Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 50 1 2 14 15 16 17 18 49 50

Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969290 07/06/2015 11:29
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg er litt forvirret for tiden. Jeg har ny pulsklokke med optisk måling så på gårsdagens tur ble det mange stopp for å telle "manuelt" fordi jeg syntes pulsen var så alt for lav. Bortsett fra et par feilmålinger (f. eks. puls på 46 i en 100 meter lang 14% stigning) så var det korrekt. De gale målingene var fordi jeg hadde plassert klokka slik at det slapp inn lys.

Jeg slet skikkelig med å få pulsen opp på normalnivåer på flatene. Jeg syklet like fort som jeg pleier og hadde ingen symptomer på at noe var galt. Jeg måtte bare jobbe så veldig mye mer enn vanlig for å få pulsen opp på normale nivåer.

For kvalifiserte råd gir jeg litt konkrete tall:

Antatt makspuls: 194 (målt til 198 i 2011, trukket fra 4 pr. år).
Komfortpuls (evighetspulsen min): ca. 155
Hvilepuls: ca. 55

Tidligere kom jeg meg veldig raskt opp på 155. De siste 2-3 turene har jeg brukt bortimot en time på å komme meg opp på arbeidspulsen på rundt 155. Det er helt uproblematisk å dra på slik at pulsen bikker 180 men jeg må jobbe mye mer intenst for å få det til enn tidligere men når jeg først har kommet meg opp så klarer jeg å holde meg der lengre enn tidligere. Det går vel ca. 2-3 minutter på puls på 170-180 før jeg begynner å merke syre. Før kom syra etter et halvminutt på de nivåene.

Jeg ser selvsagt at dette er et tegn på bedre fysisk form. Men endringen har kommet veldig plutselig. Forrige uke var jeg på det nivået jeg har beskrevet som før-situasjonen. Denne uka har jeg kun trent rolig etter ordre fra legen så jeg har fått restituert skikkelig, sovet godt og bare sløvet på sofaen ellers. Kan virkelig formen ha økt så mye på bare en uke med rolig trening?

Gårsdagen ble stykkevis og delt på grunn av antatt teknisk trøbbel med klokka og tilhørende stor frustrasjon. Men i dag har jeg "gønna på" (hater det uttrykket) og pulsen har respondert som beskrevet over med nå-situasjonen. I går trodde jeg det var noe galt med meg. Men i dag kjennes det ut som om det er et eller annet veldig riktig.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969299 07/06/2015 11:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes 155 som komfortpuls høres litt høyt ut. Komfortpuls skal vel være mellom 60-85% og da kan du ikke ligge på 85% hele tiden om du skal sykle i flere timer.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: larsdx] #1969307 07/06/2015 12:12
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: larsdx
Jeg synes 155 som komfortpuls høres litt høyt ut. Komfortpuls skal vel være mellom 60-85% og da kan du ikke ligge på 85% hele tiden om du skal sykle i flere timer.

Ok.. Da høres det egentlig ut som om ting er mer riktig nå for ligger jeg på 135 (70%) så føles det overhodet ikke anstrengende. På 155 blir jeg lett anpusten men klarer å holde meg der i godt over en time. Hadde en tur på 1 time og 45 minutter for et par uker siden med en snittpuls på 153 og da var beina forholdsvis daue (men jeg hadde klart å holde på ganske mye lenger).

Kanskje 135/140 skal være min "target-heartrate" under 12-timers?

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969340 07/06/2015 14:49
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil tippe at du på 12-timers bør ligge i sone 1, og lavt i sonen, dvs rundt 60% av maxpulsen din.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969342 07/06/2015 14:52
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Skal kjøre en 7,5-timers test-utgave på torsdag. Det et en dag med mulighet for egenstyrt trening hele dagen satser på å sykle fra 0900 til 1630.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: HeavyDude] #1969351 07/06/2015 15:38
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: HeavyDude
Jeg vil tippe at du på 12-timers bør ligge i sone 1, og lavt i sonen, dvs rundt 60% av maxpulsen din.

60%? Det er jo ikke mer enn hva jeg har når jeg pusser tennene. Det er jo ca. 116 slag. Så lavt er det umulig for meg å ligge om jeg i det hele tatt skal ha fremdrift.

Men dette skal prøves ut i uka som kommer.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969362 07/06/2015 16:41
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Høres ut som meg. Jeg skjønner ikke pulssonene til Olympiatoppen som jeg har lagt inn, jeg klarer ikke å holde meg i sone 1 på en tur mer enn litt, spretter opp i sone 2 og 3 nesten umiddelbart i en liten bakke. Har hatt tre-timers turer med snitt på 161 nå i år. Nå er riktignok det turer hvor jeg tar i det jeg klarer hele tiden. Jeg har endt opp med å blåse i å bruke pulsen underveis, kjører på følelse istedet. Vurderer å ta en laktat-test for å få fastlagt sonene riktigere, da vil målingene gi mer fornuft.

Lars Olav
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969388 07/06/2015 18:19
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
60 % når du pusser tennene ? Hmmm... tror kanskje du har noe "rart" med pulsen din da,- for oss dødelige er det langturspuls.
Men du får sikkert svar på hva snittpulsen din bør ligge på når du prøver ut i 7.5 time.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: HeavyDude] #1969391 07/06/2015 18:21
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
60 % når du pusser tennene ? Hmmm... tror kanskje du har noe "rart" med pulsen din da,- for oss dødelige er det langturspuls.
Men du får sikkert svar på hva snittpulsen din bør ligge på når du prøver ut i 7.5 time.

Neida.. Det er ikke så ille. Men når jeg reiser meg opp og er i normal bevegelse bikker pulsen 100. På flatene ligger jeg på 115-120 når jeg koser meg i prate-tempo. Men det skal ikke gå mye oppover før det kommer opp i 130-140. Som forøvrig også er prate-tempo jeg kan holde i "evigheter".

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969396 07/06/2015 18:36
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har makspuls på 187 ( dvs max målt i ritt). For meg da 120 midt i sone 1, dvs "evighetspuls", 135 på grensen mellom sone 1 og 2, også det en puls jeg kan sykle på leeeenge. Snittpulsen min i ritt ligger ofte på rundt 82 - 86%. Persen på Lillehammer - Oslo satt jeg med snittpuls på 78 % :), dvs at jeg hadde mye å gå på.

Så vidt jeg har sett av innleggene dine her , har du ikke så mye erfaring med å ha nogenlunde kontroll på belastningen din, feks under ritt. Så mitt tips er at du legger opp testen i steg, kanskje kjører 3 time i sone 1 (rundt 70 %) og så de neste 3 kanskje i grenselandet sone 2 og 3, dvs rundt 80%. Så får du kjenne på hvordan det funker for deg, for sakte eller for fort.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969429 07/06/2015 19:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Mitt tips er at du legger opp til at du ikke skal over terskel. Da vil du klare å kjøre 12 timer så fremt du får på "drivstoff" (mat). Passer du godt på det, varer glykogenlagrene dine lenge og du kan sykle lenge ICON_SMILE

Jeg ville ikke startet med drikke uten karbo (High5zero) da det vil gjøre at du bruker opp egne glykogenlagre raskere. Start å få i deg næring umiddelbart.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: sveinaa] #1969432 07/06/2015 19:34
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: sveinaa
Jeg ville ikke startet med drikke uten karbo (High5zero) da det vil gjøre at du bruker opp egne glykogenlagre raskere. Start å få i deg næring umiddelbart.

På grunn av diabetesen skal jeg være restriktiv med flytende karbohydrater. Får jeg for høyt blodsukker er det bare å bryte med en gang. Kommer nok til å spise mye bananer i tillegg til grovbrødet.

Men tynn Maxim kan kanskje fungere. Må få testet ut det også på torsdag.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969531 08/06/2015 04:59
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg har oppdatert signaturen min. Jeg er ufattelig stolt av meg selv. ICON_SMILE

(og til dere som ikke får regnestykket til å gå opp: Sykkelen har også blitt slanket med ca. 1 kg)

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969555 08/06/2015 06:37
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Imponerende !!!
For å sette ting i litt perspektiv, dette tilsvarer 62 pakker med smør.

Her har du gjort en kjempejobb, bare å bøye seg i støvet.

Lykke til i fortsettelsen.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969587 08/06/2015 07:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall
Sitat: sveinaa

På grunn av diabetesen skal jeg være restriktiv med flytende karbohydrater. Får jeg for høyt blodsukker er det bare å bryte med en gang. Kommer nok til å spise mye bananer i tillegg til grovbrødet.

Men tynn Maxim kan kanskje fungere. Må få testet ut det også på torsdag.

Hei, Vet det er mange som feks har trøbbel med magen som bruker:
http://www.fresenius-kabi.no/Produkter/Enteral-nutrition/Kosttillagg/ .

Kanskje de har et produkt som er mer skånsomt?

Redigert av sveinaa; 08/06/2015 07:34.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969589 08/06/2015 07:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Gratulerer ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969658 08/06/2015 09:23
T
Thomaseh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Forøvrig helt normalt at en person med et par KG ekstra får litt høyere puls med en gang du møter en bakke. Du må produsere mye mer WATT enn en person på 80KG. Derfor vil også pulsen din stige i bakkene. Når jeg kjører langturer (4-6 timer) så har jeg snittpuls på ca. 130. Hvorav jeg er oppimot 160 i bakkene og sykler "rolig" på flatene med rundt 125 i puls. Veier per dags dato 8.3KG mer enn det du gjorde 2. Juni!

Maxpulsen min er på 186. Sykle på følelsen og bruk pulsen som en guide er mitt råd ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969902 08/06/2015 16:26
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
En helt annen sak Raskall, du trener jevnt og trutt nå om dagen. Dette betyr at formen din blir bedre og bedre.

Jeg har det også slik at det er tøffere å nå høy puls når jeg trener mye. Tror det er relativt vanlig.

Dette betyr trolig bare at du er inne i en god steam, trener mye, og kommer i betydelig bedre form.

For å si det sånn, det er bare bra at det "svir" litt for å få høy puls. Det er et sunnhetstegn.

Når man er tung og dårlig trent så får man høy puls av å nyse omtrent...

Godt jobba, helt sykt imponerende det du får til for tiden.

Trikset mitt for å holde vekten stabil etter at jeg gikk ned 70 kilo, er og har vært jevnt opplegg med trening, spise normalt (men være ytterst påpasselig med mengden) Det siste er en bitte liten utfordring når man trener en del.

Jeg forsøker å spise normalt hele tiden, unner meg mer eller mindre aldri mat jeg vet kroppen min forvalter til fett. (det har jeg nok av uansett)

Lykke til videre yes

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1969908 08/06/2015 17:12
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
lurifax: dette med mengde er essensielt, her er det flere som sliter, meg selv intet unntak. Det er veldig lett å unne seg litt ekstra hvis man har trent godt/mye, hatt det tungt på trening osv. Jeg prøver mer å holde meg litt lengre unna energibarer/new energy i år enn i fjor, men det er tøft som f.
Med matkontroll og trening holder jeg vekta stabil på en sakte nedadgående strek. Når jeg har gått ned noen gram blir jeg litt glad, og da er det lett å tenke at litt mat gjør da ingenting denne helgen.
Er 105,8 på morrasvekta nå, mot 110 i februarish. 95 hadde vært ok, veldig ok.. ICON_SMILE
Raskall viser fantastisk karakter og viljestyrke! Du er en stor inspirasjon!

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: iverta] #1969916 08/06/2015 17:36
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: iverta
lurifax: dette med mengde er essensielt, her er det flere som sliter, meg selv intet unntak. Det er veldig lett å unne seg litt ekstra hvis man har trent godt/mye, hatt det tungt på trening osv. Jeg prøver mer å holde meg litt lengre unna energibarer/new energy i år enn i fjor, men det er tøft som f.
Med matkontroll og trening holder jeg vekta stabil på en sakte nedadgående strek. Når jeg har gått ned noen gram blir jeg litt glad, og da er det lett å tenke at litt mat gjør da ingenting denne helgen.
Er 105,8 på morrasvekta nå, mot 110 i februarish. 95 hadde vært ok, veldig ok.. ICON_SMILE
Raskall viser fantastisk karakter og viljestyrke! Du er en stor inspirasjon!

Du er på rett vei du også, alt man får vekk skal man være stolt av. Personlig bruker jeg ikke barer / sjokolade eller slikt i det hele tatt lenger. Synes effekten er veldig oppskrytt. Lager meg rett og slett terninger av grovt brød med leverpostei, syltetøy eller lignende som jeg har med meg. Det funker for min del. Gir minst like bra energi som barer osv. Drikker heller ikke Maxim osv. Holder meg til lett blandet saft.
Banan er også kjekt, og veldig enkelt å få ned. Eplebiter også, men de ser ikke bra ut etter en stund i lomma (i biter) Men hvem bryr seg når man tråkker på som f....
hehe.

Vektreduksjon er livstil, evig endring, alt annet er å tro på julenissen. DET er min største erfaring. Passer jeg meg ikke så fyker jeg oppover. Vondt -og sant. Uansett hvor mye jeg trener så ligger vekt i kosthold og hva MIN kropp tåler av mat/mengde/type.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1970162 09/06/2015 08:20
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg er litt forvirret for tiden. Jeg har ny pulsklokke med optisk måling (...)

Jeg slet skikkelig med å få pulsen opp på normalnivåer på flatene. Jeg syklet like fort som jeg pleier og hadde ingen symptomer på at noe var galt. Jeg måtte bare jobbe så veldig mye mer enn vanlig for å få pulsen opp på normale nivåer.

Du sliter mer med å få opp pulsen. Du har skiftet pulsklokke. Skjedde dette samtidig? Har du i så fall kontrollmålt med den gamle klokka?

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Arne_And] #1970386 09/06/2015 14:21
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Arne_And
Jeg er litt forvirret for tiden. Jeg har ny pulsklokke med optisk måling (...)

Du sliter mer med å få opp pulsen. Du har skiftet pulsklokke. Skjedde dette samtidig? Har du i så fall kontrollmålt med den gamle klokka?

Pulsen vises riktig. I dag har jeg syklet med gammeldags pulsbelte og pulsen oppfører seg på samme måte som klokkas innebygde optiske måling.

I dag har jeg vært gjennom løypa 6 ganger, 4 ganger før lunsj og 2 ganger etter. I økta med 4 runder hadde jeg en snittpuls på 129. Jeg ble overivrig på runde 3 og glemte arbeidsoppgaven. Etter lunsj gikk det bedre. Jeg klarer å holde pulsen jevnt på 110-130 stort sett begge rundene og endte med en snittpuls på 123. Den ene bakken som er i løypa må jeg enten ta raskt med puls på 150-ish eller spinne rolig opp på den midterste skiva foran. Kommer nok til å variere litt på den alt etter hvor sliten jeg er. Ett minutt opp i sone 3 for hver halvtime tror jeg skal gå bra uten at det brennes for mye krutt.

I dag har jeg laget meg ei mental liste over arbeidsoppgaver jeg må prente inn før rittet:

1. Pulskontroll. Ligge så mye som mulig mellom 110 og 130. Tillater meg opp til 155 i bakken.

2. Mat og drikke. Spise "hele tiden" (annenhver runding).

3. Bruke asfalt-strekket til enkle tøye-øvelser i fart. Løse opp i nakke og skuldre og strekke lår- og legg-muskler.

4. Kun gå av sykkelen når jeg "må". Enten for mat, drikke, tissepause, moralsk støtte eller rett og slett om beina må løses opp litt.

Her er økta med 4 runder:

https://www.strava.com/activities/321585619

Her er økta med 2 runder:

https://www.strava.com/activities/321695396

Med formen jeg har i dag ser det ut til at det blir ca. 21 runder hvis jeg legger inn totalt 1 time med pause. Da har jeg også lagt inn slakk for stopp på 3-4 minutter på en og annen runde.

Jeg tipper adrenalin og tenning på rittdagen gir meg noe høyere snittfart. Også håper jeg de klarer å gjøre noe med grusveien for den er et helvete akkurat nå. Syklbar men det rister noe veldig i tillegg til at underlaget er kjempeløst flere steder. Det hjelper ikke at de bruker veien til å trene hester.

Torsdag er den store generalprøven. Da sykler jeg i 7,5 timer (fra frokost til middag). På kvelden da spikrer jeg målsetningen.

Redigert av Raskall; 09/06/2015 14:24.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1970388 09/06/2015 14:26
T
Thomaseh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Adrenalin vil også øke pulsen, bare så du er klar over det! ICON_SMILE
1 minutt hver halvtime i 12 timer blir totalt ganske mange minutter. Når du i tillegg kommer til å være ganske sliten etter 6 timer, så kommer det ene minuttet til å garantert bli mer og mer!

Mitt aller beste tips er: Start helt rolig, øk gradvis mot slutten.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1970920 10/06/2015 16:15
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Meldt snill vind og over 20 grader for generalprøven min i morgen. Jeg er fryktelig spent på om dette øker eller reduserer motivasjonen for rittet. ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1970983 10/06/2015 19:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor skulle det redusere lysten på rittet ? Det er jo en test/læringsøkt, for at du skal prestere maks på rittet. Så er det viktig at du har en plan for hva du ønsker å teste ut, fra tempo, til pauseintervalker, mat og drikke ..

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: HeavyDude] #1971004 10/06/2015 20:15
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Hvorfor skulle det redusere lysten på rittet ? Det er jo en test/læringsøkt, for at du skal prestere maks på rittet. Så er det viktig at du har en plan for hva du ønsker å teste ut, fra tempo, til pauseintervalker, mat og drikke ..

Planen er klar. Dette gjør jeg mest for å få noen timer på setet samt å lære hvordan jeg skal håndtere dette på best mulig vis. Grunnen til min (spøkefulle) undring var at jeg et at jeg har veldig vondt i morgen kveld. Og så bør jeg finne ut om jeg går lei av løypa, når jeg går lei av løypa og hva jeg kan gjøre for å gjøre det morsomt igjen.

Håpet er å spise middag kl. 17 med følelsen av at jeg kunne ha holdt på i fire og en halv time til uten problemer. ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1971268 11/06/2015 10:18
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
3 timer unnagjort. Godt ute på den sjette runden og har bikka 5 mil. Snittpulsen så langt er på 127. Vanskelig å holde pulsen så lav som jeg vil på sandstranda, ehh.... Jeg mener "Grusveien".

Dette er min første pause. Har bare stoppet for flaskebytte og henting av mat tidligere.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1971416 11/06/2015 17:34
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Endte opp med 105 km i løypa i dag. Det ble vel 13 runder. Får de fikset grusveien setter jeg målet for rittet til 24 timer. Etter 7,5 timer var det eneste ubehaget et vondt kne.

Etter "målgang" og middag belønnet jeg meg med en tur til Sandberg for å hente min aller største seier hitttil. Jeg har ønsket meg en Norrøna Fjørå-shorts siden jeg begynte å sykle i skauen for 4 år siden men den har aldri eksistert i min størrelse. Det er det en endring på nå:

Redigert av Raskall; 11/06/2015 17:35.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1971438 11/06/2015 18:45
G
gunero Offline
Fersking
Fersking
G
Gratulerer med ny velfortjent shorts, og super innsats på dagens økt! Fantastisk morsomt å lese om din fremgang!

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: gunero] #1971451 11/06/2015 19:19
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Veldig bra kjørt.
Litt over 1 uke igjen, lykke til.
Vi prates.

Side 16 av 50 1 2 14 15 16 17 18 49 50

Moderator  support