Terrengsykkelrittet 2015
|
Re: Terrengsykkelrittet 2015
[Re: olechr]
02/06/2015 07:06
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Ikke noe sjokk kanskje, Østmarkas venner reagerer og kaller deler av innholdet i artikkelen publisert på terrengsykkel.no for "ansvarsfraskrivelse". mvh OveR
|
|
|
02/06/2015 07:19
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Hvorfor må rittet gå på de mest trafikkerte stiene i Østmarka? Kunne det ikke vært flyttet til mer øde områder i Østmarka? Eller til f.eks. Romeriksåsen? Det er jo nok av skau å ta av og man skal ikke langt inn i skauen fra de mest populære utfartsstedene før det er ganske lite ferdsel.
Redigert av Nils_Arne; 02/06/2015 07:20.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
02/06/2015 07:49
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
Singelspeed er vel aldri helt topp ;-)
Joda, det går som oftest fort og er gøy, da er det topp.
|
|
|
[Re: oyvind]
02/06/2015 07:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Singelspeed er vel aldri helt topp ;-)
Joda, det går som oftest fort og er gøy, da er det topp. Tommel opp for god innsats og hyggelig oppmuntring mens jeg pumpa for nest siste gang. LarsB
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
02/06/2015 08:00
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor må rittet gå på de mest trafikkerte stiene i Østmarka? Kunne det ikke vært flyttet til mer øde områder i Østmarka? Eller til f.eks. Romeriksåsen? Det er jo nok av skau å ta av og man skal ikke langt inn i skauen fra de mest populære utfartsstedene før det er ganske lite ferdsel. Rittet gikk da ikke på de mest trafikkerte stiene.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: OveR]
02/06/2015 08:12
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Ikke noe sjokk kanskje, Østmarkas venner reagerer og kaller deler av innholdet i artikkelen publisert på terrengsykkel.no for "ansvarsfraskrivelse". Skadene i terrenget er denne gangen så store at til og med arrangørene har lagt merke til dem, men i en artikkel på nettstedet terrengsykkel.no påstås det blant annet at «Store nedbørsmengder førte til slitasje på stiene i Østmarka». Dette er en ren ansvarsfraskrivelse, for det kan ikke være tvil om at det var terrengsyklingen som førte til de skadene ØVs medlemmer – og andre markabrukere – nå reagerer på. Om ikke annet, er de i Østmarkas venner flinke til å tolke uttalelser så de passer bedre til sine synspunkter.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: neonstz]
02/06/2015 08:16
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Rittet gikk da ikke på de mest trafikkerte stiene. Jeg sykler jevnlig på flere av stiene som var med i rittet. Det er ikke mange fotturistene jeg treffer på selv om jeg sykler der midt på dagen en lørdag eller søndag. Dersom dette er de mest trafikkerte stiene, så må de øvrige stiene være svært øde.
|
|
|
02/06/2015 08:38
|
trondob
Medlem
|
Medlem
Ikke noe sjokk kanskje, Østmarkas venner reagerer og kaller deler av innholdet i artikkelen publisert på terrengsykkel.no for "ansvarsfraskrivelse". mvh OveR Ikke overraskende at ØV reagerer nei. De reagerte også kraftig da en av tidenes mest vellykkede lysløypestrekk - fra Mariholtet til Vallerud - ble etablert i sin tid. Her er en forsøksvis nøytral liten oppsummering fra en person bosatt på Haraløkka, som ikke er syklist selv, men som benytter stiene i området der rittet arrangeres på regelmessig basis: 1. Først og fremst er Terrengsykkelrittet et fantastisk flott arrangement der det jeg anser som "mosjonsidrettens gladiatorer" får boltre seg. Som utøver av langrenn og løping er det fascinerende å bevege seg rundt i løypa til fots mens løpet pågår og observere hvordan så mange utøvere gir seg i kast med det ene vanvittig tekniske partiet etter det andre. Å være tilskuer ringside til Terrengsykkelrittet er et av årets høydepunkter for meg hva gjelder idrettsopplevelser - å se at så mange mosjonister er så gode og ikke minst uredde og tøffe er inspirerende for en som er vant til å ferdes i velpreparert myk snø eller på jevn og flat asfalt. 2. Som flittig bruker av stiene i området der ritter arrangeres slår det meg i hvor stor grad arrangøren faktisk klarer å unngå de mest brukte stiene. Og mange av stiene er det jo faktisk syklistene som selv har skapt. Og disse stiene har vi joggere stor glede av, for eksempel strekket på nedsiden avs Slettfjell fra Hestehølet og mot Langvannsbekken via Gullsmeden. 3. Når det har vært mye nedbør og hundrevis av syklister har passert kan det se "ille" ut dagene umiddelbart etter. Men etter en periode med tørt vært og litt varme reparerer naturen seg selv forbausende fort. Og partiene som de som klager mest liker å ta bilde av og legge ut som "skrekkeksempler" er jo bare noen begrensede små områder som det er lett å løpe rundt, og som altså raskt tørker opp. Og det er jo bagetellmessig enkelt å komme forbi. I stedet for å irritere meg velger jeg å bli inspirert av tanken på at det faktsik finnes så mange "spreke gærninger" som pløyer seg gjennom denne gjørma og ned disse steinrøysene frivillig og med imponerende ferdigheter. Og etter noen få uker med godt sommervær og opptørking er det helt greit igjen.
Redigert av trondob; 02/06/2015 08:41.
|
|
|
[Re: trondob]
02/06/2015 09:08
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Ikke noe sjokk kanskje, Østmarkas venner reagerer og kaller deler av innholdet i artikkelen publisert på terrengsykkel.no for "ansvarsfraskrivelse". mvh OveR Ikke overraskende at ØV reagerer nei. De reagerte også kraftig da en av tidenes mest vellykkede lysløypestrekk - fra Mariholtet til Vallerud - ble etablert i sin tid. Her er en forsøksvis nøytral liten oppsummering fra en person bosatt på Haraløkka, som ikke er syklist selv, men som benytter stiene i området der rittet arrangeres på regelmessig basis: 1. Først og fremst er Terrengsykkelrittet et fantastisk flott arrangement der det jeg anser som "mosjonsidrettens gladiatorer" får boltre seg. Som utøver av langrenn og løping er det fascinerende å bevege seg rundt i løypa til fots mens løpet pågår og observere hvordan så mange utøvere gir seg i kast med det ene vanvittig tekniske partiet etter det andre. Å være tilskuer ringside til Terrengsykkelrittet er et av årets høydepunkter for meg hva gjelder idrettsopplevelser - å se at så mange mosjonister er så gode og ikke minst uredde og tøffe er inspirerende for en som er vant til å ferdes i velpreparert myk snø eller på jevn og flat asfalt. 2. Som flittig bruker av stiene i området der ritter arrangeres slår det meg i hvor stor grad arrangøren faktisk klarer å unngå de mest brukte stiene. Og mange av stiene er det jo faktisk syklistene som selv har skapt. Og disse stiene har vi joggere stor glede av, for eksempel strekket på nedsiden avs Slettfjell fra Hestehølet og mot Langvannsbekken via Gullsmeden. 3. Når det har vært mye nedbør og hundrevis av syklister har passert kan det se "ille" ut dagene umiddelbart etter. Men etter en periode med tørt vært og litt varme reparerer naturen seg selv forbausende fort. Og partiene som de som klager mest liker å ta bilde av og legge ut som "skrekkeksempler" er jo bare noen begrensede små områder som det er lett å løpe rundt, og som altså raskt tørker opp. Og det er jo bagetellmessig enkelt å komme forbi. I stedet for å irritere meg velger jeg å bli inspirert av tanken på at det faktsik finnes så mange "spreke gærninger" som pløyer seg gjennom denne gjørma og ned disse steinrøysene frivillig og med imponerende ferdigheter. Og etter noen få uker med godt sommervær og opptørking er det helt greit igjen. Burde vært en "liker"-knapp her 
|
|
|
[Re: Joar71]
02/06/2015 11:07
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Ikke les dette som en kritikk av Terrengsykkelrittet, men en kritikk av at det ble arrangert i år.
Vi bruker marka i samrøre med andre brukergrupper. Østmarkas venner, turgåere, hundeluftere, folk som trener på ulike idretter, Terrengsykkelrittet, skiløperne, de uorganiserte terrengsyklistene og mange andre har hver sin agenda. Poenget er at man lever ikke i hver sin boble, vi har et stykke mark vi skal dele på. Provoserer vi for mange av de andre brukerne vil de forsøke å tvinge fram restriksjoner. Med å gjennomføre rittet i 2015 har Friflyt/Frøy provosert veldig mange. Denne gangen er det ikke bare Østmarkas venner, men en god del andre i tillegg. Mange av oss som er provosert har brukt fritid på å jobbe med stirydding, stibygging og på møter på terrengsyklistenes vegne. Dette for å sikre at vi har en god standing i marka og at vi skal få fortsette med hobbyen vår i overskuelig framtid. Det å ha rett til å arrangere et sykkelritt betyr ikke at det er lurt å gjennomføre det for enhver pris. Siden 2008 har rittet vært arrangert hvert år. Det er en første gang for alt, og i år burde det vært første gangen man sa at ”vårt bidrag til at konfliktnivået og slitasjen på terrenget holdes nede er at vi utsetter/avlyser rittet”. Jeg har i to innlegg tidligere spurt om hvilke vurderinger som ble gjort før man sa ”go”, og jeg vet at rittleder i Frøy har blitt gjort oppmerksom på tråden her, og jeg synes det er feigt å ikke svare.
Det er ikke mer enn et par år siden vi var livredde for at Østmarkas venner i samarbeid med Fylkesmannen skulle greie å legge restriksjoner på terrengsykling i Østmarka. Veldig mye god innsats fra NOTS og enkeltpersoner gjorde at det ble forhindret. Vi kan i dag sykle fritt så lenge vi holder oss unna naturreservatet. Jeg hører at folk ser sykkelspor der også, men det får være en annen diskusjon. Vi terrengsyklister i Østmarka eksisterer i en skjør fred. Vi opplever sabotasje på stiene, det toppet seg i vår da noen fant store spisse greiner stukket/gravd ned i stien med spissen mot retningen syklistene kommer fra. Boobytraps. Jeg tror personlig at det som skjer av sabotasje både mot Terrengsykkelrittet og ellers i året er mer enn en gal manns verk. Når noen er så sinte er det flere under som nesten er like sinte. Jeg synes ikke rittarrangøren har bidratt til å gjøre livet som terrengsyklister lettere for oss som har dette som nærmark.
Trond Vidar har veldig bra motargumentet. Det blir selvfølgelig vanskelig å arrangere ritt hvis man ikke skal tåle spor. Jeg tåler spor, og jeg tåler ritt. Jeg er med å arrangere ritt selv(OsloEnduro), men det er med en baktanke som er ganske sterk som sier at den dagen jeg får lov til å disponere marka på vegne av alle brukergruppene må jeg være såpass ansvarlig at jeg etterlater den i god stand. Det betyr også at man må ha såpass store baller at man sier til folk at: beklager, men hvis vi kjører ritt her i dag så ødelegger vi mer enn vi kan være bekjent av. God tur hjem. For meg er sykkelritt et overskuddsfenomen som er artig så lenge det skjer på naturens premisser. Skjer det ikke på naturens premisser så må man finne en annen arena for konkurransen. Jeg skjønner at folk synes at det er kult med ritt, og at det er kult å konkurrere, men som mange som har syklet skriver i tråden så burde ikke dette vært arrangert. Det er for mye spor i år. Østmarka tåler i normale år sykkelritt veldig bra, og med unntak av Gardfangåsen og små enkeltpartier har det ikke vært lett i ettertid å se hvor rittraseen har gått tidligere år. All kudos til arrangøren for det. Likevel føles det rimelig bortkastet å følge NOTS råd i vår om å holde seg borte fra sårbare stier. Den 19.5 kom det fra en bruker en oppfordring i en tråd startet av en i NOTS-styret om å holde seg unna Vidars korridor og Samuels flyt som er den fineste forbindelseslinjen hvis man skal passere mellom Nøklevann og Elvåga. Jeg har latt være å sykle der for å spare den stien så den skal holde hele sesongen. Det samme med Solbergvann digg og Blåbærstien. Hva er logikken bak at vi som bruker terrenget flere ganger i uka skal spare det for at en horde skal kjøre det i filler i drittvær? Det er kortsiktig moro og ikke bærekraftig bruk som vi alle burde være opptatt av.
|
|
|
02/06/2015 11:21
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg tror alle vet at du mener dette godt, Ove. Det er vanskelig å ikke være enig i det du skriver. Det betyr også at man må ha såpass store baller at man sier til folk at: beklager, men hvis vi kjører ritt her i dag så ødelegger vi mer enn vi kan være bekjent av. God tur hjem. For meg er sykkelritt et overskuddsfenomen som er artig så lenge det skjer på naturens premisser. Skjer det ikke på naturens premisser så må man finne en annen arena for konkurransen. Niesen min skulle spille Kalvøya Cup i helgen. Den ble avlyst av Bærum kommune. Med rette. Kamper lørdag og søndag på 20 parallelle baner. http://www.budstikka.no/Kalv_ya_Cup_avlyses_ogs__s_ndag-5-55-91289.html «Tidlig søndag morgen ble det tatt en avgjørelse på at 5'er cupen søndag må avlyses. Avgjørelsen er tatt etter inspeksjon av banene etter lørdagens regnvær, og det er fortsatt overvann på flere av banene. En gjennomføring ville ødelagt Kalvøya, og fremtidige arrangement!»
|
|
|
02/06/2015 12:11
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke les dette som en kritikk av Terrengsykkelrittet, men en kritikk av at det ble arrangert i år.
Vi bruker marka i samrøre med andre brukergrupper. Østmarkas venner, turgåere, hundeluftere, folk som trener på ulike idretter, Terrengsykkelrittet, skiløperne, de uorganiserte terrengsyklistene og mange andre har hver sin agenda. Poenget er at man lever ikke i hver sin boble, vi har et stykke mark vi skal dele på. Provoserer vi for mange av de andre brukerne vil de forsøke å tvinge fram restriksjoner. Med å gjennomføre rittet i 2015 har Friflyt/Frøy provosert veldig mange. Denne gangen er det ikke bare Østmarkas venner, men en god del andre i tillegg. Mange av oss som er provosert har brukt fritid på å jobbe med stirydding, stibygging og på møter på terrengsyklistenes vegne. Dette for å sikre at vi har en god standing i marka og at vi skal få fortsette med hobbyen vår i overskuelig framtid. Det å ha rett til å arrangere et sykkelritt betyr ikke at det er lurt å gjennomføre det for enhver pris. Siden 2008 har rittet vært arrangert hvert år. Det er en første gang for alt, og i år burde det vært første gangen man sa at ”vårt bidrag til at konfliktnivået og slitasjen på terrenget holdes nede er at vi utsetter/avlyser rittet”. Jeg har i to innlegg tidligere spurt om hvilke vurderinger som ble gjort før man sa ”go”, og jeg vet at rittleder i Frøy har blitt gjort oppmerksom på tråden her, og jeg synes det er feigt å ikke svare.
Det er ikke mer enn et par år siden vi var livredde for at Østmarkas venner i samarbeid med Fylkesmannen skulle greie å legge restriksjoner på terrengsykling i Østmarka. Veldig mye god innsats fra NOTS og enkeltpersoner gjorde at det ble forhindret. Vi kan i dag sykle fritt så lenge vi holder oss unna naturreservatet. Jeg hører at folk ser sykkelspor der også, men det får være en annen diskusjon. Vi terrengsyklister i Østmarka eksisterer i en skjør fred. Vi opplever sabotasje på stiene, det toppet seg i vår da noen fant store spisse greiner stukket/gravd ned i stien med spissen mot retningen syklistene kommer fra. Boobytraps. Jeg tror personlig at det som skjer av sabotasje både mot Terrengsykkelrittet og ellers i året er mer enn en gal manns verk. Når noen er så sinte er det flere under som nesten er like sinte. Jeg synes ikke rittarrangøren har bidratt til å gjøre livet som terrengsyklister lettere for oss som har dette som nærmark.
Trond Vidar har veldig bra motargumentet. Det blir selvfølgelig vanskelig å arrangere ritt hvis man ikke skal tåle spor. Jeg tåler spor, og jeg tåler ritt. Jeg er med å arrangere ritt selv(OsloEnduro), men det er med en baktanke som er ganske sterk som sier at den dagen jeg får lov til å disponere marka på vegne av alle brukergruppene må jeg være såpass ansvarlig at jeg etterlater den i god stand. Det betyr også at man må ha såpass store baller at man sier til folk at: beklager, men hvis vi kjører ritt her i dag så ødelegger vi mer enn vi kan være bekjent av. God tur hjem. For meg er sykkelritt et overskuddsfenomen som er artig så lenge det skjer på naturens premisser. Skjer det ikke på naturens premisser så må man finne en annen arena for konkurransen. Jeg skjønner at folk synes at det er kult med ritt, og at det er kult å konkurrere, men som mange som har syklet skriver i tråden så burde ikke dette vært arrangert. Det er for mye spor i år. Østmarka tåler i normale år sykkelritt veldig bra, og med unntak av Gardfangåsen og små enkeltpartier har det ikke vært lett i ettertid å se hvor rittraseen har gått tidligere år. All kudos til arrangøren for det. Likevel føles det rimelig bortkastet å følge NOTS råd i vår om å holde seg borte fra sårbare stier. Den 19.5 kom det fra en bruker en oppfordring i en tråd startet av en i NOTS-styret om å holde seg unna Vidars korridor og Samuels flyt som er den fineste forbindelseslinjen hvis man skal passere mellom Nøklevann og Elvåga. Jeg har latt være å sykle der for å spare den stien så den skal holde hele sesongen. Det samme med Solbergvann digg og Blåbærstien. Hva er logikken bak at vi som bruker terrenget flere ganger i uka skal spare det for at en horde skal kjøre det i filler i drittvær? Det er kortsiktig moro og ikke bærekraftig bruk som vi alle burde være opptatt av. Jeg for min del lurer bare på når NOTS sentralt skal løfte blikket opp fra andedammen på Nøklevann og konstatere at kampen for syklinga fra stuedøra på den nyinnkjøpte blokkleiligheten til medlemmene er et blindspor for noe som skulle vært en interesseorganisasjon for terrengsyklingens fremme på nasjonalt nivå. Å bruke masse tid på en målsetting som ser ut til å være utbedringer av stier som skaper konflikt, det være seg slitasje eller trafikk, i dette området som syder av andre brukere og som heller ikke har nevneverdige kvaliteter for å lage virkelig enkle/nybegynner stier er i mine øyne en misforståelse av hva en sånn type organisasjon er til for ref IMBAS jobbing på grasrota i US. Sånn som det er blitt så jubler man over noen småpenger til hakke, spader og noen skilt, mens det man egentlig burde bruke styrets tid og ressurser på er å lobbe for at man får et område og noen millioner av tippemidler for å lage et dedikert trailsenter. Hvis man hadde funnet det egnede stedet sentralt på østlandet så ville det kunne ha blitt et stort regionalt prosjekt siden ikke bare oschlofolk hadde kunnet nyte godt av det, Et slikt prosjekt hadde jo også hatt verdi langt utover østlandet, siden det kunne gått foran som eksempel på hva man kan få til i de andre større byene i landet. For ikke å glemme boosten terrengsyklinga og området som hadde fått senteret ville oppleve. Før noen smarte hoder her inne begynner å mase om at at det bare er å komme seg ut å grave før man våger å kritisere disse uangripelige frivillige ildsjelene som står på natt og dag så er mitt svar at jeg har masse tid, evner og kreativitet som godt kunne finne på å la seg (og av til gjør den det) kanalisere inn i frivillig arbeide, MEN jeg gidder ikke med den strategien/evt mangelen på den som ligger til grunn nå. Jeg har andre ting å gjøre enn å smekke opp noen klopper i ei myr, eller berms i ei stupbratt åsside som man "må" ha fulldemper med 140mm vandring for å komme til. Da fortsetter jeg likegreit med bare å sykle, Jeg kommer frem uansett og veit hvor jeg finner flyt uten jobbing. Lykke til med noe som jeg tipper bare vil bli værre og værre etterhvert som folketallet i byen bare stiger og stiger.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
02/06/2015 12:43
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...mens det man egentlig burde bruke styrets tid og ressurser på er å lobbe for at man får et område og noen millioner av tippemidler for å lage et dedikert trailsenter.
Da er vi inne på den organiserte idrettens område, og jeg kan forsikre deg om at det jobbes på mange fronter, i klubber, regioner og forbund for å få til ulike sykkelanlegg. Tippemidler sitter imidleritid ikke løst, spesielt ikke til sykkelsport
|
|
|
02/06/2015 12:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Da fortsetter jeg likegreit med bare å sykle, Jeg kommer frem uansett og veit hvor jeg finner flyt uten jobbing. Lykke til med noe som jeg tipper bare vil bli værre og værre etterhvert som folketallet i byen bare stiger og stiger. joda, men...ville det ha kommet 1000 ryttere dersom Terrengsykkelrittet var i Elverum? På Gressvik (johoo!)? I Arendal? Trysil? Ser ikke helt at det vil være noen mindre konflikt med markabrukere andre steder - da må man virkelig langt vekk fra allfarvei. Et slikt ritt er jo avhengig av å gå rundt økonomisk, og da kan man vel begynne å se på andre supre ritt og hvor stusselig det er med deltakelse? Det er f.eks en knallbra terreng/stisykkelritt i Skjeberg, 1t fra Oslo, null konflikt med markabrukere. I slutten av Juni med 100.000 cash i pengepremier. Pr nå 59 53 påmeldte inkludert barnerittet.
Redigert av knutspeed; 02/06/2015 13:02.
|
|
|
02/06/2015 14:08
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
... og den store kampen er jo ikke et sykkelsenter noe sentralt sted, men friheten til å sykle inn i marka der du er, enten det er nær Nøklevann eller ved et annet markaområde.
Men jeg er i og for seg enig i at man i fremtiden kanskje må vurdere avlysning om forholdene blir så spesielle som de var på lørdag. Ikke fordi jeg er spesielt bekymret for varige spor i naturen (jeg har tro på at de leges), men fordi det koster så mye å lege forholdet til de øvrige markabrukerne etterpå.
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/06/2015 14:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...mens det man egentlig burde bruke styrets tid og ressurser på er å lobbe for at man får et område og noen millioner av tippemidler for å lage et dedikert trailsenter.
Da er vi inne på den organiserte idrettens område, og jeg kan forsikre deg om at det jobbes på mange fronter, i klubber, regioner og forbund for å få til ulike sykkelanlegg. Tippemidler sitter imidleritid ikke løst, spesielt ikke til sykkelsport Jeg snakker ikke om en superknotete rundbane ute på et jorde/bak en skole med ei vaffelbrakke som er åpen en gang i året men et skikkelig trailsenter som også (sekundært) kan brukes til konkurranser/ritt og da blir det vel fort ikke det dere jobber med likevel  Ordet tippemidler ble brukt som en fellesnevner for en eller annen offentlig finansiering hvor fokus må være som i US altså fritid og moro ikke trening. Får man dette opp og det blir vellykket er veien kort til en rundbane hvis det er det man skulle ønske seg (og hvorfor ikke?). Rittdelen kan gjøres som i Glentress hvor man kjører litt på etablerte stier, men åpner også opp for at andre stier kan brukes for den ene anledningen.
Redigert av sanouka; 02/06/2015 14:55.
|
|
|
[Re: knutspeed]
02/06/2015 15:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da fortsetter jeg likegreit med bare å sykle, Jeg kommer frem uansett og veit hvor jeg finner flyt uten jobbing. Lykke til med noe som jeg tipper bare vil bli værre og værre etterhvert som folketallet i byen bare stiger og stiger. joda, men...ville det ha kommet 1000 ryttere dersom Terrengsykkelrittet var i Elverum? På Gressvik (johoo!)? I Arendal? Trysil? Ser ikke helt at det vil være noen mindre konflikt med markabrukere andre steder - da må man virkelig langt vekk fra allfarvei. Et slikt ritt er jo avhengig av å gå rundt økonomisk, og da kan man vel begynne å se på andre supre ritt og hvor stusselig det er med deltakelse? Det er f.eks en knallbra terreng/stisykkelritt i Skjeberg, 1t fra Oslo, null konflikt med markabrukere. I slutten av Juni med 100.000 cash i pengepremier. Pr nå 59 53 påmeldte inkludert barnerittet. Bra du minnet meg på det. Har gledet meg til det rittet helt fra jeg satt i bilen hjem i fjor.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
02/06/2015 15:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snakker ikke om en superknotete rundbane ute på et jorde/bak en skole med ei vaffelbrakke som er åpen en gang i året men et skikkelig trailsenter som også (sekundært) kan brukes til konkurranser/ritt og da blir det vel fort ikke det dere jobber med likevel Det gjør ikke jeg heller. De aller fleste av anlegg hvor det søkes tippemidler er nærmiljøanlegg til glede for syklister i alle aldre og hvor konkurranser bare er en liten del av det hele. Her er BMX-gjengen i særklasse flinkest til å få hentet ut penger, rett og slett fordi de er flinkest til å organisere seg og skape aktivitet i klubbene (og ikke minst søke midler...). Terrengfolket er vel dårligst i klassen, sikkert fordi de helst ikke vil(?) organisere seg....
|
|
|
02/06/2015 15:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da fortsetter jeg likegreit med bare å sykle, Jeg kommer frem uansett og veit hvor jeg finner flyt uten jobbing. Lykke til med noe som jeg tipper bare vil bli værre og værre etterhvert som folketallet i byen bare stiger og stiger. joda, men...ville det ha kommet 1000 ryttere dersom Terrengsykkelrittet var i Elverum? På Gressvik (johoo!)? I Arendal? Trysil? Ser ikke helt at det vil være noen mindre konflikt med markabrukere andre steder - da må man virkelig langt vekk fra allfarvei. Et slikt ritt er jo avhengig av å gå rundt økonomisk, og da kan man vel begynne å se på andre supre ritt og hvor stusselig det er med deltakelse? Det er f.eks en knallbra terreng/stisykkelritt i Skjeberg, 1t fra Oslo, null konflikt med markabrukere. I slutten av Juni med 100.000 cash i pengepremier. Pr nå 59 53 påmeldte inkludert barnerittet. Jeg har ikke snakket om Arendal, Trysil mfl det er det du som gjør og såklart handler oppmøtet til TSR om location men også en del om hvem som står bak og at de var først ute og er blitt et slags stibirken hvor alle skal måle seg opp mot hverandre. Det jeg snakket om var det sentrale østlandet.....Skjeberg kan være det, poenget er å finne et område som de fleste fra øst og vest og sentralt i oslo kan nå på tre kvarter til en og en halv time (feks hønefoss, skjeberg (hva vet jeg), romerrike, drammensmarka etc etc). Da når man omtrent 2/4 av landets befolkning. Det er det jeg mener med regionalt proskjekt. Og som jeg har sagt tidligere, tanken er ikke å lage en rittarena, men et sted for kos og moro og hvor arrangører ønsker å lage ritt fordi sånne steder lager fine rammer rundt det man måtte finne på å gjøre av events/ritt/festivaler/teknikkurs/utflukter og generell helgeralling med kompiser/dama/kone/unga
|
|
|
02/06/2015 15:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror dessverre byene har alt for mange som forventer at det skal være urørt natur rett utenfor stuedøren. Subjektivt synes jeg marka bør kunne brukes på denne måten. Naturen leger jo snauhogst, og vill kjøring med skogsmaskiner så det at den skal bli herpet for alltid av et sykkelritt tror jeg ikke. Personlig synes jeg egentlig "råkjøring" og Strava jaging på sti og kjerrevei er mer irriterende, enn at naturen får kjørt seg litt i ny og ne grunnet rittsykling og regnvær.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/06/2015 15:40
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snakker ikke om en superknotete rundbane ute på et jorde/bak en skole med ei vaffelbrakke som er åpen en gang i året men et skikkelig trailsenter som også (sekundært) kan brukes til konkurranser/ritt og da blir det vel fort ikke det dere jobber med likevel Det gjør ikke jeg heller. De aller fleste av anlegg hvor det søkes tippemidler er nærmiljøanlegg til glede for syklister i alle aldre og hvor konkurranser bare er en liten del av det hele. Her er BMX-gjengen i særklasse flinkest til å få hentet ut penger, rett og slett fordi de er flinkest til å organisere seg og skape aktivitet i klubbene (og ikke minst søke midler...). Terrengfolket er vel dårligst i klassen, sikkert fordi de helst ikke vil(?) organisere seg.... Det er vel først og fremst slik som jeg sa i første innlegget til Ove NOTS at strategien med å flikke på noen knotestier i marka rett på utsiden av noen av de tettest befolkede områdene i hele landet kanskje ikke var det NOTS burde legge hovedtyngden sin på. På den måten så organisirerer de de 20 som alltid har bodd oppi der og de 456 som har flyttet dit de siste 5 åra pga syklinga;) "Alle" meningsbærere her inne på forumet er kronisk motstandere av "kittylitter", elsker knot og oppovercruxing, hvis det er i et slikt miljø man har tenkt å starte rekrutteringen for terrengsyklingens fremme så sier det seg selv at medlemsmassen ikke kommer til å bli veldig stor. Jeg gidder ihvertfall ikke, men ser jo såklart at med økende problemer med grunneiere og andre brukere så burde jeg ha vært medlem. Har sittet noen år på forumet nå og snakket varmt om tilrettelegging for barn og nybegynnere ( som såklart skal inneholde flotte stier for vidrekomne også), men det virker ikke på meg som om det er stemning for det hverken i redaksjonen/miljøet rundt bladet eller blant stisyklister flest. At reiselivet og bransjen som helhet(med unntak av Trysil) heller ikke ser det uforløste potensialet i de 300k Hardtailene som står rundt i boder og garasjer som bare venter på å bli brukt på stier som inviterer til flyt gjør det heller ikke lettere og er en gåte for meg må jeg få legge til. Konklusjonen blir vel noe sånn som at NOTS gjør den jobben de skal mtp på mandatet de har fra sine nåværende medlemmer, men jeg våger å tenke litt høyt og påstå at med en slik strategi vil man kjøre inn i et blindspor og på sikt gjøre seg selv og stimiljøet irrelevant og noe man kan ignorere når store planer skal legges. NB: Dette er ikke det samme som å si at NOTS folkene gjør en dårlig jobb. Det er forferdelig mange dyktige mennesker der som har gjort mangt landet rundt for å hindre planer og grunneiere som har ønsket å begrense syklingen......jeg er bare redd for at det til slutt kommer til å vise seg som en kamp mot vindmøller.
Redigert av sanouka; 02/06/2015 15:47.
|
|
|
[Re: TFN]
02/06/2015 15:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... og den store kampen er jo ikke et sykkelsenter noe sentralt sted, men friheten til å sykle inn i marka der du er, enten det er nær Nøklevann eller ved et annet markaområde. Den kampen kommer du/vi til å tape uansett, bare i litt mindre grad enn nedover i Europa og i US siden vi har så store områder å ta av. Hvis du bor i Oslo så er det bare å forberede seg på å ta bilen til der du skal sykle sti først som sist, så hvorfor ikke like greit begynne med jobben med å finne ut hvor det skal være/ligge allerede nå?
Redigert av sanouka; 02/06/2015 15:55.
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/06/2015 16:09
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror dessverre byene har alt for mange som forventer at det skal være urørt natur rett utenfor stuedøren. Subjektivt synes jeg marka bør kunne brukes på denne måten. Naturen leger jo snauhogst, og vill kjøring med skogsmaskiner så det at den skal bli herpet for alltid av et sykkelritt tror jeg ikke. Personlig synes jeg egentlig "råkjøring" og Strava jaging på sti og kjerrevei er mer irriterende, enn at naturen får kjørt seg litt i ny og ne grunnet rittsykling og regnvær. Konflikten i marka har begge disse elementene. Får man gjort noe med slitasjen så vil man uansett på sikt møte krav om reservasjoner mot syklister. Enten tidsbegrensninger eller i værste fall total utestengning fra visse stier. Jeg banner i kirka og våger meg på å si at jeg forstår det. Vi har lite å gjøre på stiene rundt Riksen og rundt Sognsvann i helgene feks. Bynært i Østmarka veit jeg lite om siden jeg sjeldent er der, men registrerer at det er en "viss" motstand mot sykling.
Redigert av sanouka; 02/06/2015 16:13.
|
|
|
02/06/2015 16:42
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
... og den store kampen er jo ikke et sykkelsenter noe sentralt sted, men friheten til å sykle inn i marka der du er, enten det er nær Nøklevann eller ved et annet markaområde. Den kampen kommer du/vi til å tape uansett, bare i litt mindre grad enn nedover i Europa og i US siden vi har så store områder å ta av. Hvis du bor i Oslo så er det bare å forberede seg på å ta bilen til der du skal sykle sti først som sist, så hvorfor ikke like greit begynne med jobben med å finne ut hvor det skal være/ligge allerede nå? Nei, riktig så ille behøver det ikke bli. De seneste årene har terrengsyklister og NOTS vunnet frem og stoppet forbud mot sykliing i deler av marka. Argumenter og positiv innstilling har fått gehør hos myndigheter og sykkelforbud er tatt ut. Vi må fortsette å vise oss verdige til å beholde den retten/friheten vi har til å sykle på nær sagt alle stier i marka, så er det slett ingen grunn til at vi kommer til å tape den kampen. På mange måter ser jeg større fare i å lage egne anlegg for terrengsykling. Jeg er redd vi på den måten demonstrerer (eller åpner opp for argumentasjonen for) at segregering er veien å gå.
|
|
|
02/06/2015 17:30
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
... og den store kampen er jo ikke et sykkelsenter noe sentralt sted, men friheten til å sykle inn i marka der du er, enten det er nær Nøklevann eller ved et annet markaområde. Den kampen kommer du/vi til å tape uansett, bare i litt mindre grad enn nedover i Europa og i US siden vi har så store områder å ta av. Hvis du bor i Oslo så er det bare å forberede seg på å ta bilen til der du skal sykle sti først som sist, så hvorfor ikke like greit begynne med jobben med å finne ut hvor det skal være/ligge allerede nå? Nei, riktig så ille behøver det ikke bli. De seneste årene har terrengsyklister og NOTS vunnet frem og stoppet forbud mot sykliing i deler av marka. Argumenter og positiv innstilling har fått gehør hos myndigheter og sykkelforbud er tatt ut. Vi må fortsette å vise oss verdige til å beholde den retten/friheten vi har til å sykle på nær sagt alle stier i marka, så er det slett ingen grunn til at vi kommer til å tape den kampen. På mange måter ser jeg større fare i å lage egne anlegg for terrengsykling. Jeg er redd vi på den måten demonstrerer (eller åpner opp for argumentasjonen for) at segregering er veien å gå. NOTS har vært flinke til å plante fornuft i riktige folk på riktige plasser. Sti- og fatvettregler er og gode og konkrete uttrykk for en ansvarlig tilnærming til stisykling som naturbruk. Denne linja mener jeg definitivt man skal fortsette med. Dersom ingen følger med på og jobber for betingelsene for denne formen for terrengsykling, kan vi fort stå noen muligheter fattigere jf fredningsdiskusjonen tidligere. Mangelen på segregering i norsk natur er en stor verdi vel verdt kjempe videre for! Folk som synes det er stas å sykle på plank og kunstferdig steinrøys må gjerne jobbe for det. Men terrengsykling er mangfold. Ikke et enten eller. Mvh
|
|
|
02/06/2015 17:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
joda, men...ville det ha kommet 1000 ryttere dersom Terrengsykkelrittet var i Elverum? På Gressvik (johoo!)? I Arendal? Trysil?
Ser ikke helt at det vil være noen mindre konflikt med markabrukere andre steder - da må man virkelig langt vekk fra allfarvei. Et slikt ritt er jo avhengig av å gå rundt økonomisk, og da kan man vel begynne å se på andre supre ritt og hvor stusselig det er med deltakelse? Det er f.eks en knallbra terreng/stisykkelritt i Skjeberg, 1t fra Oslo, null konflikt med markabrukere. I slutten av Juni med 100.000 cash i pengepremier. Pr nå 59 53 påmeldte inkludert barnerittet.
Det finns ju stora ritt och andra stora konkurranser som inte ligger helt sentralt till, birken och ultrabirken är ett exempel. När marathon terrengsykling var som störst i sverige för 15 år sedan gick det största rittet i ludvika som inte är väldigt sentralt. Konflikten tror jag också är mycket mindre på andra ställen än runt oslo eller runt någon av de andra större byarna. Östmarka verkar ju vara det området i norge med mest konflikt. Det är ju en sak med plasseringen av detta rittet. NOTS och andra vill att folk ska sykla över ett större område och inte bara eller mest i randsonen av marka. Då har man ett ritt som som mest går ca 2.5 km in i marka och med delar som går väldigt nära bebyggelse. Jag är inte känt i området men för mig verkar det som att området för rittet är dårligt valt och det blir ändå värre när det redan är en konflikt i området. Sen att köra ritt i värsta möjliga väder gör ju inte saken bättre.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/06/2015 18:12
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Joda, men spørsmålet mitt var hvorvidt Terrengsykkelrittet vil være en like stor suksess for stisyklistene og arrangør om det ble arrangert "utenfor" Oslo?
Personlig kunne jeg tenkt meg en Terrengsykkelrittet-cup med 4-5 ritt av samme type, distanse og ånd rundt omkring på østlandet, men det er meg...
Birken etc er helt andre typer ritt, og er sikker på at bærmen/grasrota av deltakerne i TSR ikke stiller på de.
|
|
|
02/06/2015 18:20
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Selvsagt gjør de det. Terrengsykkelrittets kjernedeltager er en barsk og hard mann som sykler Ultrabirken fredag, og (tar restitusjonen) lørdagen med Birken, gjerne godt under merketiden. Ikke sant Odd-Erik? Kanskje du føler deg truffet også Hans Olav?
Redigert av Gew88; 02/06/2015 18:20.
|
|
|
02/06/2015 18:37
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... og den store kampen er jo ikke et sykkelsenter noe sentralt sted, men friheten til å sykle inn i marka der du er, enten det er nær Nøklevann eller ved et annet markaområde. Den kampen kommer du/vi til å tape uansett, bare i litt mindre grad enn nedover i Europa og i US siden vi har så store områder å ta av. Hvis du bor i Oslo så er det bare å forberede seg på å ta bilen til der du skal sykle sti først som sist, så hvorfor ikke like greit begynne med jobben med å finne ut hvor det skal være/ligge allerede nå? Nei, riktig så ille behøver det ikke bli. De seneste årene har terrengsyklister og NOTS vunnet frem og stoppet forbud mot sykliing i deler av marka. Argumenter og positiv innstilling har fått gehør hos myndigheter og sykkelforbud er tatt ut. Vi må fortsette å vise oss verdige til å beholde den retten/friheten vi har til å sykle på nær sagt alle stier i marka, så er det slett ingen grunn til at vi kommer til å tape den kampen. På mange måter ser jeg større fare i å lage egne anlegg for terrengsykling. Jeg er redd vi på den måten demonstrerer (eller åpner opp for argumentasjonen for) at segregering er veien å gå. Ja det der er NOTS og fytterakkern så uenig jeg er i synspunktene deres. På punktet om hvor eller om forbudslinja kommer blir jo gjetting. Jeg baserer mine antakelser på hvilken vei man ser det går i andre land. Synes også det er rart at dere tar en retning stikk imot trendene andre steder hvor det jobbes med tilrettelegging i stor stil slik som feks IMBA gjør. De har jo tom gått så langt som å si at fremtiden er sykkelstier only. På mange måter så er vel dette også et uttrykk for en særnorsk tankegang om at det er alle andre som tar feil og det spiller ingen rolle at de man ikke vil lære av har drevet med dette siden 70/80 tallet og begynner å få momentum på satsningen (for å si det mildt) Da er det bedre å holde det på et lite og trivelig nivå uten for mye byråkrati i et miljø som alle kjenner alle og kan kose seg sammen mens man avholder en særnorsk oppovercruxekonkurranse med gjøken og et par ekorn som tilskuere mens man samtidig funderer over hvorfor ikke organisasjonen man jobber frivillig for ikke klarer å bikke 1000 medlemmer selv etter snart 10 år med innstendige oppfordringer om å melde seg inn...........
Redigert av sanouka; 02/06/2015 18:46.
|
|
|
02/06/2015 18:49
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Er det beseggen som måtte steinsette enkelte Strekk pga stor slitasje.Mener å ha lest et sted at de leide inn sherpher?for å legge Stein på en turistmagnet som nesten var gått i filler.
|
|
|
|
|