Ellers skjønner jeg ikke helt at det klages på at rittet ikke ble avlyst fra folk som selv stilte på startstreken.
Godt at du påpeker dette. Vi har alle et ansvar, og ikke bare arrangøren. Når vi alle (i denne tråden ihvertfall) diskuterte værmelding og dekkvalg så var det ingen av oss som pratet om hva dette ville bety for stiene. Og om vi burde stille. Meg inkludert.
1 runde på alle foruten eliten hadde selvsagt vært et godt trekk, men det er lett å si i etterkant på en hektisk dag.
Og det vil nå kunne være lettere å avlyse ved en senere anledning for hadde de avlyst i år hadde de fått mye klager. Flesteparten som er med skjønner ikke hvor gjørmete det blir. Nå derimot gjør de det :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Her er 1514 bilder fra dagens ritt dere kan kikke på. Det er bare å dele på FB osv. Ikoner for deling er rett over bildet. Har også lenket til resultatlista for å finne deltagernummer. Superimponert over dere som kjørte i dag :-)
Ellers skjønner jeg ikke helt at det klages på at rittet ikke ble avlyst fra folk som selv stilte på startstreken.
Godt at du påpeker dette. Vi har alle et ansvar, og ikke bare arrangøren. Når vi alle (i denne tråden ihvertfall) diskuterte værmelding og dekkvalg så var det ingen av oss som pratet om hva dette ville bety for stiene. Og om vi i det hele tatt burde stille til start. Meg inkludert.
1 runde på alle foruten eliten hadde selvsagt vært et godt trekk, men det er lett å si i etterkant på en hektisk dag.
Delvis enig i det. Men for å ta en kvalifisert beslutning om å ikke stille må en ha inngående kjennskap til løypa og erfaring med hvordan den er under ulike forhold. Det er det vel bare et par håndfuller med deltagere som har?
... Pioneren avdeling Sniken er etappen etter utfor. Man brekker opp og hardt til høyre i et stikryss, nordover og følger bergrygger bortetter. Vi har ryddet og steinsatt med mer. En egen homsepatrulje har stått for rydding og dandering ;-)
Vi har prøvd å bruke svaberget og steinsetting til litt berg og dalbane og dosering.
Håper dere merker dere innsatsen og verdsetter den! Det ligger ganske mange arbeidstimer bakom.
Den skal dere ha skikkelig cred for ! Flott, morsomt teknisk parti.
Dessverre, får'n si, er det flere slike egne sykkelstier som trengs, særlig i populære utfartsområder eller for å omgå stier som får hard medfart ved ritt.
Godt at du påpeker dette. Vi har alle et ansvar, og ikke bare arrangøren. Når vi alle (i denne tråden ihvertfall) diskuterte værmelding og dekkvalg så var det ingen av oss som pratet om hva dette ville bety for stiene. Og om vi i det hele tatt burde stille til start. Meg inkludert.
Delvis enig i det. Men for å ta en kvalifisert beslutning om å ikke stille må en ha inngående kjennskap til løypa og erfaring med hvordan den er under ulike forhold. Det er det vel bare et par håndfuller med deltagere som har?
Sykla med HD 2.25 foran og bak og det var et bra valg igår. Sykla oppover gjørme som bare det! Fornøyd med gjennomført 1 runde. Ellers så skulle jeg nok i ettertid droppet pga slitasjeskader på stiene.
Når vi ser på diskusjonen som oppstod pga frister for påmelding og endring av navn osv, er det åpenbart at en avlysning ville ha blitt upopulært. Men å kutte alle klasser minus elite til 1 runde kunne nok vært et godt alternativ, men det var nok egentlig ikke så mange som faktisk syklet to runder.
Når det gjelder stislitasjen så er det flere ting som er verdt å huske på: Det lange stipartiet etter Hestehullet - altså såkalte Vidars Korridor og Samuels Flyt fantes egentlig ikke for fire år siden, i hvert fall ikke andre steder enn på et gammelt kart. Dette er stier vi har åpnet opp fra glemselen spesielt for dette rittet.
Flere av de andre stipartiene er også lite brukte turstier som ble valgt nettopp av den grunn. Gjørmedalen som var feilmerket er en skiløype om vinteren og ser mye ødeleggelse av løypemaskiner osv. Akkurat den tror jeg ikke blir et problem. Den er fryktelig lite brukt om sommeren uansett.
Med det sagt så er det klart at det kommer til å komme reaksjoner på gårsdagens ritt. Disse vil vi i Terrengsykkel og Frøy ta godt vare på og vurdere nøye.
Er Terrengsykkelrittet en så positiv greie for Oslos befolkning at det er verdt en del slitasje en gang i året, på forskjellige stier hvert år, eller ødelegger rittet for mye for terrengsykling generellt? Grunneieren, Oslo Kommune er veldig positive til Terrengsykkelrittet, og sunn bruk av marka til idrett. Men det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av mange andres glede av skogen. De, om noen som har brukt stiene vi syklet på i går som faste turstier vil nok bli skuffet neste gang de går der. Men er dette en gyldig grunn til at arrangementet ikke har livets rett?
Selv hadde jeg en god dag på sykkelen. To solide runder, selv om runde to gikk 20 minutter saktere enn runde 1. 4.43 i mål gav meg en super plassering, men fryktelig langt bak de aller beste. Grepet i Fast Trak 2,2 overrasket meg flere ganger. Jeg kom opp steder jeg ikke trodde jeg skulle komme opp og jeg hadde god kontroll nedover. Selv i gjørmesklia mellom trærne etter Skullerud. Kanskje er det en fordel å ikke ha syklet på vått føre på en stund.
Det er litt interessant at jeg nesten ikke har syklet noen av stiene vi syklet i går under min oppvekst i Østmarka. Swahili-bakken har alltid vært en favoritt opp og ned, mens Vidars Korridor, Samuels Flyt og til en viss grad God-stien, etter dem har kommet til de siste årene. Grønmo-ekspress var også et nytt bekjentskap for meg.
Stien fra Milorg-hytta hadde jeg som prosjekt å åpne som 15-16 åring, men gav meg etter noen timer med hagesaksa og store vannblemmer i hendene. Siden har jeg ikke syklet den. Den var super. Og vil være like super om kort tid.
Send gjerne ris og ros til anders@friflyt.no så tar vi med oss tilbakemeldingene videre under planleggingen for fremtiden.
Jeg kosa meg opptil flere ganger ila rittet, synd vi mista Blåbærstien. Stisykkel med breie felger, grove stidekk og lite luft var oppskriften på rått grep, hadde ingen seriøse tilbud eller problemer ila turen.
Var selv ganske tom når jeg nådde utforprisen og roa helt ned, men det hadde vært gøy å vite hvem som klarte å gi mest gass der. Noen liste over prestasjoner i utforprisen ennå?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Rittrapport: Terrenggjørmerittet 2015. Jeg har vært med på alle rittene siden starten, både med lett karbonrakett, tung freeridesykkel og siste to år på Santa Cruz Bronson med diverse oppgraderinger. I år ble den desidert tøffeste utgaven jeg har vært med på, ja faktisk det hardeste jeg har gjort på sykkel noengang.
Startet helgen med å arrangere foreldrefest for 3.klasse og ladet opp med drøye tre timer søvn før start. Fint. Deilig regn på morrakvisten og ankom startområdet lett til sinns og klar for en tur i skauen. Kjørte ganske likt opplegg som enhver stitur, knebeskyttere, sekk og samme dekk som jeg normalt bruker; Conti TrailKing 2.4 med seig gummi på kiloen hver. Null problemer der. Fant likesinnede på start i form av lagkamerat Børresen, Roy Ripe med flere. Varmer aldri opp på TSR, det gjør man første runde rundt stadioen. Ut i terrenget etterhvert og det var tydelig at det var mange før oss som hadde "varmet" opp trasèen. Gjørmete og etterhvert veldig gjørmete underlag. Fortsatt lett til sinns men etterhvert tyngre og tyngre i beina. Drakk tett (i motsetning til kvelden før) og fikk også innpå en gel etterhvert. Fort gikk det ikke men sykkel holdt bra og jeg stoppet ikke noen steder med unntak av et fall hvor jeg regelrett hadde hodet under vann. Hadde egentlig bare ett mål og det var å prøve å legge inn ekstra innsats på utforprisen. Joda.
Kom endelig dit og var ganske gåen men likevel lett til sinns. Utforprisen har ei lita kneik på ca to meter rett opp helt i starten og der måtte jeg hoppe av sykkelen. (måtte jo prøve å komme opp!) SPJOING sa det og så satt krampa i begge beina. Jeg hylte, mest av skuffelse for at nå røyk alt og fandens oldemor til. Kom meg på sykkelen, dette skulle tråkkes av. Relativt smertefullt men som navnet tilsier, utforprisen i TSR er faktisk også litt nerrover. (men alt for lite). Har ikke sjekket hvordan det gikk, regner med rævva. Syklet siste 11 km med kramper i lårene etterhvert både foran og bak. Helt greit å komme i mål og få en cola i hånda etter 30 km sykling/dytting/bading. Tid 3:07 og plassering 27 av 81 fullførte i M40-44.
High five til kjente; et par bilder og 1,5 time senere sto jeg på parkeringsplassen på Høvik, klar for overnattingstur med småspeideren. Takk til arrangørene som fikk seg noen ekstra utfordringer i år. Jeg har trua på TSR 2016!
Tallak og Børre etter mål. Foto: Jo-Inge Mandt/Trek
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
Jeg deltok for første gang og var glad jeg bare skulle sykle 1 runde. Kjørte 27,5" rittfulldemper med ikon 2.35 foran og bak. Det fungerte rimelig greit, men det pakka seg selvsagt i den verste søla. Etter ca 25 min kjørte jeg feil og tapte ca 5 minutter på det. Det var nok en kombinasjon av uoppmerksomhet og dårlig merking. Endte til slutt opp på tredjeplass i m30-34. Litt surt å miste klasseseier pga feilkjøring, men jeg var sikkert ikke den eneste som bomma litt på løypa.
Håper ikke det ble altfor stor skade på stiene og at rittet kan arrangeres igjen neste år. Forhåpentlgvis under mye bedre vær og forhold.
Svarer til deg jeg Øyvind, selv om svaret er til Frøy og de ansvarlige i Friflyt som arrangør. Jeg er klar over at dere har gjort imponerende mye for å åpne stier, kloppe og drive med vedlikehold i marka. Jeg synes at Terrengsykkelrittet er en god ide, og jeg har selv vært frivillig løypevakt. Den gangen var det sol, tørt og varmt. Likevel var kommentarene fra forbipasserende ved parkeringsplassen på Østmarksetra stort sett negative. Tanken om at dette har stor verdi for oss som bor i Oslo er overdrevet. Rittet har verdi for de som deltar og for andre terrengsyklister som tar turen i skogen for å se på på rittdagen. Samt en økonomisk side for Frøy/Friflyt. Jeg spurte i går om hvilke vurderinger som ble gjort før man kjørte i gang rittet, og ingen her har svart. Jeg fant et innlegg fra Rittleder i Frøy på Facebook. Han skriver:
"Det er mitt ansvar at rittet ble arrangert. Jeg hadde mange runder med meg selv fredag før jeg sa OK - vi kjører. Det er mange grunner til det valget. Det enkleste ville vært å avlyse. Da ville vi skuffet mange deltakere - for eksempel de som hadde kjørt fra Alta, andre steder i Nord-Norge og Midt-Norge. Mye viktigere er likevel at jeg tror at marka tåler dette.- og at ritt som Terrengsykkelrittet er viktig for at marka skal bevares".
Dette er klippet ut av en litt lengre kommentar der han fortsetter med å forsikre om at Frøy tar ansvar for situasjonen. Det er i for seg bra, selv om jeg spør meg hva de egentlig kan gjøre med en håndfull frivillige som skal ha dugnad på stiene som er ihjelkjørt. Likevel lurer jeg på endel ting. Ble denne avgjørelsen tatt i solveggen på fredag? Hvem ble spurt om konsekvensene ved store nedbørsmengder? Kun rittleder som TROR marka skal tåle dette? Snakket dere med NOTS som er de som må ta alle diskusjonene i etterkant på vegne av alle oss terrengsyklister? Snakket dere med Bymiljøetaten? Kontaktet dere de samme folkene på lørdag da alle himmelens sluser åpnet seg? Jeg tror at redselen for sure deltakere ved avlysning/utsettelse bestemte denne gangen. Isåfall er jeg uenig i at Frøy/Friflyt skal kunne ha det avgjørende ordet i en slik diskusjon.
Jeg deltok ikke på rittet, men har vært med på noen NOTS-dugnader i løypa i vår. Jeg tok en tur ut i dag for å se på noen av stiene vi har jobbet med. Jeg var såvidt innom begynnelsen på Bukkeberget, stien ved Rustadsaga, Grønmo Ekspress (utforprisen) og Sniken(?) (den nye stien rett etter Grønmo Ekspress).
Det var tydelig at det var mange som hadde syklet der, men min oppfatning er at det kanskje ser mer ille ut enn det faktisk er. Dette tror jeg kyldes at svaberg og stein har blitt dekt med gjørme, men dette forsvinner jo etterhvert. Ellers var mitt inntrykk at de mindre brukte stiene var mer gjørmete enn de mer etablerte stiene, noe som vel er naturlig.
Det var selvsagt noen gjørmehull her og der, men disse er bløte selv uten ritt og er punkter som (forhåpentligvis) blir fikset på fremtidige dugnader.
Kloppen som vi lagde på onsdag ser ut til å ha klart seg bra, selv om den helst kunne vært litt lengre (det ble litt lite tid). Det er for øvrig en interessant observasjon at ingen som lagde kloppen skulle sykle rittet.
Det fungerte rimelig greit, men det pakka seg selvsagt i den verste søla. Etter ca 25 min kjørte jeg feil og tapte ca 5 minutter på det. Det var nok en kombinasjon av uoppmerksomhet og dårlig merking. Endte til slutt opp på tredjeplass i m30-34. Litt surt å miste klasseseier pga feilkjøring, men jeg var sikkert ikke den eneste som bomma litt på løypa.
Håper ikke det ble altfor stor skade på stiene og at rittet kan arrangeres igjen neste år. Forhåpentlgvis under mye bedre vær og forhold.
Du kjørte feil ved ca 18:50. Du skulle tatt til høyre, og du kan se på videoen at du overser 3-4 merkinger. Flaks at stien du tok går paralellt med der løypa gikk, så slapp dere å sykle helt tilbake igjen, Løypa gikk forøvrig litt tilbake igjen først, slik at dere ikke mistet like mye tid som dere kanskje fikk følelsen av :-)
Tror dere syklet den blå på kartet som heter Pumpetruls, og dere snudde før dere kom til grusen, for så å komme innpå løypa igjen der den snur øverst.
Etter ca 25 min kjørte jeg feil og tapte ca 5 minutter på det. Det var nok en kombinasjon av uoppmerksomhet og dårlig merking. ... Jeg filmet forøvrig hele rittet med hjelmkamera som kan sees her; https://www.youtube.com/watch?v=naBcK4YE9E8
Jeg kjørte feil på nøyaktig samme sted, merkingen var litt rar der. Jeg tror vi skulle tatt skrått til høyre allerede på 18:52 i videoen din. Det er et merkebånd som går på tvers der. Jeg fortsatte som deg rett fram, og hvis du ser på videoen din så er det ikke et eneste merkebånd på stien du følger. Jeg tipper den riktige traseen ligger til høyre for der du/jeg syklet.
Edit: Ser at noen kom meg i forkjøpet/bekreftet teorien min. Jeg tok imidlertid til høyre med gang på stedet du måtte sykle tilbake til, så jeg tapte antaglig minimialt, om noe i det hele tatt.
På diverse Facebooksider av og for Østmarkabrukere (stort sett fotfolk) florerer det med harnisk og harme i dag. Det deles bilder og det skal rapporteres til til bymiljøetaten. Kanskje ikke så overraskende, men det blir spennende å se hvor dette bærer.
Etter hva jeg har fått med meg så har rittet gått på "nyåpnede" stier, eller gamle far som ikke har vært brukt så veldig mye.
Etter mitt syn vil dette alltid gi store spor når man faktisk begynner å bruke stiene igjen, og det nesten uansett regn eller ikke. En sti som omtrent er gjengrodd eller nybygd trenger ganske lang tid for å sette seg.
Satte og etablerte stier tåler veldig mye juling - ref. stien fra Barlind mot Sandermosen, mens nye stier - ref fra krysset Barlindåsen/styggedalen/kjelsåshytta og rett frem i retning Fugleleiken, og deler av Spøkelseskladden (i Lillo) ser ut som et gjørmehøl sammenlignet med da vi dokumenterte stien i 2005. Allikevel vil dette rette seg etter kort tid med litt tørke, og de nyåpnede stiene vil finne sin form etter mye bruk.
Se eksempelvis Hadelandsveien i Lillo som er et fuktig gjørmehøl mange steder når det er vått, men en perle så snart det tørker litt. Allikevel er stien satt gjennom flere hundre år og blir verken bredere eller dypere uansett hvor mye vi sykler der.
Selv om stiene på TS-rittet nok ikke ser så bra ut nå, så er jeg veldig sikker på at dette løser seg selv i løpet av sommeren.
Enig med Tmork, uten at jeg kjenner området veldig godt vil jeg tro at en del av disse stiene blir bedre en før, når det får satt seg/tørket. Nå kalles jeg optimist, men anyway.. krysser fingra for at dere får fortsette å arrangere det feteste rittet i Norge (og i verden kanskje), i allefall med tanke på teknisk terreng..
I diskusjonen om det var riktig å kjøre ritt eller avlyse må vi også skille mellom ulik grad av påvirkning på stiene. At alle de stedene vi syklet er påvirket av at vi var der er helt klart. Men påvirkningen er av flere typer. Og vi må ha flere tanker i hodet på en gang når vi diskuterer dette.
Traseen er utsatt for alt fra kosmetisk/visuell forurensning til mer alvorlige ting. Noe, som gjørme på svaberg trenger bare ett regnskyll for å vaskes vekk. Det første regnskyllet vil også fjerne sykkelspor på veldig mye av de etablerte stiene og bringe den tilbake til det de var før rittet. Nylagde og gjenåpnede stier vil bli slitt slik Terje beskriver over. De bygde stiene ovenfor Skullerud er noe helt annet nå enn når jeg var med på dugnad der i fjor. Det er med vilje (og håndkraft) de er satt i terrenget for å brukes og at bruk lager stier ligger i stienes natur. "Enduro" skiløypa ligger ett sted jeg aldri ville beveget meg uten merkebånd. Og neppe noen andre på tur i skogen heller. I tillegg kjøres den med maskiner vinterstid, så den suppa jeg løp gjennom der er ingen lei seg for. Gressbakken på Skullerud er en grisete sklie når det er vått, men selv den er i stand til å reparere seg selv på en sommer.
Om vi som syklet har gjort noe reel skade som krever inngrep utover å la ting gå sin gang? Så mye fulgte jeg ikke med underveis, og så godt kjent er jeg ikke på alle de alternative rutene i den delen av Østmarka
Men om noen var ute med kamera i går så fikk de bilder som viser et brei og sølete far gjennom skogen der det ikke var før. Ingen tvil om det. Det er nok veldig bra om noen av "oss" merker seg hvor disse bildene er tatt og tar seg en tur med kamera f.eks om to måneder, og seks for eksempel. Selv om det er nå det er sinte meninger så kan det være greit å ha i arkivet til senere diskusjoner/konfrontasjoner om samme tema.
Dette var bare noen strøtanker i forbindelse med det vi har diskutert over her. Mye er halvtygd og ingen fasit. Men i store trekk er jeg enig med Terjes optimistiske konklusjon.
Edit: Men vent og se er neppe noen vinner i opphetede nettdiskusjoner.
En annen ting som forundrer meg er alle de som fremdeles hiver fra seg søpla si i skogen. Til dere som fremdeles gjør dette, til tross for at det ble innformert på start at det ikke er lov og at du vil bli diska. Kan dere slutte med det? Sølespor forsvinner, plast gjør ikke. Selv ikke dyre gel-tuber.
Jeg tror det ligger i menneskets natur å snakke negativt om alt det man selv ikke driver med.
tja jeg er "local" og sykler ukentlig normalt på disse stiene, jeg er heller ikke spesiellt positiv til at dette ble gjennomført i så stor skala.
kjørte store deler av løypa kvelden før og dette var FØR siste regnskyll, selv da var dette en grisete afære..
onsdagen som var når overnevnte klopp ble laget, så antok man/jeg/vi regn torsdag og litt på fredag, og mye natt til lørdag.. det stemte desverre bra...
dog er jeg imponert over holdbarheten på den kloppen.. holdern TSR så bør den fungere bra ellers og. =)
det kjiipe nå er at nå har alle de som ikke liker "oss" syklister fått blod på tann og ja det er litt kjiipt når det er "locals" som får skyllebøttene.. og noen andre som må rydde opp..
edit:snakk om kansellering: en sammenligning : fotballturneringen på Kalvøya ble kansellert pga regn og fare for ødeleggelser av gressplen... dette var et arrangement for barn, men alikevel avvlyste de det.
Satt og så gjennom de utmerkede bildene tatt av Abraxane, og der så jeg at kjent forumtraver Baronkanon som kom imål til en mer enn respektabel 6 plass i klasse M35 faktisk sykla fulldempet fatbike. Imponerende! Sykkelvalget tatt i betraktning burde kansje plasseringa på enduroprisen vært i toppklasse
Redigert av Stefan77; 31/05/201521:37. Rediger grunn: skrivefeil....