bruker stiene til daglig ellers, + at stiene tåler nedbør "mye" bedre eller totalt deltagere, er maks 200 voksne). Dette for at grunneiere skal synes det er ok.
En annen ting, kanskje det skulle bare vært en runde, men lengre (feks 4-5 mil), dermed færre reptisjoner på stiene, og kanskje "færre" som hadde meldt seg på da de tenker det blir for røft (jmf mange velger en runde og ikke kunne tenkt seg to runder). Litt selvmotsigende som terrengrektruttering kanskje og ikke minst for å få med jenter, men kan være en måte å møte slitasje på.
Men Øyvind, TS og NOTS: stå på.
|
|
|
03/06/2015 08:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja det der er NOTS og fytterakkern så uenig jeg er i synspunktene deres. NOTS gjør akkurat det NOTS skal. Vi stiftet i sin tid NOTS for å dempe konflikter og for å stoppe forbudsivrerne. Ikke for å se til en terrengsyklists alle interesser. Det er derfor NOTS ikke er en sportsklubb og det er derfor NOTS ikke er en forbrukerorganisasjon. Et trail center ville vært stas, men et slikt prosjekt drives best av en organisasjon dedikert den oppgaven. Et trail center ligner jo i sitt opplegg mye mer en utforpark som f eks Hafjell, bare relativt sett flatere. Men det er jo ingen som foreslår at NOTS skal begynne å jobbe for å lage utforparker, så hvorfor skal de jobbe for å bygge trail centers? Siden NOTS alltid har handlet om konfliktdemping og tilgang for syklister til stiene så vil alt som lukter utskilling av dedikerte sykkelstier være uheldig, siden det gir motstanderne inntrykk av at syklistene da skal holde seg på sine dedikerte stier og ikke "plage folk" på alle andre stier. Derfor er et trail center i eller nære bymarkene i Norge en dårlig idé mener jeg og det tipper jeg NOTS også fortsatt mener. Argumentet til "alle" her inne om at bygging av dedikerte stier kommer til å lede til forbud andre steder er jo godt kjent. Det har vært opplest og vedtatt siden steinalderen og har vært et mantra for NOTS sine noen hundre medlemmer hele tiden. Du blander begreper et Trailsenter er ikke nerroverfokusert, da vil det hete Bike park og tilbyr oppoverassistanse. Glentress tilbyr lange og korte ruter i kupert terreng omtrent som i Marka skal og skal du ha hjelp oppover så må du inn til nabostedet Innerleithen. IMBA som du sikkert kjenner godt til jobber på strategisk nivå med å spre det glade budskap. Verktøyene de jobber med om dagen i US pluss et nytt forsøk på å samle Europa ved å samarbeide med Hans Flow trai Rey og Trailsolutions, er bla intens lobbing for opprettelse av større og mindre "sykkelparker", fokus på kvinner, fokus på barn/ungdom ved å opprette små "sykkelparker" i byene samt sørge for at store aktører som TREK feks stiller opp med gravemaskiner mm når anlegg eller enkeltstier skal lages samt fokus på å organisere alle de små lokallagene og få dedikerte frivillige (Trail Crew). De har ingen målsetting om å drifte hverken parkene eller sentrene det må bli en lokal oppgave, det de ser som sin oppgave er å synliggjøre verdien av å satse på terrengsykling....det være seg i et forretningsmessig/reiselivs perspektiv eller helse/trivsel/ungdomsaktivitet. Det som da overrasker meg er at NOTS da fremdeles sitter som en interesseorg. for en liten klikk dedikerte diehardere som sverger til naturlige svarte stier som bare en liten andel av befolkningen kunne tenke seg å drive på med og ikke heller har fokus på å skulle nå ut til en større del av sykkelbefolkningen. Når det er sagt så skjønner jeg jo at jeg er ganske alene om å tenke slik her inne på forumet. Diskusjonen har jo vært oppe før for å si det sånn.
Redigert av sanouka; 03/06/2015 08:12.
|
|
|
[Re: Oddefa]
03/06/2015 08:13
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Synes dere (Frøy og TS) har skapt et veldig bra arrangment Øyvind og mener det er viktig at dere får masse støtte for det. Det bli litt sånn fast "familiegjennforening" i mai hvert år. Møter de samme kjente osv. Mener helt klart at rittet er med å samle terrengsykkel norge, da det både reises langt (Finmark skjønte jeg ?) og både "anti-ritt" sykelisten og "ritt" sykelisten møtes til vennlig duell. Noen peser på til de sprekker, noen stopper opp metern før utforsegmentet, spiser en brødskive og tøyer ut før de sykler segmentet for det er verdt. Ingen andre ritt har så stor variasjon på forutsetninger og ambisjoner (ok, birken kanskje) som TSR. Håper derfor at rittet består og at det består i Østmarka, det siste litt pga tradisjonen (liker tradisjon, var tross alt på Judas Priest/Def Leppard i går, tipper det var flere TSR'ere der, kanskje ikke så mange ØV'ere he he), men også at rittet sitt utgangspunkt er derfra!
Nå kjenner ikke jeg på kroppen trykket fra lokale "anti-TSR/stisykkel", og ikke er jeg på FB så får ikke med meg så mye av "haterne", og like greit er det. Men håper at både de som sykler rittet, vil at det skal bestå og de som ikke sykler rittet og skeptisk til rittet rolle (da det påvirker stisykkel saken) klarer å samarbeide for god informasjon ut.
Men kanskje en skal prøve et år og sette et tak som er "lavt" i forhold til deltagere i år (dvs var vel mange som ikke startet også), det kan synligjøre en der for motstanderne. Terningrittet i Elverum har gjort det (uten sammenligning forøvrig mht antall som bruker stiene til daglig ellers, + at stiene tåler nedbør "mye" bedre eller totalt deltagere, er maks 200 voksne). Dette for at grunneiere skal synes det er ok.
En annen ting, kanskje det skulle bare vært en runde, men lengre (feks 4-5 mil), dermed færre reptisjoner på stiene, og kanskje "færre" som hadde meldt seg på da de tenker det blir for røft (jmf mange velger en runde og ikke kunne tenkt seg to runder). Litt selvmotsigende som terrengrektruttering kanskje og ikke minst for å få med jenter, men kan være en måte å møte slitasje på.
Men Øyvind, TS og NOTS: stå på. amen, +1 og Mvh
|
|
|
|
|