Hvorfor flatties på sti?
|
Hvorfor flatties på sti?
27/05/2015 19:53
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvorfor er flatties populært på sti? Hva er fordelene kontra "klikkpedaler"?
|
|
|
Re: Hvorfor flatties på sti?
[Re: VegardSkedsmo]
27/05/2015 20:20
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor er flatties populært på sti? Hva er fordelene kontra "klikkpedaler"? 
|
|
|
27/05/2015 20:22
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor ikke? Mange av oss er godt vant med flatties og mister ikke pedalen helt uten videre. Og så gir det mye frihet til å ta av en fot uten at det er noe pes å få den på igjen. Og det er lett å starte igjen om du har måttet stoppe i oppoverbakke. For meg så føles det bare bra generelt sett  Forøvrig er det gode argumenter for å bruke klikk også. Men altså ikke noe rart å velge det man selv liker?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
27/05/2015 20:40
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvorfor ikke? Mange av oss er godt vant med flatties og mister ikke pedalen helt uten videre. Og så gir det mye frihet til å ta av en fot uten at det er noe pes å få den på igjen. Og det er lett å starte igjen om du har måttet stoppe i oppoverbakke. For meg så føles det bare bra generelt sett  Forøvrig er det gode argumenter for å bruke klikk også. Men altså ikke noe rart å velge det man selv liker? Nå har jeg kombipedaler og det er helt tullete. Derfor lurte jeg på om jeg skal kjøpe flate eller ordentlige klikkpedaler på fatbiken. Tenker det blir flate etter å ha lest argumentene over her  Noe jeg må tenke på ang. valg av sko? Joggesko er vel ikke særlig egnet da de er veldig "åpne" i mønsteret under.
|
|
|
27/05/2015 21:04
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg brukte flatties til jeg følte meg komfortabel nok på sykkelen til å gå over til klikk. Nå bruker jeg klikk men fortsatt flatties på tjukkasen. Mer pga den brukes til pendling og butikksykling, da er det enklere å sykle med vanlige sko.
Kjøp deg et par FiveTen Freeride samt et par gode flatpedaler.
|
|
|
28/05/2015 01:41
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Friheten er mitt hovedargument. Jeg har klikkpedaler, men jeg så aldri poenget med å lære meg å like de på sti, så de ble degradert til landeveissykkelen. Ikke noe mikkmakk, bare sett deg på sykkelen og trå. I starten skyldtes det den vanlige fall-frykten med klikk, men når bunnyjump-teknikken kom inn og jeg likevell hadde gode sko og pedaler, så jeg liksom ikke noe grunn til å gå tilbake.
Trønder osv
|
|
|
28/05/2015 07:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har syklet 8 år på flatties, da jeg "likte friheten". Dvs. jeg prøvde meg på "trial" og lekesykling, og det fikk jeg aldri til, så derfor gikk jeg tilbake til klikk, og har vært på det siden 2007. Ser meg ikke tilbake.
Det er ikke akkurat flertall av flatties på sti, og det er ikke uten grunn.
De pyseladdene som ikke tør sykle med klikk, trenger å øve litt. Du får bedre klaring til underlaget og i trange partier med klikk. Du får bedre tråkk med klikk, fordi du alltid har foten optimalt plassert på pedalen. (å si at man alltid får foten riktig på pedalen er å ha litt for lite selvinnsikt).
Gå for klikk, da får du også tilgang til sko som går an å gå med der det er løst (Five Ten-sko og andre flatties-egnede sko har jo så flat såle at det sklir når det er løst underlag). Dvs. du må ikke kjøpe XC-type sko, men typiske "enduro"-spesifikke sko som det heter om dagen. Har heller ikke skjønt greia med Five Ten som skal stappe så vanvittig mye polstring (les: skumgummi) rundt hele skoen, slik at de suger til seg vann.
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/05/2015 08:25
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har heller ikke skjønt greia med Five Ten som skal stappe så vanvittig mye polstring (les: skumgummi) rundt hele skoen, slik at de suger til seg vann. Det har blitt veldig mye bedre de siste årene. Jeg har et par Freeride Elements VXi som ikke har det problemet. De gamle Freeride derimot...kunne liksågodt ha hett FiveTen Sponge.
|
|
|
28/05/2015 09:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får bedre tråkk med klikk, fordi du alltid har foten optimalt plassert på pedalen. (å si at man alltid får foten riktig på pedalen er å ha litt for lite selvinnsikt).
Det där kan ju inte vara någon stor effekt. Tråkket lär ju inte ändras spesiellt mycket om man har foten någon cm fel.
|
|
|
28/05/2015 09:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er pysete og sykler med klikk. Riktignok den typen som klikker ut i alle retninger. Føles nå utrygt å ikke være klikket inn nedover.
|
|
|
28/05/2015 09:54
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Kjører klikk når jeg skal sykle "fort" og flatt når jeg skal leke. Klikkpedaler til lekesykling ble forkastet etter å ha knekt setepinne nummer to pga ufrivillig utløsning av pedalene i lufta 
mvh Helge
|
|
|
[Re: fredriks]
28/05/2015 10:04
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Tråkket lär ju inte ändras spesiellt mycket om man har foten någon cm fel. Mulig noe blir lost in translation her, men en aktiv syklist som har cleats plassert "noen cm" feil, vil tråkke betydelig med watt mindre, i tillegg til at den lille leggmuskelen får kjørt seg unødvendig mye. Om dette spiller noen rolle for lek på sti, vet jeg ikke.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
28/05/2015 10:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Om dette spiller noen rolle for lek på sti, vet jeg ikke. Det gjør det, faktisk. Hadde riktig innstilte klosser for tråkking etter sykkeltilpassing, og det ga merkbart bedre fraspark, men man ble litt kjørt i raske, lange nedkjøringer, så klossen måtte litt lenger bak. Folk med flatpedaler har det med å sette foten enda lenger foran på pedalen.
|
|
|
28/05/2015 10:12
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jepp. Det er også min erfaring, etter å ha sett på tiltak etter ganske mange sykkeltilpasninger. Vi plasserer som oftest klossen for langt fram på skoen. Men nok off topic nå 
|
|
|
28/05/2015 11:02
|
Granite
Medlem
|
Medlem
Vad är det som gör att klickpedaler inte fungerar till "lekesykling" ?
Jag är ganska oerfaren och kör på flatties idag och funderar på att gå över till klick, men om det begränsar vad man kan göra på cykeln så blir det mindre interessant att byta.
Redigert av Granite; 28/05/2015 11:02.
|
|
|
28/05/2015 11:06
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Antall watt i tråkket kommer vel best til sin rett om man har det travelt. Om man med sti mener stikos, og ikke XC/enduro, så er ikke det mye viktig utenom et og annet power-trøkk opp de bratteste kneikene.
Det er vel også som jeg har forstått det sunnere for beina at man ikke treffer med foten på nøyaktig samme sted på pedalen hver gang. Kroppen liker variasjon bedre en statiske bevegelser. Uten at jeg skal påstå det er en av grunnene til at jeg skyr klikk, det er bare en tilfeldig bonus.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Granite]
28/05/2015 11:12
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är ganska oerfaren och kör på flatties idag och funderar på att gå över till klick, men om det begränsar vad man kan göra på cykeln så blir det mindre interessant att byta.
Om du liker å sykle med en fot ut i svingene, whippe over hopp og trialsykle over stokk og stein (og det er vel lekent?) kan jeg se at du får en fordel med flate pedaler. Jeg har som Baronen innsett at den eneste grunnen jeg har til å sykle med flate pedaler er om cleats og pedaler pakker seg med snø og is - derfor har jeg satt på flatties på tjukkasen, mens de andre syklene får leve med klikk.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/05/2015 11:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser du lekesyklingen til f.eks. Tallak, så gjøres det med klikk, selv med bein ut til høyre og venstre. Garpen: ingen av dine eksempler gir (stor) fordel til flatties, faktisk 
|
|
|
28/05/2015 11:25
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Men hvorfor bruke tid på å venne seg til klikk, når det ikke gir noen særlige fordeler og flatties føles mest naturlig i utgangspunktet?
Trønder osv
|
|
|
28/05/2015 12:09
|
Granite
Medlem
|
Medlem
Ser du lekesyklingen til f.eks. Tallak, så gjøres det med klikk, selv med bein ut til høyre og venstre. Garpen: ingen av dine eksempler gir (stor) fordel til flatties, faktisk Men varför gav du då upp lekesykkling och trial ? Hade det inget att göra med att du gick över till klick ?
|
|
|
[Re: Espen J]
28/05/2015 12:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men hvorfor bruke tid på å venne seg til klikk, når det ikke gir noen særlige fordeler og flatties føles mest naturlig i utgangspunktet? Du har bestemt deg for at det ikke er noen fordeler. Deg om det. Har syklet terreng i 25 år, og har erfart ett og annet - bl.a. fordelene med klikk.
|
|
|
28/05/2015 12:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser du lekesyklingen til f.eks. Tallak, så gjøres det med klikk, selv med bein ut til høyre og venstre. Garpen: ingen av dine eksempler gir (stor) fordel til flatties, faktisk Men varför gav du då upp lekesykkling och trial ? Hade det inget att göra med att du gick över till klick ? Jeg gikk over til klikk fordi jeg ga opp lekesykling og trial grunnet mangel på talent. (Blant annet)
Redigert av baronKanon; 28/05/2015 12:28. Rediger grunn: bla
|
|
|
28/05/2015 12:29
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Kjører klikk på alt. Crankbrothers eggbeaters. Rimelige, superlette, gir lett innssteg full av gjørme og dritt, og mest ab alt: gir muligeten til plenty float på hælen før de løser ut. Er limt til sykkelen, men kan fortsatt bevege beina og hæla mye. Kjørte med justerbar og nærvæs/stram innstilt float for 15år siden, så løs som mulig. Aldri kjørt flatties. Ser ikke vitsen med det heller.. Så enlighten me hvorfor jeg bør bytte til pannekakepedaler bare for at det er sti. Skal jo ikke ut av pedalene.. og OM man nå, så kan jo gjerne pedalene være små, uten å rispe seg i filler. Skjønner at stisyklistene bruker beskyttelse ja.. det trengs, mest mot pedalene.. og litt til gøtsing da seff...
|
|
|
28/05/2015 12:36
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Det er vel også som jeg har forstått det sunnere for beina at man ikke treffer med foten på nøyaktig samme sted på pedalen hver gang. Kroppen liker variasjon bedre en statiske bevegelser. Uten at jeg skal påstå det er en av grunnene til at jeg skyr klikk, det er bare en tilfeldig bonus. Nja.. med klikk har du jo litt horisontal "float", mens med skikkelige flats og sko flytter ikke foten seg uten at du løfter den.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
28/05/2015 12:46
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Det er vel også som jeg har forstått det sunnere for beina at man ikke treffer med foten på nøyaktig samme sted på pedalen hver gang. Kroppen liker variasjon bedre en statiske bevegelser. Uten at jeg skal påstå det er en av grunnene til at jeg skyr klikk, det er bare en tilfeldig bonus. Nja.. med klikk har du jo litt horisontal "float", mens med skikkelige flats og sko flytter ikke foten seg uten at du løfter den. Flat pedal revolution manifesto er uenig
Trønder osv
|
|
|
28/05/2015 12:49
|
Granite
Medlem
|
Medlem
Jag misstänker att jag inte heller har talent, det är just därför som jag kör flatties, jag vill liksom inte göra saken värre. Har lust att lära mig/bli bättre på saker som tekniska stikrux, hopp, bunny-hops, wheelies, manuals, etc ... Är det likväl en bra ide att gå över till klick eller kommer det bara ta ännu längre tid att lära mig god teknik ?
|
|
|
28/05/2015 12:56
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Men hvorfor bruke tid på å venne seg til klikk, når det ikke gir noen særlige fordeler og flatties føles mest naturlig i utgangspunktet? Du har bestemt deg for at det ikke er noen fordeler. Deg om det. Har syklet terreng i 25 år, og har erfart ett og annet - bl.a. fordelene med klikk. Jeg tror hvor lenge du har syklet kan være et poeng her, men ikke bare i de retningene du tenker. 25 år, da er du vel som en av pioneerene innen terrengsykling å regne her til lands. Arrester gjerne en som bare har drevet på i 10 år her, men på den tiden kom vel mange av syklistene, og mye av utstyret, fra landevei. Kommer man fra landeveissykling, der klikk har en liten (men overraskende marginal) fordel, og er vant med klikk derfra, føles nok flatties litt ukontrollert. Cage-pedalene fra den tiden var vel heller ikke helt på nivå med dagens flate pedaler. Nå har selvfølgelig også klikkpedalene tilpasset seg terrengsyklingens natur, men fortsatt.. Jeg kjenner ikke historien din godt nok til å vite om du kommer fra landevei eller XC-racing eller om du har vært stisyklist fra dag 1, men jeg tror at for oss som startet sent nok til at terrengsykkel-komponentene var relativt spesialiserte for bruken, og som begynte rett på stisykling, ikke vil oppleve den samme fordelen med klikk.
Trønder osv
|
|
|
28/05/2015 12:58
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag misstänker att jag inte heller har talent, det är just därför som jag kör flatties, jag vill liksom inte göra saken värre. Har lust att lära mig/bli bättre på saker som tekniska stikrux, hopp, bunny-hops, wheelies, manuals, etc ... Är det likväl en bra ide att gå över till klick eller kommer det bara ta ännu längre tid att lära mig god teknik ? Uansett om du velger flats eller klikk må du øve. Det er dessverre ingen vei utenom. Og uansett om du velger flats eller klikk kan du bli veldig god (om du øver). Dessuten skal det være lystbetont å øve. Det høres ut som du egentlig ikke har så lyst?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/05/2015 12:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men hvorfor bruke tid på å venne seg til klikk, når det ikke gir noen særlige fordeler og flatties føles mest naturlig i utgangspunktet? Du har bestemt deg for at det ikke er noen fordeler. Deg om det. Har syklet terreng i 25 år, og har erfart ett og annet - bl.a. fordelene med klikk. Jeg tror hvor lenge du har syklet kan være et poeng her, men ikke bare i de retningene du tenker. 25 år, da er du vel som en av pioneerene innen terrengsykling å regne her til lands. Arrester gjerne en som bare har drevet på i 10 år her, men på den tiden kom vel mange av syklistene, og mye av utstyret, fra landevei. Kommer man fra landeveissykling, der klikk har en liten (men overraskende marginal) fordel, og er vant med klikk derfra, føles nok flatties litt ukontrollert. Cage-pedalene fra den tiden var vel heller ikke helt på nivå med dagens flate pedaler. Nå har selvfølgelig også klikkpedalene tilpasset seg terrengsyklingens natur, men fortsatt.. Jeg kjenner ikke historien din godt nok til å vite om du kommer fra landevei eller XC-racing eller om du har vært stisyklist fra dag 1, men jeg tror at for oss som startet sent nok til at terrengsykkel-komponentene var relativt spesialiserte for bruken, og som begynte rett på stisykling, ikke vil oppleve den samme fordelen med klikk. Jeg gikk rett på terrengsykling og startet med tåklyper etter kort tid.
|
|
|
28/05/2015 13:04
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jeg prøver å si er at det for de fleste fører veldig lite med seg å teoritisere mye over dette.
Overført fra hjulstørrelser: "Pick a set of pedals, and be a dick about it!"
|
|
|
|
|