|
|
Terrengsykkelrittet 2015
|
Re: Terrengsykkelrittet 2015
[Re: olechr]
30/05/2015 20:03
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal ikke utale meg om omdøme skadene, og evt skadene på stiene, men skjønner at dere "lokale" er opptatt av det. Selv satt jeg innover mot Oslo og peppet meg opp på 80 talls metal (Loudness anyone, japansk gudomlig metal!). Startet ritt med lave skuldre (og litt kløning da jeg tråkka pedal i røtter på den ministien på startsløyfa, rett før stadion, dro rett ut i skogen, så havnet langt bak). Ikke veldig godt kjent her i skogen, utenom der årlige TSR (vært med vært år, alltid 2 runder minus 1 år).
Syklet jevnt i 2 runder, men brukte selvsagt mer tid på andre runden med enduroløping som et høydepunkt. Stimoduset var stort ett tilstede og jeg koste meg nesten like mye på andre runden som første. Nesten. Tenkte ikke på tid eller plassering. 5.26 er jo ikke fort, men er samme som raskeste dame. Og det helt greit å være raskeste dame. Er vel muligens noe tull med tider, men ser jeg er nr 5 i klassen 45+, og sånn ca 12 mann totalt av alle de som startet 40-60 år. Sa skjønner jeg at det var mange som brøt.
Triggern m/Ro Ro var suveren, bortsett fra at leftyen synker sammen når jeg sykler flatt og oppover. Men litt risting er den tilbake igjen, men skal jo ikke være slik. heve/senkepinne var digg, brukte den veldig mye, mye mer en jeg trodde jeg ville.
Alt i alt, en herlig episk karakterbyggende dag i hovedstaden.
|
|
|
[Re: OveR]
30/05/2015 20:04
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg sykler ikke ritt, og har selvfølgelig heller ikke deltatt i dag. Siden diskusjonen pågår her hiver jeg meg på. Med forbehold om at jeg ikke har vært og sett sett på stiene selv, men jeg har folk jeg kjenner som har sett og sier at det ser ganske jævlig ut.
Jeg lurer på hvilke diskusjoner som ble tatt på forhånd for å avgjøre om det er lurt å arrangere dette med slike forhold det har vært i Østmarka i det siste, og spesielt i dag. Hvilke vurderinger gjør dere? Hvem blir rådspurt?
Vi er mange som bruker Østmarka flere ganger i uka året rundt. På ski, sykkel og på beina. Vi skal bruke stiene framover og leve med de andre markabrukerne og deres holdninger. Vi kan ikke dra hjem til Hamar, Elverum eller Drammen. Vi lever med stiterror der vi jevnlig rydder stier for rot og vi opplever også at det legges ut farlige hindringer. De siste året har jeg opplevd like mange kjipe kommentarer fra folk jeg møter som de 15 første jeg har syklet i Østmarka. Terrengsykkelrittet arrangert på en slik dag forsterker sykkelhaternes argumenter, de har fått mye skyts i dag.
Hva gjør dere for å sette stiene i stand igjen? NOTS arrangerer "godturguiding" for å spre slitasjen på stiene gjennom sesongen. Hvorfor skal man da dra tusen syklister gjennom noen av kremstiene på en av årets aller våteste dager når marka er på sitt mest sårbare? Det er heller ikke slik at dette nødvendigvis blir i orden igjen bare vi får noen dager med sol.
Kort og godt:
Hvor ille må det være før dere avlyser/utsetter rittet?
Mvh OveR
Selv om jeg er rittsyklist er jeg enig det du skriver her. Vi på forumet snakker om at vi må passe på stiene resten av året og løypa er hemmelig for å spare naturen. Da virker det litt fjernt å sende ut 800 stk i det været. Allerede på fredag var det ganske klart at dette kom til å bli et gjørmebad. Håper virkelig dette ikke ødelegger for mye for alle som bruker marka til vanlig. Likevel er det jo slik at i år har det blitt "sabotert" med stokker der man sykler helt siden snøen gikk. Vi er dårlig likt av en del der ute og det i dag gjør oss nok ikke noe mer elsket. Terrengsykkelrittet er norges råeste terrengritt, men ved slikt vær burde det nok ha vært gjort noen tiltak.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
30/05/2015 20:14
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Jeg må dessverre være enig med alle dere som mener at rittet burde vært avlyst i dag, eller i det minste vært stoppet etter en runde.
Jeg fikk tips på torsdag at stiene i Østmarka drenerer så godt, grove dekk er ikke veldig nødvendig. Det var ikke mye drenering på sti i dag. Og hva med tabben med dette endurosegmentet? Jeg syklet Farrisrunden for noen år tilbake, og trasket også i mye gjørme den gang, men dette tok virkelig kaka. Kan nok bare kalle det gjørmefest!
Det postive er at jeg fant flyten noe bedre i går, jeg kom opp flere crux enn i fjor og jeg kjørte ned mange flere nedoverbakker. Vi var også en gjeng som syklet feil grunnet dårlig merking, men fant løypa igjen.
Heve-senkepinne er jo verdt sin vekt i gull. Jeg gikk mer i år totalt sett, feiget nok ut i mange bratte drop og i store søledammer.
Jeg la om til Hans Dampf 2.35 foran og Nobby Nic 2.25 bak i går ettermiddag, angret ikke på det et sekund. Alternativet hadde vært Ardent Race.
Klarte også å punktere på den måte at dekket havnet på feil side av ventilen. Sto og vurderte hvordan i alle verden jeg skulle få dekket på riktig side igjen. Endte med at jeg til slutt fikk presset lufta ut og fikk lagt i en slange. Aner ikke hvor lenge jeg sto stille, men det tok sin tid.
I mål på 4:48, ca 1:48 dårligere enn i fjor.
Jeg håper virkelig stiene i dette område kan hvile i noen mnd. nå, tar sin tid før dette blir som før...
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
30/05/2015 20:49
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Om mulig, så bør arrangøren sende ut en mail til dagens påmeldte med oppfordring om å ikke bruke stiene på en god stund, hvis det er så ille som det nevnes i tråden her. Jeg var ikke der i dag, så kun ment som et konstruktivt råd. Vil gi alle som valgte å starte i dag en stor feit tommel opp. Dere har baller. Og til dere som satte fart ut på runde 2, noen fullførte og noen fikk sykkelproblemer, dere har virkelig hår på de ballene. 
|
|
|
30/05/2015 21:08
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sykler ikke ritt, og har selvfølgelig heller ikke deltatt i dag. Siden diskusjonen pågår her hiver jeg meg på. Med forbehold om at jeg ikke har vært og sett sett på stiene selv, men jeg har folk jeg kjenner som har sett og sier at det ser ganske jævlig ut.
Jeg lurer på hvilke diskusjoner som ble tatt på forhånd for å avgjøre om det er lurt å arrangere dette med slike forhold det har vært i Østmarka i det siste, og spesielt i dag. Hvilke vurderinger gjør dere? Hvem blir rådspurt?
Vi er mange som bruker Østmarka flere ganger i uka året rundt. På ski, sykkel og på beina. Vi skal bruke stiene framover og leve med de andre markabrukerne og deres holdninger. Vi kan ikke dra hjem til Hamar, Elverum eller Drammen. Vi lever med stiterror der vi jevnlig rydder stier for rot og vi opplever også at det legges ut farlige hindringer. De siste året har jeg opplevd like mange kjipe kommentarer fra folk jeg møter som de 15 første jeg har syklet i Østmarka. Terrengsykkelrittet arrangert på en slik dag forsterker sykkelhaternes argumenter, de har fått mye skyts i dag.
Hva gjør dere for å sette stiene i stand igjen? NOTS arrangerer "godturguiding" for å spre slitasjen på stiene gjennom sesongen. Hvorfor skal man da dra tusen syklister gjennom noen av kremstiene på en av årets aller våteste dager når marka er på sitt mest sårbare? Det er heller ikke slik at dette nødvendigvis blir i orden igjen bare vi får noen dager med sol.
Kort og godt:
Hvor ille må det være før dere avlyser/utsetter rittet?
Mvh OveR
Selv om jeg er rittsyklist er jeg enig det du skriver her. Vi på forumet snakker om at vi må passe på stiene resten av året og løypa er hemmelig for å spare naturen. Da virker det litt fjernt å sende ut 800 stk i det været. Allerede på fredag var det ganske klart at dette kom til å bli et gjørmebad. Håper virkelig dette ikke ødelegger for mye for alle som bruker marka til vanlig. Likevel er det jo slik at i år har det blitt "sabotert" med stokker der man sykler helt siden snøen gikk. Vi er dårlig likt av en del der ute og det i dag gjør oss nok ikke noe mer elsket. Terrengsykkelrittet er norges råeste terrengritt, men ved slikt vær burde det nok ha vært gjort noen tiltak. Skal sykkelmiljøet ha troverdighet tror jeg det må tas ansvar når sykling kan gjøre skade, sånn som idag. Selv på rimelig greie strekk blir det kjipt for søndagslabbere i morgen. Dette er ikke bare skadelig for omdømmet, det er ikke god naturbruk. Det burde vi være opptatt av. Mvh
|
|
|
30/05/2015 21:10
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Og forresten:
Utrolig fete bilder.
Gjørmete gjennomvåte folk. Noen blinkskudd av otb(håper det gikk bra), og likevel flere smil og tomler opp. Rått!
|
|
|
[Re: Deckard]
30/05/2015 21:20
|
Sprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som vet om fotografene langs løypa ønsker å dele bildene sine? Kristoffer Kippernes og jeg tok bilder til Terrengsykkel. Det kommer etterhvert bildesaker på Terrengsykkel.no. Følg med der!
Give me a map, and I'm magic!
|
|
|
30/05/2015 21:20
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Som et innspill til dekkpraten så syklet jeg på Adrent Race i dag og det eneste stedet de ikke fungerte som gull var gresset/leira fra Skullerudstua til Skullerud Skole (grusen). Overrasket hvor bra det dekket er.
Mtp på slitasje hadde det nok ikke blitt noe særlig mindre ved omlegging til kun en runde, sett i lys av hvor mange som ga seg etter halvkjørt ritt.
Som nabo til Østmarka er jeg veldig spent på hvordan dette blir mottatt i nærmiljøet, og hvordan de som er imot terrengsykling kommer til å utnytte situasjonen. Jeg har holdt meg unna stiene de siste ukene, og kommer til å gjøre det fremover også.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
30/05/2015 21:26
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Her er 1514 bilder fra dagens ritt dere kan kikke på. Det er bare å dele på FB osv. Ikoner for deling er rett over bildet. Har også lenket til resultatlista for å finne deltagernummer. Superimponert over dere som kjørte i dag :-) Lenke til bilder fra Terrengsykkelrittet 2015 
|
|
|
[Re: Abraxane]
30/05/2015 21:37
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Får ikke tilgang til hjemmesiden mtb-action.com
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
30/05/2015 21:40
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Det ser ut til at siden knelte med en gang jeg la ut lenken. Skal starte en chat med de som drifter serveren for å stramme de opp litt. Kommer sterkere tilbake... Får ikke tilgang til hjemmesiden mtb-action.com
|
|
|
30/05/2015 21:59
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Snakket med de. De sa det kunne ta litt tid å fikse, men det ser ut til å fungere nå. Kanskje det går bra allikevel :-).
Redigert av Abraxane; 30/05/2015 21:59.
|
|
|
30/05/2015 22:03
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fungerer fint her, flotte bilder!
|
|
|
30/05/2015 22:18
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Trodde jeg hadde opplevd gjørme etter alle de birkenutgavene...men det var jo som en fartsdump sammenlignet med dette. Ser at Endurosegmentet var feilmerket. Egentlig bra, fordi det ga ikke mening i det hele tatt. Sjokkhandla Nobby Nic med levering over natt fra nettet, beste kjøpet ever. Makan til dekk på et slik føre. Runda på 2.42, eneste grunnen til at jeg kjørte runde nr 2 var at det sluttet å regne. Kom i mål 6.08. Tidenes lengste sykkeltur for min del. Kjørte Gabbajakken over en supertrøye. Var ikke kaldt. Litt frossen på tærne og litt på fingre.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
31/05/2015 04:55
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Her er 1514 bilder fra dagens ritt dere kan kikke på. Det er bare å dele på FB osv. Ikoner for deling er rett over bildet. Har også lenket til resultatlista for å finne deltagernummer. Superimponert over dere som kjørte i dag :-) Lenke til bilder fra Terrengsykkelrittet 2015 Takker! Utrolig kule bilder  Interessant å se hvor mye gjørme som akkumuleres i eget tryne fra runde 1 til runde 2, he he.
|
|
|
31/05/2015 05:41
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Årets TSR ble en spesiell opplevelse. Stri-regn hele veien fra Mjøndalen til Oslo gjorde sitt med motivasjonen, og det ble ikke no bedre da jeg sto på start kald og våt. Bestemte meg tidlig for å roe det ned, sykle kontrollert og droppe alle ambisjoner om en god plassering, med fokus på å fullføre. Noe som viste seg å være lurt i dag :-)
Etter en beskjeden 1. runde følte jeg meg ganske bra, så jeg valgte å fortsette. Det var tøffe forhold på runde 1, men det som ventet på runde 2 ble nesten en parodi. Tok igjen Gjertrud Hovdenak og syklet sammen en stund før jeg måtte slippe igjen da krampa kom snikende i en gå-bakke ikke så langt fra mål. Tiden ble til slutt 5:19.
Ble ganske overasket da speaker ropte meg opp som vinner i klasse 17-29 ved målgang, dette viste seg imidlertid å være feil og jeg fikk utdelt 2. plass på premieutdelingen. Når jeg ser på resultatene i dag er det enda en som har sneket seg forran, så fasit ble 3. plass i klassen. Godt fornøyd med å være 7 min før raskeste kvinne på en dag som denne :-)
Hvordan stiene ser ut i dag tør jeg ikke tenke på engang, men jeg vet det er ILLE! Håper ikke dette for får store konsekvenser for fremtidig sykling i området.
|
|
|
31/05/2015 06:15
|
RoH
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå vet ikke jeg hvordan forholdet til grunneier er. Men gitt at det er greit tror jeg ikke dette blir noe stort problem. I løpet av et år eller to er livet i skogen tilbake til det normale (Det har vi erfaring med fra f.eks. skogsdrift). Min mening om løpet er at det kansje begynner å bli litt stort. Et tak på 500 deltakere, kansje plukke de litt mere robuste stiene, kansje begrense to runder til eliten. Men det blir opp til styret av ritte å velge. Jeg syns de er kjempefint ritt, er ved siden av Nordmarksrittet og Ultra årets høydepunkt.
|
|
|
31/05/2015 06:26
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Respekt for dere som sto på startstreken og dere som var frivillige under rittet i går.
Jeg tenker at et ritt som gjennomføres i "press"-områder i naturen bør avlyses ved slik værhold, fordi konflikten med andre brukere blusser opp og man kan risikere tiltak som ingen ønsker; forbudsoner mot MTB, sabotering, ståltråd over stien osv.
Bruk av naturen er en del av naturen. Stier opparbeides og gror igjen. Jeg mener at man må godta at bruk setter spor, men vi syklister kan kanskje dempe konflikten ved å avlyse ritt i regnvær der hvor presset på marka er særlig stort - bynære områder og nasjonalparker. Man kan ikke få en situasjon der man forbyr vår sport i Oslos nærområder. Arrangøren bør muligvis gå ut og si at man gjorde en feilvurdering og at man vil ha en annen praksis i fremtiden ved nedbør før og under rittet ?
|
|
|
31/05/2015 06:32
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Var det lagt ut midlertidige "rull ut" klopper noen steder? Det har TSR tidligere lovet skal gjøres ved våte forhold.
|
|
|
31/05/2015 06:51
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Her er 1514 bilder fra dagens ritt dere kan kikke på. Det er bare å dele på FB osv. Ikoner for deling er rett over bildet. Har også lenket til resultatlista for å finne deltagernummer. Superimponert over dere som kjørte i dag :-)
Kanonbra bilder! Må shoppe. Super løsning for å presentere bildene, og så kjapt etter rittet. Stor kudos!
|
|
|
[Re: Altabjorn]
31/05/2015 06:56
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Var det lagt ut midlertidige "rull ut" klopper noen steder? Det har TSR tidligere lovet skal gjøres ved våte forhold. Ja, men de var så langt ned i gjørma at de så var så godt som usynlige.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
31/05/2015 07:30
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Ikke mye stas i år. Syklet tidlig feil sammen med 3-4 andre. Kjørte rett fram ved noen parallelle sperrebånd på toppen etter det første veldig korte gruspartiet, hadde vel syklet rundt 4-5 km da. Skjønte etterhvert at noe var galt ettersom vi ikke så noen merking, men siden det var en relativt tørr sti på hard bakke var det mest attraktivt å fortsette, og vi kom innpå løypa igjen etter en liten kilometer omtrent. Allerede da hadde jeg bestemt meg for at et par timer i gjørmehavet ville være nok, men når jeg fem minutter senere tok en flott salto over styret og landet på hodet i en steinete nedoverbakke fant jeg ut nok var nok og tok korteste vei tilbake til start. Hjemme og ferdig med vask og dusj før de andre i klassen var i mål, og har ikke angret et sekund på det  Og takk til de som stoppet og sjekket at jeg var OK når jeg satt og summet meg etter fallet  -Torstein
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: Peters]
31/05/2015 07:54
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Respekt for dere som sto på startstreken og dere som var frivillige under rittet i går.
Jeg tenker at et ritt som gjennomføres i "press"-områder i naturen bør avlyses ved slik værhold, fordi konflikten med andre brukere blusser opp og man kan risikere tiltak som ingen ønsker; forbudsoner mot MTB, sabotering, ståltråd over stien osv.
Bruk av naturen er en del av naturen. Stier opparbeides og gror igjen. Jeg mener at man må godta at bruk setter spor, men vi syklister kan kanskje dempe konflikten ved å avlyse ritt i regnvær der hvor presset på marka er særlig stort - bynære områder og nasjonalparker. Man kan ikke få en situasjon der man forbyr vår sport i Oslos nærområder. Arrangøren bør muligvis gå ut og si at man gjorde en feilvurdering og at man vil ha en annen praksis i fremtiden ved nedbør før og under rittet ? Helt enig Mvh
|
|
|
31/05/2015 08:15
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Uffda. Dette blei trasig. Skjønner problematikken med slitasjen på stier, men naturen ordner opp...Blir jo tydelig sti der neste år da! Hvor ille var det egentlig?. Jeg dektok i fjor på deg som var mitt livs stisylkkelrittopplevelse. Kjørte 600 km fra Levanger men i år holdt jeg meg hjemme. Hva skal til for at TSR blir avlyst?
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
31/05/2015 08:33
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
tenker vel at en runde hadde holdt for sportsklassene. Eventuellt kjørt 2 for Menn Elite. Lure på hvordan dette gav utslag på birkenseedingen 
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
31/05/2015 08:45
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det stemmer som det skrives lenger her oppe at det vil ta et år eller to før stiene er tilbake slik de var burde rittet ha vært avlyst. Men jeg håper at det ikke stemmer, arrangøren har vel nettop brukt mye tid på dette de siste årene?
Ellers skjønner jeg ikke helt at det klages på at rittet ikke ble avlyst fra folk som selv stilte på startstreken.
|
|
|
31/05/2015 08:52
|
Josteinn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for et morsomt ritt!
Som flere har nevnt tidligere kan dagen oppsummeres som en gjørmefest!
Jeg sykla Ghost Riot LT8 med 150 / 130mm vandring og Ardent / Ikon i 2,4. Som ventet ble det hardt å holde følge bortover og oppover men lett å sykle forbi utfor og der det var teknisk vanskelig sti. Var på forhånt spent på om det ville bli trangt med 780mm styre, men det ble det ikke i det hele tatt, glad jeg hadde det oppsettet i går. Veldig fornøyd med dekkene også, trygt og fint med Ardent foran. To ganger dyppet jeg sykkelen i vann for å få av gjørme fra girsystem.
Viktigst for meg var det at jeg lå først ut fra start der ungene stod å så på pappa, ellers var målet å fullføre. Kom i mål på 2:45, hadde da hatt en snittpuls på 162 som er akkurat på terskel. Neste år skal jeg ta sjansen på å legge meg litt høyere i intensitivitet.
Underveis gjorde jeg meg noen tanker om hvordan det så ut etter oss i skogen. Helt forferdelig. Det var bygd mye fin sti, flotte klopper og vi sykla mye svaberg og skogsmaskinvei. Stiene tørker opp og ordner seg selv, men jeg også er redd for at vi har gitt sykkelhaterne noe å snakke om.
På endurosegmentet fikk jeg glede av at jeg har brukt mye tid i svømmehallen i vinter.
Hvis arrangøren senere år velger å avlyse eller utsette på grunn av slike forhold skal jeg være støttende.
Igjen takk - Gleder meg til TSR 2016
/Jostein
|
|
|
[Re: larsdx]
31/05/2015 09:08
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
...
Ellers skjønner jeg ikke helt at det klages på at rittet ikke ble avlyst fra folk som selv stilte på startstreken. Godt at du påpeker dette. Vi har alle et ansvar, og ikke bare arrangøren. Når vi alle (i denne tråden ihvertfall) diskuterte værmelding og dekkvalg så var det ingen av oss som pratet om hva dette ville bety for stiene. Og om vi i det hele tatt burde stille til start. Meg inkludert. 1 runde på alle foruten eliten hadde selvsagt vært et godt trekk, men det er lett å si i etterkant på en hektisk dag.
|
|
|
[Re: Josteinn]
31/05/2015 09:10
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis arrangøren senere år velger å avlyse eller utsette på grunn av slike forhold skal jeg være støttende.
+1
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
31/05/2015 09:10
|
Trond Vidar
|
Ellers må jeg si at det var veldig morsomt i går på den runden jeg kjørte, minus trøbbelet jeg hadde med mine 8+ minutter utenfor offisiell sti+kræsj. Kudos til alle som har arrangert. Det var mange smil å møte ute i løypa fra frivillige. Takk!
|
|
|
|
|