Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 50 1 2 12 13 14 15 16 49 50

Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start!

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Øyvind V] #1961782 21/05/2015 11:03
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Øyvind V
...Om man er seriøst overvektig (f.eks. 60-70 kg med fett) så kan man da gå med 4200-4900 kcal i underskudd hver dag. Da er man vel omtrent på null, og noe mat må man vel spise? Eller er det gitt at man for å "opprettholde" overvekten må spise mye mer enn 4200-4900 kcal per dag, slik at det likevel er nok å ta av?

Trenger visstnok ikke noe å spise, bare vann å drikke:

http://www.abc.net.au/science/articles/2012/07/24/3549931.htm

Om det er smart står det ikke noe om. 130kg/år > 2 kg per uke. Det kan jo høres rett ut.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Øyvind V] #1961788 21/05/2015 11:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
For litt siden stod det en artikkel i Adresseavisen om en kar som hadde gått ned 8-9 kilo takket være et fantastisk, vitenskapelig (!) treningsprogram utviklet av en professor (!!). Fyren er strålende fornøyd; han har gått ned i vekt og blitt i bedre humør. Dermed konkluderes det med at dette treningsprogrammet virkelig er saker.

Til slutt i saken kommer det noe annet som også er interessant:

Sitat: Adressa
Etter mange år med stillesitting, bestemte han seg for å ta tak i januar. Han sluttet å spise godteri, droppet seine måltider og store porsjoner, begynte å drikke vann i stedet for andre ting, og gikk i gang med Wisløffs treningsprogram.

No shit!

En flott presisering. Mange tror jo at det er treningen som funker fordi de glemmer at de samtidig satte fokus på matinntaket. For mange vil feks det å droppe sukkerholdig drikke (evnt. alkohol) og godteri gjøre drastiske ting med kcal inntaket. 0,5 l Cola 210 kcal. 0,33l Eplemost 145 kcal. En rute freia melkesjokolade (200 g platen) 46 kcal (dvs det samme som et eple.). Dropper man mye sånn skit så faller inntaket mye, og kan sannsynligvis forklare mye av nedgangen.

Ps.
Koser man seg på Mc'ern ned en quarter pounder, pommes frites og milkshake så får man i seg ca 1300 kcal. Som utgjør det samme som 10 brødskiver grovbrød med fornuftig pålegg. Så det er mange valg man ta som gjør underverker med inntaket og muligheten til å holde seg mett lenger....

Redigert av sveinaa; 21/05/2015 11:10.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Tange] #1961798 21/05/2015 11:25
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange
Sitat: hrukin
Sitat: birker
Det er nesten umulig å trene seg ned i vekt.
Tommelfinger regelen sier 80% er hva du putter i deg og 20% er bevegelse. Stemmer vell ganske riktig med det du skriver Øyvind.

Dette er vel en veldig generalisering. Har du litt muskelmasse på kroppen og trener brukbart er denne teorien helt på jordet. Ta f.eks Olav Tufte som spiser nok hver dag til å brødfø en middels afrikansk landsby for å klare å holde vekta.

Åh, har Tufte vært svært overvektig før? Det visste jeg ikke. Det gjør jo prestasjonene hans enda større.

Tidligere overvektig harpespillende verdensmester i roing finnes det. Men om det gir en større prestasjon enn det å bli god uten å ha vært overvektig tviler jeg på.

http://www.vg.no/sport/roing/ble-mobbet-bort-fra-skolen-tok-vm-gull-i-dag/a/10134969/

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1961814 21/05/2015 11:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
I vektdebatten kan jo de som mener de trener like mye som verdensmestere og toppatleter forsette å proppe i seg det ønsker (Lure seg selv kaller jeg det.). Til de andre så er oppfordringen å være ærlig med seg selv og faktisk ta grep og kontroll. Skal man noen vei kommer man sjelden dit man ønsker uten å jobbe for det. Om det er fort frem på sykkel, eller ned i vekt så kommer man ikke dit uten innsats. Tren for å få det til å gå fort på sykkel, jobb med kosten for å gå ned i vekt ICON_SMILE

Nå skriver ikke jeg mer i Raskall sin tråd. Synes hans fremragende og imponerende utvikling og fremgang taler for seg selv ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 21/05/2015 13:53.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1961917 21/05/2015 18:24
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Hvis man går fra å ikke trene i det hele tatt til å trene, så tror jeg at trening i seg selv gjør en god del kilo i starten. Men deretter må det mer til med kosthold for å komme videre.

Min erfaring er fra 2011, da veide jeg 113-114 kilo. Etter en episode i familien så fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe, og begynte å sykle igjen etter 6-7 års opphold. Ti kilo raste av i løpet av tre-fire måneder. Kostholdet ble ikke rørt. Men etter de ti kiloene så stoppet vekta opp. I løpet av vinteren til 2012 gikk jeg opp 2-3 kilo, før sommersesongen og mer sykling kom. Gikk ned til 96-97 i løpet av sommeren, med litt fokus på mat og MYE trening. Vinteren til 2013 gikk jeg opp 5-6 kilo igjen, så startet 2014 på 101-102 kilo. Vektoppgangen i løpet av vinteren kom snikende, jeg visste den kom, men var ikke bevisst på det før sykkelsesongen startet og det var tungt. Begynte derfor i fjor vår å veie meg hver dag og logge vekta. Etterhvert fikk jeg litt data og begynte å se klar sammenheng mellom perioder med mye spising og påfølgende vektoppgang, samt mer bevisst spising og påfølgende vektnedgang. Siste vinter så klarte jeg å holde på vektnedgangen, og er nå nede på 90-91. Treningsmengde de siste tre årene har vært ganske lik, men mer bevisst forhold til mengden mat har gjort at jeg har klart å få vekk flere kilo enn noengang i voksen alder. For min del var det daglig veiing og logging som gjorde utslaget, siden jeg er analyse-nerd. Andre må finne sin greie som gir motivasjonen.

Kjenner meg godt igjen i opplevelsen Raskall har med nye perser på Strava, så snart vekta går ned så går både bakker og flater utrolig mye lettere. Så stå på Raskall, dette har blitt en av de bedre trådene her, morsomt å lese om hvordan du gjør det og hva tankegangen er.

Lars Olav
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1961969 21/05/2015 20:37
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Video av den andre turen opp Vikersundbakken. Det var akkurat like hardt som det ser ut.

"Dessverre" må jeg tilbake og gjenta neste uke en gang, for det var en her som slo min tid. Jeg SKAL ha beste tid opp Vikersundbakken da vi reiser herfra 19. juni.

https://www.facebook.com/rolfarne.schulze/videos/vb.587116875/10152742366911876

Redigert av Raskall; 21/05/2015 20:37.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962472 23/05/2015 06:15
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
HVILEDAG!

Vikersundøkta på Onsdag, 4x4 på torsdag og 45 minutters jogging i går.

Gangsperre i dag. ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962477 23/05/2015 06:32
B
birker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvis man tror man går ned lett bare ved å økende treningsmengden da er jeg redd man må ha veldig god tid. Sett at man trener 10 timer I uka nå uten å gå ned, da må du øke ca med 12-15 til for å gå ned 1kilo i uken.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: birker] #1962492 23/05/2015 07:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: birker
Hvis man tror man går ned lett bare ved å økende treningsmengden da er jeg redd man må ha veldig god tid. Sett at man trener 10 timer I uka nå uten å gå ned, da må du øke ca med 12-15 til for å gå ned 1kilo i uken.

Min erfaring: Kostendring reduserer vekt, trening bygger form.

For å brenne en kilo fett må man trene bort 7000 kalorier. Hvis man bruker tommelfingerregelen om at man brenner 200 kalorier pr. halvtime med moderat fysisk, svettefrembringende aktivitet så må man da f. eks. gå eller sykle i sone 1/2-ish 17,5 timer.

Reduserer man matinntaket fra f. eks. 2700 til 1700 pr. døgn forsvinner en kilo i uka med forutsetningen om at man holder stabil vekt på 2700 pr. døgn.

Enkle regnestykker. For å gå ned en kilo i uka uten kostendring må man altså drive sone 1/2-trening 17,5 timer pr. uke. På 1700 kalorier pr. døgn klarer de fleste av oss helt fint.

OBS! Jeg vet at en kilo fett er 9000 kalorier, men jeg mener å ha lest et sted at man må brenne 7000 kalorier for å bli kvitt disse 9000 kaloriene. Jeg gidder ikke å google det frem.

Jeg gadd visst å google likevel: http://iform.nu/kosthold/sunn-vekt/du-overvurderer-effekten-av-trening

Enda en redigering: Det er flere her som har skader eller andre grunner til at de ikke kan trene i det hele tatt eller like mye som oss som er friske. Disse går ned like mye i vekt som oss andre. Treningen gjør vi for å forbedre helsa, kostendringen gjør vi for å redusere kroppsvekt. Redusert kroppsvekt alene gjør ikke nødvendigvis helsa bedre.

Redigert av Raskall; 23/05/2015 07:50.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962494 23/05/2015 07:41
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Tok forøvrig en juksetur på vekta i dag. Den viste 114,5 kilo. Jeg er dermed lettere enn jeg har vært noen gang i voksen alder (etter å ha fylt 20).

En aldri så liten milepæl. Dette beløper seg til 16 kilo siden 13. april og 27 kilo siden 15. januar.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962594 23/05/2015 14:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Fy flate. Dette er rå innsats ICON_SMILE

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962599 23/05/2015 15:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk bra jobbet yes

Trening gir ikke automatisk vektreduksjon, det kan jeg skrive under på. Jeg er langt over middles aktiv (12-15 timer pr uke) står helt stille på mine ca 95-97 kilo.

Vekt reduserer man ved å vite hva ens egen kropp tåler av mat.

Men trening - DET er sunt uansett. OG - som et PS, man kan bli relativt god til å sykle - selv som en tjukkas. Morro å se trynene til de syltynne når man passerer de er det også.

Er en god del her inne som mener å sitte på en slags fasit som jeg tør påstå ALDRI noen gang har slitt med overvekt. Til dere - hold kjeft, dere vet ikke hva dere prater om.

For egen del så har jeg slitt i mange år, tross godt kosthold og store mengder trening - også viser det seg at mye av dette skyldes en tumor på hypofysen. Dette synes ikke på utsiden - slik fleskte mitt gjør. Men likefullt så vet forståsegpåere råd.

Det er ikke ALLTID ting er som de ser ut - husk dette.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962787 24/05/2015 08:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=Raskall]
Reduserer man matinntaket fra f. eks. 2700 til 1700 pr. døgn forsvinner en kilo i uka med forutsetningen om at man holder stabil vekt på 2700 pr. døgn.

Enkle regnestykker. For å gå ned en kilo i uka uten kostendring må man altså drive sone 1/2-trening 17,5 timer pr. uke. På 1700 kalorier pr. døgn klarer de fleste av oss helt fint.

[/

Utvilsomt riktig dette, Raskall. Men ikke glem at kroppen etterhvert tilpasser seg lavere kaloriinntak, og da må man gå ytterligere ned i inntak.
Jeg reduserte i januar inntaket fra ca 2300 til 1800 og gikk etterhvert ned 6.5 kg. Så stoppet vektredusjoksjonen helt opp i 6-7 uker. Nå prøver jeg med ca 1400 kcal pr dag (netto, etter trening). Vekta står på det samme fremdeles etter 3 uker..

Men det er utrolig å følge med på deg, og se hvor målbevisst og dedikert du er, og gleden du opplever når du merker den utrolige fremgangen du har ! Stå på ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1962935 24/05/2015 15:54
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
I dag har vært en morsom (og våt og kald) dag. Jeg har fulgt siste etappe av Tour of Norway de siste 100 kilometerene.

Jeg prøvde å henge med feltet omtrent en kilometer ved Helgelandsmoen (på g/s-veien ved siden av selvsagt). Fyttigrisen så fort de sykler.

Så tråkket vi opp til Norderhov og jeg prøvde å gjenta suksessen der. Syklet litt med bruddet fra Norderhov til sykehuset hvor jeg ventet på hovedfeltet som jeg syklet sammen med ned til Eikli (igjen på GS-veien ved siden av). Fantastisk morsomt.

Der hadde jeg egentlig tenkt å snu for å dra "hjem" og se resten på TV. Noe jeg burde siden jeg hadde droppet drikke og næring samt glemt igjen lommeboka i dongeri-buksa. Men det gikk da bra likevel. Men jeg valgte altså å ta turen opp til Eggemoen. Syklet E16 mot rittets retning og hoppet ut i grøfta når ritt-bilene begynte å komme. Det ble perfekt timing og jeg fikk med meg den siste runden på storskjermen i målområdet samt målgang.

I bakken opp til Eggemoen møtte jeg faktisk også en forumist som følger denne tråden. Jeg fikk ikke helt med meg nicket hans men han kjente i hvertfall igjen meg. Han gir seg vel til kjenne når han kommer seg hjem til Oslo. Stakkars mann, så kald som jeg var da jeg kom tilbake til moen så tør jeg ikke tenke på hvor kald han er ved hjemkomst. Han var lettere kledd enn meg. ICON_SMILE Håper han er hjemme nå og har fått varmen i kroppen igjen.

På vei hjem igjen begynte jeg nemlig å kjenne tærne mine. Det regnet nemlig ikke da jeg dro, så skotrekkene ble igjen på rommet. Har aldri hatt så kalde tær før. Dusjen etterpå gjorde veldig vondt (og godt).

Men forbigående smerte er god smerte, lett dehydrering fikses lett og sult likeså. Her er noen bilder fra dagen:

Fikk Goodie-bag på Norderhov:

Bruddet ned fra Eggemoen på 1. runde:

Tok en selfie med hovedfeltet på 2. runde:

Møtte på en kjendis også:

Fikk også en knallbra plass ved målstreken og fikk knipset vinneren over mål:

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963086 24/05/2015 21:24
U
urquell Offline
Fersking
Fersking
U
Hei Raskall!
Jeg har fulgt tråden din med interesse en stund, så når jeg traff på deg i bakken opp mot Eggemoen måtte jeg rett og slett stoppe opp og hilse. Det står respekt av jobben du legger ned og resultatene du har oppnådd. I tillegg var du jo en veldig trivelig kar å snakke med ICON_SMILE.
Som du så poetisk påpekte, var jeg ikke helt forberedt på fin været i dag, derfor ble det også tog hjem igjen til Oslo. Fikk varmen igjen sånn omtrent når toget rullet inn på Oslo S.
Lykke til med jobben videre, er sikker på at du kommer til å nå målene dine sånn som du står på.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963381 25/05/2015 20:22
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg var på tur i området selv fra i går til i dag sammen med samboer, guttungen på (knapt) 3 år og vesla på (knapt) 3 måneder. Vi kjørte fra Oslo, via Tyrifjorden (stoppet ved M/S Thorbjørn og kikket på Utøya) og videre til Eggemoen der guttungen rittdebuterte på Tour of Norway for Kids. Jeg tenkte faktisk at du antagelig var i området, Raskall!

Vi fikk med oss avslutningen av Tour of Norway før det bar videre til Flå hvor vi besøkte Bjørneparken. Stor stas!

Lykke til videre, Raskall! Følger fortsatt denne tråden med stor interesse.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963429 26/05/2015 05:24
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sliter noen ganger med å holde fokuset på meg selv. Overhørte nettopp en samtale mellom tre hese damer. De diskuterte hvordan de skal slippe billigst unna treningene. Plutselig sier en av dem: "Nå må vi gå. Vi må ikke bli slappe på å komme først i matsalen".

Noen ganger er det vanskelig å holde kjeft.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963473 26/05/2015 07:30
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Sliter noen ganger med å holde fokuset på meg selv. Overhørte nettopp en samtale mellom tre hese damer. De diskuterte hvordan de skal slippe billigst unna treningene. Plutselig sier en av dem: "Nå må vi gå. Vi må ikke bli slappe på å komme først i matsalen".

Noen ganger er det vanskelig å holde kjeft.

Nei, man må liksom "ville" det selv for å lykkes. Du er jo der, så fortsett eget fokus yes

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963491 26/05/2015 08:06
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Noen av dere som løper? Jeg har sånn smått begynt å løpe men mistenker at sykkel-musklene ødelegger. Jeg får ikke beinet langt nok frem. Kanskje beina også rett og slett er for tunge? Jeg har kraftige lår og legger men ikke lenger så mye fett på beina. Har begynt å få ganske kraftige muskeltoner. Kona (mulig hun er inhabil) mener jeg har Ådne Søndrål-lår.

Ikke at jeg har noen interesse for å bytte ut sykling med løping, men det er greit å ha noe å variere med. For selv om jeg sykler hele året er det ofte ytre forhold om vinteren som gjør at det blir vanskelig å få få kvalitet på treninga. Og det å trene innendørs frister overhodet ikke.

Så hvordan blir jeg bedre til å løpe?

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963493 26/05/2015 08:08
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Noen av dere som løper? Jeg har sånn smått begynt å løpe men mistenker at sykkel-musklene ødelegger. Jeg får ikke beinet langt nok frem. Kanskje beina også rett og slett er for tunge? Jeg har kraftige lår og legger men ikke lenger så mye fett på beina. Har begynt å få ganske kraftige muskeltoner. Kona (mulig hun er inhabil) mener jeg har Ådne Søndrål-lår.

Ikke at jeg har noen interesse for å bytte ut sykling med løping, men det er greit å ha noe å variere med. For selv om jeg sykler hele året er det ofte ytre forhold om vinteren som gjør at det blir vanskelig å få få kvalitet på treninga. Og det å trene innendørs frister overhodet ikke.

http://www.sporten.com/video/lopeteknikk

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963499 26/05/2015 08:17
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Babysteps!
Finn ut ca hvor langt/fort du kan løpe uten å oppleve vondter, eller bli vrak neste dag. Når du har en basistur, så øk distanse/tid veldig forsiktig - tror tommelfingerregelen er max 10% pr uke.
Min erfaring er at kroppen tilpasser seg utrolig fort. Selv om det ikke gjorde store forskjellen for meg kan vel også uttøying ha noe for seg for å bli mykere. Jeg løp som en talentløs (ikke helt edru) elg da jeg begynte a la Rocky Balboa, etterhvert ble kroppen økonomisk og etterliknet en særs lat elg med fokus på fremover. Minst mulig energi.
Pass også på å få nok variasjon i hvor og hvordan du løper. Litt grøvre terreng er topp da det både er mykere og gir automatisk variasjon i tempo/steg/belastning.

En løpetur innimellom kan også gjøre underverker for sykkelformen. For meg "løser det opp" veldig bra når låra er stinne etter for mye HNNG på sti.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963504 26/05/2015 08:34
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg får ikke beinet langt nok frem.

Ikke fokuser så mye på hvor langt foten skal frem. Steglengde og posisjon bestemmes i stor grad av farten.

Det er lettere å få ok løpeteknikk ved å tenke på overkropp (oppreist, åpen posisjon. Pust med magen) og armer (overdriv armbevegelsen. Noe ulogisk, men tenk at albuene skal trekkes bakover). Jobb med holde omkring 180 steg i minuttet (svarer til 90 rpm på sykkel).

Når det gjør vondt, reduserer du til rask gange, går vondten over er det greit å forsøke med løping igjen. Kommer vondten tilbake er det bare å gå hjem, prøv igjen ved en senere anledning. Løping er såpass mye hardere belastning enn sykling, at forsiktighet kan være nødvendig. Kjedelig å ødelegge mye av det du har fått til, fordi du blir for ivrig.

...og sjekk med fysioterapeut/ortoped om ankelen din er klar for løping.

Mvh.
Naustdal
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963515 26/05/2015 08:48
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Enig med siste taler. Gjør det vondt, reduser belastning. Fortsetter det å gjøre vondt avslutt. Husk og at bedring i løpeform kommer raskt, spesiellt om kondisen ikke er så verst fra før. Imidlertid trenger sener og muskler tid på omstillingen og det er lett å løpe på seg skader om man ikke holder igjen. Kunsten der derfor å holde igjen når man opplever fremgangen som størst. Jeg har adri klart å få til dette og hver gang jeg har gått i gang med løping har jeg gått på en smell med verk i en eller annen sene eller muskelfeste etter omlag fem uker og så er det tilbake til start igjen. Derfor blir det kun sykkel på meg :-)

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963696 26/05/2015 13:27
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse

Det enkleste svaret er å løpe mer.

Som andre kloke hoder også har nevnt, fokus på overkropp, armer og se fremover (ikke i bakken). Da er mye gjort og teknikk og fremgang kommer som et resultat av å løpe mer.

Men ikke overdriv...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963701 26/05/2015 13:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er også ganske tung, veide 97 kg da jeg klokket inn vekta sist. Da jeg startet å trene litt mer systematisk i 2012 begynte jeg med et program der jeg i begynnelsen varierte mellom å løpe og gå. Første uka var sånn:

Gå 10 min, jogg 10 min, gå 10 min jogg 10, gå 5 min
Gå 10 min, jogg 10 min, gå 5 min + styrketrening 30 min.

I tillegg hadde jeg personlig trener en gang i uka. Da startet vi med 10-20 intervaller på 45 sekunder og 15 sekunder pause.

Etter hvert ble det mer løping og mindre gåing, til jeg klarte greit å løpe sammenhengende i 45 min.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Naustdal] #1963729 26/05/2015 14:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Naustdal

Når det gjør vondt, reduserer du til rask gange, går vondten over er det greit å forsøke med løping igjen. Kommer vondten tilbake er det bare å gå hjem, prøv igjen ved en senere anledning. Løping er såpass mye hardere belastning enn sykling, at forsiktighet kan være nødvendig. Kjedelig å ødelegge mye av det du har fått til, fordi du blir for ivrig.

Jeg har hatt to turer hvor jeg har løpt litt. De var vel med ratioen 25% løping og 75% rask gange. Havnet på gjenomsnitt på 8:53 min/km på fredag og 8:15 min/km i dag i samme løype. Så det går ikke fort. ICON_SMILE

Sitat: Naustdal

...og sjekk med fysioterapeut/ortoped om ankelen din er klar for løping.

Har time hos henne i morgen. ICON_SMILE

Her er forresten økta: https://www.strava.com/activities/312004260

Redigert av Raskall; 26/05/2015 14:43.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963751 26/05/2015 15:49
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes ikke det høres så aller verst ut med tanke på at du gikk 75% av tiden. Kan være lurt å unngå asfalt i begynnelsen, grus og flate stier er det beste. Farten bør du ikke fokusere på før du kan løpe sammenhengende i 45 min.

Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1963885 26/05/2015 20:34
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N

Ser fin ut den der. Ganske bra tempo når du løper. Ser at du bruker omtrent et minutt fra gange til maksfart når du øker, det er bra. Ikke la overgangene bli for raske. Prøv å starte økten litt mer forsiktig. Det draget du kommer høyest i fart er nå det første. Det kan med fordel komme litt senere i treningen. Sånt tar ikke lang tid å få litt mer feeling på. Det er ikke mange sånne økter igjen før du holder et jevnere tempo, med høyere snittfart. Du er allerede raskere enn en del av de som deltar i 5k karusell-løp her i Bergen. =)

Mvh.
Naustdal
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1965005 28/05/2015 20:11
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Ny milepæl i dag. På tide med en fornying av garderoben. Kjøpte bukse på Match og skjorte på Kappahl. Dermed sier jeg et offisielt farvel til Dressmann XL og andre "Big & tall"-butikker. Kanskje jeg klarer å finne en baggy-shorts som passer også?

Redigert av Raskall; 28/05/2015 20:33.
Re: Årets hårete mål: Hole 12-timers! En ny start! [Re: Raskall] #1965396 29/05/2015 12:26
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvem er han tynne spjælingen som har rappet telefonen din? ICON_LAUGH

Side 14 av 50 1 2 12 13 14 15 16 49 50

Moderator  support